Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:27

HoiHoi,

vandaag zou ik bij een 2jarig ruintje gaan kijken, halfbloed arabje.
Vorige week afgesproken met de verkoper dat ik vandaag zou komen kijken. Jammer genoeg kan mijn vriend vandaag niet mee omdat hij moet werken. In plaats daarvan zal mijn moeder mij vergezellen bij deze 2uur durende trip.

Nu kreeg ik net telefoon met de vraag of ik €400 voorschot zou willen meebrengen (= 1/3 van de prijs) omdat er zaterdag nog iemand anders zou komen kijken die hem mogelijks meeneemt (zou vrienden zijn van hun).

Nu ben ik van mening dat ik liever 2x kom kijken. 1x zelf om een eerste oordeel te hebben. En de volgende keer neem ik sowieso mijn vriend mee en iemand met nog meer kennis dan mezelf. Ik voel mij dus op het moment een beetje onder druk gezet. Hoe zou ik hier het best mee omgaan?

Mvg,

Kelly

Moonlight17

Re: Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:29

Ik zou het niet meenemen, je kunt nog altijd naar de bank rijden als je het voorschot wil betalen. Kijken zou ik ook meerdere keren doen. Stel dat je het voorschot dalijk niet terug krijgt dat zou banketstaaf zijn, of wordt uit je auto ofzo gestolen.

secricible

Tja, moeilijk. In principe is een voorschot meenemen niet heel gebruikelijk.
Aan de andere kant: als er het weekend iemand komt die hem wel hebben en meteen mee wilt nemen dan heb je nergens recht op en is hij weg.
Ik snap de eigenaren van het paard wel. Je zal zelf moeten beslissen hoe geinteresseerd je bent en of je het risico wilt nemen dat hij weg is.

miccamaaike

Niet betalen lijkt mij de enige optie. Als jij nog niet zeker weet of je hem wilt, dan ga je natuurlijk ook niks betalen, als je hem toch niet wilt ben je 400 euro gewoon kwijt, lijkt me niet echt de bedoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:30

Nou niet mee akkoord gaan, je weet niet eens of je hem wil hebben.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:30

Raar verhaal van die verkopers, als er nog anderen komen kijken en hem kopen, wat gebeurt er dan met jouw voorschot?

Ik zou dit alleen betalen als je als je daar bent zo weg van hem bent dat je zo goed als zeker weet dat je hem wil hebben, maar dat hij dan ook niet aan een ander verkocht mag worden voor je voor een tweede keer terug bent geweest.

Anders zou ik dat echt niet betalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:31

Eef_Bam schreef:
Raar verhaal van die verkopers, als er nog anderen komen kijken en hem kopen, wat gebeurt er dan met jouw voorschot?

Ik zou dit alleen betalen als je als je daar bent zo weg van hem bent dat je zo goed als zeker weet dat je hem wil hebben, maar dat hij dan ook niet aan een ander verkocht mag worden voor je voor een tweede keer terug bent geweest.

Ik mag er vanuit gaan dat als ts een voorschot betaald hij dit weekend dus niet meegenomen wordt. Daarom willen ze een voorschot.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:31

Ik zou het niet doen.. straks verkopen ze hem alsnog aan iemand anders en dan sta jij met lege handen...

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:32

Er staat toch nergens dat ze 400 moet betalen om te mogen kijken :o?

Zoals ik het begrijp wil de verkoper een voorschot wanneer je serieus interesse hebt, zodat ze er vanuit kunnen gaan dat je serieus bent en ze straks niet iemand wegsturen omdat jij nog een tweede keer wilt komen kijken...

Wanneer je er zeker van bent als je het dier hebt gezien dat het potentieel iets is, zie ik er geen probleem in... Wel even het een en ander op papier zetten.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:33

Dat wat Eef_Bam beschrijft is inderdaad hetgene wat ik gewoon ben van te doen. En tot op heden heb ik hier nog geen problemen mee gehad. Ik vind dit dus een behoorlijk lastige situatie.. Ik laat alles liever een dagje bezinken zodat ik alles weer helder zie..

kellykeuhh

Re: Bij 1ste bezichtiging al voorschot betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 11:33

secredible : als ik de 400 betaal bellen ze de andere af.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:34

Goldie schreef:
Ik zou het niet doen.. straks verkopen ze hem alsnog aan iemand anders en dan sta jij met lege handen...

Precies, dit was ook mijn idee. -O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:35

Dat kan ook, maar dan loop je dus wel het risico dat hij zaterdag weg is als die mensen hem meteen willen kopen. Maar het kan ook dat zij net als jij ook liever nog een keer terug komen. Dat is dan het risico dat je loopt.

Ik zou idd wel even nazoeken of je iets kunt laten tekenen als bewijs dat je dat geld als voorschot geeft en dat het dier dan niet zomaar verkocht kan worden.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:36

Ik vind het een beetje raar en opdringerig?
Je gaat daar nu voor de eerste keer kijken, dat betekend toch niet automatisch dat je het paard gelijk mee wilt nemen (lijkt mij)?

Zou het zeker niet betalen als je er nog niet over uit bent. Voor hetzelfde geld betaal jij die 400 euro, en wordt dat paard alsnog verkocht dit weekend aan een andere koper. Probeer dan nog maar eens je geld terug te krijgen..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:37

secricible schreef:
Eef_Bam schreef:

Ik mag er vanuit gaan dat als ts een voorschot betaald hij dit weekend dus niet meegenomen wordt. Daarom willen ze een voorschot.

Dat lijkt me fatsoenlijk, maar aangezien dat nergens vermeld wordt zou ik dat zelf eerst zwart op wit willen zien ;) !

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:37

Er wordt je dus in feite het mes op de keel gezet meteen te beslissen, hierdoor heb je niet eens de kans om meer als een keer te gaan kijken. Of je bent idd je voorschot kwijt.
Niet erg netjes van de verkoper.

Ik zou zelf dan denken als koper (en er staat nu echt wel genoeg te koop, ze gooien je de paarden zowat achterna) laat maar, ik kijk wel verder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:38

Mes op de keel is wat overdreven vind ik. Als de ts echt interesse heeft en het geld betaalt worden die andere mensen afgebeld. Dan vind ik het niet onlogisch dat de verkoper geld vraagt. Voor hetzelfde geld beslist de ts dat ze het paard toch niet wil omdat ze een ander leuk dier is tegengekomen en dan heeft de verkoper net die andere mensen afgebeld die mss wel echt interesse hadden.

Meteen beslissen hoeft niet. Je kunt ook besluiten om nog eens terug te komen als die andere mensen niet meteen beslist hebben. Dan loop je alleen wel risico dat het dier mss wel verkocht wordt (maar mss ook niet)

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:39

Laat eerst die andere mogelijke koper maar gaan kijken, neemt die hem niet, kan je alsnog gaan kijken.

Anders moet je voor zaterdag beslissen of je hem koopt of niet ...

mvg

Annemun

Klinkt mij als een sterk staaltje verkoperspraat. Hij wilt je zo onder druk zetten om het paardje te kopen. Want zou je het voorschot niet betalen (en dus geen koop sluiten) wordt hij wellicht verkocht aan een ander dit weekend. Als dat al waar mag zijn. Ik zou met zo iemand al geen zaken meer willen doen. Je kan je ook afvragen of het paard misschien een gebrek heeft waarom de verkoper zo doet. Door er haast op te zetten en jou een beslissing te forceren, zou je andere belangrijke zaken over het hoofd kunnen zien. Wees op je hoede.

Goldie

Sassy schreef:
Ik zou zelf dan denken als koper (en er staat nu echt wel genoeg te koop, ze gooien je de paarden zowat achterna) laat maar, ik kijk wel verder.

Mijn gedachte ook... geen hand vol maar een land vol...

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:40

Ik denk hetzelfde als Sassy, ik vind het een onprettige manier van zaken doen. Prima als een verkoper aangeeft dat er meer kijkers zijn, maar ik zou niet bereid zijn om een (procentueel forse) aanbetaling te doen om het dier vast te laten houden. Was je van plan het paard te laten keuren?
Laatst bijgewerkt door Lon op 22-08-13 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

mvermeulen1

toen ik bij mijn paard ging kijken heb ik wel 100 euro betaald en had dan 2 weken bedenktijd..heb dat natuurlijk pas betaald nadat ik hem gezien/gereden had..

Pattypaard

Jammer maar helaas. Ik zou wel gaan kijken. Mocht hij bevallen dan is het misschien een optie om morgen nog een x te gaan kijken en dan te beslissen wat je eventuele verdere stappen wel of niet zouden zijn.
Dan zou je eventueel ook een voorschot kunnen betalen maar ik zou wel alles goed vastleggen en zelf + de verkopende partij laten ondertekenen.
Stel je betaald 400,- en hebt niets op papier staan en ze verkopen het paard toch. Dan sta je maar mooi met lege handen.

Nu snel een contract opstellen zou ook een optie kunnen zijn maar als mensen vooraf al zo bij mij zouden doen kregen ze voor af geen cent en mocht het dier onder mijn neus verkocht worden dan is dan jammer maar dan heeft het zo moeten zijn :). Iig geen 400,- minder in de beurs dan.

troi

Zeer opdringerig! Ik zou zelfs direct afbellen denk ik. Vind dat geen manier om zaken te doen eigenlijk. Het was wat anders geweest als ze tijdens de bezichtiging gemeld zouden hebben dat er meer geintereseerden zijn en jou de keus zouden hebben gegeven om hem te reserveren dmv aanbetaling of afwachten wat er gebeurt.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:41

Niet doen !!

ik was een keer naar een IJslander wezen kijken die toendertijd 8.000,- gulden kostte.

ik heb er op gereden ( alleen in de bak) en was totaal niet overtuigd, het dier mocht daar blijven staan het kostte 150,- gulden in de maand stalling en dan moest ik elke dag meehelpen op stal.

De volgende dag stond de betreffende verkoper op de stoep met een handgeschreven overeenkomst dat ik het dier in termijnen mocht betalen ( had ik niet om gevraagd) en of ik maar wilde tekenen.

vond ik zo onbeschoft.... heb natuurlijk niet getekend, dit is niet de juiste manier.

niet doen !!