Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
set_elkol schreef:de maximale toegestane massa van de trailer (eigen gewicht voortuig + laadvermogen) moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto.
en daarnaast, moet die maximale toegestane massa + de maximale toegestane massa van de auto lager zijn dan 3500(dus niet de combi die je op dat moment gebruikt op zich, maar het maximum wat er mogelijk is)
dus de auto moet zwaarder zijn dan de mtm van de trailer, en alles bij elkaar onder de 3500.
set_elkol schreef:de maximale toegestane massa van de trailer (eigen gewicht voortuig + laadvermogen) moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto.
en daarnaast, moet die maximale toegestane massa + de maximale toegestane massa van de auto lager zijn dan 3500(dus niet de combi die je op dat moment gebruikt op zich, maar het maximum wat er mogelijk is)
dus de auto moet zwaarder zijn dan de mtm van de trailer, en alles bij elkaar onder de 3500.
smurffie schreef:set_elkol schreef:de maximale toegestane massa van de trailer (eigen gewicht voortuig + laadvermogen) moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto.
Misschien handig om niet iets te roepen wat niet waar is?
Sinds januari dit jaar zijn de regels veranderd.
Zolang de auto het mag trekken en je onder de 3500 blijft hoeft je auto niet zwaarder te zijn.
sorry hoor. ik doe ook maar mijn best om iemand te helpen met een uitleg. TinePine schreef:Ik rij zonder E en kan alle bijzondere verrichtingen zonder probleem uitvoeren. Rijbewijs vond ik daarom niet nodig. Verder rij ik voor mijn werk zo'n 50.000 km per jaar, dus rijden kan ik wel. Ken ook mensen met een E rijbewijs en die zou ik mijn paarden niet laten vervoeren
TinePine schreef:Van de rijksoverheid krijgen wij de volgende info
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
TinePine schreef:Van de rijksoverheid krijgen wij de volgende info
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html
Citaat:een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
Noelletje schreef:Hoe zie je welk gewicht je auto mag trekken, is dat het gewicht achter aanhanger geremd of ongeremd?
En is dat dan het toegestane maximale gewicht van de trailer incl of excl gewicht paard?