Paard links of rechts?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luca03

Paard links of rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:12

Ik heb een vraag over het paard plaatsen in een trailer...
Als je met 1 paard op stap gaat in een 2 paardstrailer waar moet je je paard dan zetten?? links of rechts?
Ik ga namelijk in de herfst of begin lente naar de zee met mijn klassieke haflinger /3
Het is zo een 2 uur rijden naar de zee maar mijn haflinger is heel gespannen alleen in de trailer
Ik heb al moeite met hem erin te krijgen. Maar kan ik hem best links of rechts zetten? heb al gehoord links is het best maar andere zeggen ik zet mijn paard rechts zodat hij kan zien wat er gebeurt. En zou ik dan best de flap naar beneden doen zodat hij niets achter hem ziet of best open laten?

help :o

F_inley

Re: Paard links of rechts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:13

Paard moet links staat aan de kant van de bestuurder

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:14

en flap dicht of open laten?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:18

Stel je moet voor nood in de berm parkeren staat je trailer schuin naar rechts. Vandaar dat je je paard links in de trailer zet als tegengewicht.

Als je paard erg zweet op de trailer door stress en het is buiten warm zou ik het zeil open laten.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:18

Links, rechts is gevaarlijk als je moet uitwijken in een zachte berm.
De flap zou ik dicht doen.
In de herfst is het toch niet zo warm en dicht heb je minder herrie.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:19

Omdat er bij het aanleggen van onze wegen rekening wordt gehouden met mogelijk veel regenval, worden onze wegen aangelegd met een zogenaamde 'tonronding'. Dat betekent dat onze wegen licht aflopen naar de berm. In verband met de stabiliteit van het voertuig adviseren wij dan ook indien je met een paard op pad gaat, dit aan de linkerkant te plaatsen. Zou je het paard rechts plaatsen, dan ga je de zijde extra belasten die toch al iets lager ligt en daardoor neemt de instabiliteit toe.

Stukje uit paardensport :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:22

dankje heb hier echt veel aan

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:25

zoals crazycat zegt stel je wijkt uit naar rechts de berm in heeft het paard een tegengewicht voor de trailer dat het minder schuin gaat.
Als je paard het spannend vind op de trailer zou ik het zeil niet dicht doen, dit kan ook super eng voor hem zijn voor hem omlaag en omhoog te doen. En daarbij als het zeil openstaat kan hij de geluiden beter waarnemen en beetje achter zicht kijken, dit kan niet met de zeil dicht hoort hij wel geluid maar ziet hij niets.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:27

Mijn pony zweet niet echt maar hij staat heel gespannen en er hangt wel een hooinet op maar dat laat hij gewoon rustig hangen zoals het hangt (wat heel vreemd is want normaal eet hij echt altijd en alles). Ik heb ook geen deken voor hem, zou ik dat best aanschaffen of gewoon zo laten? ik heb geen transport bandages (heb zelf ook geen trailer we lenen die van de overbuur) maar wel stal bandages die ga ik sowieso aandoen! maar ook best een dekentje of niet? Ik denk dat ik de flap ga dicht doen voor het lawaai enz

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:31

Nou links is duidelijk heh ;) Over het zeil...hangt echt heel erg van je paard af. Die van mij vond het ook altijd heel spannend en schrok heel erg van vrachtwagens. Echter ik weet ook dat hij het erg fijn vindt om veel frisse lucht te krijgen. Zeiltje dicht heb ik om die reden zelfs nooit overwogen. Hij vindt vrachtwagens soms nog steeds spannend, maar met raampje voor open en zeil achter open gaat het prima, ook in de winter. Liever een deken extra dan zeiltje dicht.
Sommige paarden reizen veel rustiger met zeil dicht in die zin dat het niet zo'n invasie aan verkeer achter ze is. Misschien kan je erachter komen wat jouw haffie fijn vindt voor die tijd?

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 11:34

Elpharo schreef:
Nou links is duidelijk heh ;) Over het zeil...hangt echt heel erg van je paard af. Die van mij vond het ook altijd heel spannend en schrok heel erg van vrachtwagens. Echter ik weet ook dat hij het erg fijn vindt om veel frisse lucht te krijgen. Zeiltje dicht heb ik om die reden zelfs nooit overwogen. Hij vindt vrachtwagens soms nog steeds spannend, maar met raampje voor open en zeil achter open gaat het prima, ook in de winter. Liever een deken extra dan zeiltje dicht.
Sommige paarden reizen veel rustiger met zeil dicht in die zin dat het niet zo'n invasie aan verkeer achter ze is. Misschien kan je erachter komen wat jouw haffie fijn vindt voor die tijd?

zoals ik al zei heb zelf geen trailer maar ik kan in de herfst vakantie wel eens vragen of ik die van de overbuur mag lenen en dan al wat oefenen om hem er rustig op te krijgen en te kijken wat hij het leukste vind

xIrisV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:48

Links in de trailer

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:51

Gewoon zeil ook open houden en niks om de benen doen.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:51

geen bandages omdoen, de temperatuur daaronder kan erg oplopen en zeker als het paard onrustig is en dus veel beweegt en lang moet staan kan dit meer schade opleveren dan zonder laten staan!

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:55

Okee duidelijk

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:58

Zoals iedereen al zegt,links en zelf laat ik het zeil open dit omdan anders de temp.ontzettend oploopt.

Om geluid te dempen zou je evt watten met een springmutsje op kunnen doen.
Of bach druppels geven,dat werkt wel aardig goed om even de ergste stress wat af te vloeien.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:34

Overigens, als je paard weinig trailert zou ik er zeker wel bandages omdoen...je wil niet weten wat er kan gebeuren. Zou het gewoon lekker doen, je stalbandages, peesjes en springschoenen ofzo.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 14:46

Wat ik bedoel is dat Stef gespannen is. Hij staat met zijn spieren opgespannen en eet niet (het is een haflinger dus niet zo normaal :P) hij staat stokstijf stil en vanaf dat de klep naar beneden gaat kan hij niet wachten tot hij eruit mag

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:23

Als hij niet heel vaak reist is dat op zich niet raar hoor. Veel paarden ontspannen pas als ze vaak reizen. En dan eten ze ook niet....gewoon spanning. Zelfs haflingers...hihi. De bach druppels waar Dav het over heeft kunnen echt goed helpen daarin. Bach Rescue, te koop bij elke drogist. De dag zelf in de ochtend 2 druppels op een broodje, voor je weggaat weer en als je aankomt en weer voor de terugweg. Klinkt misschien zweverig, maar dit is echt zo'n geval, baadt het niet dan schaadt het niet :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 15:36

hij is 21 jaar en heeft veel meegemaakt in zijn leven. ik vind het ook niet vreemd hoor maar hoe lang werken die Bach druppels?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:49

Kan je beter strezzz van Phytonics bestellen veel effectiever (kan ook voor jezelf gebruikt worden) _O-
2 dagen van te voren druppels in zijn waterbak en op de ochtend zelf op een suikerklontje of iets anders dat opneemt

Ik laad ook links en ik doe het zeiltje dicht. Nu in mijn 1.5 staat ie beetje schuin
Hooinet maakt ik een soort van bal van zodat deze niet slingert als ik rij of bochten neem
dat kan ook nog wel eens storend werken

Ik doe nooit transportbeschermers om gewoon blote voeten

Raam of luikje zet ik wel open.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:22

Inderdaad links en het zeiltje gewoon lekker openlaten, tenzij je merkt dat hij angstig wordt van het achter op komend verkeer.
Verder zou ik absoluut géén bandages omdoen. De kans dat ze afzakken is heel groot! Dan zou ik eerder voor peesbeschermers gaan. :j