Sinds een maand hebben wij op onze opgestarte pensionstal een nieuw paard in de kudde. De eerste twee weken verliepen relatief rustig, later ging het paard de dominantieladder beklimmen. Op zich niets raars, dat gebeurd. Ze hebben de ruimte, redden zichzelf wel. Een kudde is dan toch altijd even een paar weken tot maanden uit z'n doen. Maargoed, nu wil het geval dat het nieuwe paard erg apart gedrag vertoont. Na zo'n drie weken had hij zich omhoog gewerkt naar de tweede positie. Onze merrie staat altijd standaard onderaan, mijn ruin op de eerste plaats. Het nieuwe paard ging zo nu en dan de positie proberen te veroveren, zonder succes. Hij reageerde zich dan elke keer erg agressief af op de onderste merrie. Deze had hij op een gegeven moment erg smerig in een hoek gedrukt en bleef dan trappen met beide achterbenen. Ze kwam er dan ook niet altijd best af. Deze conflicten begonnen steeds meer voor te komen op de dag. We wonen er naast, dus zien veel. Ik begon te twijfelen of we er wel goed aan hadden gedaan, maar helaas bedacht ik me dat te laat. De volgende avond was het namelijk raak. Onze merrie haar linkerachterbeen was zo dik als een voetbal, grote gapende wond. Kreupel uiteraard. Mijn ruin liep eveneens op 3 benen. Echter lijkt het bij hem op een peesblessure en vertoont alle klassieke kenmerken ervan. De kliniek komt hem maandag as op de echo zetten, gezien het dan bijna 3 weken verder is.
Maar nu mijn probleem:
Nu wil het geval dat ik 2,5 jaar geleden al ervaring heb opgedaan met een peesblessure met hem, aan z'n andere voorheen. Dit was destijds ontstaan door een trauma van buitenaf. Hij stond met maar 1 pony destijds en ze steigerden vaak tegen elkaar op, spelend. Vermoeden was destijds dat hij geraakt was door het ijzer van het andere paard. Geeft niks, kan gebeuren. Jaar lang eruit geweest, echo gehad, alles zou uiteindelijk weer goed komen. Kosten waren natuurlijk relatief hoog en niet iets waar je op wacht. Goed, risico van een paard hebben.
Vervolgens is hij net 3 maanden weer goed, op revalidatie niveau met 15 min draven aan de hand. Een enigszins niet zo slim stalgenootje destijds had besloten het hek van het weiland open te laten toen ze haar Belgen ging verweiden. Zo kon de mijne met zijn vriendjes ook op hun stuk lopen, omdat hij op het aanliggende stuk liep en zij altijd door mijn weide moest. Het vroor destijds, dus het ging haar meer om de extra ruimte als om het gras. Gezien Belgen enorme hoeven hebben en ze altijd buiten stonden bij ons, was de ondergrond zwaar ongelijk. Gaten van flinke cm's diep, en natuurlijk knetterhard. Paarden lopen het nieuwe stuk op, galopperen wat en hoppa, daar is die van mij niet tegen bestand in het revalidatieproces. De diepe gaten en de harde ongelijke ondergrond zorgden ervoor dat we 3 maanden terug in de tijd konden met revalideren. Weer een echo erbij, weer extra dierenartskosten.
Paard liep deze zomer goed, echo gehad en goedgekeurd. Mocht weer rijden. Leuke zomer gehad, heerlijk met paard op vakantie geweest, alles ging goed. Tot nu...
Nu loopt hij dus verdikke alweer op drie benen, maar nu is het andere been een probleem. Doordat ik het trapproces van het nieuwe paard duidelijk heb gezien de afgelopen weken, kan ik voor mezelf uitmaken dat het daar aan ligt. Ook gezien de toestand van onze merrie. Daarvoor liepen de overige paarden al een jaar bij elkaar en eten het liefst alle vier van hetzelfde bultje hooi. Dit was anders dus in principe niet gebeurd. Het nieuwe paard heb ik uiteraard apart laten zetten. Dominantieproblemen kunnen nu even geen ruimte hebben. Bij de twee Shetlanders waar hij nu staat vertoont hij hetzelfde gedrag. Hij houdt niet op wanneer je dat van een normaal paard verwacht. Hij bevestigd ook continue bij deze Shetlanders zijn positie, ook wanneer dat niet nodig lijkt.
Mijn paard moet nu dus weer op de echo en ik vertik het eigenlijk om dat nu weer door iemand anders paard z'n schuld, voor de zoveelste keer te gaan betalen. Dit loopt nu inmiddels in de 1000 euro, al die keren. Ik heb de eigenaresse van het paard gevraagd of ze haar wa verzekering zou willen contacteren. Nu heeft ze daar gewoon mee ingestemd, direct aangevraagd etc.
Krijg ik van de verzekering een bericht dat ze het in principe niet toekennen. Ik mag het formulier invullen en mijn standpunt duidelijk maken, en dan wordt het herbekeken.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk iets? Schade aan jouw paard door een ander paard? Sta ik kansloos of kan ik op een bepaalde manier misschien een deel van het bedrag voor de kliniek terugkrijgen? Geen echo maken heb ik ook al aan gedacht, maar de ernst kan gewoon niet worden vastgesteld zonder. Evenals de locatie van het probleem kan dan exact in kaart worden gebracht, wat het herstel ten goede komt. Tot slot heeft het andere voorbeen nu een zware belasting met een pees die al niet meer 100 % was, waardoor die eigenlijk ook herbekeken moet worden.
Heel verhaal al met al. Maar dit schetst het volledige beeld en ik wil niet overkomen als een zeikerd als het om kosten gaat. Maar ben het nu even zat met kosten door andermans dieren of daden.
ik hoop op wat advies
Denken jullie nou werkelijk waar dat ik wat aan dat soort reacties heb? Ik zit met tranen in mn ogen om mijn geblesserde paard een topic te typen in de hoop op reacties die me kunnen helpen bij het eventueel terug vorderen van de kliniek kosten en sommige van jullie vinden het leuk om nog even een trap na te geven?
Op een gegeven moment vind ik het een keer genoeg en is het altijd het proberen waard.
).