div vragen aanschaf trailer evt Fautras

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

div vragen aanschaf trailer evt Fautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 18:00

Wij zijn ons aan het orienteren op een 2 paards trailer.

WE vervoeren een pony van 440 en 160kg of max een paardje van 500kg met evt 1 van beiden samen.

We zoeken een veilige trailer die in goede staat is. Mijn man is monteur en handig, heeft ook wel oog voor een en ander, maar we willen er ook direct mee rijden, dus niet teveel werk eraan.
Een zadelkamer bijv of een xl trailer is voor ons niet van belang. Wij hebben geen hoge of brede trailer nodig en ons westernzadel past niet in een zadelkamer. We hebben er ook altijd een bus voor.

Nu vind ik het een beetje eng. Al meerdere trailers gebruikt en veel info en ervaringen meegekregen over de jaren heen. Zoald de 1 een houten vloer fijn vindt om goed te laten drogen en daar een losse mat op gebruikt. Waar de ander bijv een losse mat of gelijmd een te groot risico vindt, aangezien eronder toch rot kan ontstaan die je te laat vanaf de bovenkant ziet.
Sowieso vind ik het zelf een fijn idee dat het vanaf nieuw erin ligt en niet later op een oude vloer is gelijd of zelfs gegoten.

Wegligging scheelt nogal, maar we hebben nog lang niet alle merken en modellen ervaren, dus daarover is alle info welkom.

Remmen, verlichting, banden kan mn man allemaal netjes repareren en onderhouden.

Wat vindt men hier van de Fautras? Zou dan een 2e hands 2 paards worden. Ik hoor veel goede dingen, maar moet zelf wennen aan de lage ligging. Ik kom ook moeilijk achter de materialen die zij gebruiken. Wat zijn de problemen die je bij Fautras tegenkomt? Kun je in de Fautras ook een stang verlagen voor een kleine pony? Leek me bij de Fautras iets lastiger. En kan het linker paard ook door de rechter voordeur eruit? Stel je staat met pech langs de weg, wat je natuurlijk niet wil.en we rijden ook vrij nieuwe bussen ervoor, maar toch.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:28

Ik heb het in het andere topic ook al geschreven, maar laat ik explicieter zijn: koop gewoon een simpele, nieuwe Weijer; spaar door en ruil die Weijer na enkele jaren in op een Ifor Williams.

Punt van Fautras is dat ze vrij weinig in NL verkocht worden. Het is een merk wat blijkbaar maar niet wil landen op de NL-markt, ondanks dat ze dat al zeker 20 jaar proberen.
De weinige ervaring die ik weet van een Fautras is wel positief, maar hoe goed onderdelen verkrijgbaar zijn, daar heb ik dan weer geen idee bij. Over eventuele aanpassingen kan ik ook niet zoveel zeggen.

Als je geen haast hebt, zou je komend voorjaar naar Equitana open air kunnen gaan; in Duitsland is Fautras beter verkocht en daar staan ze dan ook met een ruime stand; kun je ze het hemd van het lijf vragen en 'm helemaal van binnen en van buiten bestuderen.

superpony

Re: div vragen aanschaf trailer evt Fautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 11:05

Ik ken de Fautras wel, maar geen idee of er dingen voorkomen na jaren gebruik. Mijn Duits is ook niet te doen.... Heb al 2x een 2e hands te koop gezien hier, dus komt af en toe wel eentje voorbij. Ik hoor ook alleen positieve dingen en vind hem zelf veel voordelen hebben.
Ifor is ook erg mooi, maar heb al 2e hands gezien waar behoorlijk wat aan mankeerde.
Nieuwe Weijer wordt hem niet. Nu geen budget voor.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 22:27

tsja ik ben inmiddels al weer 8 jaar de trotse baas van een fautras , super wegligging, net weer gekeurd en alleen nieuwe banden. gewelidige trailer

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 23:35

Ik hoor alleen goeie dingen......Heb jij hem buiten of binnen staan? Nog nooit ''iets'' gehad dus? Ik kom echt niet achter negatieve dingen, dus dat is wel goed. Er zijn wel weinig gebruikers in verhouding, maar goed.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:05

superpony schreef:
Ik hoor alleen goeie dingen......Heb jij hem buiten of binnen staan? Nog nooit ''iets'' gehad dus? Ik kom echt niet achter negatieve dingen, dus dat is wel goed. Er zijn wel weinig gebruikers in verhouding, maar goed.....

Je zou eens op Duitse en Franse sites kunnen (laten) zoeken. Wellicht dat je daar meer vindt omdat er daar simpelweg meer verkocht zijn.
Niet alleen voor negatieve dingen maar wellicht staan daar ook allerlei bevindingen te lezen over beschikbare opties (die in NL nooit gekozen zijn, cheapest-of-the-list-mentaliteit).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:10

In nijkerk zit een dealer die dat merk verkoopt.
Hij liegt wel graag maar als je een nieuwe Al koopt kan ie je weinig bedonderen

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:26

Ik ben al jaren een gelukkige eigenaar van een Jean Luc Fautras en ik zou geen andere trailer meer willen.
Bij mij kan je de stang in een lage en in een hoge positie doen. De lage ligging zie ik als een pre.
Er zit een deur achterin en een klein schuifklepje er onder. Met zo'n deur heb je nooit last van een paard wat naast de klep stapt. Ik heb hem in onderhoud bij een Tonca bedrijf, aan onderdelen komen is geen probleem.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:30

Geen ervaring met de Fautras.

Ik heb een Wsco, Weijer, Hotra en nu een ifor Williams. Ben super blij me de ifor zou nooit meer anders willen. De hotra een aantal jaar terug nieuw gekocht maar is kwa kwaliteit echt niet te vergelijken met de ifor.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 08:32

Ooit was er toch in bit soort vergelijking tussen aantal trailers ging om anderhalf paards.

Zou wel eens willen weten wat de betere trailers zijn.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:31

in frankrijk zie je heel veel fautras, mischien zie je ze hier relatief door de pittige aankoopprijs.

de bodem is van kunstof ( heb tailertje goed bekeken toen hij op de brug stond ) de lage instap vind ik super, nooit gedonder op de klep en ze staan er zo in. ik geef nogwel eens pony,s een lift die niet te laden zijn. ze lopen er allemaal zo in.

niets dan goeds vanaf deze kant

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:46

Mijn Fautras is van 2001 en nog helemaal piekfijn in orde, dus ook na jaren gebruik blijven ze goed.
Een paard laden gaat inderdaad relatief makkelijk.
Ik denk niet alleen door de lage instap maar ook door het grote raam voorin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 11:55

tita schreef:
In nijkerk zit een dealer die dat merk verkoopt.
Hij liegt wel graag maar als je een nieuwe Al koopt kan ie je weinig bedonderen

Kraay is ons bekend, we komen bij Country Mill, dus we hebben de Fautras zeker nieuw gezien, maar dat budget gewoon niet. Heb hem 2x gebruikt gezien nu en niks op aan te merken.

Goede verhalen, dus echt de moeite waard!

@Ikke, Dld is ook een optie. Ik spreek alleen geen woord Duits, maar we kunnen kijken. Ik las dat invoeren een kwestie is van naar de RDW en zo gebeurt?

luron

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:13

Wij hebben ook een fautras, niks op aan te merken, perfecte wegligging, geen rammeltrailer, is nu 10 jaar en nog steeds perfect. Lage instap is ideaal, paarden zijn het zo gewend. Geen klapperend zeiltje achter maar deuren die je middels een schuifsysteem op ventilatiestand kan zetten op bepaalde hoogtes.
Raam aan de voorzijde vind ik ook erg prettig, kan ik ze mooi in de gaten houden.
De steunpaal kan eruit dus het andere paard kan er ook via de zijdeur uit. Wij gebruiken dit echter niet.

Succes met de zoektocht!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 12:20

Kwa gebruik vind ik Fautras en Ifor nagenoeg identiek.
Ontwerp is ook heel vergelijkbaar, maar Fautras is wel een flink stuk duurder en schijnt flink veel gewicht op de trekhaak te zetten.
Volgens mij kun je bij de ifor ook kiezen om geen klep maar deuren in te zetten.
Ik heb echter nooit problemen met laden (nooit gehad ook), dus ik zie het probleem van een klep sowieso niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 13:42

Tot nu toe heb ik meer Ifor W gezien met problemen dan Fautras. Het gaat me niet zozeer om de klep, die van ons lopen overal wel in en op. Maar ik moet de trailer buiten laten staan en dan tellen nog een aantal dingen mee.
Wegligging is belangrijk, leeg en vol. Deuren achter vind ik zelf wel fijn. Sowieso dat de trailer goed afsluit achter. Ik zie veel trailers met rolzeiltje die veel last hebben van het in regenen.

Het enige is wel dat we rechts willen aanpassen dat de shet er ook steun in heeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 16:53

Mijn reden dat ik uiteindelijk niet voor Fautras koos was dat ik de meerprijs voor het verhogen van een totaal toegelaten gewicht (2500) buiten proporties vond.
Bij de standaard met een eigengewicht van 900kg en dan een max gewicht van 2000kg vond ik dat te krap aan voor 2 grote paarden. Ik wilde dus perse een trailer waar ik met gemak meer dan 1200kg in mocht zetten.
De ifor heeft een totaal toegelaten gewicht van 2600 met een eigengewicht van 980kg.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:52

Ik heb hem juist gekozen omdat hij licht is. Dan heb ik niet zo'n hele dure auto nodig om hem te trekken.
Zo zie je maar, we hebben allemaal andere behoeften.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 18:20

Wij willen ook geen grote paarden vervoeren. Of een d-pony en quarter of een d-pony en shet. Kom waarschijnlijk uit tussen de 440kg en 900 kg, maar de quarter zal vrijwel nooit samen reizen. Voor grote paarden zou ik ook naar een ruime trailer kijken.
Helaas is de 2e hands verkocht,dus zien of er nog ergens iets staat.......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 18:47

Myca schreef:
Ik heb hem juist gekozen omdat hij licht is. Dan heb ik niet zo'n hele dure auto nodig om hem te trekken.
Zo zie je maar, we hebben allemaal andere behoeften.

Maar welk model heb je dan?
Want de 2 paards die mijn stalgenoten hebben is ook 900 kg. Dat is niet bepaald licht.
Dat was mijn probleem: hij is zelf zwaar, maar mag niet veel laadgewicht hebben (voor de normale verkoopprijs).

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:14

Ik heb een Univan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:20

mijn vriendin heeft een Fautras...ideaal de lage opstap en ook kunnen ze er voor uit.
Ze worden hier vlakbij gemaakt :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 23:46

Geerke, waar woon je dan? Ook meer 2e hands dan zeker? Goede handel om hier een paar goede 2e handsjes naartoe te sturen :)