Niet passend, nieuw bit gebruikt door derden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aresje601

Niet passend, nieuw bit gebruikt door derden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 00:11

Hey allemaal.
Ik baal echt als een stekker en wil graag jullie mening horen.
(Sorry als dit verkeerd staat, wist niet zo goed waar te plaatsen!)

Ik heb 2 bitten voor mijn paardje. Een gewoon trensje om mee te rijden en een Billy Allen met lange shanks om te gaan wandelen.
Onlangs is mijn billy allen gebroken en heb ik nu dus een nieuwe gekocht. Door dat ik net op reis vertrok had ik mijn nieuwe bitje in mijn poetsbak gestoken, zonder te gebruiken/passen.

Nu mag mijn paardje af en toe eens gebruikt worden in de lessen op stal, zeker als ik zelf niet vaak kan komen. Maar we hadden wel afgesproken dat er niet met de billy allen mag gereden worden.

Ik kom dus terug van reis en wil lekker gaan wandelen met mijn knollie, zie dat mijn nieuwe billy allen bit niet meer in de poetsbak zit maar gewoon aan mijn hoofdstel hangt. Ik was dus al kwaad door het feit dat ze ondanks dat ik dat niet wou toch met dat bit hebben gereden. Steek ik mijn hoofdstel in en kom ik tot de conclusie dat dat bit te groot is. (foutje van mij, perongeluk verkeerde maatje besteld).
Dus doordat zij (zonder mijn toestemming) met mijn gloednieuw en veel te groot bit hebben gereden, is het lichtelijk beschadigd en kan ik het dus niet meer terug brengen naar de winkel. Ben ik mijn geld kwijt en zit ik met een bit waar ik niks mee kan doen.

Heb het er ondertussen al met de instructrice over gehad, kreeg vaag excuses en een nog vagere mededeling dat ze wel een oplossing zouden zoeken voor dat bit. Maar ik ben dus nog steeds behoorlijk kwaad.

Sorry voor de lange 'rant', wou dit gewoon even van mij af schrijven.
Wat denken jullie?
(bij deze ook als iemand interesse heeft in een billy allen maat 13,5 cm..)

xSCWx

Re: Niet passend, nieuw bit gebruikt door derden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:13

Lijkt me gevalletje pech hebben... Bitje verkopen en een maat kleiner terug kopen.
En de instructrice er op aanspreken (wat je al hebt gedaan zo te lezen)

xsael

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:15

Jeetje, lekker vervelend! Mogen ze altijd gewoon in je poetsbak zitten? Kan me dan enigszins voorstellen dat ze dachten dat het al een vast bit van hem was. Desalniettemin hadden ze echt eerst even met jou moeten overleggen erover. Kun je niet een kleine vergoeding krijgen? Alles beter dan niets denk ik dan maar.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:18

Een te groot bit is niet zo erg, een te klein bit daarentegen wel. Waarschijnlijk kan je dit bit gewoon blijven gebruiken. Ik weet natuurlijk niet hoe veel het te groot is maar weinig te groot kan echt geen kwaad.

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 00:23

Is inderdaad gewoon echt pech hebben.

Percy, ik heb altijd gehoord dat een te groot bit evenveel slecht kan doen als een te klein (zagen id mond ect)? Het is niet zo heel erg veel te groot, maar genoeg om op te vallen en dus eventueel last te veroorzaken.

xsael, ze mogen in mijn poetsbak omdat ik niet wil dat ze borstels van andere paarden gebruiken. Mijn instructrice wist wel dat dit een nieuw bit was en dat het niet gebruikt mag worden. En als degene die les genomen heeft zich op de een of andere manier vergist heeft van bit bij opzadelen, zou de instructrice toch moeten ingrijpen?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:25

Aangezien het tegen de afspraak inging vind ik eigenlijk wel dat de instructrice de schade moet vergoeden. Ze gebruikt jou paard volgens mij gratis als ik het goed begrijp, dan verwacht je toch zeker wel dat er goed voor je paard en je spullen gezorgd wordt als je er niet bij bent.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:29

Wel erg vervelend dat ze zich niet aan de afspraak houden. Zoals maanoogje al zei vind ik eigenlijk ook dat de instructrice de schade moet vergoeden, zij mag jou paard gebruiken en ondanks dat je hebt aangegeven dat zij dat bit niet mag gebruiken én dat zij niet heeft gezien dat het bit te groot was, zit jij nu met de "problemen".

Het bit verkopen en een nieuwe terugkopen is dus de beste optie, maar ik zou wel de instructrice erop aanspreken en zeggen dat je toch wel een vergoeding verwacht.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:32

Maar iemand heeft dus jou bit uit je hoofdstel gehaald en er een ander in gehangen?
Diegene zou mijn inziens het verschil moeten betalen wat je nu kwijt bent aan hem 2e hands verkopen en dan kun jij een nieuwe kopen?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:51

Hoe zit het nu precies met het rijden? Ik lees dat jij op vakantie was, zij geven jouw paarddan beweging? Dan ligt het iets anders dan ' de manege mag het paard gratis gebruiken' , dan zijn er aan twee kanten voordelen. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:54

ruitje schreef:
Hoe zit het nu precies met het rijden? Ik lees dat jij op vakantie was, zij geven jouw paarddan beweging? Dan ligt het iets anders dan ' de manege mag het paard gratis gebruiken' , dan zijn er aan twee kanten voordelen. :)

Wat ik begrijp is dat er lessen gegeven worden op de stal (of manege) waar TS staat, omdat zij op vakantie was mochten zij haar paard ook inzetten voor de lessen die er gegeven worden. Ook als zij minder tijd heeft voor haar paard, mogen ze hem/haar ook wel eens inzetten in de lessen.

Dit is zoals ik het begreep.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 01:00

Stel dat het toch het aan twee kanten voordelen verhaal is, afspraken zijn afspraken. Als je je niet aan de afspraken houdt is dat toch een gebrek aan fatsoen. Als door een ander jou spullen 'gesloopt' worden terwijl je zelf zei "Niet doen" is het niet meer dan redelijk dat diegene er dan voor moet opdraaien als je het mij vraagt.

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 01:02

Het is inderdaad zo dat ze mijn paard mogen gebruiken in de lessen omdat ik op dit moment wat minder tijd heb om hem de beweging te geven die hij nodig heeft. Er zijn dus voordelen voor beiden. Maar dit heeft niets (of toch niet veel) te maken met het wel of niet gebruiken van een bepaald bit.

Ga inderdaad een nieuw kopen en nog eens bespreken met die personen over een vergoeding. Zijn redelijke mensen dus ik hoop dat dit niet voor problemen zal zorgen.
Wou het gewoon even kwijt, bedankt voor de reacties :)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 01:14

Aresje601 schreef:

Percy, ik heb altijd gehoord dat een te groot bit evenveel slecht kan doen als een te klein (zagen id mond ect)? Het is niet zo heel erg veel te groot, maar genoeg om op te vallen en dus eventueel last te veroorzaken.

xsael, ze mogen in mijn poetsbak omdat ik niet wil dat ze borstels van andere paarden gebruiken. Mijn instructrice wist wel dat dit een nieuw bit was en dat het niet gebruikt mag worden. En als degene die les genomen heeft zich op de een of andere manier vergist heeft van bit bij opzadelen, zou de instructrice toch moeten ingrijpen?

Zagen ligt aan de ruiter, nooit aan het bit. Een te groot bit geeft het paard geen ongemak wanneer een goede ruiter de teugels in handen heeft. In verkeerde handen kan het inderdaad een probleem geven. Dat zegt eventueel meer over de ruiters die jij op je paard laat rijden maar daar heb ik verder geen kennis van.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 06:35

Het was van tevoren duidelijk dat het bit niet gebruikt mag worden... bit verkopen en een nieuwe kopen en dan het verschil door de instructie laten bijleggen. Dat lijkt mij de meest eerlijke oplossing.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:48

Wat ik me afvraag is hoe rijden ze daar oude manege, gewoon dressuur? Zie nogal vaak (weet dus niet omdat zo bij jullie is) dat er nog al hard soms aan het bit getrokken wordt. Zou niet zo blij zijn als ze dit met zo'n bit zouden doen.
Lijkt me dat die veel harder in de mond werken. Verbeter me als ik het helemaal fout heb

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:57

Percy schreef:
Aresje601 schreef:

Zagen ligt aan de ruiter, nooit aan het bit. Een te groot bit geeft het paard geen ongemak wanneer een goede ruiter de teugels in handen heeft. In verkeerde handen kan het inderdaad een probleem geven. Dat zegt eventueel meer over de ruiters die jij op je paard laat rijden maar daar heb ik verder geen kennis van.

Als ik goed gelezen heb rijden ze in de lessen niet met dat bit. Plus dat ondanks dat het misschien geen ongemak geeft het gewoon fijner is dat je spullen hebt die passen.

Snap niet zo goed dat die ruiters dan je andere bit van je hoofdstel halen en er een nieuw inhangen? Je gebruikt toch gewoon de spullen die klaar liggen?
Maar goed als je tweedehands verkoopt en een nieuwe aanschaft zou ik gewoon het verschil laten vergoeden, gaat waarschijnlijk toch niet om heel veel geld?

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 11:57

Er worden zowel dressuur als westernlessen gegeven. Het is ook niet echt een manege (max 4 ruiters per les en veel individuele aandacht). Ik zou mijn paard nooit laten gebruiken als ik vermoeden had dat er een hoop prutsers in zijn mond zouden zitten. :)
Ben er nu achter gekomen dat de ruiter die dat bit veranderd heeft een westernruiter is die met haar eigen paard (waarom dan op de mijne rijden? :s) enkel met zo een bit rijd en ze wist dat ik dat ook had. Maar dat maakt het nog steeds niet goed.

Het gaat inderdaad om niet zo veel geld, dus ik hoop dat we een regeling kunnen treffen. :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:17

ruitje schreef:

Maar dat maakt op zich voor het verhaal toch niets uit? Die afspraak staat imo los van of het wel of niet van 2 kanten voordelen heeft.
Ik vind persoonlijk dat de stal er verantwoordelijk voor is dat de afspraken door hun ruiters worden nageleefd. Natuurlijk kan het een keer mis gaan, zoals in dit geval is gebeurt, maar dan zouden zij er netjes in zijn als ze het bedrag vergoeden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:52

Aresje601 schreef:
Er worden zowel dressuur als westernlessen gegeven. Het is ook niet echt een manege (max 4 ruiters per les en veel individuele aandacht). Ik zou mijn paard nooit laten gebruiken als ik vermoeden had dat er een hoop prutsers in zijn mond zouden zitten. :)
Ben er nu achter gekomen dat de ruiter die dat bit veranderd heeft een westernruiter is die met haar eigen paard (waarom dan op de mijne rijden? :s) enkel met zo een bit rijd en ze wist dat ik dat ook had. Maar dat maakt het nog steeds niet goed.

Het gaat inderdaad om niet zo veel geld, dus ik hoop dat we een regeling kunnen treffen. :)

Een westernruiter (elke ruiter :+ ) hoort ook gewoon op snaffle te kunnen rijden. Dat iemand op jouw paard een ander bit heeft gebruikt dan jij toestemming voor hebt gegeven vind ik echt not done.

Als ik in zo'n situatie zat: zou mijn paard niet meer in de lessen mogen lopen totdat deze kwestie is opgelost, en als hij in de toekomst ooit nog in de les mee mag lopen zou van mij deze ene ruiter die er zomaar shanks in hangt er niet meer op mogen.