Naam op kwpn paspoort wijzigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saf

Naam op kwpn paspoort wijzigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:30

Hoi bokkers,

Misschien een domme vraag, maar ik kom er echt niet uit.
Ik koop een prachtpaard, een driejarige ruin recht van de fokker, maar vind de naam eigenlijk niet mooi. Een paard met zo'n goede afstamming zou ik graag met een chiquere naam zien. Hoe kan ik dit veranderen en kan ik het überhaupt veranderen? Ik houd natuurlijk wel dezelfde beginletter. Het maakt me niet zoveel uit hoeveel geld het zou kosten. Kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe ik dit moet doen? :$
Bedankt!

mellamoshan

Re: Naam op kwpn paspoort wijzigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:32

Waarom zou je de naam op je paspoort willen wijzigen? Je kan een andere roepnaam hanteren en als je wil gaan starten met wedstrijden kan je zelf zijn sportnaam opgeven, dit hoeft ook niet zijn originele naam te zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:35

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:35

Je zult lid moeten worden van het kwpn (110 euro per jaar geloof ik?). En dan een prijs opgaven vragen. Ik geloof niet dat er een standaard prijslijst voor is.. Aangezien het niet gebruikelijk is.

Daarbij is het volkomen nutteloos. Aangezien je zelf een roepnaam kunt hanteren en een sportnaam kunt bedenken.
Het is dus enkel een naam op zijn paspoort en op keuringen maar daar heb je niets mee van doen met een ruin

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 10:38

Is zo geregeld via het KWPN. Kost maar 31,00 alleen moet je wel lid worden a 130,00 of zoiets per jaar.
Je moet het paspoort en het stamboekpapier als je dat hebt tenminste opsturen (aangetekend uiteraard) en een brief erbij met zijn oude en zijn nieuwe naam en al je gegevens zoals naam, adres, tel nr etc.
Vervolgens krijg je een faktuur thuis. Die betaal je en zodra je die hebt betaald krijg je het gewijzigde paspoort weer terug.

KWPN
POSTBUS 156
3840 AD HARDERWIJK

0341.255555

saf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 10:45

Ik snap dat het nutteloos klinkt maar ik wil toch overwegen. Bedankt voor jullie antwoorden! Hiermee kan ik aan de slag, of er in ieder geval over nadenken! x

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:02

Lidmaatschap kost per jaar bij kwpn 117,50 euro, tussen 1 september en 1 oktober de helft. Ik weet niet hoeveel de andere kosten zijn aangezien ik dat niet heb nagevraagd voor mijn paard.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:06

Mijn merrie had ook een niet-passende naam. Het eerste wat ik zei toen ik haar kocht, was dat ze een andere naam zou krijgen. Heb geïnformeerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het zonde van het geld vond. Daarom heb ik haar een andere naam gegeven toen ik ijn startkaart aanvroeg, en de oude naam daarin verwerkt. Anne is Aviva Savanne geworden, stamboeknaam is nog steeds Anne.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:09

Ik heb de naam op het papier niet laten veranderen, maar hem wel een sportnaam gegeven, onder deze naam wordt hij dus uitgebacht op wedstrijden. Dat is gratis.

Die stamboek naam wordt nergens gebruikt, sportnaam wel dus het effect is min of meer hetzelfde.

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:12

Ik heb het ook overwogen bij het NRPS, maar zelfs bij hun vond ik het ook zonde van het geld. Ik heb de roepnaam op de startkaart en haar eigen in het paspoort. Ik zie hem eigenlijk alleen op de keuring en daar kom ik wel overheen :p

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:18

ingvdh schreef:
Ik heb de naam op het papier niet laten veranderen, maar hem wel een sportnaam gegeven, onder deze naam wordt hij dus uitgebacht op wedstrijden. Dat is gratis.

Die stamboek naam wordt nergens gebruikt, sportnaam wel dus het effect is min of meer hetzelfde.

Maar die sportnaam is opgegeven bij de KNHS, neem ik aan? Niet bij het KWPN. Daar kost alles geld tenzij je lid bent. Dan is een deel gratis...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 08:50

klopt, opgegeven bij de KNHS.

Er is/was geloof ik wel een regeling dat je het bij de stamboekkeuring kon laten wijzigen. Maar ook als je lid bent kost het geld om de stamboeknaam aan te passen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 08:08

Ik rijd ook een paard dat op papier Desteny heet... toen we haar als veulen kochten wist ik al meteen , met deze naam ga ik niet op wedstrijd :D.
Als het paard nooit eerder op wedstrijd is geweest kost het aanvragen van een andere naam voor de sport niets extra's .
Op papier veranderen heeft zoals gezegd geen meerwaarde en weinig nut.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:35

CM_ schreef:
Als het paard nooit eerder op wedstrijd is geweest kost het aanvragen van een andere naam voor de sport niets extra's .

Bijna goed, als het een startkaart heeft gehad, maar op het moment van aanvragen van een nieuwe niet meer, kun je gewoon een sportnaam aangeven. Heeft het paard nog een actieve startpas dan kan het alleen als alle startpassen dan aangepast worden en dat kost wel geld.

Voorbeeldje: mijn vorige paard had al wedstrijden gelopen, maar toen ik em kocht niet meer. Geen actieve startkaart dus. Kon er zo een sportnaam aan hangen.