Zo, onze stap naar Noorwegen is weer iets dichterbij, huis staat in de verkoop! Heeft er iemand ervaring met het zelf verhuizen van je paard naar Noorwegen? Wij twijfelen of we dit door een erkend transport bedrijf willen laten doen, of zelf rijden (maar we moeten wel naar het noorden dus ong. 2800 km)
Ik weet dat je de gezondheidspapieren uiteraard in orde moet hebben, geen invoerrechten hoeft te betalen maar wel 25% belasting over de waarde van je paard. Wie beslist hoeveel mijn haflinger waard is? Waar ga je dit betalen? En moet je je ergens melden bij de grens? Ik lees namelijk tegenstrijdige berichten dat je soms wel en soms niet moet betalen?
Hoor het graag van jullie, en tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!
quera
Geplaatst: 08-08-13 09:16
Ik zou het professioneel laten doen. Die mensen weten precies hoe of wat.
Waar ga je wonen in Noorwegen. Ik heb er ook gewoond
Mandy
Geplaatst: 08-08-13 09:17
Te voet. een oud vz paard van mij is lopend naar zijn nieuwe huisje in scandinavie gegaan. met de huifkar!
haha ja te voet kan ik beter nu alvast beginnen en een rugzak met hoefijzers meenemen Wij willen in de regio Troms gaan wonen, in de buurt van Setermoen of Sørreisa
Ik zou ook voor een professioneel transportbedrijf gaan. Paarden reizen over zulke afstanden veel comfortabeler in een vrachtwagen dan in een trailer en ervaren chauffeurs zijn ook erg prettig voor het paard.
SSmonamiSS
Geplaatst: 08-08-13 10:40
Toen wij 4 jaar geleden verhuisde naar Oostenrijk hebben wij mijn pony zelf overgebracht! 16 uur over gereden.. om de 2 uur hebben we gestopt om hem te laten bewegen! Wel een hele klus maar dan weet je ook zelf zeker dat alles goed gaat! Maar mijn pony is ook wel een engel hoor die doet echt alles net een hond.. hoef je niet bang te zijn dat hij gek gaat doen op de aanhanger of langs de weg! zolang er wat te eten is is het goed!!
Mijn paardenvriendinnetje woont in Noorwegen; in Trondheim. Jullie gaan naar Tromsö? Da's nog een stuk noordelijker als ik me niet vergis. Als het warm weer is, appelsap in het water doen, dan drinkt ze tenminste. Over het vervoer kan ik niets bijdragen. Veel plezier en fijn wonen in Norge! Har det sa bra!
Het is inderdaad een heel stuk noordelijker dan Trondheim. Op zich is mn haffie heel erg makkelijk en lief op de trailer.. maar ivm de afstand twijfel ik. MAar de kosten van een transport zijn ook niet bepaald mis!!
Vergis je niet in de kosten van eigen vervoer. Brandstof alleen al. En de boot is ook met trailer een stuk duurder. En de overnachtingsadres(sen) komen er dan ook nog bij.
Op die verhuissite staat ook specifiek uitleg over je paard naar Noorwegen verhuizen.
Hoe je het ook gaat doen, veel plezier en succes in Noorwegen!!
jenn0dv
Geplaatst: 30-09-13 14:26
Hee, ik zie je topic nu toevallig Zie dat je nog noemt over de 25 % mva, maar deze hoef je niet te betalen als je je paard in kader van verhuizing meeneemt. Je moet dan een formulier invullen en dit van tevoren alvast aangeven bij de douane! Samen met de dag en de tijd ong. dat je paard aankomt in Noorwegen. Dan krijg je meestal per per post bericht.
Heb toendertijd deze link gehad van de douane, misschien wat voor je om door te lezen?
' There is no customs duty or value added tax on non-commercial pets (included horses) imported in connection with the owner’s moving to Norway, provided the owner meets the general requirements regarding duty free import of removal goods. (Read more about moving to Norway here: http://www.toll.no/templates_TAD/Newsit ... anguage=en) '
wat ontzettend gaaf !! en wat een fijne plek voor je haflinger ik zou het professioneel laten doen...daar zou ik mezelf het prettigst bij voelen zijn wel wat kosten inderdaad maar goed je benzineverbruik loopt ook behoorlijk op als je de trailer erachter hangt...dat zou het wat mij betreft waard zijn. heel veel succes !