Kan ik mijn paard verliezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Kan ik mijn paard verliezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:06

Ik zit een beetje in een moeilijke situatie...
Even in het kort:
ik heb mijn paard ongeveer 6 jaar geleden 'gekregen' van mijn papa (ik was toen 16). het paard staat op mijn papa zijn naam (op zijn bedrijf).
Vroeger nooit problemen gehad. Mijn papa betaalde alle stallingskosten, dierenarts, hoefsmid, ...

Ongeveer 4 jaar geleden kreeg ik door omstandigheden minder contact met mijn vader.
Op een gegeven moment zei de stalhouder dat mijn vader het stalgeld niet meet betaalde en dat hij zei dat de rekening op mijn naam moest komen (ik was toen net 18).
Andere kosten (dierenarts, hoefsmid ed betaalde ik al een tijdje zelf).
Omdat ik geen inkomsten had (behalve wat van vakantiewerk) en nog studeerde, kon ik onmogelijk 325 euro per maand betalen, alleen aan stalgeld.
Ik heb op eigen initiatief mijn paard van stal verplaatst, zonder dat mijn vader het wist. Ik was wel al een tijd in het bezit van zijn paspoort (die helaas nog op mijn vader zijn naam staat).
Sindsdien betaal ik mijn paard volledig zelf.
4 maanden nadat ik mijn paard verhuisd heb, had mijn vader dit ontdekt. hij is toen op mijn huidige stalling geweest om te kijken of mijn paard daar wel degelijk stond.
Verder heeft hij er niet echt een probleem van gemaakt.

Omdat ik de laatste maanden of jaren geen of bijna geen contact meer heb met mijn vader,
en omdat hij graag mij het leven zuur maakt, vrees ik dat hij op een moment zal beginnen zeggen dat het 'zijn' paard is,
en dat ik dus mijn paard kwijt zal geraken (omdat hij hem wil verkopen ofzo, geen idee).

Kan hij zomaar mijn (of zijn) paard terugeisen?
Ik hoorde ergens dat diegene die het onderhoud van het paard betaald, wordt als 'eigenaar' gezien.

Is er iets dat ik kan doen wanneer mijn vader het paard terug zal willen, of sta ik met mijn rug tegen de muur?
Wie kan mij helpen?

Anoli

Re: Kan ik mijn paard verliezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:09

Paard staat op je vaders naam dus lijkt mij dat hij idd beslist over het paard :j
Dat ergens horen over onderhoud en eigenaar is een hardnekkige boktleugen heb ik al eens eerder gelezen in een topic dit is toen uitgelegd door een bokker die daar meer over wist door haar werk :j

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:10

hm :-(
Ik vreesde al dat dat niet klopte van dat onderhoud...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:10

Paspoort is geen eigendomsbewijs.
In principe is enkel het bewijs van betaling dat, gezien jij het paard gekregen hebt is het paard van jou.

Omdat dit vaak niet na te trekken is houden ze bij een twijfel hieraan vaak aan dat degene die het paard de laatste 6 maanden aantoonbaar heeft onderhouden de eigenaar is.

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:11

Ik weet inderdaad niet beter dan dat als jij kan aantonen een x aantal maanden alle kosten te hebben betaald dat jij dan de eigenaar bent. Maar dat klopt dus blijkbaar niet?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:12

smurffie schreef:
Paspoort is geen eigendomsbewijs.
In principe is enkel het bewijs van betaling dat, gezien jij het paard gekregen hebt is het paard van jou.

Omdat dit vaak niet na te trekken is houden ze bij een twijfel hieraan vaak aan dat degene die het paard de laatste 6 maanden aantoonbaar heeft onderhouden de eigenaar is.

Maar op de papieren van mijn paard staat bij eigenaar mijn vader zijn naam.
En ik heb hem toen wel 'gekregen' maar dat staat niet op papier ofzo, dus ik kan niks bewijzen.
en natuurlijk zou hij dan zeggen dat ik hem niet gekregen heb, dat ik hem enkel mocht rijden ofzo

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:13

Hier al een keer meegemaakt dat iemand er een rechtzaak van gemaakt had en daarbij het paard inderdaad is toegewezen op grond van het laatste onderhoud, dus of dat nou een bokt leugen is zou ik zo hard maar niet zo hard roepen.

Nogmaals, papier is geen eigendomsbewijs, dat zegt helemaalmniks en is zelfs te veranderen zonder akkoord van de vorige eigenaar ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:14

Volgens mij moet je kunnen aantonen dat jij aantoonbare kosten voor het paard betaalt. Paspoort is geen eigendoms bewijs. Is je paard verzekerd? Of welke naam staat dat? Kun je aantonen dat jij de stallingskosten betaalt? Paard heb je gekregen van je opa, niet na te gaan of opa moet een verklaring hiervoor afleggen dus je moet aantonen dat jij voor dit paard zorgt. Bewaar je altijd je da-rekeningen ect. wat aantoont dat jij voor dit paard zorgt.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door AaronYve op 23-07-13 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:15

Als een rechtszaak word aangespannen door jou zodra hij je paard af neemt... muah, proberen goed te praten/laten praten.
Papa heeft jou het paard gekocht vroegah, maar door een onderlinge ruzie (verzin iets) neemt hij hem je weer af, paard staat uiteraard niet op jou naam want hij kocht hem, jij was (te) jong en bent zijn dochter, deze ruzie had niemand zien aankomen, leek jullie dus volkomen onnodig het paard op jou naam te zetten...
Rekeningen mee nemen, zeggen dat jij al maanden, jaren alle lasten op je hebt omdat het paard ja, dacht jij, van jou was.

Proberen kost niks.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:15

heb zo'n soortgelijke situatie gehad, en heb toen het juridisch loket gebeld. Hier kreeg ik te horen dat wanneer je kan aantonen dat jij de kosten hebt gedragen voor minimaal 6 maanden, het dier jou eigendom is...
zoals herboven dus ook wordt gezegt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:16

Zorg dat je overal(!!) een betalingsbewijs van hebt. Zelfs de stalling, vraag de eigenaar een briefje te schrijven. Als jij duidelijk aan kunt tonen dat jij voor het paard betaald en het verzorgd hebt voor een hele lange tijd kun jij bezwaar maken mocht het zover komen. Als je vader zegt dat het paard gestolen is of dat hij de eigenaar is had hij namelijk direct bezwaar moeten maken en niet 4 maanden wachten nadat hij verplaatst is enz.
Dus dan sta je iig sterker mocht het er ooit van komen.
Ik vraag me wel af... Als hij het paspoort heeft, hoe wordt je paard dan geent enz? Dierenarts moet toch tekenen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:17

smurffie schreef:
Hier al een keer meegemaakt dat iemand er een rechtzaak van gemaakt had en daarbij het paard inderdaad is toegewezen op grond van het laatste onderhoud, dus of dat nou een bokt leugen is zou ik zo hard maar niet zo hard roepen.

Nogmaals, papier is geen eigendomsbewijs, dat zegt helemaalmniks en is zelfs te veranderen zonder akkoord van de vorige eigenaar ;)

Hmm dat is interessant :-)
Maar als ik de eigenaar zou willen veranderen dus van mijn vader zijn naam naar mijn eigen naam,
kan ik dat zomaar doen? (ik had gehoord dat het op het boekje wel kon maar in de database niet of omgekeerd dat weet ik niet) Ik bedoel zonder dat mijn vader het weet :p
Toen mijn vader hem kocht en met het boekje ging om de eigenaar te veranderen, hebben ze daar eerst naar de vorige eigenaar gebeld om te vragen of het paard wel degelijk verkocht was.
Daarom ben ik een beetje bang om het te veranderen. Als hij weet dat ik het paard op mijn naam wil zetten veroorzaak ik juist een oorlog denk ik

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:19

Eigenlijk komt dan iets met aankoopbewijzen etc. dit zal je vader hebben.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:19

chimello schreef:
Zorg dat je overal(!!) een betalingsbewijs van hebt. Zelfs de stalling, vraag de eigenaar een briefje te schrijven. Als jij duidelijk aan kunt tonen dat jij voor het paard betaald en het verzorgd hebt voor een hele lange tijd kun jij bezwaar maken mocht het zover komen. Als je vader zegt dat het paard gestolen is of dat hij de eigenaar is had hij namelijk direct bezwaar moeten maken en niet 4 maanden wachten nadat hij verplaatst is enz.
Dus dan sta je iig sterker mocht het er ooit van komen.
Ik vraag me wel af... Als hij het paspoort heeft, hoe wordt je paard dan geent enz? Dierenarts moet toch tekenen?

Nee, ik heb het paspoort :D

anhighwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:20

zorg dat je overal bonnen van hebt, en wat ook als bewijslast geld, foto,s met datum erop waar jij op je paard rijd.

succes verder ermee

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:21

Aan koopbewijs of iets dergelijk heb ik niet.

Ik heb zijn papieren, ik heb ook dierenartsrekeningen (van inentingen), ik heb een verzekering dat op mijn of mijn moeders naam staat (en die mijn moeder of ik betaald hebben) ik bbetaal de hoefsmid (kan ik ook aantonen), ...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:23

ikkebenhier schreef:

Ik heb zijn papieren, ik heb ook dierenartsrekeningen (van inentingen), ik heb een verzekering dat op mijn of mijn moeders naam staat (en die mijn moeder of ik betaald hebben) ik bbetaal de hoefsmid (kan ik ook aantonen), ...

Nee logisch dat jij die niet hebt, maar vandaar ook mijn stuk over gekregen en erna ruzie gehad, pappie wilde het paard uiteraard niet op jou naam zetten want hij wilde geen moeite voor je doen... tada. Huilen, foto's van jou en het paard, rekeningen etc. *D

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:25

xSlvna schreef:
ikkebenhier schreef:

Nee logisch dat jij die niet hebt, maar vandaar ook mijn stuk over gekregen en erna ruzie gehad, pappie wilde het paard uiteraard niet op jou naam zetten want hij wilde geen moeite voor je doen... tada. Huilen, foto's van jou en het paard, rekeningen etc. *D

Ik, begrijp het al :p
Huilen helpt niet vrees ik :p
Foto's, filmpjes, ... heb ik met hopen (mijn vader heeft nooit op mijn paard gezeten)
en bewijs dat ik al 4 jaar alle kosten van hem draag heb ik ook wel genoeg denk ik :p

Maar ja, het is zijn woord tegen het mijne.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:27

Je kan een paspoort zo op je naam over laten schrijven, zonder toestemming van de oude eigenaar. Gewoon even de instantie bellen die het paspoort uitgegeven heeft. Je moet hem dan even opsturen en krijgt het paspoort dan terug met jou naam als eigenaar erin.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:28

Ik geloof dat het inderdaad zo is dat wie het dier onderhoud wettelijk! gezien de eigenaar is. Maar als je vader het paard verkoopt en zegt dat het paard van hem is en bijv. op paspoort of andere manieren kan aantonen dat het zo is. Denk ik niet dat jij veel te zeggen hebt.
Echter als je een rechtzaak zou aanspannen zou je denk ik wel grote kans hebbben om te winnen omdat je dan inderdaad eigenaar bent doordat jij de zorg verleend.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:29

Seni schreef:
Ik geloof dat het inderdaad zo is dat wie het dier onderhoud wettelijk! gezien de eigenaar is. Maar als je vader het paard verkoopt en zegt dat het paard van hem is en bijv. op paspoort of andere manieren kan aantonen dat het zo is. Denk ik niet dat jij veel te zeggen hebt.
Echter als je een rechtzaak zou aanspannen zou je denk ik wel grote kans hebbben om te winnen omdat je dan inderdaad eigenaar bent doordat jij de zorg verleend.

Hij heeft geen paspoort dus kan hem niet verkopen.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:29

Benita schreef:
Je kan een paspoort zo op je naam over laten schrijven, zonder toestemming van de oude eigenaar. Gewoon even de instantie bellen die het paspoort uitgegeven heeft. Je moet hem dan even opsturen en krijgt het paspoort dan terug met jou naam als eigenaar erin.

Maar klopt het dat dit enkel in het paspoort kan aangepast worden?
Als je het in de databank wil veranderen bellen ze wel naar de vorige eigenaar dacht ik (als dit klopt).
Ik dacht dat je niet zomaar op jezelf alles kon veranderen (paspoort en databank)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:29

Wellicht heb je wat aan deze link. Hierin wordt duidelijk aangegeven dat degene die de kosten betaalt, niet automatisch eigenaar wordt: http://rechtenforum.nl/forum/thread/tit ... ertopic/1/

Op basis van deze info vraag ik me het volgende af... Jij betaalt al jaren voor het paard van je vader...

Kan je het voorstel doen om je vader deze kosten kwijt te schelden in ruil voor het paard?!?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 18:31

xSlvna schreef:
Seni schreef:

Zonder paspoort kan het paard wel verkocht worden. Het paspoort is namelijk geen eigendomsbewijs; zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... poort.html

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 18:31

xSlvna schreef:
Seni schreef:

Nee daar heb je wel een punt :p
Maar hij kan wel het paspoort terug eisen (dat ik natuurlijk niet zal terug geven)
en als hij een rechtzaak begint, waar sta ik dan?
Ik ben gewoon bang dat ik dan het paspoort moet teruggeven en dat mijn vader het paard kan meenemen ofzo...
(of ben ik een dramaqueen? :p)