Bodem Hotra trailers mijn ervaring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharonalover

Bodem Hotra trailers mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:02

Ik ben me kapot geschrokken vandaag, gelukkig hebben we heel veel beschermengeltjes op onze schouders gehad.

Ik had wedstrijd in Zevenaar, en had echt super fijn gereden, heb een jong paard die nog maar weinig mee geweest is. Ik merkte dat hij steeds meer bij de les blijft en kon eigenlijk net zo rijden als thuis, helemaal super dus :D.

Na de proeven wil ik hem op de trailer zetten. Hij poept altijd in de trailer, dit halen we er meestal thuis weer uit. Er lag dus mest in. Ik liep met hem de trailer in en denk ineens, huh wat een diep gat in die mest.... Ik keek nog eens goed en zag dat er een gat in de bodem zat :oo . Paard dus meteen weer in de achteruit, want die wil ik daar dus niet in hebben....

Mest weggehaald, en dit kregen we te zien.
Afbeelding

De onderkant van de trailer.
Afbeelding

Gelukkig kon ik bij een stalgenootje in de trailer meerijden, en zijn we veilig thuisgekomen.

Even voor jullie geruststelling, mijn paard mankeert helemaal NIKS. Hij heeft er nog geen schrammetje aan overgehouden. We hebben zoveel mazzel gehad, want dit had heel anders af kunnen lopen.....

Onze trailer is pas 8 jaar oud, hij is altijd netjes onderhouden en heeft altijd op tijd zijn beurt gehad. Een bodem moet het echt wel langer volhouden dat dit....

Dus, voor alle Hotra eigenaren, laat je bodem alsjeblieft eens goed nakijken, ik heb veel geluk gehad en ik moet er niet aan denken wat er gebeurd was als ik dat gat niet gezien had.....

Ohja, mijn goede gevoel over de proeven werd bevestigd, ik was tweede en derde met 191 en 194 punten :)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-07-13 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast.

BigOne

Re: Bodem Hotra trailers onbetrouwbaar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:05

Alle trailers met dit soort bodems moeten altijd extra gecontroleerd worden, hier is waarschijnlijk sprake van een gaatje in de afdekvloer waardoor vocht/urine in de onderplaat sijpelt. Daarom is het merk Hotra niet onbetrouwbaar je moet gewoon extra controleren.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:06

De kitlaag bij de trailerbodem dient elk jaar vervangen te worden zodat er geen vocht bij de houten vloer komt.

Hoeveel mensen doen dat?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:17

Dit heeft imo niets met Hotra te maken maar met slecht onderhoud.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:37

Ik hoor het inderdaad vaker over Hotra en heb het ook van de trailerdealer bevestigd gekregen waar ik pas geweest ben. Dessalnietemin kan dit, uiteindelijk, bij elk merk trailer een keer gebeuren, daarom laat ik de bodem van mijn trailer 1 keer per jaar nakijken.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:50

Hotra staat idd niet bekend om zijn goede kwaliteit hout,
Ik heb al veel hotra's gezien die na 5 jaar al met zachte plekken rondrijden, Zowel bodem als zijwanden.
Echter veel bodems, ook van andere merken, zijn zo rond de 10 jaar toch aan vervanging toe.En regelmatig even ( laten)controleren op zachte plekken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:58

eenitraM schreef:

Hotra staat bekend om dit soort problemen.
Goedkoop als je ze nieuw uit de showroom haalt, maar al na een paar jaar zit je met dit soort problemen.
Er zijn overigens meer goedkopere trailermerken met dit soort problematische bodemconstructies.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:06

Poeh ik blij, zou vorige week bij een hotra gaan kijken om in te ruilen maar ging niet door.
Ben ik toch blij met mijn 22 jarige Heja die nog steeds helemaal goed rondrijd. In maart nog helemaal nagekeken incl. bodem en alleen het lampje in de trailer en het ra knipperlicht vervangen.

Maar weer even ontopic. Ik denk dat het met gerichte controle op de bodem voorkomen had kunnen worden. Maar ondanks dat, gelukkig ben je er op tijd achter gekomen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 22:20

Vorig jaar nieuwe bodem in me trailer gekregen en daar vertelde ze ook dat een bodem ongeveer een jaar of 8 mee gaan. Ligt aanhet onderhoud of ze nog langer mee gaan of minder.
Van hotra heb ik wel meer zulke verhalen gehoord dat de wanden en bodems bij nieuw koop na een jaar of wat verrot was.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:00

gefeliciteerd met het behaalde resultaat, en gelukkig zag je de kapotte bodem op tijd.

Dit heeft met het onderhoud te maken, regelmatig de trailer later controleren (ongeacht merk of leeftijd) kan dit soort verrassingen voorkomen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:07

Ik denk dat je diegene maar eens aan zijn staart moet trekken die je trailer voor jou nakijkt. Die had dit al veel eerder aan kunnen geven dat er een zachte plek aan kwam voordat dit gat was ontstaan.
Diegene waar wij de trailer brengen controleert altijd extra de bodem. Onze trailer is ook een Hotra en bijna 10 jaar oud inmiddels en heb hier absoluut geen last van.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:09

Ik heb een trailer uit 1987 (ongeveer, weet het niet precies) in ieder geval al een oudje.
Bodem is nog nooit vervangen maar wel altijd netjes onderhouden!
Er liggen bij mij wel rubber matten overheen..
Mijn trailer is overigens geen Hotra..
Een vriendin van mij had wel een Hotra en tijdens het rijden liet de strip langs de achterkant van de trailer los (erg fijn als je een belgisch trekpaard vervoerd!) deze was inderdaad niet onderhouden en de hele zij wanden bleken verrot te zijn..

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:18

Bji onze hotra is de bodem pas vervangen ( na 10 jaar overigens). Zo slecht als hierboven was het overigens zeker niet, maar die van ons gaat elke 2 jaar voor groot onderhoud en 1 keer per jaar voor klein onderhoud.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:33

Zelfde verhaal hier onze hotra was 10jaar toen hij bij jaarlijkse controle niet meer goed genoeg was en we allu erin hebben laten leggen.
Dat dit gebeurd ondanks controles lijkt me erg slecht...
Ligt niet aan het merk maar aan de bodem, dus lang leven de opkomst van de allu bodems :)
En aangezien we nu allu bodem hebben en de wande al allu waren is hij eigenlijk onsloopbaar :)

Elegance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:47

Trailer 8 jaar oud? Dit staat los van het merk Hotra: over het algemeen gaat een houten bodem een jaar of 8-10 mee (mits de trailer altijd binnen staat). Vraag me wel af of bij die beurten de bodem ook nagekeken wordt....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:08

Dees schreef:
eenitraM schreef:

Hotra staat bekend om dit soort problemen.
Goedkoop als je ze nieuw uit de showroom haalt, maar al na een paar jaar zit je met dit soort problemen.
Er zijn overigens meer goedkopere trailermerken met dit soort problematische bodemconstructies.

Het heeft een reden waarom Hotra (en enkele andere merken) goedkoper zijn. Dat komt ergens naar buiten en niet zelden is dat de bodem. Dit verhaal is van meer merken bekend.

Waar het aan ligt kun je vrij simpel bedenken: het goed behandelen van een houten vloer kost tijd en materiaal en daarmee geld. Rotte vloeren zijn deels ook slecht onderhoud c.q. beheer, maar feitelijk zou je de nieuwe vloer eruit moeten halen, deze extra behandelen en weer terugleggen. Dat zou een duidelijke levensduurverlenging op kunnen leveren (gezien mijn zelf gemonteerde vloer na 10 jaar nog uitstekend is)

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 19:48

Een nieuwe trailer kopen en daarna zelf de vloer er uit halen om te behandelen doet natuurlijk niemand en is bij dit soort trailers ook niet zinvol zeg maar dweilen met de kraan open omdat ze gewoon w a a r d e l o o s hout gebruiken voor de bodemplaat. De verlijmde lagen zijn zo poreus als wat en werken als een spons als ze vocht ruiken ( Net als destijds bij WaCO) De goedkope prijs moet idd ergens vandaan komen en dat vind je later in de kwaliteit terug.
Wat je verder tegenkomt bij hotra is oa de flinterdunne metalen trapbescherming. Als je paard er regelmatig onderlangs tegenaan trapt, gaat de plaat omkrullen, er kan mest en vocht achterkomen en het rottingsproces kan beginnen. Idem voor de gietvloer, vaak flinterdun gelegd, dan kunnnen ze 3 trailers uit 2 paketten gietrubber smeren maar hij gaat wel supersnel lekken en het rottingsproces kan weer beginnen. Alle waar is nog steeds naar zijn geld!

Dees

Re: Bodem Hotra trailers mijn ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:20

Je hebt ook trailers waarbij het onderstel zo is gemaakt dat zelfs al is de vloer niet meer zo stevig, de paardenbenen dan alsnog wel op de balken staan.
Zo was het met mijn oude Weijer echt onmogelijk dat daar een paardenvoet doorheen zou kunnen zakken. Jammer dat ik geen foto's meer heb van dat onderstel, dat was echt top gemaakt.

Bij goedkopere trailers denkt men dat iedere 50cm een balk de lading wel houdt. Not. Bij betere merken houdt men veel meer rekening met de puntbelasting in de trailer.

gap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:39

Gelukkig dat je er op tijd achter kwam en alert reageerde!!!
Dit is nu waarom wij onderhoud ieder jaar zo onder de aandacht brengen, het voorkomt dit soort vervelende situatie's nu loopt het bij jou goed af, maar niet zelden loopt het echt anders af, ik heb een dossier vol met foto's van bodems waar van alles aan mankeert, zonder dat het voor een "leek" zichtbaar was ;(
Zorg daarom dat je je onderhoud bij een erkend en betrouwbaar bedrijf laat uitvoeren!
De Hotra is daarnaast wel een trailer waar dit idd regelmatig voorkomt, maar niet alleen de bodem, wij zien ook veel met vocht aangetaste zijwanden, en dan zijn de trailers echt nog niet zo oud, ook daarom is onderhoud weer belangrijk een goed bedrijf constateert dit vroegtijdig waarbij je véél leed kunt voorkomen.

Neemt niet weg dat het heel zuur voor jullie is, maar gelukkig mankeert je paard niets ;)