dekentje of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

dekentje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 21:50

Ik ga in de winter naar de zee met mijn haflinger. Ik zou hem een licht fleece dekentje op willen doen in de trailer en een oornetje met watten omdat hij nogal gespannen is. dekentje of niet? iemand eentje te koop in maat 175? zeg maar :P

Sim

Re: dekentje of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:54

Ligt helemaal aan de temperatuur of en wat voor dek je hem eventueel op zou kunnen doen. Oornetje met watten zou ik niet doen. Bezorgt m ws alleen maar meer stress omdat hij weinig tot niks kan horen. Zintuigen zijn in dit soort situaties wel belangrijk voor een paard. Daar vertrouwen ze op.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 21:58

deken of niet ligt idd aan de temp..
rn op onze bokt marktplaats zal je vast wel een deken kunnen vinden.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 22:01

normaal draagt hij helemaal geen deken (heb zelfs niets liggen) maar ik zou een licht fleece (zweet)deken willen voor zeker op de terug reis omdat hij flink gezweet gaat hebben. Ik ga 's morgens ook bach druppels in zn eten doen voor de stress :) en het zal alle sinds niet warm zijn op de trailer aangezien we in de winter gaan

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:04

Je kan wel een zweetdeken op doen voor op de trailer. Maar je moet weten dat als je nooit een deken op hebt dat ie een goede vetlaag en dikke pak haren heeft. Wat je kan doen om goed de vetlaag te bewaren is alleen poetsen op plekken waar t nodig is en het liefst geen rosborstel gebruiken want dat beschadigt het vet.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:05

Als ie bezweet de trailer op moet is een zweetdekentje niet verkeerd. Ik zou idd ook op de boktmarkt of marktplaats kijken voor een leuk, niet te duur dekentje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:06

Ik zou denk ik wel een fleece deken opdoen (toch niet, ik zou er bij koud weer gelijk de fleece + 100 grams op knikkeren, niet zwaarder omdat reizen ook inspanning vraagt en hij zich zelf redelijk warm houdt).

Verder, niet vergeten het luik achter dicht te maken (boven de laadklep).

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:07

Een oornetje met watten zal de stress waarschijnlijk niet verminderen. Je kunt hem dan beter licht sederen met bijvoorbeeld sedasan.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:35

Wollen deken is trouwens nog beter! Zo droogt je paard op én houd je paard veel beter warm dan een fleecedeken.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 12:38

wortelsussie schreef:
Wollen deken is trouwens nog beter! Zo droogt je paard op én houd je paard veel beter warm dan een fleecedeken.

Normaal draagt hij geen dekens zelfs niet in de winter maar ik ga een zweetdeken kopen. Hij zal dus een dikke wintervacht hebben en zichzelf warm kunnen houden maar ik wil he' op de terug reis niet bloot stellen aan de tocht daarvan het zweetdeken :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:17

Geen deken. Goed uitstappen en na de rit even laten rollen in het zand dan zijn ze meestal zo droog.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:28

xSlvna schreef:
Ik zou denk ik wel een fleece deken opdoen (toch niet, ik zou er bij koud weer gelijk de fleece + 100 grams op knikkeren, niet zwaarder omdat reizen ook inspanning vraagt en hij zich zelf redelijk warm houdt).

Verder, niet vergeten het luik achter dicht te maken (boven de laadklep).

En met dat laatste advies maak je het alleen maar warmer in een trailer. Hier gaat het zeiltje nooit dicht.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 15:50

Ben het met Frieswytske eens, het zeiltje gaat bij mij ook alleen dicht als het heel hard regent of heel erg koud is buiten (lees -15 graden) of als ik de trailer thuis op zn plek parkeer, verder nooit!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 16:54

banketstaaf schreef:
wortelsussie schreef:

Normaal draagt hij geen dekens zelfs niet in de winter maar ik ga een zweetdeken kopen. Hij zal dus een dikke wintervacht hebben en zichzelf warm kunnen houden maar ik wil he' op de terug reis niet bloot stellen aan de tocht daarvan het zweetdeken :j

De beste zweetdekens zijn van wol. Mijn IJslander, die ook altijd buiten staat zonder deken, heeft ook een wollen zweetdeken. Die ik overigens nooit gebruik, maar áls hij hem nodig zou hebben dan meteen graag een goede. Fleece vind ik niks.

Overigens ben ik het eens met Cowgirl. Het is wel handig om sowieso een zweetdeken te hebben en mee te nemen. Beter mee verlegen dan om verlegen.