Atec Olympialine polyester trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Atec Olympialine polyester trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:28

In 1999 heb ik een 1,5 paard Atec Olympialine polyester trailer gekocht. In 2007 of 2008 is hier een nieuwe bodem in gelegd.
Afgelopen week heb ik m voor onderhoud weggebracht, aangezien het hout van de klep rot was.
Nou werd ik vandaag gebeld dat niet alleen de klep rot was, maar dat het houd in de wanden ook aan vervanging toe is. Oftewel: trailer is rijp voor de sloop :oo (reparatie zou duurder zijn dan de dagwaarde van de trailer). Dit vind ik erg vreemd, aangezien hij vanaf het moment dat er een nieuwe bodem in is gelegd altijd binnen heeft gestaan en slechts 3-4 keer per jaar wordt gebruikt. Tevens vind ik het erg vreemd dat er hout in de wanden van een polyester kap zit verwerkt. :?

Ik vind het toch wel apart dat een trailer van 14 jaar oud in zo'n slechte staat kan zijn, ondanks dat ik m de laatste jaren altijd binnen had staan en ik m altijd goed heb (laten) onderhouden. Bij eerdere onderhoudsbeurten is hier ook nooit iets over gemeld. Onderhoud heeft trouwens altijd plaats gevonden bij een bekende dealer.

Heeft iemand hier ervaring mee??

anhighwood

Re: Atec Olympialine polyester trailer met hout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:31

was laatst bij een dealer, en die zei gewoon, 5 jaar doe je met een trailer!
over het algemeen word er tussen de polyester wanden hout verwerkt, poluester zelf is te zacht, en als daar al rot in zit, gaat dat alleen maar verder.
vind het geen raar verhaal hoor, zie vaak trailers die rond de 10 jaar zijn en der vreselijk uitzien!!!
balen, maar helaas

inochiyo

Re: Atec Olympialine polyester trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:36

ik zou toch voor de zekerheid zelf eens gaan kijken naar je trailer.
Laat hem eens tonen waar die rot precies zit.
sommige mensen verkopen liever een nieuwe trailer dan de oude te herstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 20:38

anhighwood schreef:
over het algemeen word er tussen de polyester wanden hout verwerkt, poluester zelf is te zacht, en als daar al rot in zit, gaat dat alleen maar verder.
vind het geen raar verhaal hoor, zie vaak trailers die rond de 10 jaar zijn en der vreselijk uitzien!!!
balen, maar helaas

:oo 5 jaar???

inochiyo schreef:
ik zou toch voor de zekerheid zelf eens gaan kijken naar je trailer.
Laat hem eens tonen waar die rot precies zit.
sommige mensen verkopen liever een nieuwe trailer dan de oude te herstellen.

Ik heb afgesproken dat ik volgende week ga kijken en dan mag hij het mij laten zien.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:18

Waarom is dat raar?
2008 is al 4 jaar geleden, paarden pies en poep trekt echt als een malle in houtwerk.
Is het metaalwerk ook helemaal verrot dan ? Ik weet niet wat je voor de trailer hebt uitgegeven maar misschien zou je zelf kunnen klussen en dus de hele trailer aanpakken, heb je even veel werk maar dan is het ook in 1x weer goed en heb je geen trailer meer die rijk is voor de sloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:09

Ik vind het raar omdat ik de trailer nauwelijks gebruikt heb de laatste jaren en hij altijd binnen heeft gestaan. Na de enkele keren dat ik m gebruikt heb is hij ook meteen weer helemaal schoon gemaakt van binnen.
In 1999 heb ik de trailer nieuw gekocht. Voor zover ik weet is er met het metaalwerk en de bodem niks mis.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:13

Jep, mijn trailer van Hotra was ook na 6 jaar aan vervanging toe... De verklaring was dat het hout wat gebruikt word zo snel moet groeien en er andere houtsoorten worden gebruikt als vroeger wat dus betekend veel zachter is! Dus sneller rot. Ik had bij mijn ponytrailer van Sluijs pas rot na 16 jaar, dat ding was bikkelhard en van ander hout soort.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:05

Als het maar enkel de wanden is, wanden eraf slopen en betonplex ertegenaan. Kost je 300 euro als je het zelf doet ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:08

anhighwood schreef:
balen, maar helaas

Dat klopt; als je bepaalde trailers koopt, moet je inderdaad van dat soort levensduur uitgaan.
Je kunt ook iets meer betalen en een trailer kopen die gewoon 20 jaar meegaat.

Ik heb mijn trailer 10 jaar geleden opnieuw gebouwd en ik zie nu dat bepaalde delen tekenen vertonen dat het geen 10 jaar meer meegaat. Daar zal ik dus iets aan moeten gaan doen. De bodem is overigens nog in uitstekende staat maar die is ook gebouwd op een wijze waar geen enkele trailerboer aan durft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:20

wat heb je gedaan met de bodem dan?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:23

Zou je hem niet eerst bij een andere na laten kijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:29

Ik heb afgesproken dat ik volgende week ga kijken wat er precies mee is. Dan besluit ik daarna of ik er zelf nog wat mee kan of dat iemand anders dat zou kunnen.
Ik was erg verbaasd over het feit dat 14 jaar "oud" is voor een trailer en dat er hout in een polyester kap zit verwerkt. Maar ik lees nu dat dit gebruikelijk is.

ikke schreef:
anhighwood schreef:
balen, maar helaas

Dat klopt; als je bepaalde trailers koopt, moet je inderdaad van dat soort levensduur uitgaan.
Je kunt ook iets meer betalen en een trailer kopen die gewoon 20 jaar meegaat.

Ik heb mijn trailer 10 jaar geleden opnieuw gebouwd en ik zie nu dat bepaalde delen tekenen vertonen dat het geen 10 jaar meer meegaat. Daar zal ik dus iets aan moeten gaan doen. De bodem is overigens nog in uitstekende staat maar die is ook gebouwd op een wijze waar geen enkele trailerboer aan durft.

Ik ging er vanuit bij aankoop van een Atec trailer (wat in mijn ogen toen en nu een goed merk is) dat ik er eentje had gekocht die inderdaad een jaar of 20 makkelijk mee zou kunnen gaan. Zeker gezien het feit dat ik m niet vaak gebruik en hij altijd binnen staat.

Bontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:49

Wij hadden ongeveer hetzelfde met onze trailer. Vorig jaar een trailer van bekenden gekocht van circa vier jaar oud. Deze had altijd binnen gestaan en was maar zeer weinig gebruikt. Bij aankoop de trailer gelijk naar een erkende dealer gebracht om voor de zekerheid maar gelijk alle kitranden te vervangen (binnen + buiten) en de verlichting te controleren.
Een aantal weken geleden loop ik in de trailer langs de kant en zie ik opeens dat het rubber aan de zijkant een soort van los zit / indeukt wanneer je er op staat. Dezelfde middag gelijk terug naar de dealer om te laten controleren. De trailer daar achter gelaten en daar is besloten om de rubberen mat + trapbescherming los te maken om te zien wat het probleem was. Wat blijkt?! De bodem heeft een rotte plek welke ook al opgetrokken is naar de zijwand. Mijn vraag: Hebben ze dit niet kunnen zien toen nog geen jaar eerder de trailer in het geheel opnieuw gekit is?! Hun antwoord: Nee... Waarschijnlijk heeft er bij aankoop vocht tussen de bodem / rubber gezeten en dit kan ik zeer korte tijd rotten. Wij vonden de kosten dermate hoog voor reparatie dat we zijn gegaan voor een totaal nieuwe trailer en deze hebben ingeruild...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:52

Tessya schreef:
Ik ging er vanuit bij aankoop van een Atec trailer (wat in mijn ogen toen en nu een goed merk is) dat ik er eentje had gekocht die inderdaad een jaar of 20 makkelijk mee zou kunnen gaan. Zeker gezien het feit dat ik m niet vaak gebruik en hij altijd binnen staat.

Zowiezo heb je er wel een deel onderhoud aan. Je kunt er niet van uitgaan dat hout 20 of 30 jaar goed blijft zonder extra onderhoud (goed schoonhouden, goed afkitten, regelmatig herafkitten, eventueel vervangen van bepaalde delen, etc).
Wat wél kan is dat je onderstel/opbouw (het geraamte zeg maar) 20-30 jaar goed blijft, zeker nu dat alles gegalvaniseerd is.
Mijn trailer is van 1984, 2 jaar geleden gekocht, onderstel was in de jaren 90 gegalvaniseerd, van daarop een nieuwe opbouw. Helaas is de opbouw niet gegalvaniseerd, dus daar heb ik wel roest. Zolang het niet doorgeroest is (wordt maandelijks bekeken) is dat geen probleem. Twee jaar geleden al het hout + dak eraf gesloopt, nieuwe dakopbouw gemaakt, platen van een soort gummiplaat ertegen, en langs de onderkant betonplex. Behalve een foutje dat we gemaakt hebben (betonplex in twee delen en niet op tijd afgedicht, dus moet nieuw stukje in + kit + beschermprofieletje) kan dat ding weer een jaartje of 10 mee, ik verwacht dus om binnen een goede 5 jaar een nieuwe vloer en houten opbouw te moeten leggen, maar dat kost mij een 300 euro, dus geen groot drama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:09

Trailer is tot nu toe (bijna) jaarlijks naar de dealer gegaan voor onderhoud, aangezien de verzekering dat vereist.
Voor houten delen (zoals bodem/klep) vind ik het inderdaad logisch dat die op enig moment gaan rotten en aan vervanging toe zijn. Maar er werd mijn verteld dat er een geheel nieuwe kap op moet, vanwege houtrot in de polyester kap. Ik zal volgende week eens kijken hoe ver dit daadwerkelijk rot is en of het, zoals hierboven wordt geopperd, mogelijk is zelf de zijkanten te vervangen. Roest in andere delen heb ik geen idee van, maar inderdaad een goede tip om hier ook naar te kijken :)* .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:01

Tessya schreef:
Trailer is tot nu toe (bijna) jaarlijks naar de dealer gegaan voor onderhoud, aangezien de verzekering dat vereist.
Voor houten delen (zoals bodem/klep) vind ik het inderdaad logisch dat die op enig moment gaan rotten en aan vervanging toe zijn. Maar er werd mijn verteld dat er een geheel nieuwe kap op moet, vanwege houtrot in de polyester kap. Ik zal volgende week eens kijken hoe ver dit daadwerkelijk rot is en of het, zoals hierboven wordt geopperd, mogelijk is zelf de zijkanten te vervangen. Roest in andere delen heb ik geen idee van, maar inderdaad een goede tip om hier ook naar te kijken :)* .

Houtrot in de kap? Sorry, maar dan begin ik twijfels te krijgen over de kundigheid van die dealer. Ik heb namelijk nog nooit een trailerkap met houten versteviging gezien. In de wanden zit inderdaad versteviging, vaak in de vorm van hout.

Houten delen die goed behandeld zijn, gaan echt langer dan 5 jaar mee.

Tessya schreef:

Heel simpel: zoek op Marktplaats en aanverwante sites naar trailers van je beoogde merk. Als je regelmatig oude trailers tegen komt, is het blijkbaar een merk waarbij je een serieuze kans loopt dat een trailer lang mee gaat. Hoeveel Atecs kom je tegen van 15+ jaren oud?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:35

Houtrot in de kap zou ik ook met een dikke korrel zout nemen.
Daarnaast, de kap is enkel bescherming tegen wind en weer, geef op verschillende plaatsen een goede klap tegen het ding, als het niet beweegt of kapot gaat, gewoon zo laten, daar komt toch geen gewicht op. Wanden en vloer zijn uiteraard wel belangrijk :)

geka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:53

Wij doen dit wel het vervangen van het hout wat tussen het polyester zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:20

De houtrot zou in de wanden zitten, maar aan de tel is gezegd dat dan de gehele kap vervangen moet worden.
Maar ik ga volgende week eerst kijken hoe en wat en beslis dan wat ik verder ga doen.

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:30

als je de wanden vervangt hoef je echt geen andere kap erop te laten zetten hoor!
dat is een onzin verhaal.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:39

De kap moet er wel helemaal af om de wanden te vervangen maar je hoeft de kap niet te vervangen (of hij moet ook helemaal stuk zijn), heb je m niet verkeerd verstaan?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:56

anhighwood schreef:
als je de wanden vervangt hoef je echt geen andere kap erop te laten zetten hoor!
Het gaat hier volgens mij om een volpolyester trailer ( Correct me if i.am wrong)en dan is alles uit 1 stuk en wil je dan het hout vervangen wat in de polyester zijwanden is verwerkt zul je de binnenkant moeten opereren voordat je bij het hout kunt komen. Een heel arbeids intensief en karwei, waarbij aan de binnenzijde van het polyester verwijdert moet worden en later weer gerepareerd en netjes gemaakt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 18:00

Karreman schreef:
anhighwood schreef:
Het gaat hier volgens mij om een volpolyester trailer ( Correct me if i.am wrong)en dan is alles uit 1 stuk en wil je dan het hout vervangen wat in de polyester zijwanden is verwerkt zul je de binnenkant moeten opereren voordat je bij het hout kunt komen. Een heel arbeids intensief en karwei, waarbij aan de binnenzijde van het polyester verwijdert moet worden en later weer gerepareerd en netjes gemaakt

Maar dan zie ik nog steeds geen verband met het verwijderen van de kap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 19:47

Als ik jullie reacties zo lees hoop ik dat ik de beste man verkeerd heb verstaan :+ .
Ik ga morgen bellen voor een afspraak om te gaan kijken.