Weide ineens kwijt, wie kan me helpen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Weide ineens kwijt, wie kan me helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:06

Hallo iedereen,

Ik heb 1 paard en we (mijn ouders en ik) huren zelf een weide van 64 are op een 200m van ons eigen huis.

We mogen 1 jaar gratis een andere weide gebruiken die een straat verderop ligt, hier is ook een kleine piste bij (klein stuk weide gebombardeerd tot piste)
De persoon van wie we op de weide mochten huurt dit zelf voor maar een heel klein bedrag (minder dan 50 euro per jaar)
Die persoon (noem ik even A) heeft geen contract of bewijs of dergelijke...

Ik wil niet dat mijn paard alleen staat en daarom had ik iemand gevonden die haar paard mee bij de mijne kan zetten. (deze persoon noem ik even B )

Nu had ik B de weide laten zien die we van A mochten gebruiken en ze kende haar (slechte ervaring met haar gehad)
Ik zei dat dit geen probleem is, aangezien A zelf niet op de wei meer komt.

Nu hebben A en B elkaar onlangs tegengekomen en zijn ze aan het praten geraakt

We (ouders en ik) wouden een klein bedrag vragen aan B als zij haar paard mee op de weides zou zetten (bedrag onder de 100 euro per maand) hierbij zit water/ onderhoud weide/ batterij,.. enzo in.
Er was nog helemaal geen exact bedrag gezegd.

Nu vond A dit onrechtvaardig dat wij een bedrag zouden vragen terwijl we de weide gratis mogen gebruiken.
En zegt A dat we de weide niet meer op mogen.

A had me dan gezegd dat ik niet op de weide meer mocht en dat B er alleen op mocht staan.

Hierop heb ik B gebeld, en ze schrok dat we een bedrag vroegen terwijl we er gratis op stonden.
Ik dus uitgelegd dat het gratis enkel voor de ene wei geld en niet voor de andere.
Maar soit soortgenoten voor mijn paard zijn belangrijker dan geld en heb haar dan gezegd dat ze er mee gratis op mocht (zij zou dan elke dag komen en mee helpen aan het onderhoud en opruimen...)
Zij wilt heel graag dat onze paarden samen staan en dan we beide weides kunnen gebruiken.
Ze ging ook nog eens praten met A.

Een paar dagen later kreeg ik via sms A te horen dat 'haar' weide vol met onkruid stond en we nu ook de piste niet meer mochten gebruiken.

Mijn paard staat momenteel op de weide die we huren en daarom dat de andere weide er nu niet heel proper bij staat dat is waar.
Maar, een dag ervoor had een goede vriend van ons al het hoge gras en onkruid met de bosmaaier weggedaan dus dat lag er weer heel netjes bij en mijn vader zou in die week nog een tractor laten komen om de weide te laten klepelen (al het onkruid wegsnijden zogezegd) en daarna zou ik het bij elkaar doen en weggooien.

Pfoee het is al een lang verhaal geworden maar we laten het hier niet bij.

De weide die A huurt is van meerdere mensen.
We kennen al mensen waarvan het achterste deel hun eigendom is, we kennen hun goed en ze zeggen dat wij dat deel sowieso mogen gebruiken.
Op dit deel staat er een schuilhok, stal dat dicht kan, opslagruimte, 2 1000l vaten voor het water op te slaan.
Deze mensen zijn oud en volgens hun zoon trekken ze het niet lang meer spijtig genoeg..
Maar wel krijgen we dan de mogelijkheid om hun deel van de weide over te kopen (weet nog niet voor wanneer dit daadwerkelijk zou zijn, mijn ouders zijn in ieder geval bereid om heel de weide te kopen)

De andere stukken van de weide behoren andere mensen toe, we hebben geen exacte adressen maar wel achternamen. Het wordt nog wat zoeken en puzzelen waar ze juist wonen

Maar nu...

* A verbied ons om de weide en piste te gebruiken, maar ze heeft geen papieren..
Ik rij er samen met nog 2 vrienden van me en we rijden ook af en toe wedstrijden en natuurlijk zouden we graag willen rijden. Zouden we toch gewoon doorzetten en op de piste blijven rijden ? (dit ligt niet op het deel van de mensen dat wij mogen hebben.

* Wat als we dus op de piste blijven rijden en A ziet dit (woont vlakbij) wat moeten we dan zeggen/ doen ?

* Ik heb al mijn gerief moeten inpakken, maar ik kan het even goed terugleggen aangezien wij dit deel mogen gebruiken

* A weet nog niet dat we met dit alles bezig zijn, we willen het haar pas zeggen als alles rond is en we ook effectief weten en zeker zijn welk wij mogen gebruiken

Denk dat we ook eens langs de gemeente kunnen gaan om juist te weten tot waar elk stuk van elke eigenaar loopt en wat bij wie behoort ?

Heeft iemand nog tips of ervaringen hiermee ?

Ohja we zouden heel graag deze weide erbij willen omdat die perfect ligt voor in de winter, mooi droog/ goed bereikbaar om met de auto erop te komen/ handige indeling voor hooi en dergelijke/ mooie stallen..
En we laten het hier niet bij dus kom aub niet met reacties dat we het zo moeten laten :D

Mijn enige bedoeling was een leuk weidemaatje voor mijn paard en een toffe persoon waarmee ik samen de paarden kon verzorgen en rijden enz en nu raak ik de weide kwijt... Y;(

Hopelijk zijn er bokkers die me kunnen helpen
Laatst bijgewerkt door furioso op 16-08-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

mang

Re: Weide ineens kwijt, wie kan me helpen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:10

Ik vind het ten eerste inderdaad belachelijk dat je geld vraagt aan je vriendin terwijl je er zelf gratis staat. Verder zou ik gewoon lekker op zoek gaan naar een degelijke pensionstal met contracten, regels en mensen met verstand van zake.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:11

ik vind het eigenlijk ook schandalig dat wanneer je zelf gratis op de wei mag staan je een ander laat betalen en daarbij is het niet jou weide en je eigent hem jezelf wel erg toe.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:13

Het gaat om beide weides, onze weide die we al huren moeten we ook betalen en het gaat hier ook over het onderhoud van zowel paard als weide.
En zoals al gezegd is in de openingspost vragen we GEEN geld en eigent A de weide van haar terwijl dat niet zo is en de weide zelf niet onderhoudde voordat wij erop kwamen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:15

eehm je bent echt heel onduidelijk in mijn ogen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:16

Hoe bedoel je ? Ik ben niet goed in teksten schrijven :n zeg maar wat je niet logisch vind enz

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:17

Ik vind het ook belachelijk dat je geld durft te vragen terwijl je zelf voor niets staat.
En als ik iemand zeg dat ze de wei mag gebruiken voor een tijdje ik heel boos zou worden als die persoon
zonder met mij te overleggen er nog iemand met paard/pony bij zou zetten.
Ik heb een afspraak met jou dan en niet met iemand anders erbij.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:17

Dat je een bijdrage vraagt voor evt hooikosten zou ik logisch vinden, voor 'sta'kosten niet, omdat je inderdaad zelf gratis staat.

Ik zou het stuk dat niet van A. is en dat je mag gebruiken afzetten, misschien kan je daar een piste in afzetten en de paarden dus zetten voor de winter. Het stuk van de wei dat A. huurt, dat zou ik zo laten, je kan niet zomaar toch in de piste gaan rijden als je daar geen toestemming voor hebt.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:18

je hebt dus 1 weide die je huurt en 1 weide die je gratis gebruikt. Je hebt niet met A die ik als hoofd aansprakelijk zie voor de gratis wei gepraat om B hier gebruik te laten maken van de wei? Vervolgens haal je een oude koe uit de sloot die niets met het verhaal te maken heeft. Dan zeg je dat B en A erachter zijn gekomen dat jij dus geld vraagt voor het gebruik van de gehuurde en gratis weide en dat A dit niet netjes vind en je heeft weg gestuurd? En dan over onkruid volg ik helemaal niets meer van?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:19

wat een vreemd verhaal.... ik zou mijn paarden daar niet meer willen neerzetten en van de andere kant zou ik ook graag willen dat jij je paarden niet meer op dat stukje zet!!

In de openingspost staat dat je een bedrag van minder dan 100,- wil. dat betekend dat je er flink aan over zou houden. dat is niet terecht! als jij 25,- per maand zal vragen voor onderhoud en alles eromheen zou ik het zeer reeel vinden (denk ik aan mesten, mestafvoer, afrastering, water enzenz) maar geen 100,- is voor mij 80,- of meer!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:21

Paard op een weide houden waar je zelf al het onderhoud etc. moet doen is niet gratis. Omheining en water zijn in elk geval noodzakelijk, daar komt dan meestal voor de winter nog hooi bij, mest afvoer, bemesting/onkruidbestrijding, etc. Het land gratis mogen gebruiken is erg fijn en scheelt inderdaad al snel een paar honderd euro per jaar, maar dan ben je er gewoon nog lang niet. Dat je van een medegebruiker daar een bijdrage voor vraagt is niks raars aan. Shet zou goedkoper zijn en minder gezanik, maar ook geen hulp met grotere klussen en verdelen dagelijkse bezigheden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:24

Mondelinge overeenkomst is ook een (rechtsgeldige) overeenkomst.

Wat er persoonlijk met A speelt is totaal niet van belang en onnodig om te noemen.

Zo te lezen heb je het ook niet in overleg met A gedaan, dus ik zou ook goed pissig zijn en ligt het probleem bij gebrekkige communicatie?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:24

Als ik iemand toestemming geef zijn paard op mijn wei te zetten, zou ik ook niet blij zijn als er (ineens) meerdere (en ook nog eens van andere mensen) op komen te staan.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:27

suuzepuus: 25 euro zou inderdaad een bedrag kunnen zijn dat we wouden vragen, we wisten nog niet exact hoeveel het zou zijn en dergelijke darmee dat we onder 100 euro zeiden ;)
Er zou ook een nieuwe afrastering moeten komen aangezien deze al heel oud is.

Dobel: A maakt het niet uit of er meerdere paarden opstaan ofniet
A zat te klagen dat er veel onkruid op de wei stond terwijl we in die week nog alles wouden afrijden en proper maken

Solleke: de kosten zouden inderdaad gewoon voor het dagelijks onderhoud zijn en dergelijke en niet echt als huur sorry heb ik wat verkeerd neergezet :s

tamary: dat bedoel ik ! Ik kom dagelijks 1à 2x op de weide om alles te doen. Het is goedkoper dat een pension stal maar wel zelf meer werk, daar heb ik geen problemen mee.
Daarvoor was die bijdrage (die niet exact genoemd is nogmaals...)

BTW: deze weide die A 'huurt' mochten we tot april 2014 gratis gebruiken en daarna zelf huren en dan ook betalen

vuurneon: ik had wel communicatie met haar en een extra paard was/ is geen enkel probleem

Heb even het persoonlijk stukje eruit gehaald

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:29

Maar heb je toen ook gezegd dat jij er geld voor ging vangen? :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:30

Als je een wei van een ander huurt/gebruikt, moet je gewoon altijd éérst toestemming vragen of je mag 'onderverhuren' of er iemand bij mag laten komen staan. Het is niet jouw wei dus kun jij dat niet eigenhandig gaan bepalen. Kan me voorstellen dat A daar over valt. Ik huur zelf ook en heb toestemming gevraagd aan zowel de man van wie ik huur als de eigenaar van de grond (ik huur eigenlijk 'onder' maar dus wel met medeweten en toestemming van de grondeigenaar, die er niks meer mee doet) of ik een paardje 'in pension' mocht nemen, wel alleen onder bepaalde voorwaarden wilde ik dat (een paardje wat met pensioen mag zodat er niet nog meer mensen op de wei lopen rond te springen, wil ik zelf niet en de grond eigenaar die er naast woont ook niet) en ik blijf ten alle tijden verantwoordelijk voor wat er op de wei gebeurt, ik ben dus ook aanspreekpunt als mijn 'pensionklant' iets fout doet of iets stuk maakt e.d.
Ik zou het niet in m'n hoofd halen om zomaar iemand bij mij op de wei te laten terwijl de eigenaar/verhuurder daar niet van af weet.
Of je dan geld vraagt of niet wil ik even in het midden laten, mijn 'pensionklant' betaalt ook meer dan alleen maar weidehuur aan mij, maar dat is omdat ik ook hooi voer (ik heb een paddock paradise-situatie waarbij ze niet de hele dag op gras staan) en omdat ik de volledige verzorging doe. Daar mag geld tegenover staan, ongeacht of jij de grond gratis gebruikt of niet, ik neem aan dat de prijs die je zou vragen ook puur gebaseerd is op die extra onkosten en arbeidsuren. Verzorgt de ander zelf z'n paard en draait die zelf voor de extra voer/verzorgingskosten op dan zou ik huur voor de wei idd onterecht vinden.
Maar los van dat geld had je vooraf gewoon toestemming moeten vragen.
Nu achteraf zou ik het hondsbrutaal vinden als je ondanks dat het je verboden is toch de bak zou gaan gebruiken. Ongeacht of jij dat redelijk vindt of niet, het is niet van jou en het is je verboden. Je kunt met A gaan praten om te kijken of je dingen toch teruggedraaid kunt krijgen (en dan beginnen met excuus te maken voor het ongevraagd nemen van een weidegenoot!) en ondertussen gebruik je braaf alleen de delen waar je wel toestemming voor hebt. Of A papieren heeft of niet doet er niet toe, het is in ieder geval níet van jou en je hebt ook geen toestemming van welke eigenaar dan ook om het te gebruiken. Simpel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:31

Maar jullie mochten gratis van A de wei gebruiken (zij betaald wel wat huur).
Zij wil niet meer dat jullie gebruik maken van de wei.
En nu willen jullie achter haar rug om (direct met de echte eigenaren) de wei gaan huren?!

Dat vind ik persoonlijk heel grof!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:33

Francis schreef:
Als je een wei van een ander huurt/gebruikt, moet je gewoon altijd éérst toestemming vragen of je mag 'onderverhuren' of er iemand bij mag laten komen staan. Het is niet jouw wei dus kun jij dat niet eigenhandig gaan bepalen. Kan me voorstellen dat A daar over valt. Ik huur zelf ook en heb toestemming gevraagd aan zowel de man van wie ik huur als de eigenaar van de grond (ik huur eigenlijk 'onder' maar dus wel met medeweten en toestemming van de grondeigenaar, die er niks meer mee doet) of ik een paardje 'in pension' mocht nemen, wel alleen onder bepaalde voorwaarden wilde ik dat (een paardje wat met pensioen mag zodat er niet nog meer mensen op de wei lopen rond te springen, wil ik zelf niet en de grond eigenaar die er naast woont ook niet) en ik blijf ten alle tijden verantwoordelijk voor wat er op de wei gebeurt, ik ben dus ook aanspreekpunt als mijn 'pensionklant' iets fout doet of iets stuk maakt e.d.
Ik zou het niet in m'n hoofd halen om zomaar iemand bij mij op de wei te laten terwijl de eigenaar/verhuurder daar niet van af weet.
Of je dan geld vraagt of niet wil ik even in het midden laten, mijn 'pensionklant' betaalt ook meer dan alleen maar weidehuur aan mij, maar dat is omdat ik ook hooi voer (ik heb een paddock paradise-situatie waarbij ze niet de hele dag op gras staan) en omdat ik de volledige verzorging doe. Daar mag geld tegenover staan, ongeacht of jij de grond gratis gebruikt of niet, ik neem aan dat de prijs die je zou vragen ook puur gebaseerd is op die extra onkosten en arbeidsuren. Verzorgt de ander zelf z'n paard en draait die zelf voor de extra voer/verzorgingskosten op dan zou ik huur voor de wei idd onterecht vinden.
Maar los van dat geld had je vooraf gewoon toestemming moeten vragen.
Nu achteraf zou ik het hondsbrutaal vinden als je ondanks dat het je verboden is toch de bak zou gaan gebruiken. Ongeacht of jij dat redelijk vindt of niet, het is niet van jou en het is je verboden. Je kunt met A gaan praten om te kijken of je dingen toch teruggedraaid kunt krijgen (en dan beginnen met excuus te maken voor het ongevraagd nemen van een weidegenoot!) en ondertussen gebruik je braaf alleen de delen waar je wel toestemming voor hebt. Of A papieren heeft of niet doet er niet toe, het is in ieder geval níet van jou en je hebt ook geen toestemming van welke eigenaar dan ook om het te gebruiken. Simpel.

Dit is netjes verwoord, zo bedoelde ik het ook.
dank u!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:36

Nee dat niet maar het 'geld' ging vooral over onze andere weide waar we wel huur voor betalen.

Maar is het niet normaal dat je geld vraagt voor krachtvoer, hooi, stro, water, onderhoud ? Kom je er dan wel met 25 euro in de maand ?

Ik zeg niet dat we de piste echt gewoon in gingen gaan en wil er gewoon met haar over kunnen praten zoals normale volwassen mensen.

Bedankt Francis je hebt het idd goed verwoord

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:39

Ik vind het normaal dat je de plannen overlegd met A, ook de financiële kant :) niet op eigen houtje onderverhuren maar in overleg.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:40

eeeh, wil je nu soort van de wei stelen omdat de ander geen papieren heeft? :oo

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:42

Dat overleggen over ook de financiële kant vind ik dan weer niet Vuurneon. Mijn verhuurder hoeft niet te weten wat ik reken voor m'n hooi en m'n arbeid, dat gaat hem niks aan, hij weet niet wat ik voor mijn hooi betaal en hoe 'schaars' en dus 'kostbaar' mijn tijd is of voor hoeveel ik dat werk voor een ander wil doen. Wat die ander voor mijn werk betaalt bepaal ik zelf. Ik kan wel melden (en heb dat ook gedaan) dat die ander mij betaalt voor mijn werk en hooi, zodat hij weet dat ze dus meer betalen dan ik aan hem voor de grond betaal. Dat kun je ook uitleggen zonder bedragen te noemen. Ik wil nl. wel vrij zijn om prijzen aan te passen naarmate ik meer of minder werk aan dat andere paard blijk te hebben of wanneer mijn hooiprijs stijgt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:43

Dat bedoel ik ook met 'financiële kant' bedoel ik puur dat je meldt dat je er wel geld voor gaat vragen. Dat vind ik volwassen en fatsoenlijk. De bedragen zijn irrelevant.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-08-13 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 19:44

We gingen trouwens eerst de paarden op onze weide zetten die we huren aangezien op de wei van A niet zoveel gras enz staat.
Daarmee dat huur/sta/onderhoudsgeld en dan konden we het daarna met A erover hebben.

We gaan toch geen wei stelen ?? :?
A heeft geen paarden of andere dieren die op een weide horen en ze onderhoud die zelf niet voordat we erop kwamen. We hebben enkel met een eigenaar van een deel van de weide erover gepraat (en deze zei van in het begin al van voor dat we ons paard hadden dat we op die weide mochten staan.)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:46

furioso schreef:
We gaan toch geen wei stelen ?? :?
A heeft geen paarden of andere dieren die op een weide horen en ze onderhoud die zelf niet voordat we erop kwamen. We hebben enkel met een eigenaar van een deel van de weide erover gepraat (en deze zei van in het begin al van voor dat we ons paard hadden dat we op die weide mochten staan.)

Maar A betaald toch voor die wei (of ze hem nu gebruikt of niet).
Dan is het ook niet netjes van de eigenaar om zomaar te zeggen dat jij er ook op mag staan.