Paard loopt trailer op, maar net zo snel er weer uit.. Help

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hlcca

Paard loopt trailer op, maar net zo snel er weer uit.. Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:48

Hallo,
Ik heb een jong paard die regelmatig mee gaat op de trailer.
In het begin deed die dit heel braaf , alleen is het punt nu dat wanneer die op de trailer staat
Maar nog net de stang ee niet achter kan, dat hij snel achter uit loopt... Zo hebben we geen tijd meer om de stang er achter te doen.. Heeft iemand misschien tips?
Alvast bedankt *D

Joltsje

Re: Paard loopt trailer op, maar net zo snel er weer uit.. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:50

dat is lastig innd.
heb je het gevoel dat hij dit heeft aangeleerd of dat hij bang is?

zelf zou ik even gezamelijk laden.
jij zet het paard er op. en houdt het paard vast (niet vastbinden).
ieamnd anders doet de stang er achter. je kan dan wat druk zetten op het moment dat het paard eraf wil lopen.

succes

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:53

Je paard moet leren wachten. Jij beslist hoe en waar hij loopt. Ga oefenen zonder trailer. Lopen, halt, lopen, linksom, rechtsom, halt, achterwaarts. Net zolang tot hij al aan jouw lichaamstaal kan zien wat je bedoelt. Dan met trailer. linksom over de klep, rechtsom over de klep (ja, overdwars dus), Op de klep gaan staan en dan halthouden, achterwaarts, voorwaarts etc. Hetzelfde met helemaal in de trailer, net zo lang tot hij op jouw aanwijzingen netjes blijft staan.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:57

Goede tips van kleinvosje. Als hij dit goed doet kan je ook nog op allerlei momenten iemand bij zijn kont zetten en hem laten wennen dat er iemand staat die iets doet (klopjes op de kont, stang omhoog houden etc). Dan kan hij ook wennen aan het feit dat iemand de stang erachter gaat doen. Ik denk dat hij het toch gewoon spannend vindt en even moet wennen.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:58

Dit gedrag is super gevaarlijk voor eenieder die erachter staat. En bovendien kan hij zelf ook uitglijden zo.
Wij hebben ook een jonkie gehad die super braaf er op ging en met 120 km per uur acheruit... :7

Hij was echt niet bang eerder brutaal. En echt wij hebben veel geduld gehad maar ze moeten wel weten wat kan en niet.
Onze oplossing was - longeer lijn aan de trailer (een kant) en de andere kant houd iemand vast- paard/pony de trailer inladen - samen met de longeerlijn (losjes eracher maar niet laten hangen) - zodra hij achteruit gaat tegendruk geven en een flinke klets opzijn achterste.

En nee dit is niet zielig, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zodra hij weer naar voren gaat - druk wegnemen en belonen met iets wat hij prettig vind. Wij hadden dit in no time opgelost en meneer draaft nu bijna vrolijk zijn trailer in om zijn worteltje te halen. Nooit geen problemen meer gehad !
Aanpakken dus ...suc6

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:59

Let vooral ook op je eigen ademhaling. Als jij je adem inhoudt, bouw je spanning op, en dat merkt je paard. Daarin bevestig je voor hem dat er iets aan de hand is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:01

Het gratis ebook van Eddy Modde is een aanrader. Dat is gratis te downloaden via diagonaal-paardenvervoer.com. Je zet je paard ook achteruit en weer vooruit voordat je hem definitief laadt. Het is niet erg als ze achteruit willen, maar wel pas als jij het zegt.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:03

Ga eerst na of er iets gebeurd is waardoor hij angst heeft gekregen voor de trailer of dat hij een dominantie spelletje speelt. Daarnaast kan het verstandig zijn om 1 a 2 trailersessies te plannen bij een ervaren persoon die je kan helpen en uitleggen wat er fout gaat.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:04

claud1 schreef:
Dit gedrag is super gevaarlijk voor eenieder die erachter staat. En bovendien kan hij zelf ook uitglijden zo.
Wij hebben ook een jonkie gehad die super braaf er op ging en met 120 km per uur acheruit... :7

Hij was echt niet bang eerder brutaal. En echt wij hebben veel geduld gehad maar ze moeten wel weten wat kan en niet.
Onze oplossing was - longeer lijn aan de trailer (een kant) en de andere kant houd iemand vast- paard/pony de trailer inladen - samen met de longeerlijn (losjes eracher maar niet laten hangen) - zodra hij achteruit gaat tegendruk geven en een flinke klets opzijn achterste.

En nee dit is niet zielig, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Zodra hij weer naar voren gaat - druk wegnemen en belonen met iets wat hij prettig vind. Wij hadden dit in no time opgelost en meneer draaft nu bijna vrolijk zijn trailer in om zijn worteltje te halen. Nooit geen problemen meer gehad !
Aanpakken dus ...suc6

Dit werkte bij onze C-pony dus niet. Die denderde dwars door de longeerlijn heen met als gevolg brandblaren op je handen.
Ik heb het zo opgelost:

Longeerlijn om de buik, tussen de voorbenen door, door de onderkant van het halster en dan 2 x om de voorstang. Elke keer als ie naar voren ging trok ik de longeerlijn weer strak. Op het moment dat ie achteruit wilde, trok ie alleen aan zichzelf en merkte hij dat dat dus geen zin had. dan liep ie weer iets naar voren, weer strak trekken, net zolang totdat ie er in staat en je de stang er rustig achter kan doen.

Als ik hem nu laad loopt ie braaf mee de klep op en rent zo weer terug. Doe ik de longeerlijn weer op die manier om z'n buik, dan hoef ik zelfs niet te trekken ofzo, maar loopt ie als een mak schaapje mee en denkt er niet over om in de achteruit te gaan. Kan hem nu zelfs zo alleen laden.

Let wel, dit niet doen bij paarden die angst hebben, maar echt bij die brutalen die zich van een pets, longeerlijn erachter o.i.d. niks aantrekken

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:05

Dit klinkt heeeeel bekend! Deed mijn stressie-jazzie ook aan het begin. Liep er zo in, maar kwam en achterwaarts in 150km p u weer uit.

Wij deden gewoon iedere keer snel de klep dicht en dan over de klep de stang erachter doen. Misschien niet heel veilig of dergelijk. Maar ik heb nu een paard die ik in mijn eentje in en uit kan laden en onwijs braaf is. Je hoeft niet boos te worden, gewoon de klep dicht. Hij went er maar aan.

Wij deden ook nog wel eens een lus maken door het ringetje van je halster en dat in zijn mond (als een soort 'bit'). Dan ging hij echt niet meer achteruit, want dan trok het strak. Als hij braaf deed zat ik er nieteens aan.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 17:06

die van mij vertrok op een gegeven moment zodra hij zijn beloning te pakken had. Nu geef ik die dus pas als hij een aantal tellen staat. En inderdaad een pasje achteruit, en dan weer vooruit. Jo-jo-end de trailer op... helemaal op jouw commando

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:58

Iedereen moet het voor zich weten, maar ik zou NOOIT de klep dicht doen zonder de stang ervoor. Levensgevaarlijk! Als 'ie achteruit komt terwijl je de klep half dicht hebt, en alles klapt weer open, dan zit je er tussen. Een achteruit stormend paard hou je niet tegen.

Yvonne265

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 20:11

En wat als je paard ook niet op de plek wil gaan staan. Ook niet met een of twee lijnen, koekjes en ander lekkers, zweep, veel geduld heen en weer. Als ze er dan uit eindelijk op staat, knalt ze er weer uit. Als de plek dan dicht is en je gaat rijden dan springt ze over de voorboom, met alle gevonden van dien natuurlijk.
Hier ook een oplossing voor?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:44

trailertraining Yvonne :j haal er een expert bij

hlcca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 21:57

Bedankt voor de vele tips! Ik zal hier zeker mee aan de slag, ik heb niet het idee dat die bang is
maar dat het meer brutaal, eigenwijs o.i.d is maar hier mee kan ik vast wel een heel eind komen.
Bedankt allen!

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 08:40

Die van mij had precies hetzelfde :j
Ik heb een bak voer in de trailer gezet en ik ging regelmatig met haar oefenen.
Erin zetten en gewoon los laten staan, dan nam ze een hap voer en stormde er weer uit. Dan deed ik net alsof er niks aan de hand was en vroeg haar rustig weer terug. Weken later liep ze maar een paar passen terug en daarna bleef ze gewoon staan.
Dan ging ik oefenen met dat ik zelf de trailer uit liep en dat zij moest blijven staan. Dat was in het begin ook vreemd natuurlijk, maar nu kan ik overal heen rijden en haar zelf in- en uitladen.
En ze rent er nu niet meer uit.