Toch klinische keuring doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Toch klinische keuring doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:10

Hallo bokkers :)

Ik zit momenteel in een situatie waar ik niet goed weet wat ik er mee moet.
Ik ben van plan binnenkort mijn eerste eigen paard aan te schaffen, ben het verzorgers/bijrijderswereldje hélemaal zat en laat alles nou net goed op z'n plek vallen(stal in de buurt heeft vrije box die betaalbaar is, pony die ik wil staat te koop etc), ik heb alles goed uitgerekend en uitgezocht, nagekeken etc.

Nu zit het zo, het paard dat ik wil kopen is puur voor recreatie. Hij is mijn maatje(bijrijd/verzorgpaard geweest, door omstandigheden gestopt) dus ik weet wat ik in de kuip heb. Probleem is echter, pony heeft achter slechte knieeën. Dit is echter met regelmatig beweging heel goed te verhelpen(als hij een hele tijd stil staat of bijv met extreme kou loopt hij wat stijf, meer niet), maar ik twijfel of ik hem hierdoor toch klinisch zou laten keuren, omdat ik toch wel wil weten in hoeverre dit in de toekomst nadelig kan zijn.

Ik ga vanavond naar de stal kijken, die mensen daar kennen de pony in kwestie dus kunnen me hier misschien ook wel bij helpen, maar ik vroeg me toch wel af wat jullie dachten. Niet laten keuren, omdat ik er toch geen wedstrijden mee wil gaan doen, of toch laten keuren en dan verder zien wat daar uit komt?

unihorses

Re: Toch klinische keuring doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:11

gewoon laten keuren, dan weet je wat je verder in de toekomst nog kunt verwachten aan rijpaard/da kosten (nou weet je dat nooit zeker,.. )

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:12

Ik zou het toch laten keuren.
Zou jammer zijn als je 1e eigen paard niet gezond zou zijn.
Snap wel dat je al een band met de pony hebt, maar die krijg je ook weer met een ander paard.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:12

Eerlijk?
Ik zou je zoektocht verder voortzetten..... een dier kopen met gebrek (of je nu wel of niet laat keuren) is in mijn ogen vragen om moeilijkheden.

haikegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:16

Ik zelf zou hem dan klinisch laten keuren. Je wilt toch graag dat je een paard koopt waar je plezier van kunt hebben, of dit nou recreatief is of voor wedstrijd, dat moet niet uitmaken. Als je hem klinisch keurt weet je precies wat hij wel en niet kan en waar je aan toe bent. Het klinkt heel stom, maar mocht het toch te riskant zijn, er zijn zoveel leuke paarden die ook zeker weten jouw maatje kunnen worden. Maar het leukste zou natuurlijk zijn, als hij dat wordt. ik vind ook dat ivy power gelijk heeft. Hoe lief het paard ook is, een goed, gezond, correct paard is wel meer zekerheid.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 13:18

Bedankt, dan denk ik dat ik het toch ga doen.
Zo gek duur is het niet en dan weet ik wel wat ik heb. Als hij echt zegt dat het negatief is ja dan ga ik inderdaad misschien toch kijken voor wat anders, alleen dan niet op korte termijn, heb hem nog steeds niet helemaal verwerkt :(

In ieder geval, iedereen rondom me staat er heel positief tegenover, nu alleen de eigenaresse nog(zijn wat problemen geweest, vandaar dat ik met hem gestopt ben), en ik hoop echt dat zij ook inziet dat ik hem heel graag wil hebben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:26

Juist als je al weet dat er iets niet helemaal 100% goed is zou ik laten keuren.
Dan weet je beter waar je aan toe bent, hoe erg het écht is, je kunt met de DA overleggen over wat de verwachtingen zijn voor als de pony wat ouder word, maar ook over hoe je zo effectief mogelijk kunt trainen om hem zo min mogelijk last te laten hebben.
Daarnaast, het kan ook zijn dat er behalve zijn knieën nog wat anders uit de keuring komt wat niet goed is. Je kunt het maar beter weten :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:31

ik denk dat je met een klinische keuring niet zo veel opschiet.
Je zou dan eigenlijk röntgenologisch moeten laten keuren, dan weet je zeker wat er aan de hand is met de knieën en dan weet je ook of dit voor problemen gaat zorgen op termijn. Er hangt dan wel een ander prijskaartje aan zo'n keuring natuurlijk.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:39

als je zeker weet dat er iets mis is in zijn knieën, waarom laat je dan niet gewoon een foto maken? kost niet heel veel geld en weet je waarschijnlijk beter wat er aan de hand is (of het in spieren/pezen zit of slijtage is) :)
daarnaast is het natuurlijk altijd verstandig om klinisch te laten keuren.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:42

Als ik je goed begrijp dan weet je al dat de pony slechte knieen heeft !
Je weet ook dat in de winter en wanneer de pony wat langer stilstaat wat stijf is !
Ik denk dat een keuring daar niets aan kan veranderen en dat het je alleen maar geld kost.
Daarbij zal het probleem in de toekomst alleen maar erger worden en niet minder.
Ik denk dat je voor jezelf af moet wegen of je het risico wilt nemen om voor kosten te komen staan
en daarbij alle verdriet om je pony. Aanschaf prijs maakt natuurlijk ook wat uit, maar dat verandert later niets aan de DA kosten.
Ik denk dat ik zou kijken naar een pony die lekker fit en gezond is en een keuring zou laten doen.
Maar realiseer je dan ook meteen dat ook dat niet echt een garantie is voor geen problemen in de toekomst.
Dieren zijn net als mensen het ene moment goed gezond en een dag later kunnen ze wat mankeren.
Ik wens je veel wijsheid met je beslissing :j

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:26

Ik zou iedere aanschaf altijd zowiezo klinisch laten keuren.
En als je helemaal twijfelt evt. een paar foto's van knieen. Kan nooit kwaad.
Ook al wil je je nieuwe aanwinst recreatief gebruiken. Het is waarschijnlijk voor jezelf toch een behoorlijke uitgave. En dan wil je niet dadelijk achter allerlei gebreken komen, doordat je geld hebt willen uitsparen door geen keuring te laten doen.
Dan ben je straks alleen nog maar meer geld kwijt!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:04

Met enkel een klinische keuring weet je nog niet wat je hebt. In ieder geval niet meer dan nu mbt de knieën.

Dus als het je puur om de knieen gaat lijkt het mij zinloos. Volledig keuren!

Maar het allerbeste advies is hierboven al gegeven: laten staan en een gezonde kopen.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:53

Bedankt voor al jullie reacties, ik zag het positief in, maar de eigenaresse wil hem nu opeens niet meer weg doen.
Dus ga ik toch het advies van anderen volgen en een ander beestje zoeken!
Mocht iemand iets weten, ik houd me aanbevolen voor grote maat Haflingers(bij voorkeur ruin)!

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:31

Voor nu misschien een teleurstelling omdat je er toch voor wilde gaan.
Maar wie weet vind je een geweldig leuk paard die goed gezond is en niet regelmatig stijf is !
En ben je straks heel blij dat dit niet is door gegaan ;)
Veel succes met zoeken en ik zal het melden mocht ik iets leuks tegen komen. :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:55

ik wilde mijn verzorgpaard ook kopen omdat ze zo'n goed karakter heeft. Omdat ze altijd wat onregelmatig liep (ook na röntgenologisch onderzoek nooit iets gevonden) had ik destijds toch besloten haar niet te kopen, hoe moeilijk ik het ook vond! Ik durfde het risico niet te nemen....