Kan je een hengst van 6 jaar nog laten castreren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sara1654

Kan je een hengst van 6 jaar nog laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 18:10

Hoi,
Ik ben al een tijdje opzoek naar een leuke NMPRS pony.
Nu heb ik ein-de-lijk een superleuke pony gevonden, is het een hengstje.
Hij is 6 jaar oud. Zou ik heb nog laten castreren of zou ik hem gewoon een hengstje laten?
Wat is jullie mening?

FriesWytske

Re: Kan je een hengst van 6 jaar nog laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:11

Die kun je gerust nog laten castreren.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:14

Lekker castreren. Als je er niet mee gaat fokken nadat je allerlei keuringen hebt gehad zou ik hem laten castreren. Geen overbodige hormonen, kan samenlopen met andere ruinen, merries en hengsten zonder problemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:15

Die van mij (7) is een aantal weken terug gecastreerd en dat is echt een wereld van verschil nu.
Kan dus nog gewoon en het heeft zeker nog nut.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:16

ja, dat kan! mijn paard ook pas toen hij 6 was geruind, alleen moet je wel even duidelijk aan de eigenaren vragen of hij ook merries gedekt heeft, mijn paard wel, en dat is af en toe een beetje lastig omdat hij zich bij merries niet geweldig gedraagt :D
als jou Superpony niet als "dekhengst" gebruikt is is er in principe niks aan de hand!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:16

Dat kan zeker. Hele wijze beslissing om hem te castreren, hij heeft er een veel rustiger leven door. De teelballen zijn beter doorbloed dan bij een jongere hengst, om problemen te voorkomen zou ik het zelf in een kliniek laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:17

Waarom in een kliniek als ik vragen mag? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:20

Dan ben je onafhankelijk van het weer en is er bij complicaties meteen alle expertise bij de hand. Nabehandeling kan in de kliniek. Als er een bloeding optreed ben je meteen op de juiste plek. Bovendien is een narcose altijd een risico. Als je dier niet verzekerd is kun je voor de narcose ter plekke nog een verzekering afsluiten.

Nogmaals, een oudere hengst castreren is geen probleem. Maar de boel is wel beter doorbloed dus kan er meer bloed vrijkomen, en hij gaat er wat langer over doen om te herstellen dan een jaarling of een tweejarige.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:28

Ja, maar ik zou het wel in een kliniek via de lies doen. Zo is mijn 8 jarige ook gedaan en dat beviel top

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:18

Mijn paard is met 5 gecastreerd, gewoon thuis in de paddock. Het was idd wel bloederig en heeft ook wat langer na gebloed, maar het ging prima hoor. Hij word met de jaren steeds makkelijker en hij had wel gedekt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:30

Ja heb het ook weleens gedaan.
Maar wel in de kliniek,dat doen ze vaak veel netter.
Via de lies een klein sneetje, hierdoor ook weinig complicaties plus dat het paard niet lang uit de roulatie is.
Is wel wat duurder...maar dan wordt het tenminste kundig gedaan bij een goede kliniek.

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:48

De mijne is, na een aantal jaren actief te zijn geweest in de dekdienst, op 8 jarige leeftijd gecastreerd. Gaat prima.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:51

Idd, castreren kan prima, laat je wel goed informeren en doe het bij voorkeur op de kliniek via de lies. Bij een oudere hengst is het risico op complicaties groter omdat de boel meer ontwikkeld en doorbloed is.

Mijn ruin is als 13 jarige gecastreerd, via de lies op de kliniek.
Jonkies (t/m 3 jaar) worden hier wel gewoon thuis staand gecastreerd.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:54

Zoals iedereen boven mij al aangeeft kan je prima een hengst op een wat latere leeftijd laten castreren. Als je toch niet gaat fokken zie ik het nut er eigenlijk ook niet van in om een hengst, hengst te laten. Een ruin heeft over het algemeen een veel fijner leven. Kan bij andere ruinen en/of merries in de wei en kan op deze manier de nodige sociale contacten hebben. Veel fijner dan alleen staan!

Minder testosteron zal het dier ook hanteerbaarder maken.

BabFer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:01

Mijn paard is gecastreerd op de kliniek. Had gedekt, was net geen 8.
Ondertussen zijn we 3 maanden verder en ben ik zeer blij met de beslissing.
Als hengst was er geen houden meer aan. De eerste 2 maanden was hij best oké tot de lente in het land kwam, de merries hengstig werden en hij uitgedaagd werd door de hengst recht tegenover hem.
Hij denkt momenteel nog steeds dat hij hengst is en showt nog graag, maar de scherpste kantjes zijn er vanaf. :D

Als je het op de kliniek doet, is de kans op complicaties veel kleiner. Een hengst die op de weide gecastreerd is, kan de eerste week een zielig hoopje zijn. Stappen gaat moeizamer omwille van de pijn, vallen in, etc.
De mijne heeft er helemaal geen last van ondervonden. 's Avonds brachten we hem binnen, 's morgen werd hij geopereerd en 's avonds mochten we hem al terug ophalen. Hij stapte uit de trailer op zijn "lalala's", er was precies niets gebeurd. :+
De nazorg hield niets in. 8 dagen pijnstillers en ontstekingsremmers en uiteraard dagelijks de naadjes controleren.

Veel succes met je beslissing.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:22

Het kan prima, het voordeel ervan is dat ze meer body hebben omdat ze later gecastreerd worden.