Bmw 3-serie voor een 1,5 paardstrailer hobbelen op weg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Bmw 3-serie voor een 1,5 paardstrailer hobbelen op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:45

Hoi!

Ik ben even opzoek naar ervaringen. Ik heb vandaag voor het eerst een 1,5 paardstrailer achter mijn Bmw 318i sedan gehad. Dat ging goed. Op de papieren mag mijn auto de trailer ook gewoon trekken ook incl het gewicht van de pony. :)

Alleen had ik een probleem onderweg. Alles ging goed, drempels etc geen probleem.

Tot ik op een weg kwam (stond geen paard in de trailer) die met de gewone auto best hobbelig is. Zodra ik daar de 70 of harder naderde ging mijn auto heel veel hobbelen. Zegmaar een keer zo hard als dat hij anders op die weg doet. Het is daar slechtwegdek staat ook aangegeven op de weg met een bord.

Maar is dit normaal? Of zouden mij schokbrekers en vering te zwak zijn? Ik heb de weg niet getest met paard erin.

Iemand enig idee?

Edit: en iemand ervaring met een Bmw 3-serie sedan voor de trailer misschien?

kleinvosje

Re: Bmw 3-serie voor een 1,5 paardstrailer hobbelen op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:47

Als je met een lege trailer snel over een hobbelige weg rijdt, gaat ie stuiteren. Dat stuiteren werkt door in je auto via de trekhaak. Niet te hard eroverheen dus. Mt een geladen trailer is het wel wat minder, maar niet fijn voor de pony, dus ook niet doen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:49

ik heb een 3 serie compact, idd ook gemerkt met lege trailer dat slechtere wegen meer stuiteren dus zul je toch echt een heel stuk rustiger overheen moeten om je auto te sparen .

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:50

dit komt omdat je trailer gaat stuiteren, en je trailer zorgt ervoor dat je auto ook nog een het gehobbel van de trailer krijgt. Dit gebeurd wel vaker met grote aanhangers achter kleinere auto's

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:52

Dus niet iets ernstigs waar ik aan moet denken? Ik wil namelijk niet mijn auto kapot rijden. :o

Jullie hebben ook niks veranderd aan vering en schokbrekers? Dus die zijn zegmaar ook standaard?

Bedankt alvast. Maakte me al druk. Maar heb geen ervaring met het rijden met de trailer. En degene waar ik normaal altijd mee rij heeft er nooit last van. Maar die heeft dan weer zo'n echte auto daarvoor met 4x4 etc. Dusdat kon ik natuurlijk niet echt vergelijken

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:53

Nee, je moet je rijstijl aanpassen als je met een trailer rijdt, niet je auto.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:55

Wij hebben een 325i (station) voor de trailer en heb nog geen stuiterend gevoel gehad met rijden. Denk idd dat het verstandig is om op dergelijke wegen je snelheid aan te passen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 18:59

Mijn snelheid heb ik uiteraard ook aangepast. ;) ben gewoon weer 60 gaan tijden en dat ging goed.

Ik bedacht me alleen rampscenario's voor met m'n auto. Wat dus niet nodig is. :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:08

Misschien handig er een modeljaar bij te zetten, de 318 wordt namelijk al vanaf 1975 gemaakt ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 19:19

1999 exact dezelfde als deze:
Afbeelding

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:24

Als de weg echt zo hobbelig is dan vind ik 60 nog een aardige snelheid. Laatst moest ik over een onverhard bospad dat mega hobbelig was. Zelf met 30 hobbelde je nog alle kanten op, uiteindelijk maar stapvoets gereden. De trailer geeft de schokken idd goed door, dus niets om je verder zorgen over te maken.

S_a_f_a_r_i

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:32

Als de kop van je trailer is versleten hobbelt het ook zo

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 19:59

Elke lege trailer hobbelt bij hobbels in de weg.
Zelf hadden we dat met een 4 x 4 op de A28 bij Soest.
Met volle trailer niets aan de hand, dan ligt de trailer gewoon stabieler :)

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:57

Dit is dus een veel te grote trailer voor deze bus, Op de heen weg (vol) en op de terug weg (leeg) enorm lopen stuiteren bij elk hobbeltje. Dat gebeurd bij elke grote trailer+ kleinere auto.

Niet meteen heel slecht voort je auto maar je moet het niet 365 dagen per jaar doen ;)

Afbeelding

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:48

Mooie wagen. Trailer maakt trouwens ook nog verschil. Toen wij vorig jaar onze jaren '80 trailer inruilden voor een 25 jaar jongere wisten we ook binnen 200 meter dat de 'nieuwe' veel fijner achter de auto hing.

Desondanks, zoals kleinvosje als zet, je moet je rijstijl aanpassen aan het rijden met trailer. Voorbeeldje: laatst ergens naar toe geweest, op de heenweg met wind in de rug ging het prima in de 5e versnelling, op de terugweg met niet eens zo'n harde wind tegen liep de auto in 4 toch echt mooier. En bij slecht wegdek moet je met beleid rijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 08:42

Bedankt allemaal! :))

Het ging prutsmuts ook om een nieuwere trailer. Hoe nieuw exact weet ik niet maar zeker niet jonger dan 2000