Harley rijders en paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChefsSpecial

Harley rijders en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:41

Sorry als het verkeerd staat, zou iemand het dan willen verplaatsen?

Zakelijk gezien heeft mijn man contact met de HOG (de Harley Owners Group). Dat is een club voor mensen die Harley rijden. Door heel Nederland zitten zeker 10.000 motorrijders bij deze club.

Nu kreeg mijn man van de week de vraag gesteld hoe zij zich als Harley rijders om en nabij paarden moeten gedragen.
Uiteraard vond ik Bokt de ultieme plek om deze vraag te stellen!

Wie O wie kan mij helpen met het opstellen van de "regels" van een Harley/ motorrijder rondom paarden?

Let wel, het gaat ons niet om meningen maar om de algemene regels in Europa en Nederland.
Hoe dienen zij zich te gedragen ten opzichte van paarden op de weg?

Alvast bedankt!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Harley rijders en paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:43

Ik ga ervan uit dat voor Harley rijders dezelfde regels gelden als voor auto/motor rijders.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:44

Waarom zou een harley rijder zich anders moeten gedragen dan een (bv) honda rijder?

Ik ben ooit eens een hele grote club van deze nogal ruige mannen tegengekomen.
De voorste keek om, en gebaarde. En alle 25 motoren gingen uit :oo Ze hebben met uitgeschakelde motoren gewacht tot ik voorbij was :oo
Ik persoonlijk voelde me toen wat opgelaten omdat ze dat voor mij en mijn pony deden (die pony kan daar best tegen namelijk) maar het was natuurlijk wel safe :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:45

tsja ik zou zeggen net als met de auto ruim (miss. nog wel ruimer als met de auto) en met laag toerental/ lage snelheid passeren. Het is lastig, type Harley maakt natuurlijk zelfs stationair een hoop herrie, en harley rijders rijden natuurlijk ook nog eens veel in groepen... Denk dat als een paard gewoon fatsoenlijk verkeersmak is niet anders zou opkijken van een Harley dan van een andere motor :)

Akshay, das echt super zeg! moge dat een voorbeeld zijn voor alle idioten die op 10cm afstand langs je scheuren :=
Laatst bijgewerkt door beestenfreak op 13-09-13 20:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:45

Rustig voorbij rijden, niet 'bumperkleven' (dus te dicht achter het paard) en niet toeteren. Dat zijn toch wel de hoofdzaken welke belangrijk zijn :j .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:51

beestenfreak schreef:
Akshay, das echt super zeg! moge dat een voorbeeld zijn voor alle idioten die op 10cm afstand langs je scheuren :=

Ik vind motorrijders vaak echt heel vriendelijk :j
zij zijn immers met hetzelfde bezig als wij wanneer we met paard op de weg zijn.
Genieten van al het moois <3

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:51

Dat dezelfde regels gelden als voor automobilisten snap ik ;).
Het gaat mij om een uitgebreide lijst met regels die zij op hun website willen gaan plaatsen voor al hun leden.... Iets wat de omgang tussen paard en verkeer absoluut ten goede komt!!
Daarom graag duidelijke opsommingen die ik straks allemaal kan verwerken in 1 bestand.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:51

Helemaal eens met Nessie!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:52

maar je wil algemene regels uit Europa...
Dan kom je uit op de wegenverkeerswet uit de landen...

Citaat:
Let wel, het gaat ons niet om meningen maar om de algemene regels in Europa en Nederland.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 20:53

De Nederlandse regels komen op de eerste plaats. Wellicht kan van daaruit een "Europese" versie gemaakt worden...

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:54

Enige wat ik kan bedenken is misschien niet direct nadat je paard gepasseerd bent weer keihard het gas opentrekken? Dit vind ik ook gelden voor auto's, scooters, etc. Sommige mensen minderen dan heel sportief vaart maar gaan er vervolgens met zo'n dot gas vandoor dat paard dan misschien alsnog kan schrikken... Maar zoiets wellicht?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:55

Ruime bocht er omheen. Ga niet langzamer rijden, dan duurt het nog langer voordat je er voorbij bent.
Let op signalen die een ruiter evt. maakt.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:58

Mir_U schreef:
Enige wat ik kan bedenken is misschien niet direct nadat je paard gepasseerd bent weer keihard het gas opentrekken? Dit vind ik ook gelden voor auto's, scooters, etc. Sommige mensen minderen dan heel sportief vaart maar gaan er vervolgens met zo'n dot gas vandoor dat paard dan misschien alsnog kan schrikken... Maar zoiets wellicht?

dit is prettig als 't niet gebeurt
maar is geen vaststaande regel zover ik weet? :)

Enige wat ik kan bedenken is ''een paard hoort écht op de rijbaan, dus doe niet vervelend als je er daar eens eentje tegenkomt want die houdt zich gewoon aan de wegenverkeerswet'' (in het kader van alle mensen die altijd beginnen bleren dat ik naar 't fietspad moet waar ik hoor... :+ )

cha_biske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 20:59

een bocht maken, snelheid aanpassen ( dus niet voorbij knallen maar op een rustig tempo maar niet overdreven traag) en als je ziet dat het paard schrikkerig is dan kan je bv je motor uitzetten :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:01

Ook bij het passeren van een trailer de uitlaat niet laten ploffen want ook dan kunnen paarden behoorlijk schrikken. Paarden in het verkeer ruim passeren en ook daar met zo min mogelijk extra geluid.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:02

Akshay schreef:
Mir_U schreef:

dit is prettig als 't niet gebeurt
maar is geen vaststaande regel zover ik weet? :)

Oh moest het gelinkt zijn aan NL-regels? Dan geen extra ideetjes ben ik bang :+

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:02

Als we met een ride-out met de club (hier ook HOG, Amersfoort) hebben, dan wordt er altijd, maar dan ook altijd snelheid verminderd tot een acceptabel niveau, en een passeerafstand van (waar kan) 2 meter aangehouden. Altijd wordt er gelet op de reactie van zowel ruiter(s) als paard(en). Bij jonge, bange dieren wordt er ook de kans gegeven om het dier naar een veilige omgeving te brengen. In dat geval is het gewoon stoppen, motor af, en paard kalmeren.
Ook na het passeren niet gelijk wegknallen, er zitten er een paar tussen die vooral laag luid klinken, en menig paard schrikt eerder van het plotse 'gegrom' bij het schakelen dan een constant geluid.
Ik vind dat dit niet anders moet zijn voor andere types en merken motoren, maar kan me voorstellen dat Harley aangekaart wordt omdat er met de chapters vaak in grote groepen ride-outs gereden wordt.

Over het algemeen krijgen we vaak hele positieve feedback van ruiters. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:14

Veel paarden hebben weinig moeite met 1 of 2 motoren, maar zo'n hele rij waar geen eind aan lijkt te komen kan wel voor onrust zorgen. Dus niet alleen nr 1 en 2 moeten alert blijven, maar de rest ook.
Akshay schreef:
Enige wat ik kan bedenken is ''een paard hoort écht op de rijbaan, dus doe niet vervelend als je er daar eens eentje tegenkomt want die houdt zich gewoon aan de wegenverkeerswet'' (in het kader van alle mensen die altijd beginnen bleren dat ik naar 't fietspad moet waar ik hoor... :+ )

Ik beroep me trouwens op artikel 5 wegenverkeerswet en kies de berm of het fietspad ivm niet in gevaar brengen overig verkeer. Dat zou ik gezien de lage snelheid op de rijbaan nl wel doen. Meeste andere mensen doen dat hier ook, uitzondering is de paardentram, maar die heeft genoeg massa om respect af te dwingen.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:21

Ik men, heb dus een wagentje achter mijn pony hangen. En cijfer me liever niet weg in een berm omdat ze dan ''wel even snel langs je kunnen''
En op een fietspad vind ik voor de fietsers veel te irritant. Bovendien zijn die een stuk kwetsbaarder als er iets gebeurt.

Rijbaan dus voor mij :)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:22

Het meeste is wel gezegd. Waar ik met verkeersmakke paarden weleens last van heb is een hele grote groep.... Dat het geluid aanzwelt e niet meer weg gaat. Dan zou het fijn zijn, als paarden er op reageren de achterste helft de motoren even uitschakeld....
Ik heb eigenlijk nooit problemen met motorrijders.... Voor mij de meest sociale rijders.....

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:58

Het gaat hier niet om officiële verkeersregels maar om gedragsregels waar zij zich aan kunnen houden.

Er zijn al een aantal goede punten genoemd. Ik zou ook nog toe willen voegen: rij zo gelijkmatig mogelijk. Ga niet onnodig kleine dotjes gas bij geven *wat jevaak wel hoort als ze afremmen*.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:02

Die "dotjes gas" is dat niet gewoon de reactie van de motor? *bopbopbop*?

Heb een auto gehad, die deed dat ook.. Enige wat hielp was ontkoppelen of opschakelen.. Met terug schakelen werd ie nog erger.

Maar dus niet iets wat expres gedaan wordt lijkt me.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 23:04