Problemen met vereniging over inhoud opzegtermijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vampmelanie

Problemen met vereniging over inhoud opzegtermijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 12:58

Ik hoop dat dit goed staat, maar ik heb een klein dringend vraagje. (:

Momenteel staat mijn paardje op een kleine vereniging, waar ik al acht maanden met veel plezier sta. Ik doe het wedstrijd secretariaat, en organiseer veel evenementen. Ik heb hart en ziel gestoken in de vereniging, om zo te kunnen helpen de kas wat omhoog te krikken.

Toch waren ik en een vriendin van me al die tijd op zoek naar een weiland.. die we nu dus gevonden hebben! Ideaal, op drie minuten van mijn huis, weiland, stallen, paddock, en dat allemaal van onszelf. We hebben de knoop door moeten hakken en besloten dat het beter is voor onze beestjes.

Terug op stal hebben we meteen gemeld dat we onze stal willen opzeggen. Geen probleem, maar je hebt een maand opzegtermijn. Maandelijks betaal ik 195 euro, inclusief hooi, stro en biks. Een kale stal kost 110 euro. Wij gingen er van uit dat het automatisch omgezet zou worden in een kale stal, aangezien wij wel per 1 sept vertrekken, en dus geen gebruik maken van overige dingen.

We kregen echter te horen dat we de volle mep mogen betalen, maar geen hooi/stro/biks meer mogen pakken vanaf 1 sept. Dit schoot bij mij een beetje in het verkeerde keelgat, aangezien we die maand tot 1 oktober wel onze taken en voerdiensten moeten blijven doen. In mijn contract, die ik getekend heb, staat ook duidelijk dat de prijs van 195 euro inclusief hooi, stro en biks is. Ik vind dus, dat als ik hiervoor betaal, ik het gewoon mee mag nemen naar mijn wei.

Buiten het feit dat ik me in mijn rug gestoken voel, na alle moeite die ik in de vereniging heb gestoken, vind ik dat ze dit niet kunnen maken. Ik betaal dus 85 euro voor iets wat ik niet mag gebruiken. Ik vroeg mij af of ik het misschien toch verkeerd zie, of dat iemand anders dit ook heeft meegemaakt?

Alvast bedankt!

maradhja

Re: Problemen met vereniging over inhoud opzegtermijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:01

mag je er ook niet gebruiken wanneer je je paard daar nog gestald hebt?

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 13:06

Dat dan weer wel, dat is het kromme. Als mijn paardje er staat mag ik het wel pakken, omdat ik er voor betaal.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:07

Ik heb nooit geweten wat een kale stal koste en heb toen ik eerder weg ging ook het volle bedrag betaald.
Wanneer het gebruikelijk is dat je een kale stal kan huren wanneer je er niet staat, vind ik het logisch dat je dan idd een maand kale stalhuur betaald en niet meer dan dat.
Hoe staat het in je contract? Dat is denk ik wel het belangrijkste.

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 13:11

Mensen die naar de wei gaan voor een half jaar betalen een kale stal tijdens die maanden, vandaar dat wij wel een prijs voor de kale stal hebben.
In mijn contract staat dat ik 195 euro betaal, voor een stal, inclusief standaard stro, standaard biks en standaard hooi. Ik heb een paardenstal dus ik betaal voor 3 Balen stro per week, 12 kilo hooi per dag en ik geloof 3 kilo biks per dag. Zo staat het ook in mijn contract.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:16

Dan zou ik het stro en hooi en bix meenemen. Je hebt er voor betaald. Wel zou ik ervoor zorgen dat er een getuige is betreffende hetgeen je meeneemt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:30

vampmelanie schreef:
Mensen die naar de wei gaan voor een half jaar betalen een kale stal tijdens die maanden, vandaar dat wij wel een prijs voor de kale stal hebben.
In mijn contract staat dat ik 195 euro betaal, voor een stal, inclusief standaard stro, standaard biks en standaard hooi. Ik heb een paardenstal dus ik betaal voor 3 Balen stro per week, 12 kilo hooi per dag en ik geloof 3 kilo biks per dag. Zo staat het ook in mijn contract.

Dan heb je dus wel recht op het hooi,stro en biks. Als dat zo in je contract staat, zou ik dat zeker wel aankaarten en willen hebben en anders moeten ze met een rekening van de kale huur komen. Ik zou zeker wel zeggen dat je rechtsbijstand hebt en daar voor gaat als het moet.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:44

Qua prijs zou je er absoluut recht op hebben. Maar wat staat er in je contract vermeld over het gebruik van het hooi stro en biks?

Wanneer er namelijk in vermeld staat dat dat specifiek is wanneer je paard daar gestald staat kun je ben ik bang ernaar fluiten......

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 14:02

Dat zeggen ze zo wel, dat het alleen is als je paard daar staat. Maar in het contract staat er alleen dat het bij de prijs inbegrepen zit. Niet dat je paard ervoor op stal moet staan.

Ik ben net trouwens in gesprek geweest, en er werd mij verteld dat wij geen zaak hebben, en zij toch gelijk hebben. Maar naar mijn idee is wat ik getekend heb, wat geld. En niet wat hun mij achteraf vertellen als ik wegga. Maar ik denk dat ik toch naar de rechtsbijstand ga, ik vind het toch veel geld. Gelukkig heb ik een goeie verzekering :p
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-08-13 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:18

Gewoon niet betalen geen optie? Ze gaan voor € 85 echt geen dure procedure starten. Dát of je krijgt hooi, biks e.d. Je moet het denk ik wat stelliger zeggen en ze geen verdere opties geven. Of niet betalen of hooi ed, geen middenweg.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:22

Pff, wat een gedoe, je zou toch verwachten dat voor 85 euro jullie er samen wel uit zouden moeten kunnen komen. Waar komt opeens dit 'regels zijn regels' gedrag vandaan, zit er ergens toch nog oud zeer ofzo?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:01

ED --> TAO

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 15:19

Ik vind dit lastig te beoordelen, omdat het afhangt van de exacte formulering in het contract. Ik zou in ieder geval niet het biks, stro en hooi meenemen, maar dan eerder alleen de 110,- betalen. Als je spullen mee gaat nemen, kan je weer in de discussie belanden hoeveel je dan precies hebt meegenomen etc. Als je alleen 110,- overmaakt en hen vervolgens mailt dat je dat hebt gedaan om reden A, B en C (met verwijzing naar je contract en niet 'want ik heb altijd zo mijn best gedaan voor jullie.') denk ik dat de kans inderdaad groot is, dat ze het verder laten zitten. Maar vooraf bij je rechtsbijstand informeren is natuurlijk het allerverstandigst :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:48

Ik zou naar de eigenaar gaan en zeggen wat jij ervan vindt en wat je allemaal voor de vereniging hebt gedaan. Als dat in je contract staat (inclusief hooi, stro, biks) dan heb jij er recht op. Moesten ze dat contract maar niet opstellen he.

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 17:48

In het contract staat vrij weinig, en daarom denk ik dat ze zichzelf er daarmee in de vingers snijden.
Over de opzegtermijn staat er, en ik citeer;

'Dat deze overeenkomst wederzijds kan worden opgezegd, door middel van een aangetekende brief, mits dit voor de eerste van de maand word gedaan en een opzegtermijn van 1 (één) maand in acht word genomen.'

Voor de rest staat er niks in over hoe en wat, kale stal of niet, of je deze maand nog dingen mag pakken of niet. Dus ga ik maar uit van dit stukje, en ik citeer;

'Dat tevens het volgende van toepassing is;
-De maandelijkse pensionprijs maandelijks bedraagt: 175,00 voor een pony tot 1.56, en 195,00 voor een paard (doorhalen wat niet van toepassing is.)
- 'in dit stukje staan de betalingsgegevens van stal, die houden we lekker prive (:'
- In de stalprijs naast de stalhuur is inbegrepen, standaard biks, standaard kuil en standaard stro.'

Met de standaard bedoelen ze wat op dat moment in de laatste vergadering is vastgezet, aantal kilo's of aantal balen dus.

Vooor de rest kan ik niks, echt niks vinden wat er mee te maken kan hebben, de rest gaat er over wat ik moet doen als mijn paard wat sloopt, of ziek word of wat dan ook.
Maar dat er verder niks in staat, is dat dan een voordeel of een nadeel voor mij?

Ik ga morgen zowiezo even contact opnemen met de rechtsbijstand (: ik heb ze dit ook verteld, en toen kreeg ik lichtelijk wat dreigementen naar mijn hoofd, dat ze dan een advocaat nemen etc, en ik beter gewoon kan betalen omdat het me anders veel meer gaat kosten als ik een advocaat moet nemen etc. Maar mijn mama heeft een hele uitgebreide rechtsbijstandverzekering, dus mij kost het gelukkig geen centjes (:
Maar ik vind zelf advies van de rechtsbijstand wel heel fijn, die kan ook gaten in het contract zien, die ik niet heb gezien misschien. Miscchien heb ik wel helemaal geen gelijk :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:21

vampmelanie schreef:
- In de stalprijs naast de stalhuur is inbegrepen, standaard biks, standaard kuil en standaard stro.

Je huurt de stal toch? En er staat duidelijk dat als je een stal huurt, dat biks, kui en stro erbij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:24

Irrica schreef:
Ik vind dit lastig te beoordelen, omdat het afhangt van de exacte formulering in het contract. Ik zou in ieder geval niet het biks, stro en hooi meenemen, maar dan eerder alleen de 110,- betalen. Als je spullen mee gaat nemen, kan je weer in de discussie belanden hoeveel je dan precies hebt meegenomen etc. Als je alleen 110,- overmaakt en hen vervolgens mailt dat je dat hebt gedaan om reden A, B en C (met verwijzing naar je contract en niet 'want ik heb altijd zo mijn best gedaan voor jullie.') denk ik dat de kans inderdaad groot is, dat ze het verder laten zitten. Maar vooraf bij je rechtsbijstand informeren is natuurlijk het allerverstandigst :)

Dit is een heel goed idee, alleen €110,- betalen en niks meenemen. Maar dit wel eerst met je rechtsbijstand bespreken ..

oretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:35

Tja dan maar even afwijkend zijn :) het zou mij alle ellende niet waard zijn, dit gebeurt je waarschijnlijk nooit meer en in een volgend contract (als je ooit weer terugkeert naar een pensionstal) neem je dit op, maar tel nu je zegeningen en pak je verlies. Nu ga je met ruzie weg en volgens mij gaat het ondertussen niet meer om die € 85,- maar om het principe... :D
Succes!!!

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 18:46

ik vind 85 euro toch wel een hoop geld, de verhuizing brengt al genoeg kosten met zich mee :p
Ik ben normaal ook niet zon zeiksnor hoor, hihi, maar het is gewoon een krappe maand.

Ik bedoel het verders ook niet verkeerd, al vind ik wel dat zij zich ook aan een contract te houden hebben.
En even uitgerekend, kan ik voor die 85 euro, mijn paardje twee en een halve maand hooi voeren op de wei :p scheelt toch weer, en als ik gelijk heb, waarom niet?

Zo willen ze ook, als ik 1 september wegga, er gelijk een ander paard in de stal zetten. Dubbele inkomsten dus, terwijl het officieel nog mijn stal is en ik nog wel graag iets wil hebben om op terug te vallen die maand. Lijkt mij vrij logisch, als je ervoor betaald :/

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:36

Zo heeft er ooit iemand zijn fiets en een hoop rommel in de stal geparkeerd waar hij nog maand opzegtermijn voor betaalde.
Op zich beetje flauw, maar eigenlijk had hij wel n punt; je huurt die maand die stal nog, en als ze zich dan zo vastpinnen aan die maand doorbetalen, moeten ze niet ineens al volgende klant er in zetten en dubbel vangen.

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 17:30

Hihi, ik had al hetzelfde idee, er een paar lege voertonnen etc neerzetten :p

Inmiddels contact met de rechtsbijstand gehad en mijn contract laten nakijken. Op alle punten waar ik over struikelde had ik gelijk. Het bestuur had gelijk dat ik het niet om mag zetten in een kale stal maar heb voor de rest wel recht op mijn stro,hooi en biks.

Het bestuur heeft toegegeven geen ander paard in mijn stal te mogen zetten, maar gaan voor de rest zelf het contract na laten kijken.

Ik vind het best, ik heb het immers ook na laten kijken.

Ik moest van mijn rechtsbijstand het advies aan het bestuur doorgeven, dat als ze iets willen verplichten, ze dat ook zo in een contract moeten zetten. Nu hebben ze geen poot om op te staan.

Heb het maar netjes doorgegeven :p

xMini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:05

Soms mis ik hier op bokt nog wel is de knop vind ik leuk.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 23:19

xMini schreef:

Zo dan!
Afbeelding

vampmelanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 16:40

xMini schreef:

Hoezo? :P

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:46

Beste TS, ik heb even in je profiel gekeken en weet gelijk om welk bestuur het gaat. Stelletje mogolen zijn het echt! En ik kan het weten, heb er een paar jaar geleden nog gestaan.

Ik ga je even een pb sturen bij wie je het beste nu kan overleggen.