Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kinge

Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 22:25

Hallo,

Ik was benieuwd hoeveel er hier rijden met een trailer zonder E rijbewijs?

Ik kwam er namelijk achter dat sinds Jan de trailer zwaarder mag zijn dan de auto.
En als de combi niet boven de 3.500kg komt mag je met een trailer rijden?

groetjes

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:28

----
sorry ik zei iets wat niet klopte.
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 13-08-13 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamara1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:29

Ja ik. Met de auto van mijn ouders, lichte 1,5 paardstrailer en pony erin.
Gaat in mijn ervaring gemakkelijk, ben erg voorzichtig.
Alleen het achteruit rijden gaat nog niet zo soepel haha

Set dat is niet meer waar, auto hoeft niet meer zwaarder te zijn. Lees de vernieuwde regels er maar op na
Laatst bijgewerkt door Tamara1991 op 13-08-13 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:30

Ik rij al jaren op mijn B-rijbewijs met mijn Volvo V70 en anderhalfpaards Weijer. Ik heb wel BE-cursus gehad maar door faalangst durf ik niet op voor het rijbewijs. Ik ben wel redelijk handig met de trailer vind ik zelf.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:30

dit was het laatste wat er op de site van de rijksoverheid stond.. goed om te weten :D ik heb het in juli nog opgezocht ik was al verbaasd!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:33

set_elkol schreef:
de maximale toegestane massa van de trailer (eigen gewicht voortuig + laadvermogen) moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto.
en daarnaast, moet die maximale toegestane massa + de maximale toegestane massa van de auto lager zijn dan 3500 :) (dus niet de combi die je op dat moment gebruikt op zich, maar het maximum wat er mogelijk is)

dus de auto moet zwaarder zijn dan de mtm van de trailer, en alles bij elkaar onder de 3500.

Eerste regel is klopt niet meer sinds een paar maanden. Voorwaarde blijft wel dat het trekkende voertuig op het kenteken de last wel moet kunnen trekken. Mijn auto mag geremd 1500 kg trekken. Ik kan dus rijden zonder E met mijn 1,5 paards welke voor 1300kg op het kenteken staat, maar een twee paards mag niet meer. Ook niet als in niet boven de 3500 voor de hele combi uitkom. 2 paards staat vaak voor 2000 kg op het kenteken

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:33

Dan mag ik nu dus eingenlijk legaal met de trailer rijden. Alleen rijd ik met de trailer als ik hooi en stro ga halen want als er een paard/pony vervoerd moet worden dan neem ik mijn man mee die heeft veel meer ervaring als Vrachtwagenchauffeur op de weg.
Maar ik ben dan ook wel benieuwd hoeveel mensen er dan rijden zonder E rijbewijs...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:35

set_elkol schreef:
de maximale toegestane massa van de trailer (eigen gewicht voortuig + laadvermogen) moet lager zijn dan het leeggewicht van de auto.
en daarnaast, moet die maximale toegestane massa + de maximale toegestane massa van de auto lager zijn dan 3500 :) (dus niet de combi die je op dat moment gebruikt op zich, maar het maximum wat er mogelijk is)

dus de auto moet zwaarder zijn dan de mtm van de trailer, en alles bij elkaar onder de 3500.

Misschien handig om niet iets te roepen wat niet waar is?
Sinds januari dit jaar zijn de regels veranderd.
Zolang de auto het mag trekken en je onder de 3500 blijft hoeft je auto niet zwaarder te zijn.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:35

Ik ook, inmiddels alweer ruim drie jaar tuf ik met mijn lichte 1,5 trailer en mijn merrie van 1,45 rond.
Ik wil nog graag een keer mijn e-rijbewijs halen, maar dan moet ik eerst genoeg gespaard hebben.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:36

Ik rij zonder E en kan alle bijzondere verrichtingen zonder probleem uitvoeren. Rijbewijs vond ik daarom niet nodig. Verder rij ik voor mijn werk zo'n 50.000 km per jaar, dus rijden kan ik wel. Ken ook mensen met een E rijbewijs en die zou ik mijn paarden niet laten vervoeren :)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:36

smurffie schreef:
set_elkol schreef:

Misschien handig om niet iets te roepen wat niet waar is?
Sinds januari dit jaar zijn de regels veranderd.
Zolang de auto het mag trekken en je onder de 3500 blijft hoeft je auto niet zwaarder te zijn.

even lezen, ik heb allaaaang weer gereageerd dat ik dit vorige maand heb opgezocht en dit dus nog online staat op een officiele site :roll: sorry hoor. ik doe ook maar mijn best om iemand te helpen met een uitleg.

TinePine

Re: Wie rijdt er met trailer zonder E rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:41

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:42

Ik rijd ook met trailer zonder BE rijbewijs. Ideaal! Heb een trailer van 1300kg en een auto die 1600 mag trekken en 2096 kilo weegt. Heb mezelf ondertussen ook wel van alles aangeleerd. Op stal moet ik de trailer altijd achteruit inparkeren tussen 2 andere trailers in, dus dat achteruit rijden is niet zo'n punt meer. Zou nu echt verbaasd zijn als ik nog zou zakken voor een BE-examen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:43

TinePine schreef:
Ik rij zonder E en kan alle bijzondere verrichtingen zonder probleem uitvoeren. Rijbewijs vond ik daarom niet nodig. Verder rij ik voor mijn werk zo'n 50.000 km per jaar, dus rijden kan ik wel. Ken ook mensen met een E rijbewijs en die zou ik mijn paarden niet laten vervoeren :)

toevallig precies hetzelfde hier :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:43

ik rij al jaren trailer, aanhangers met b rijbewijs, heb ook altijd jeep gehad ervoor

inderdaad als je sommige bestuurders ziet klunzen al dan niet met (lege) paardentrailer of zware caravan pfffff
Laatst bijgewerkt door speurneusc op 13-08-13 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:44

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:44

TinePine schreef:
Van de rijksoverheid krijgen wij de volgende info
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... turen.html

Bij b rijbewijs:
Citaat:
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Dit is ook wat er al sinds feb op de site staat, heb er zelf namelijk al eerder naar gezocht.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:45

vaag, ik kreeg serieus andere info >;)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:47

Ik rij ook met de trailer zonder E. Volvo V70 met een 1 of 1,5 paards. Ben er in korte tijd al vrij handig mee geworden al zeg ik het zelf :D heerlijk dat zelf overal met mijn paardje naartoe kan!

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:48

Ik rijd nu al 3 jaar rond met trailer en paard zonder een E rijbewijs. Gaat super goed en gemakkelijk. Ik vind het altijd erg grappig om te zien hoe iedereen staat de klooien op de concoursen met de trailers achteruit zetten... Vooral als je als 19 jarige de trailer zonder enig nadenken in z'n achteruit zet en aan rijd. Dan kreeg ik altijd hele rare blikken toegeworpen. Er staat een Suzuki SX4 voor de trailer, en een paard van 1.74 op de trailer. De trailer is toen der tijd terug gekeurd, hierdoor werd het voor mij mogelijk om ermee te rijden, met paard erop.

Noelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:49

Hoe zie je welk gewicht je auto mag trekken, is dat het gewicht achter aanhanger geremd of ongeremd?
En is dat dan het toegestane maximale gewicht van de trailer incl of excl gewicht paard?

kinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 22:53

wauw het kan dus echt? haha!

Ik wou het niet geloven maar er rijden dus echt mensen zonder E rijbewijs en het mag gewoon :D
ik heb een auto die max 1500 kg geremd mag trekken.
Dan mag ik met een 2 paardentrailer rijden met 1 paard er in?
Of alleen met 1.5 paardtrailer?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:53

geremd en dat is het totale maximumgewicht (dus met paard en alles)

Volgens mij met 2 paards met 1 paard er in mag, maar ligt er wel aan hoeveel het eigen gewicht van de trailer is (als het een zware trailer is, kom je met paard snel over de 1500 kg)
Laatst bijgewerkt door Muronia op 13-08-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:54

Noelletje schreef:
Hoe zie je welk gewicht je auto mag trekken, is dat het gewicht achter aanhanger geremd of ongeremd?
En is dat dan het toegestane maximale gewicht van de trailer incl of excl gewicht paard?

Op kentekenbewijs van de auto moet je kijken naar 'geremd'. dat is wat je auto maximaal mag trekken en dat is dus ke aanhanger + paard. Echter kijken ze wanneer je geen E hebt naar wat er op het kenteken van de aanhanger staat. Deze hebben een Eigen kenteken. Daarom mag ik geen 2 paards trekken met mijn auto, want die staan voor 2000kg op papier. Dus zelfs wanneer ik niks in deze aanhanger vervoer. Mijn auto mag geremd 1500kg trekken. Controleer dus goed al je papierwerk...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:55

Ik dacht dat ze nu niet meer naar het maximaal beladen gewicht maar naar het werkelijke gewicht moesten kijken?