Verzekering bij buitenrijden etc

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Verzekering bij buitenrijden etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 18:44

Hallo :wave:

Is er een aparte verzekering voor je paard of valt dit onder je wa? Stel dat ik aan het buitenrijden ben en mijn paard schopt naar de auto en de auto raakt beschadigd. Zijn de kosten dan voor mij of voor mijn wa verzekering?

Wat als ik eraf val of mijn paard breekt uit en richt schade aan? Of erger nog hij veroorzaakt een dodelijk ongeluk? Wat dan? Valt dit onder mijn wa verzekering of is hier een aparte verzekering voor?

Wat als ik mijn paard vervoer door een ander (niet bedrijfsmatig) en we krijgen een ongeluk? En mijn paard raakt geblesseerd en er moet direct een dierenarts bijkomen? Is dit dan mijn eigen risico? Of is de chauffeur verantwoordelijk?

Bestaan hier aparte verzekeringen voor of hoort dit bij je wa?
Woedt je paard door je wa als je huisdier gezien? In de polis staat namelijk niets specifieks over paarden wel iets over huisdieren.

Wie o wie kan me helpen? :)

En hoe toon ik aan de verzekering aan dat het mijn paard is? En wat als hij nu van mijn moeder is en ik rij erop? En ik veroorzaak dus de schade?
Laatst bijgewerkt door Somebitch op 28-08-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:45

Valt onder je aansprakelijkheidsverzekering :)

Behalve wanneer je paard wordt vervoerd door een ander; dan ligt het aan de aard van het ongeval wie er verantwoordelijk is.

Sowieso wordt er natuurlijk per geval naar de situatie gekeken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-13 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Re: Verzekering bij buitenrijden etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 18:46

Ik heb nog wat toegevoegd.

Maar alvast bedankt voor je antwoord. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:47

Op je toevoeging; diegene die de rekeningen betaald is in de meeste gevallen de aantoonbare eigenaar :)
Betaald je moeder al jaren stallingsgeld? Dan zal zij worden gezien als de eigenaar.

Woon je nog thuis en vaak ook uitwonend student, val je onder de aansprakelijkheidsverzekering van je ouder(s)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-08-13 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 18:48

Je paard valt gewoon onder je wa verzekering. Je kan ze voor de zekerheid even bellen en aangeven dat je een paard hebt, dan is het in ieder geval gemeld.

In principe is het zo dat alle schade die jou paard maakt aan derden onder je verzekering vallen. Mocht je echt aantoonbaar kunnen maken dat het de schuld van een ander is, dan valt het onder de verzekering van een ander. Bijvoorbeeld je hebt een bijrijder en je hebt expliciet (bij voorkeur ook op papier/mail/sms staan) dat die geen buitenritten mag rijden met het paard en hij doet het toch. De schade die dan zou ontstaan zijn voor rekening van je bijrijder.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 18:55

Dus als ik schade maak met mijn moeder haar paard dan ben ik zelf verantwoordelijk voor de schade die het paard maakt?

Ik ben uitwonend en mijn moeder zal inderdaad gezien worden als eigenaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:15

Nee, de eigenaar is verantwoordelijk, ook als jij erop zit :)
Of jij moet zo roekeloos hebben reden dat er reden is om jou alsnog aansprakelijk te stellen, maar basis principe is; eigenaar is verantwoordelijk voor zijn/haar dier.

Trapt paard een bloembak om terwijl jij erop zit? Dan zal je moeder aansprakelijk worden gesteld indien er schade moet worden verhaald.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 19:20

Ah oké dat is duidelijk. :)
Maar dekt haar WA verzekering dat dan ook? Gezien ze er zelf niet bij is als er wat gebeurd?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:20

Ja :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 19:22

Oké :)) dan moeten we maar eens even de verzekering bellen over hoe en wat, mocht er wat gebeuren Thnx :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 09:33