belgische equipas

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxxxxx

belgische equipas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:04

Wie kan mij meer vertellen over de equipas? Wat ik heb kunnen vinden is dat niet stamboekpaarden in België een equipas hebben i.p.v. een paspoort, maar ik zie op belgische sites ook paarden met een equipas waar wel een stamboekpapier bij is. Kan dat wel? en is dat paard dan minder waard dan wanneer er een europees paspoort bij was geweest? Verder zou ik willen weten of ik in Nederland wel een paspoort voor zo'n paard zou kunnen aanvragen.

silhouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:42

Ik heb voor mijn paard destijds een equipas moeten aanvragen. Het enige wat hij had was een oud stamboekpapier, wat niet officieel was.
Hoe het precies in zijn werk gegaan was, weet ik zo niet meer. Wel weet ik nog dat de dierenarts mijn paard moest komen identificeren, dus de aftekeningen op papier zetten.
Dus ik denk dat je hiervoor gerust de dierenarts mag aanspreken ivm een equipas ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:46

Een equipas is vooral voor paarden waarvan de afstamming of een deel van de afstamming onbekend is, vb de vader is onbekend of geen van beide ouders heeft een stamboekpapier. Het is ook een soort van paspoort zeg maar, met het chipnummer erin, eventueel wie de ouders zijn, geboortedatum, geslacht, kleur, een schets door de DA, informatie voor vaccins en toegediende medicatie en dat soort dingen.

Volgens mij moet dat ook in Nederland gewoon aanvaard worden, wat doen jullie anders met paarden waarvan de afstamming onbekend is?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:47

Mijn haflinger heeft een equipas en een stamboek ;) de equipas was omdat hij tijdelijk op een manege had gestaan (bij vorige eigenaar)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 00:09

Ik denk dat je het moet zien als in Nederland een bij het KNHS geregistreerd paard. Mijn vorige paard had een paspoort van het KNHS en was wel een stamboek KWPN-paard. Destijds was het KNHS het eerste met chippen die het land doorging, dus daarom is ze daar gechipt. Zoiets kan bij jou het geval zijn met een stamboekpaard met Equipas. Ik denk niet dat ze daardoor minder waard zijn. Wel is het een verschil in mijn ogen of ze een veulenstamboekpapier hebben of een vol stamboekpapier.
Je hoeft in Nederland geen nieuw paspoort aan te vragen. Als jij je Belgische paard wil overschrijven moet je volgens mij het mutatiedocument ( dat wel ieder belgisch paard moet hebben) invullen en naar de belgische hoofdorganisatie opsturen en dan wordt het geregeld dat het paard op jouw naam komt.
Let wel op met paarden die een Europees Stamboek-paspoort hebben, zie https://www.knhs.nl/kenniscentrum/deeln ... -ongeldig/ .

Kirrr

Re: belgische equipas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:16

Is vrij simpel. Voor alle paarden waar je geen boekje van het stamboek kan van aanvragen. Bv: Aqha.
Daar vraag je een equipas voor aan.

Ik heb een quarter staan, waar dekbewijs ed van kwijt is. Vind momenteel Dna opsturen te duur.
Dus ik heb er een equipas voor aangevraagd.

Mutatie document is bewijs van eigendom.
Boekje staat chipnr in, inentingen ed. Moet je bij hebben op wedstrijden, onderweg ed.