Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ruitje schreef:Hoe zit het nu precies met het rijden? Ik lees dat jij op vakantie was, zij geven jouw paarddan beweging? Dan ligt het iets anders dan ' de manege mag het paard gratis gebruiken' , dan zijn er aan twee kanten voordelen.
Aresje601 schreef:Is inderdaad gewoon echt pech hebben.
Percy, ik heb altijd gehoord dat een te groot bit evenveel slecht kan doen als een te klein (zagen id mond ect)? Het is niet zo heel erg veel te groot, maar genoeg om op te vallen en dus eventueel last te veroorzaken.
xsael, ze mogen in mijn poetsbak omdat ik niet wil dat ze borstels van andere paarden gebruiken. Mijn instructrice wist wel dat dit een nieuw bit was en dat het niet gebruikt mag worden. En als degene die les genomen heeft zich op de een of andere manier vergist heeft van bit bij opzadelen, zou de instructrice toch moeten ingrijpen?
Percy schreef:Aresje601 schreef:Is inderdaad gewoon echt pech hebben.
Percy, ik heb altijd gehoord dat een te groot bit evenveel slecht kan doen als een te klein (zagen id mond ect)? Het is niet zo heel erg veel te groot, maar genoeg om op te vallen en dus eventueel last te veroorzaken.
xsael, ze mogen in mijn poetsbak omdat ik niet wil dat ze borstels van andere paarden gebruiken. Mijn instructrice wist wel dat dit een nieuw bit was en dat het niet gebruikt mag worden. En als degene die les genomen heeft zich op de een of andere manier vergist heeft van bit bij opzadelen, zou de instructrice toch moeten ingrijpen?
Zagen ligt aan de ruiter, nooit aan het bit. Een te groot bit geeft het paard geen ongemak wanneer een goede ruiter de teugels in handen heeft. In verkeerde handen kan het inderdaad een probleem geven. Dat zegt eventueel meer over de ruiters die jij op je paard laat rijden maar daar heb ik verder geen kennis van.

ruitje schreef:Hoe zit het nu precies met het rijden? Ik lees dat jij op vakantie was, zij geven jouw paarddan beweging? Dan ligt het iets anders dan ' de manege mag het paard gratis gebruiken' , dan zijn er aan twee kanten voordelen.
Aresje601 schreef:Er worden zowel dressuur als westernlessen gegeven. Het is ook niet echt een manege (max 4 ruiters per les en veel individuele aandacht). Ik zou mijn paard nooit laten gebruiken als ik vermoeden had dat er een hoop prutsers in zijn mond zouden zitten.
Ben er nu achter gekomen dat de ruiter die dat bit veranderd heeft een westernruiter is die met haar eigen paard (waarom dan op de mijne rijden? :s) enkel met zo een bit rijd en ze wist dat ik dat ook had. Maar dat maakt het nog steeds niet goed.
Het gaat inderdaad om niet zo veel geld, dus ik hoop dat we een regeling kunnen treffen.
) hoort ook gewoon op snaffle te kunnen rijden. Dat iemand op jouw paard een ander bit heeft gebruikt dan jij toestemming voor hebt gegeven vind ik echt not done.