Paspoort aanvragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjuh

Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 17:28

He,

Waar kun je een paspoort aanvragen?
Ik heb hier een merrie, die onverwachts drachtig bleek.
Hengst is niet gechipt, niet ingeent.
De mensen waar die van is, hebben er geen verstand van en weten de weg niet.
De merrie is gedekt voor ze haar kochten en hadden het als verassing in de wei.

Nu is het veulen 5 maand en moet er druk een paspoort bij komen.
Wie weet waar en hoe je dit kunt aanvragen en wat of de prijs hiervan is.

Ps: moeder is new forest en vader dus onbekend.

Groetjes Tanja

friesiszwart

Re: Paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 19:36

Dierenarts bellen om te chippen en de eerste enting en daarna krijg je vanzelf een paspoort.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 18:06

Alle stamboeken + het KNHS zijn paspoort uitgevende instanties.

Zo heb ik ooit een papierloze (dus stamboomloze) shet gewonnen. Bij aflevering bleek het dier echter niet gechipt en ge-ent te zijn, en had daarnaast geen paspoort. Nu is dat al sinds enkele jaren verplicht, anders mag je een paard niet eens over de weg vervoeren en kun je er ook niets mee (zelfs voor de slacht is chip + paspoort vereist).

Daarom heb ik de vereniging waar ik de pony van kreeg, daarop aangesproken. Pony was welkom, maar wél met paspoort en chip. Dat is uiteindelijk op hun kosten gedaan, wat ik niet meer dan logisch vond.

Pony is opgeladen en meegeweest naar de DA. DA heeft pony gechipt, en heeft vervolgens een aanvraag gedaan voor een paspoort. Aangezien het een papierloze shet betrof maakte het dus ook niet uit bij welk stamboek het gebeurde; pony kreeg toch geen stamboekpapieren. Het Fjordenpaardenstamboek was op dat moment (dat kan nu anders zijn) het goedkoopste in het leveren van een paspoort, en bovendien ook de snelste.
Dus heeft de DA dáár het paspoort aangevraagd. DA chipt de pony, plakt een sticker op een formulier, vult daar wat in, stuurt het naar de paspoortuitgevende instantie, en jij krijgt dan vanzelf je paspoort voor bij het paard.

Uiteindelijk had ik dus een papierloze shet met paspoort van het Fjordenpaardenstamboek :D