Paard kopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:13

Hallo!

Ik heb samen met mijn ouders besloten om de pony te kopen die ik al 5 jaar verzorg.
De eigenaar ging hem verkopen en wij konden niet zonder hem dus is hij binnenkort echt van ons!

Dit is natuurlijk super, maar er zitten natuurlijk een hoop consequenties aan vast.
Stalling, hoefsmid etc. hier hebben we ook al naar gekeken.

Nu is mijn vraag waar moet ik nog meer aan denken buiten de standaard verzorging om?
Zoals hoe krijg ik het paard op mijn naam?
Hoe zit het met eventuele verzekeringen?

Hebben jullie nog tips voor me wat ik kan meenemen?

Groetjes!

Ik hoef geen commentaar over dat we een slechte beslissing mtaken met allerlei extra kosten, hier hebben we goed naar gekeken
want ik wil mijn lieveling het beste bieden, dus dat zit wel goed, hier hoef ik dus geen commentaar op voor 'alle bijkomstige kosten'.
Ik zit al lang in de paardenwereld en weet wat er allemaal kan gebeuren en hier is goed over nagedacht.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:16

Voor verzekeringen zou je kunnen kijken bij hippozorg.nl

Wat betreft de pony op jou naam krijgen, dit kun je doen via het stamboek en indien niet aanwezig via de instantie die het paspoort heeft uitgegeven.

Verder is het altijd slim om de pony, ondanks dat je hem kent, klinisch te laten keuren door de dierenarts. Zodat je wel aan je onderzoeksplicht voldoet welke je hebt als aankopende partij. Uiteraard geeft een klinisch onderzoek geen garanties, maar vaak komen er met simpele onderzoeken wel bemerkingen aan het licht. Rontgenlogisch kan natuurlijk ook. Net wat je zelf wilt :)
Laatst bijgewerkt door linda_arnold op 16-09-13 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelleex

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 22:21

Thanks voor de tips, via het stamboek wist ik niet!

Ga gelijk even naar verzekeringen kijken, dankjewel! :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 22:29

Je kan ervoor kiezen om het paard op je naam te laten schrijven maar dit is geen eigendomsbewijs. Als je een eigendomsbewijs wilt hebben dan moet je een koopcontract tekenen met de verkoper waarin alle gegevens van het paard en jullie staan inclusief handtekeningen.
Daarnaast kun je het paard wel op je naam laten schrijven, dit is verplicht wanneer je wilt fokken en/of naar de keuring wilt gaan. Hiervoor moet je contact opnemen met de stamboek van het paard. Mocht je de sport in willen dan hoef je geen eigen naam op de papieren te laten zetten.

Je kan ervoor kiezen om het paard te laten verzekeren, er zijn verschillende verzekeraars die allemaal hun eigen regels hebben, lees deze goed door voordat je een verzekering afsluit om zeker te weten dat de kosten worden vergoedt die je vergoed wilt krijgen. Mijn paard is het eerste jaar verzekerd geweest, aangezien hier geen kosten uit zijn gekomen en ik wel een flink bedrag op jaarbasis betaalde voor de verzekering hebben we een spaarrekening voor haar geopend en haar uit de verzekering gehaald. De keuze wel/niet verzekeren is per persoon en situatie verschillend en zal je dus zelf moeten nemen.

Een klinische keuring is aan te raden, het geeft geen garantie voor de toekomst maar een momentopname waar je informatie uit kunt halen. Kijk verder naar een goede hoefsmid en dierenarts in de omgeving.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 23:24

Hoi C_arola,

Wat een fijne, en nuttige informatie in je bericht, dankjewel!
Moet je een koopcontract zelf opstellen, en is dit ook gebruikelijk om te doen?
Je moet natuurlijk toch aan kunnen tonen dat het jouw eigen paard is toch?

Ik ga niet fokken, en ook niet naar keuringen, dus dat heb ik dan niet nodig nee, dankjewel.
Hoefsmid en dierenarts blijven hetzelfde, want ik blijf in dezelfde omgeving.

Uit je bericht maak ik op dat er geen verplichte verzekering is, fijn om te weten, dan kan ik gewoon zelf kijken wat ikzelf het prettigst vind.

Hartelijk dank voor je bericht, heeft me veel geholpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 23:38

...ik heb destijds een braaf, tweeregelig briefje in tweevoud geschreven:

"Janneke koopt paard Knollie (merrie, vos, plm. 1.60, plm. 8 jaar oud)
van Huub, vrij van beslag en lasten ;) ,
voor zoveel honderd gulden (die hadden we toen nog)"

en beide brieven zelf alvast ondertekend, in het briefhoofd datum en plaats genoemd, en ik heb dus aan Huub een handtekening gevraagd.

De merrie was niet beslagen, maar het is een juridische term: zou de vorige eigenaar het dier ooit als onderpand oid. beloofd hebben voor een bepaalde schuld, (ooit werd er bi ons op sta een paard verkocht, de oude eigenaar had een jaar geen stalgeld betaald)
dan kan die schuld of "het paard als onderpand" op jou overgaan.
Staat in het koopcontract "vrij van beslag en lasten" dan blijven eventuele schulden bij de oude eigenaar en gaan niet mee met het paard.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 09:22

C_arola schreef:
Je kan ervoor kiezen om het paard op je naam te laten schrijven maar dit is geen eigendomsbewijs. Als je een eigendomsbewijs wilt hebben dan moet je een koopcontract tekenen met de verkoper waarin alle gegevens van het paard en jullie staan inclusief handtekeningen.
Daarnaast kun je het paard wel op je naam laten schrijven, dit is verplicht wanneer je wilt fokken en/of naar de keuring wilt gaan. Hiervoor moet je contact opnemen met de stamboek van het paard. Mocht je de sport in willen dan hoef je geen eigen naam op de papieren te laten zetten.

Je kan ervoor kiezen om het paard te laten verzekeren, er zijn verschillende verzekeraars die allemaal hun eigen regels hebben, lees deze goed door voordat je een verzekering afsluit om zeker te weten dat de kosten worden vergoedt die je vergoed wilt krijgen. Mijn paard is het eerste jaar verzekerd geweest, aangezien hier geen kosten uit zijn gekomen en ik wel een flink bedrag op jaarbasis betaalde voor de verzekering hebben we een spaarrekening voor haar geopend en haar uit de verzekering gehaald. De keuze wel/niet verzekeren is per persoon en situatie verschillend en zal je dus zelf moeten nemen.

Een klinische keuring is aan te raden, het geeft geen garantie voor de toekomst maar een momentopname waar je informatie uit kunt halen. Kijk verder naar een goede hoefsmid en dierenarts in de omgeving.

Ik heb dit het zelfde aangepakt. Vaak zijn de premies relatief hoog en door het eigen risico ben je vooral aan het betalen. Imijn ruin heb ik ooit via hippozorg verzekerd tegen dood. Die verzekering kost geen drol, maarr feitelijk heb je er ook niet zo veel aan. Voor onze andere twee paarden hebben we het uitgezocht om ze uitgebreid te verzekeren en dit overwogen maar uiteindelijk besloten maandelijks geld te sparen voor onvoorziene dierenarts kosten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 10:31

Michelleex schreef:
Hoi C_arola,

Wat een fijne, en nuttige informatie in je bericht, dankjewel!
Moet je een koopcontract zelf opstellen, en is dit ook gebruikelijk om te doen?
Je moet natuurlijk toch aan kunnen tonen dat het jouw eigen paard is toch?

Ik ga niet fokken, en ook niet naar keuringen, dus dat heb ik dan niet nodig nee, dankjewel.
Hoefsmid en dierenarts blijven hetzelfde, want ik blijf in dezelfde omgeving.

Uit je bericht maak ik op dat er geen verplichte verzekering is, fijn om te weten, dan kan ik gewoon zelf kijken wat ikzelf het prettigst vind.

Hartelijk dank voor je bericht, heeft me veel geholpen.

Graag gedaan, fijn dat je er wat aan hebt :)

Een koopcontract kun je op internet vinden, je kan deze dan zelf aanpassen naar je eigen situatie/gegevens. Ik heb een eigen koopcontract opgesteld en naar de vorige eigenaresse gemaild, aangepast en we hebben het getekend op de dag van aankoop.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:01

Wat leuk dat je je verzorgpaardje kunt kopen! En je weet na 5 jaar wat je dus koopt. Ik vind het dus helemaal geen overhaaste beslissing. Juist leuk voor je!

Verzekering is idd niet verplicht. Ook ik heb mijn paardje alleen de eerste 2 jaar verzekerd. Hij was 1,5 jaar en hengst. Toch wat meer risico. Maar toen na een paar jaar er niets gebeurd was en de grootste risico's wel weg waren (geruind, al wat ouder) heb ik de verzekering stop gezet. Mijn man zei: "Dat paard kost meer aan verzekering dan onze hele inboedelverzekering. Terwijl wij aan inboedel veel meer waarde hebben dan jouw paard." En gelijk heeft hij. Je kunt beter zelf een potje sparen voor onvoorziene kosten zoals DA, kapot zadel etc.

Waar je allemaal aan moet denken. Vaste kosten die jaarlijks of maandelijks terugkeren:
- DA (inenten) (1 of 2 keer per jaar, ligt eraan waartegen je allemaal ent)
- Hoefsmid (eens in de 6 a 8 weken)
- Mestonderzoek / wormenkuur (2-maandelijks)
- Tandarts (eens in de 1 a 2 jaar)
- Dekens (wassen eens per jaar of vervangen, bij mij moet ik wel ieder jaar een keer iets vervangen worden of laten maken)
- Verzorging (iedereen heeft wel iets tegen mok, eczeem, anti-klit, koelgel, wondspray, vitaminen, etc. in z'n stalkast staan en daar koop je al gauw wel iets bij)

Maandelijks:
- Stalling
(als het niet incl. is dan ook nog voer, stro, hooi)

Startkosten:
- DA klinische keuring (ligt eraan hoe je het afspreekt met de verkoper)
- Papierwerk (zoals nieuwe eigenaar registeren)
- Zadel, hoofdstel, halster+touw, dekjes, longeerspul, dekens (tenzij je dat erbij krijgt/koopt)
- Borstels (hoewel iedereen die wel al heeft als je in de paarden zit)

Dit zijn wel de grote dingen. Wat je allemaal nog meer koopt zoals dekjes, halsters, etc. is extra. Als je alles een keer hebt aangeschaft, dan kun je hier niet teveel kosten aan hebben, als je geen 233.876 dekjes wil sparen. :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:08

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:15

Fry schreef:
Onderhoudskosten zijn hier te vinden:

http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Voor de rest zijn de antwoorden al gegeven :j

Oh, hahaha! Ik zie dat ik ook aardig goed zat met mijn rijtje. Had alleen de kosten er niet bijgezet.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 12:46

Duke schreef:
Fry schreef:
Onderhoudskosten zijn hier te vinden:

http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten

Voor de rest zijn de antwoorden al gegeven :j

Oh, hahaha! Ik zie dat ik ook aardig goed zat met mijn rijtje. Had alleen de kosten er niet bijgezet.

;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:39

Even bij je eigen WA-verzekering doorgeven dat je een paard hebt, dan is die meeverzekerd (of je hoort dat de verzekering dat niet dekt en kun je een andere verzekering gaan zoeken).

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 22:21

Dat is nog een goeie tip, wist niet dat je dit aanmoest geven!

Sinds vandaag is 'ie ook officieel van mij! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:54

Gefeliciteerd met je eerste eigen paard *\o/*

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 00:57

:D Thank you!

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:41

Waratje schreef:
Even bij je eigen WA-verzekering doorgeven dat je een paard hebt, dan is die meeverzekerd (of je hoort dat de verzekering dat niet dekt en kun je een andere verzekering gaan zoeken).

Hiermee is alleen de schade die je paard veroorzaakt verzekerd, je paard zelf dus niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 21:18

Ja, net als de schade die je zelf veroorzaakt, daar is je WA voor...... En geloof me, een paard kan best aardig schade maken als het onhandig uitkomt, dus zorgen dat je WA (of eigenlijk AVP) op de hoogte is van je paard is wel van belang.

jenoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:26

kleine aantekening, alles wat je tekent (denk aan koopcontract etc) zal nog door je ouder getekent moeten worden, aangezien je profiel aangeeft dat je 17 bent en je pas vanaf 18 mag tekenen. (excuses als ik fout zit)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 12:14

Dat werd niet aangegeven, ze zeiden dat ik het wel mocht tekenen, heb ik ook gedaan maar we hebben inderdaad voor de zekerheid mijn moeders handtekening er ook onder gezet. ;)