Wanneer mag koop van een paard ontbonden worden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Baloe123

Wanneer mag koop van een paard ontbonden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 13:37

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag met een verhaal. Het is namelijk zo dat ik 4 weken geleden mijn pony verkocht heb omdat ik helaas geen tijd en geld meer had. Nou paard op internet gezet en al vrij snel kwamen er mensen kijken. Deze mevrouw zocht een paard voor recreatief rijden in de bak en buiten. Ze was gelijk weg van haar en heeft bij ons in de bak gereden en vrij snel daarna gaf ze aan dat ze haar graag wilde kopen. Wij hebben meerdere keren gevraagd of ze niet nog eens wilde komen om haar te proberen, maar nee dat wilde ze niet ze was heel zeker van haar zaak. Ik de volgende dag nogmaals contact met haar opgenomen om te vragen of ze het nog steeds zeker wist zo ja dan moest ik andere serieuze gegadigde afbellen, maar ze wist het heel zeker. Wij hebben haar zelf de volgende week naar haar nieuwe huis gebracht waar ze eigenlijk gelijk gekeurd zou worden maar een dag van te voren kregen we te horen dat de keuring niet door ging dat vond zij niet nodig. Dat vonden wij wel wat vreemd maar hadden een goed gevoel bij deze mevrouw. 2 weken ging het super goed en kregen we regelmatig bericht en foto's. Opeens kregen wij een bericht dat ze die middag toch gekeurd ging worden want ze ging stilstaan tijdens de buitenrit. Maar ze is geheel goedgekeurd maar de dierenarts vond haar wel sterk ogen en misschien te sterk voor haar. Paar dagen later krijgen wij opnieuw bericht ze wil van de pony af want ze gaat stilstaan bij buitenrit als ze de andere paardenvriendjes hoort roepen in de wei. Nu vind ze dat wij haar terug moeten nemen... Ik wil en kan dit niet maar wat nu verder... Hebben jullie adviezen? Overigens heeft ze bij mij nooit buiten stout gedaan! Deze mevrouw zegt dat ze bewijzen heeft dat de eigenaren voor mij hier ook last van heeft gehad maar bij mijn weten was dat alleen in de winter bij te weinig rijden met een te onervaren ruiter voor een sterke pony...en niet op buitenrit en bij mij is dit nooit voorgekomen dus ik heb naar eer en geweten gehandeld!

bridgetF

Re: Wanneer mag koop van een paard ontbonden worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:47

Medisch gezien is de pony gezond, te sterk is ook dus ook niet dat hij gedragsgestoord is, en dus zijn er GEEN redenen dat je de pony MOET terug nemen. zowel geestelijk als lichamelijk is de pony dus in orde.
Als jij de pony niet terug wilt, dan hoef je dat ook niet te doen in mijn ogen. Je kunt het doen uit coulance, maar als je zelf niet wilt, zijn er volgens mij geen redenen dat je er toe verplicht bent.
Ik zou haar dat ook duidelijk vertellen, dat ze zelf een nieuw onderkomen voor het dier moet zoeken. Het vervelende is dus wel dat je niet weet waar ze terecht gaat komen en je daar dus geen invloed op hebt.
Sommige mensen nemen mbt levende dieren te snel een beslissing en als het dan niet bevalt, denken ze dat het een gebruiksvoorwerp is die je dan zo weer kunt weg doen, onbegrijpelijk!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:48

Verkocht is verkocht, dat ze haar maar opnieuw te koop aan bied dan. ;)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:53

Wat ontzettend jammer dat het nu zo loopt!
Maar dit is absoluut geen reden dat jij haar terug moet nemen!
(even banketstaaf gezegd, weet jij veel wat ze er in de tussentijd mee uitgespookt hebben...)
Als je er echt mee zit, zou je kunnen aanbieden dat je haar helpt met het zoeken van een nieuw adresje, maar dat is dan ook alles wat ik aan zou bieden!
Ik hoop van harte dat er snel een passende oplossing komt!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:57

poeh, lastig. Het lijkt me niet dat je hierdoor verplicht kunt worden om een paard terug te nemen. Misschien kun je aanbieden om een keer bij haar mee te lopen als ze een buitenrit maakt. het lijkt me dat het paard haar uitprobeert.
Als de mevrouw niet aan jullie heeft gevraagd of de pony misschien te sterk voor haar zou kunnen zijn, heeft ze geen recht op teruggave. (en aangezien de pony dit bij jullie niet deed, zou je dit dan ook niet verwacht hebben.)
ps, je zegt dat de pony in de winter wel lastig is met een onervaren ruiter, komt de pony nu wel genoeg buiten/beweging?

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:59

Het lijkt mij ook dat jij geen verkeerde pony hebt verkocht. Het beestje is gezond verklaard en de reden die de koper opgeeft om terugname te eisen (nl stilstaan tijdens het rijden) zal in mijn ogen niet als gegronde reden door een rechter geaccepteerd worden. Dus nee, je hoeft de pony niet terug te nemen. Zou je het wel doen, dan doe je het uit coulance naar de koper toe, maar verplicht ben je het dus niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:06

Pfff die mevrouw is wel erg wispelturig zeg.

Nee, jij had aangeboden dat ze vaker mocht komen rijden en het dier te leren kennen, dat wou ze niet.

Dier is gezond. Natuurlijk ze zijn vreemden voor elkaar en dat gaat natuurlijk ff nieuwe baasje uitproberen.

Jammer dat ze het dier ziet als een ding wat je zo á la 1 2 3 terug kan brengen wanneer ze wilt.

Ze heeft zelfs geen proeftijd met je afgesproken.

Laat haar maar zelf een nieuw tehuis zoeken en je kan aanbieden mee te helpen, als ze het weg wilt doen.

OF haar helpen om beter het dier de baas te zijn, als ze het houden wilt.

Meer hoef je niet te doen, want het dier mankeert niks, het ligt aan die mevrouw.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 09-10-13 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:12

Ik denk dat deze mevr wel heel snel er mee klaar is. Elk paard gaat uit proberen, kijken hoever ze kunnen gaan. Zoals jij het beschrijft heb je er alles aan gedaan en hoef jij het niet terug te nemen. kan me wel heel goed voorstellen dat het je niet lekker zit! Hoop dat het oplost!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 18:18

Je MOET het niet terug nemen, jij hebt je aan de afspraak gehouden, dier is goedgekeurd, het is niet jouw schuld dat deze dame het diertje niet kan rijden.

Wat ik zelf wel zou doen, is het dier terughalen. Dan heb je zelf de hand in wat er verder gebeurt, en weet je zeker dat het in de tussentijd niet fout gaat. Niet fijn, maar voor je eigen gemoedsrust wel beter.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:29

Is ze zelf schuld, had ze meer moeten rijden voordat ze tot koop overging. Je hebt je goede kant laten zien en mevrouw heeft zich verkeken. Als ze wat meer moeite doet komt het vast wel goed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:31

Dit is geen verkoop ontbindend gebrek. Je hoeft het dier niet terug te nemen, maar voor mijn eigen gemoedsrust zou ik dat wel doen, want je weet niet waar het dier anders terecht komt. Maar in dit geval ligt de fout bij mevrouw (rijtechnisch niet voldoende onderlegd en niet voldoende onderzoek gedaan voordat ze het dier aankocht) en niet bij jouw en niet bij de pony.