belgische auto en nederlandse trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

belgische auto en nederlandse trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 20:08

Hallo iedereen,
Ik hoop dat jullie een antwoord weten op mijn vraag nl: mag ik (belgisch rijbewijs b) met mijn auto met BE nrplaat een NED paardentrailer treken die van mijn tante is en door haar verzekerd is?
Heb me rot lopen zoeken op het internet maar kom er niet uit. Ga maandag ook contact opnemen met de verzekering van mijn auto maar vertrouw de verzekeringsmaatschappijen niet zo zeer.

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:01

sjojo schreef:
Hallo iedereen,
Ik hoop dat jullie een antwoord weten op mijn vraag nl: mag ik (belgisch rijbewijs b) met mijn auto met BE nrplaat een NED paardentrailer treken die van mijn tante is en door haar verzekerd is?
Heb me rot lopen zoeken op het internet maar kom er niet uit. Ga maandag ook contact opnemen met de verzekering van mijn auto maar vertrouw de verzekeringsmaatschappijen niet zo zeer.

Groetjes en alvast bedankt voor het meedenken ;)

Yep, dat mag. In theorie........

Adder onder het gras: Als ik goed geinformeerd ben, is in Belgie het WA-deel van de aanhanger niet meeverzekerd op de verzekering van de auto, daar zou een aparte polis/vermelding voor nodig zijn.
In NL kun je het WA-deel niet apart verzekeren; dat is (wettelijk) geregeld dat dat via het WA-deel van de auto loopt. Jouw tante kan dat WA-deel dus simpelweg niet verzekeren omdat de NL-wetgeving (en daarmee de verzekeraars) daar niet in voorzien. Controleer dus terdege dat je niet (deels) onverzekerd rondrijdt!

Dit alles nog even los van de juiste interpretatie van de Belgische regels rondom het trekken van trailers met B-rijbewijs. Ik weet niet zeker of die regels precies gelijk zijn met NL.....

Duhelo

Re: belgische auto en nederlandse trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 10:43

ikke heeft idd gelijk, dan moet je gewoon even naar de verzekeraar gaan,en je auto laten bij verzekeren voor het trekken van een aanhangwagen meer dan 750 kilo. dat kost maar een paar euro.

sjojo

Re: belgische auto en nederlandse trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 19:23

Mijn vader heeft even gebeld voor mij met de verzekering van zijn wagen waar de trailer dan ook mee getrokken zal worden en inderdaad voor 38 euro per jaar wordt op de polis van de auto vermeldt dat hij deze trailer met eigen kenteken (moet je ook doorgeven) mag trekken en deze verzekerd is.
Wat betreft het b-rijbewijs: we zitten met MTM van auto + MTM trailer onder de 3500kg EN de MTM auto is zwaarder dan die van de trailer dus mag deze combinatie met een b-rijbewijs rijden!!!!! JIPPPPIIIEEE!!!!
nu nog even informeren in nederland hoeveel het kost om de nederlandse trailer ook op naam van mijn tante te zetten en we kunnen trailertje kopen!