Problemen hond & shet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

diiamondds_

Problemen hond & shet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:09

Mijn hondje is even geleden uitgebroken en is op de weide gelopen.
Mijn shet is er denk ik heel hard van verschrokken , hij viel de hond aan !
(Onze hond is een cockertje , hij is heel rustig en doet geen vlieg kwaad.)
Ons hondje heeft een licht been letsel opgelopen en was redelijk in shock. #)
Ik stond eerlijk gezegd ook hard te rillen op mijn benen.
Nu wou ik ze laten wennen voor moest dit nog een gebeuren.
(Zou niet graag hebben dat ik hem dood in de wei vind.)
Ik heb geprobeerd met een leiband de wei in de gaan maar de shet komt dan
gelijk aangerend als een gek in onze richting , dus durf niet meer met de hond de wei in te gaan.

Hoe kan ik ze toch laten wennen ? ;(

Unique6

Re: Problemen hond & shet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:13

Gossie meis, dat is erg vervelend. Ik wens je iig veel sterkte met je hondje. En wat het wennen betreft... Tja ik zou het eigenlijk niet zo gauw weten, als het mij zou overkomen zou ik iig nooit meer mijn hondje, als ze al gewend zijn, toch bij de pony te zetten. Succes d'r mee!

diiamondds_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 19:21

Dankje , het gaat wel beter met de hond ondertussen. Het is ook niet de bedoeling om hem er dan bij te zetten. Wil ze vooral laten wennen voor moest de hond ontsnappen en de wei weer inlopen , de pony hem dan niet zo gaat aanvallen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:26

Misschien samen met ze wandelen, de een de shet, de ander de hond, zodat ze een beetje op een veilige manier aan elkaar kunnen wennen?
Als dat goed gaat hetzelfde in de wei herhalen, ook de shet "aan de lijn". Maar ik denk dat het vooral zaak is de hond te leren dat hij echt de wei niet in mag, want zo zonder begeleiding blijft altijd een risico. Misschien dat je zo ver kan wennen dat de hond wel aan je been de wei in kan, maar zoals gezegd ik zou vooral werken aan de hond niet zomaar de wei op.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 19:29

Ja dat is inderdaad lastig..wij hebben thuis 4 paarden en 1 hond, de hond weet precies bij welk paard hij wel even gezellig gedag kan gaan zeggen en bij welke hij uit de buurt moet blijven. Oftewel, sommige paarden houden gewoon echt niet van honden, ik zou ook zo even niet weten hoe je dat kunt oplossen. Zou de hond iig niet meer loslaten bij je pony. Hoop dat je nog wat nuttige tips van anderen ontvangt.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 00:51

Ik weet niet of je er echt iets aan kunt doen... Zoals gezegd, sommige paarden houden misschien gewoon niet van honden. Wellicht kan je shet wel leren je hond te tolereren. Ik heb niet echt tips voor je. Mijn paarden en mijn hond gaan al 13 jaar samen, hij is al die jaren ook mee geweest met buiten rijden. Ze tolereren hem, maar komt hij te dicht bij kunnen ze wel eens een dreigende beweging zijn kant op maken en een enkele keer zelfs slaan met het voorbeen, al gebeurd dat zeer weinig en moet hij ze daarvoor wel een beetje uitdagen of voor de voeten lopen. Sinds 4 maanden hebben we er een jonge shet bij... En die valt de hond ook gericht aan. Wellicht ziet hij hem als concurrent, of als indringer? Zodra de hond de wei op wandelt komt de shet er op af. Ik probeer ze wat vertrouwder met elkaar te maken door samen met ze te wandelen ook, maar de gouden tip heb ik dus niet voor je...

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:46

Shet aan het touw nemen en de hond aan een hek knopen en op afstand van elkaar gaan staan en vooral de shet een pets verkopen als hij als een dolle naar de hond gaat. Hij moet ook leren rustig te doen. Even laten snuffelen en dan je hond leren dat in de wei komen een absolute NO GO is. Ik sta ook bij iemand gestald en die heeft een stel honden die deden in het begin net alsof ze water zagen branden als de paarden hun energie eruit aan het rennen waren. Nou dan kan je roepen wat je wil he maar die gaan echt niet terug komen die honden. Eentje rende vlak bij de hoeven van mijn paard. ( ondanks dat het doodlieve honden zijn , zijn ze echt van geen kwaad bewust )
De hond rende van schrik snel terug en die is ook echt even heel goed gestraft (straks is je hond dood ? ) , de volgende keer probeerde hij het wel maar was toen goed te corrigeren, kwam netjes terug en werd toen beloond. Tegenwoordig als de paarden in de wei lopen zie je ze niet eens meer. Ze komen wel eens kijken bij het hek als je aan het rijden bent, maar komen zeker niet dichterbij. Ze weten gewoon dat ze bij de paarden weg moeten blijven, niet omdat wij hun willen pesten daarmee maar paarden zijn gewoon onvoorspelbaar en het is zonde als een hond een ongeluk krijgt terwijl je dat kan voorkomen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 00:50

Mijn paard valt ook honden aan als die in haar wei komen. Als ik mijn paard vast heb of in de buurt ben doet ze het niet. Ik kan dan wel aan haar zien dat ze het zou willen:p

Maar voor de wei heb ik geen oplossing. Zelf zeg ik dat stadgenoten hun honden uit de wei moeten houden en dat ik niet verantwoordelijk ben voor ongelukken als mijn paard in de wei staat en hun hond loopt in de wei. Als ik mijn paard op het erf heb, neem ik de verantwoordelijkheid wel, tenzij de honden haar rond de benen dansen... Dat is vragen om ellende.

Ik weet dat het wettelijk wat anders is, maar ik bedoel meer emotioneel qua verantwoordelijkheid. Eventuele financiële schade zal ik altijd vergoeden (ben verzekerd).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 01:03

mijn paard is erg vriendelijk voor honden , alle dieren eigenlijk wel (toen mijn hond nog leefde ging die vaak mee naar stal en als ik dan met paard aan de hand liep hoorde je gewoon zijn jaloerse tanden bij haar achterbenen op elkaar klappen, paard verblikte of verbloosde niet, sterker nog zij wachtte op hem tijdens de buitenritten als hij nog ergens halverwege aan het snuffelen was en waren wel de beste vrienden als ze tegen elkaar racen konden) Mijn shet daarentegen (heeft die hond ook niet meer mee mogen maken, dat had pas een ellende geworden denk ik zo) die grijpt alles wat leeft dat op de wei komt; honden, katten, lammetjes, wilde hazen, echt alles, maar die hebben dat vaak heel snel door eigenlijk (de hond van stal tegenwoordig kwam heel vrolijk en uitdagend de wei in gerend en ondanks mijn waarschuwing, juist op het moment dat ik mij omdraai om weer verder met mijn werkzaamheden te gaan, hoor ik ineens een gepiep, hond bleef in het vervolg keurig achter het hek, die kwam zelfs niet meer als je hem riep en dat is toch een grote hond ook nog). Maar ik krijg het er niet uit; zodra ik mijzelf omdraai of weg ben, grijpt ze ze...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 18:05

Oeii, wat erg! Ik ben geen hondenexpert, maar je moet ze toch van pups af aan laten wennen aan paarden?

diiamondds_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:28

vivianxkuss schreef:
Oeii, wat erg! Ik ben geen hondenexpert, maar je moet ze toch van pups af aan laten wennen aan paarden?

Ik heb eerst mijn hond een aantal jaren geleden gekocht en dan pas m'n shet dus kon ze nog niet laten wennen :P

diiamondds_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 14:31

Tsja , heb ook al vanalles geprobeerd maar de shet gaat elke keer zo tekeer dat ik
er maar mee gestopt ben. Ik laat de hond gewoon niet meer in de wei & heb alles
goed afgemaakt zodat ze niet meer in elkaars buurt kunnen komen.
Heb ondertussen wel al vaker gehoord dat shetten ,honden & katten enz niet mogen.. :Y)

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 14:41

uuh lastig,
mijn hond loopt ook altijd in de wei, dikke vrienden met het trekpaard maar de shetjes moeten er niks van hebben. gelukkig weet mijn hond bij welke hij wel kan komen en welke niet. wel grappig als de shetjes achter hem aan gaan en dan komt het trekpaard er tussen en dan is het afgelopen :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:12

Heeft de hond iets in de wei te zoeken / wil je graag dat die mee de wei op kan?

Indien nee: Hond leren dat deze niet in de wei mag.
Al is de kans wellicht klein dat die dat nog wil, gezien de afstraffing door de Shet? :(:)

En Shet leren dat de hond onder jouw bescherming valt en NIET aangevallen mag worden, net zoals jij niet aangevallen mag worden.

Ook zeker niet met de hond in de wei oefenen (gezien je hem wil leren dat hij niet in de wei mag) maar dan eerder met juist de Shet aan een touw buiten de wei, de Shet is immers degene die je moet kunnen corrigeren dus die moet aan het touwtje :P

Ik zou ook met de beesten samen gaan wandelen en ze respect voor elkaar bijbrengen :j

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 16:27

Als de hond wel in de wei mag komen zou ik hem aanlijnen en op de shet wachten. als die er aan komt rennen moet jehem met een zweep oid op afstand houden om hem duidelijk te maken dat hij niet in jouw ruimte mag komen als jij dat niet wil, ook niet dus als je de hond naast je hebt staan. en ik zou ook idd samen met de hond en shet gaan wandelen, zodat ze elkaars gezelschap leren te verdragen.

NikitaZosja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:24

Ahh wat zielig voor je hondje... :(:)
Mijn pony is ook heel fel tegen hondjes maar mijn hondje let heel goed op, ze blijft zelf uit de buurt en als de pony te dichtbij komt gaat ze snel weg!
Doet jouw hondje dat nu ook niet?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:32

17 jaar geleden liep mijn pup de wei in en daar is mijn Shet toen op gaan staan, zeer bewust. Hij moest niets van dat kleine hondje hebben terwijl hij maatjes was met mijn Groenendaler. Pup heeft het pootje gebroken en loopt tot op de dag van vandaag een beetje kreupel.

Bij mij mogen de honden niet in de wei. Kan je niet het schrikdraad zo laag spannen dat de hond daar tegenaan komt als hij de wei in gaat? Bij ons hebben ze heilig ontzag voor het schrikdraad en blijven ze uit de wei. De Shetlander heb ik rustig gewend aan het feit dat kleine hondjes ook niet in elkaar gestampt mogen worden. Hij kijkt er al jaren niet meer naar om.

RobinM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:43

De hond van mijn ouders ( nu overleden ) is ook een keer aangevallen door mijn Shet :oo Deed ook niets en liep rustig met mij mee. Nu hebben mijn vriend en ik een Boerboel pup van bijna 6 maanden en dit gaat met de Shet buiten verwachting erg goed. Als mijn pup naar de Shet toe gaat, kijkt ze wel heel dreigend, maar valt niet meer aan.