Verzekering/aansprakelijkheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Verzekering/aansprakelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 15:30

Wie kan mij helpen, Ik heb al half internet afgezocht, maar kan niet precies vinden wat ik zoek.

Ik heb sinds een maandje 2 prachtige verzorgpaarden. Binnenkort wil ik gaan rijden met de merrie en in de lente wil ik de ruin in gaan rijden.
Nu is het dus zo, het zijn niet mijn paarden. Ze zijn gewoon van een particuliere eigenaar die haar paarden aan huis heeft staan. Ik mag daar komen wanneer ik wil.
Nu liep ik van de week met 1 paard op de dijk en het paard begon ineens te draven(op een kleine volte gezet, want ik liep ernaast) en daar kwam uit het niets ineens een scooter aan. Die man moest VOL in de ankers. Ik heb 'sorry!' geroepen en gauw liepen we door, maar dit zette mij wel aan het denken.

Ik vraag mij namelijk af wat er gebeurt als ik met het paarden van een ander, schade toebreng aan bijvoorbeeld die scooter. Wat als hij onderuit was gegaan(terwijl het paard hem fysiek nooit heeft aangeraakt) Ben ik dan aansprakelijk? of de eigenaresse, of is de scooteraar zelf aansprakelijk, of deels?
Wat nu als ik straks met mijn paard op de dijk rijdt, en hij trapt en raakt een persoon. Wie is er dan verantwoordelijk?

Daarnaast, ik ben dol op buitenritten en we hebben prachtige stukken natuurlijk in de omgeving, maar aangezien de paarden nog geen geweldige conditie hebben en het soms gewoon tever weg is, zou ik graag met de trailer op pad willen. Ik heb geen E rijbewijs, maar wel een B rijbewijs. Nu heb ik laatst opgezocht dat ik met een trailer mag rijden als ik in een auto rijdt die de trailer mag trekken(maximaal laadvermogen) en dat de trailer en auto samen niet meer dan 3500 kg mogen wegen maximaal vol. Stel ik oefen een aantal keer en ga dan met een paard op pad met de trailer, en er gebeurt onderweg iets, bijvoorbeeld als ik tegen iemand anders aan rijdt, dan ben ik aansprakelijk toch? En als iemand tegen mijn trailer aan rijdt, is die persoon dan aansprakelijk?

Verder heb ik wel uitgezocht dat als er iets met mij gebeurt(door de paarden) dan is de eigenaar aansprakelijk maar ik krijg wel een eigen schuld gedeelte van wss 50%.

Kan iemand mij helpen met mijn vraagstukken?
wat is verstandig om te doen? moeten de paarden verzekerd worden? wat is daar het voordeel van? (betaal je je daar niet scheel aan?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 17:39

De eigenaar is in dit geval altijd aansprakelijk voor de schade. Check dat dus even met de eigenaar en maak afspraken over wat je wel en niet mag doen met het paard.
In hoeverre jij (een deel van) de schuld in je schoenen geschoven krijgt is geheel afhankelijk van de omstandigheden. Check de FAQ over verzekeringen en PB LDRD voor de lastige vragen, dan krijg je tenminste antwoorden die ergens op slaan.

Over rijden met trailers en B-rijbewijzen, daar staat Bokt vol van. Het gros wat erover geschreven wordt is volstrekte onzin.

Voor je B-rijbewijs geldt: TMM auto + TMM trailer <3500kg. Kijk op www.rdw.nl vul de kentekens van auto en trailer in en maak de optelsom.

Daarnaast geldt dat de auto het feitelijke gewicht van je trailer (gewicht lege trailer + gewicht paard) moet kunnen en mogen trekken.
De trekhaak en de auto moeten ook de vertikale last onder de koppeling (kogeldruk) kunnen hebben. Houdt als vuistregel aan dat een 1,5paards trailer 75kg kogeldruk geeft.