Mijn paard wil de trailer niet meer in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miscent

Mijn paard wil de trailer niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:04

Hallo!

Ik heb sinds kort mijn BE rijbewijs gehaald zodat ik lekker met mijn beestje naar het bos toe kan rijden. De eerste 3 x dat ik hem op de trailer heb geladen ging dit eigenlijk zonder al te veel problemen. Hij stopte soms wel is even of liep een pasje terug maar hij liep er altijd op!
De laatste keer probeerde hij bij het uitladen zich om te draaien in de trailer en heeft daarbij zijn neus een klein beetje geschaafd. Verder eigenlijk niks aan de hand maar hij vond het zelf wel eng, hij trilde er van!
We hebben toen nog lekker ontspannen in het bos gereden en er was niks meer aan de hand. Eenmaal bij de trailer aangekomen liep hij er ook weer zonder problemen op.

Nu wilde ik eergisteren weer met hem naar het bos maar hij ging echt met geen enkele mogelijkheid meer de trailer op! Hij werd op een gegeven moment gewoon gevaarlijk, steigeren, bokken, volle galop er vandoor gaan. Ik heb hem maar een flinke workout gegeven in de longeercirkel en daarna weer in de wei gezet.

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe kan ik hem weer normaal op de trailer krijgen? Zou het kunnen komen dat hij door dat ene voorvalletje nu een 'trauma' heeft opgelopen?

Bedankt alvast!

Groetjes Malou

Vossie

Re: Mijn paard wil de trailer niet meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:06

Ging hij daarvoor wel gewoon de trailer in?

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:06

ja, was niks aan de hand..

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:07

Klinkt raar; maar ligt het misschien aan je rij stijl met de trailer? Aangezien je nog maar net je rijbewijs be hebt?

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:08

Oh dat is wel vervelend ja! Is er ook niets gebeurd onderweg misschien?

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:08

ik rij als een bejaarde met die trailer.. ik ging altijd samen met een vriendin en die stond op mij te wachten op plaats van bestemming omdat ik zo langzaam reed haha
zou kunnen, maar lijkt me dus sterk...

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:09

Nee oké! Tja dan weet ik het ook niet...

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:09

Bonnieaw schreef:
Oh dat is wel vervelend ja! Is er ook niets gebeurd onderweg misschien?

Nee, niks gebeurd.. geen noodrem moeten maken ofzo geen scherpe bochten. altijd heel rustig gereden! Alleen het ene voorval dat hij probeerde om te draaien

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:10

Vossie schreef:
Klinkt raar; maar ligt het misschien aan je rij stijl met de trailer? Aangezien je nog maar net je rijbewijs be hebt?

Daar dacht ik dus ook al aan. Let erop dat je zeg maar constant rijd, en na de bocht, dus als je trailer recht achter de auto zit, dan pas weer optrekken.

Vossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 15:11

Blubje11 schreef:
Vossie schreef:

Daar dacht ik dus ook al aan. Let erop dat je zeg maar constant rijd, en na de bocht, dus als je trailer recht achter de auto zit, dan pas weer optrekken.

Inderdaad! Zorgen dat je in de bochten altijd dezelfde snelheid hebt, dus niet ineens gas los of erbij!

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 15:12

Blubje11 schreef:
Vossie schreef:

Ja, doe ik ook altijd! Dat hebben ze me met mijn lessen ook verteld dat het met een paard achterin toch net iets anders rijden is..
ik heb ook zelf al achterin de trailer gestaan om aan te voelen hoe het is! haha
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 30-07-13 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 16:32

Miscent schreef:
Vossie schreef:

Ja, doe ik ook altijd! Dat hebben ze me met mijn lessen ook verteld dat het met een paard achterin toch net iets anders rijden is..
ik heb ook zelf al achterin de trailer gestaan om aan te voelen hoe het is! haha

Dat is dan al heel goed, zou het kunnen dat het gewoon klier gedrag is of dat jij je dag niet had, met het omdraai-incident in je hoofd zat? Aangezien ik niet denk dat een paard daar een trauma van krijgt. Mijn paard heeft heel wat ergere dingen uitgespookt in de trailer, en de dierenarts zei dat hij daar nog niet eens een trauma aan over hoefde te houden.

Anders gewoon oefenen, desnoods hulp aan iemand vragen die wat handiger hierin is. Misschien trailer laden zonder te rijden af en toe?

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 16:41

Ja, dat zou op zich kunnen! Hij is nog maar 3 dus flink aan het puberen soms! Ik heb zometeen les en de trailer staat al klaar om te oefenen :-) zul je zien dat hij er nu zonder problemen in loopt haha
Ik zat inderdaad wel met het omdraaien in mijn hoofd! Hij zal het dan wel hebben aangevoeld..

Gewoon veel oefenen denk ik maar :-(

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 17:28

Past je paard wel goed in de trailer, is die groot genoeg voor hem, staat hij strak tussen de stangen, kan zijn hoofd genoeg bewegen zonder zn hoofd te stoten? Zomaar wat vragen waar je aan zou kunnen denken.

Omdraaien moet je ten allen tijde proberen te voorkomen, kan een nekwervel scheef schieten of hij kan klem komen zitten.

En rijden als een bejaarde is ook niet altijd wenselijk voor een paard, het gaat om de juiste manier van rijden niet de meest langzame :) Pas gaan trekken uit de bocht als trailer weer recht is, rustig afremmen bij stoplichten, rustig optrekken, schakelen voor de bochten etc.

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:32

Het is een 1 1/2 paards trailer.. Hij past er gelukkig goed in. Staat niet muur vast. Zijn hoofd kan alle kanten op! Heb hem er nu eindelijk in gekregen! Hij krijgt voorlopig zijn eten even in de trailer ;-)

Dat rijden als een bejaarde gaat vast wel over als ik wat vaker heb gereden.. Het is niet dat ik overal te zacht rij hoor.. Ik rij gewoon 80 waar je 80 mag en 60 waar je 60 mag.. Alleen de bochten doe ik heeeeeeeel voorzichtig..

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 21:37

Bedankt allemaal! Het is gelukt vandaag!! Na het rijden toen hij al een beetje afgemat was heb ik hem uiteindelijk de trailer in gekregen. De trailer stond tussen 2 muren in zodat hij er maar aan 1 kant langs kon en weinig ontsnappingsmogelijkheden had. Wel nog met een longeerlijn erachter maar hij ging er in!! Daarna lekker laten eten en hem proberen te kalmeren daarna er weer uit.. Dat gaan we deze week dus nog wat vaker doen!

Allemaal erg bedankt voor de reacties!

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:50

En nu nog even leren rijden met een beker warme chocomel-met-slagroom los op het dashboard.

Het gaat niet om langzaam en maar deels om het moment dat je gas bijgeeft; het gaat er eerst en vooral om dat je "smooth" rijdt.
Je kunt dan wellicht wel autorijden 2.0, maar met paarden moet je kunnen autorijden 3.0.........

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:57

Gelukkig dat het met hem is gelukt! Laat je het ons nog even weten hoe het de volgende keer gaat?

(Als ik even wat mag zeggen, klopt het dat de hoeven van je paardje niet een beetje lang zijn? Of ben ik nou gewoon scheel...)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:00

Vossie schreef:
Ging hij daarvoor wel gewoon de trailer in?

je hebt echt niet goed gelezen he

Vossie schreef:

je moet wel goed lezen voordat je commentaar geeft.
ze geeft aan dat ze al meerdere keren met hem in de trailer heeft gereden.

en voor ts,,, super dat het weer gaat :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:03

bello2005 schreef:
Vossie schreef:

je moet wel goed lezen voordat je commentaar geeft.
ze geeft aan dat ze al meerdere keren met hem in de trailer heeft gereden.

De clou is juist dat een paard vaak pas na enkele slechte ervaringen moeilijk gaat doen, zeker als het paard daarvoor vaak probleemloos is vervoerd.
Het is dus helemaal niet raar dat het paard er na enkele keren de brui aan geeft; hetgeen ook de achtergrond van mijn reactie is........

x_anne23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:05

gelukkig dat het weer gaat :)
ben je er al achter waarom hij er de andere keren niet meer in ging?? (sorry als ik erover heen heb gelezen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 19:22

Die van mij laat zich niet laden wanneer ik harder dan 50 ben gegaan over de klinkerweg bij onze stal.
Kan zo ziets ook bij jou zijn.

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-13 20:11

ikke schreef:
En nu nog even leren rijden met een beker warme chocomel-met-slagroom los op het dashboard.

Het gaat niet om langzaam en maar deels om het moment dat je gas bijgeeft; het gaat er eerst en vooral om dat je "smooth" rijdt.
Je kunt dan wellicht wel autorijden 2.0, maar met paarden moet je kunnen autorijden 3.0.........

haha dat is een goed idee! ;) het is idd wel heel erg wennen om te rijden met een trailer!
Viktor238 schreef:
Gelukkig dat het met hem is gelukt! Laat je het ons nog even weten hoe het de volgende keer gaat?

(Als ik even wat mag zeggen, klopt het dat de hoeven van je paardje niet een beetje lang zijn? Of ben ik nou gewoon scheel...)

Hij gaat er de ene keer wel op en de andere x niet.. ik heb een vaag vermoeden dat hij gewoon gigantisch aan het puberen is!
Hoeven zijn idd een beetje lang! de smid id 4 weken geleden geweest maar ze groeien als een malle!

x_anne23 schreef:
gelukkig dat het weer gaat :)
ben je er al achter waarom hij er de andere keren niet meer in ging?? (sorry als ik erover heen heb gelezen)

Waarschijnlijk dus gewoon puberaal gedrag!

Joram schreef:
Die van mij laat zich niet laden wanneer ik harder dan 50 ben gegaan over de klinkerweg bij onze stal.
Kan zo ziets ook bij jou zijn.

Ik moet wel altijd over een klinkerweg ja, maar daar mag je niet harder dan 30 en gezien de gaten en kuilen die er in die weg zitten haal ik de 30 vaak niet eens :S

My12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:42

Fijn dat het gelukt is! Als het nog een keer niet lukt, kan je ook proberen er eerst zelf in te gaan staan, of dat je eerst aan je paard laat zien dat er een andere pony ingaat, zodat hij weet dat het veilig is.
Als het echt fout gaat, dat bokken of steigeren en hard wegrennen, zou je het ook aan iemand die al langer met zijn paard en de trailer heeft gereden. Of aan iemand die er veel verstand van heeft natuurlijk :j .
Ik hoop dat het niet meer fout gaat!
Suc6!

Miscent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 11:48

My12345 schreef:
Fijn dat het gelukt is! Als het nog een keer niet lukt, kan je ook proberen er eerst zelf in te gaan staan, of dat je eerst aan je paard laat zien dat er een andere pony ingaat, zodat hij weet dat het veilig is.
Als het echt fout gaat, dat bokken of steigeren en hard wegrennen, zou je het ook aan iemand die al langer met zijn paard en de trailer heeft gereden. Of aan iemand die er veel verstand van heeft natuurlijk :j .
Ik hoop dat het niet meer fout gaat!
Suc6!

Ik hoop het ook ja! Ik sta er altijd zelf in, Anders gaat hij niet :-( ik doe het nu altijd samen, anders wol het dus ook niet.. Hij moet gewoon weer eventjes vertrouwen krijgen!