Verkopen of bruikleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Verkopen of bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 09:38

Goeiemorgen,

Ik heb mijn pony op bokt staan. Ik heb het komende jaar geen tijd voor haar, en wil haar wel voldoende aandacht enz kunnen bieden.
Nu ben ik benaderd door verschillende mensen.
Een stel wil haar kopen, een meisje wil haar in bruikleen.
Wat is verstandiger? Bruikleen? En wat voor afspraken moet ik dan maken? Ik wil natuurlijk niet voor de kosten opdraaien als zij mijn paard kreupel rijdt etc.
Of moet ik misschien toch gaan verkopen?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Verkopen of bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:03

-> TAO

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:05

Als je kan verkopen verkoop je haar. Ken iemand die haar paard een maand had uitgeleend, stokkreupel terug gekregen en ze kon er niets meer mee.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:06

Is dat beter dan? Ik heb er ook zo mijn vraagtekens bij.
Want stel dat ik haar over 3 jaar terug wil en ze niks meer kan.
Maar goed het blijft wel een moeilijke beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:09

Tja, als je ze over 3 jaar terug wilt moet ze wel weer eerst te koop komen hé. Maar ik ben zeker dat je dan wel een andere vind die je even graag ziet :) Je kan ze in bruikleen geven maar als er in die 3 jaar dan iets gebeurt ben je je paard wel kwijt. Denk aan koliek etc. Wat als de bruiklener haar opeens niet meer wilt? Is het dan voor jou mogelijk jou paard weer terug te halen etc.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:13

Nee daar heb je helemaal gelijk in..
Het is moeilijk.
Het meisje die haar in bruikleen wil nemen zegt dat de kosten van de hoefsmid en de veearts dan voor mij zijn.
Maar zo gaat het toch niet bij bruikleen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:16

Hoe oud is dat meisje en weten haar ouders er wel van? Normaal bij bruikleen neemt ze alle kosten op zich. Ik leen op dit moment ook een paard, maar dit is met waterdicht contract. Eigenares was zwanger, is ondertussen al bevallen maar kon de zorg ook niet echt meer aan door zwangerschap. Ik betaal alles voor dat paard. Krijgt hij koliek betaal ik etc, maar uiteraard, indien hij sterft, is het, cru gezegt, pech voor de eigenares...

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:20

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:25

Oke! Dus zij zou alles moeten betalen.
Lijkt mij inderdaad wel logisch.
Wat als zij de kosten niet betaald? Wat als zij opeens verdwijnt. Wat voor juridische stappen kan ik dan ondergaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:26

Tja dat is het dan voor bruikleen hé. Ik zie dat je niet een hele hoge prijs vraagt voor jou pony dus wil je wel alle risico's nemen? Als ze opeens verdwijnt of niet betaald zit je met een pony waar je eigenlijk geen tijd voor hebt. Juridische stappen kan ik jou niet in helpen, weet alleen dat het aardsmoeilijk is.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 11:28

Pffff... wat een drama.
Zaterdag komen er mensen kijken voor haar.
Als dat niks word kan ik altijd nog verder kijken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:29

Bruikleen zou ik niet snel durven, dan zouden dingen heel heel goed op papier moeten komen en controle mogelijk zijn

wat wil het meisje dan betalen? alleen stalgeld?
Lekker makkelijk, doe mij ook maar een paar van die paarden, als ik de da en smid op de eigenaar zijn kosten kan laten
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 18-09-13 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:30

Is een verzorgster een optie? Dan kan je je paardje gewoon houden en met de tijd bekijken hoe je met je tijd zit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 11:41

eeeeef_x schreef:
Nee daar heb je helemaal gelijk in..
Het is moeilijk.
Het meisje die haar in bruikleen wil nemen zegt dat de kosten van de hoefsmid en de veearts dan voor mij zijn.
Maar zo gaat het toch niet bij bruikleen?

Het ligt er helemaal aan wat voor afspraken er worden gemaakt.
Stel ik heb jouw paardje in bruikleen, en hij krijgt koliek... moet ik dan een dure operatie betalen?
Stel hij wordt ernstig kreupel en ik ben 6 maanden bezig het beestje er boven op te krijgen (kosten DA 1500 E) en jij wilt na 1 jaar hem weer terug.
Dan zou ik zeker wat van het geld terug willen zien.

Vandaar dat vaak gewone kosten (hoefsmid, enten, verzorging) door de bruiklener worden betaald en dat er een ziektekostenverzekering wordt afgesloten om de grootste kosten te dekken.
Want je kunt niet verwachten dat niet eigenaren heel veel geld betalen voor je pony.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:16

Als je haar niet kan/wil verkopen, verzorgster/bijrijdster zoeken...
Blijft het paard in jou beheer, op jou stal, als je dan een weekendje tijd hebt kan je zelf lekker van 'm genieten.
lease/bruikleen blijf jij eigenaar maar kan je er niks meer mee, alleen betalen als er wat is (dat klopt, zij huurt voor een vast bedrag per maand, dat is alles, uiteraard kan je wel besluiten een -extra dekkende- verzekering te nemen en deze doorberekenen)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:19

Klopt niet helemaal, een paard dat je verleast kun je een vast aantal dagen voor afspreken. Op de andere dagen kun je zelf voor het paard zorgen.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:53

Bruikleen houdt voor mij in dat paard naar iemand gaat die de volledige kosten op zich neemt. Dus stalling, veearts (in overleg met wat deze mag doen bij paard), hoefsmid, voer...gewoon alles. Lekker makkelijk anders om een gratis paard te krijgen voor onbepaalde tijd en jij mag dokken... Als ik jou was zou ik ook over gaan op koop. Ik heb vroeger zelf een bruikleen pony gehad en dat ging hartstikke goed maar uiteindelijk wilde eigenaresse hem terug en dan heb je echt wel een meid voor je staan met tranen omdat paard weg moet. Ik zou iemand anders dat ook wel willen besparen.

shuhi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 06:45

ik zou zeggen verkoop of verzorger zoeken die kosten mee betaald.
bruikleen nooit aan beginnen. en laat je ook niet verleiden tot kopen op afbetaling.
wat daar houden sommige zich toch niet aan.
sommige mensen doen zich heel leuk voor hebben mooi verhaal klaar en denkt wow als mijn paardje daar heen gaat heb je getroffen......
niet laten verleiden zou ik zeggen, maar hoe lastig ook voor jou zelf maar verkopen!
succes met je keuze.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 07:05

NOOIT bruikleen !!
Als ze je jouw paard verkloot zit jij er lekker mee, niet verstandig dus !!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 18:34

Ik heb er een goede ervaring mee. Kosten waren voor de gebruiker, inclusief Da rekeningen tot 500 euro. Daarboven in overleg, is niet nodig geweest gelukkig! Mijn oude merrie heeft 2,5 jaar op een dagbesteding gestaan tot ze met pensioen ging, pensioen was dus weer bij mij thuis. Ik kon haar niet verkopen, maar zij wilde nog graag wat doen, ik kwam er niet aan toe. Kende de mensen eigenlijk niet, via bokt in contact gekomen, maar had er wel meteen een goed gevoel bij en mocht altijd langs komen.