pony in bruikleen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

pony in bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 19:16

Hallo,
Ik wil misschien één of twee pony's in bruikleen nemen. ik heb nog niet gekeken of er echt pony's zijn die ik zoek, maar ik wil eerst wat informatie op doen enz.
het gaat om pony's die heel braaf met kinderen zijn, die kinderen kunnen leren rijden. ik wil graag wat lesjes geven aan meisjes die ik ken. niks professioneel maar alles kleinschalig en leuk. niks moet is het motto.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen en ook misschien tips en ideeën. Bijvoorbeeld over een contract opstellen. Moet dit echt bij een jurist of kan dit ook ergens anders? kan je het ook zelf doen? en de evt. kosten.
wat moet er in het contract staan en waar moet ik allemaal aan denken.

Dit zijn al wat dingen die ik zelf het opgeschreven. het staat allemaal niet op volgorde en er staan misschien ook wel dubbele of onzinnige dingen in. Ik hoor graag van jullie!
Veel dingen moet ook nog verder worden uitgewerkt. daar zou ik ook graag tips over hebben. wat moet er allemaal bij staan. zoals bij het eerste punt: afspraken, ik heb nu alleen de huisvesting maar wat moet er nog meer bij afspraken staan?

Pony in bruikleen

Op papier zetten
• Afspraken: waar moet de huisvesting aan voldoen,
• Kosten: wie vergoed wat, dierenarts, hoefsmid, entingen, wormkuren, voeding, huisvesting, spullen voor het paard (denk aan zadel, hoofdstel, dekens enz.), bij hoge kosten mag de lener een dierenarts laten komen. De eigenaar heeft doorslaggevend oordeel hierin. De kosten zullen naar de eigenaar gaan (boven een bepaald bedrag, bijvoorbeeld 100 euro)
• Wat in bruikleen: pony, zadel, hoofdstel, andere spullen
• Wat zijn de mogelijkheden met het paard: rijden, lessen geven
• Het rijden enz. is op eigen risico.
• Eigenaar mag het paard op afspraak komen bezoeken
• Eigenaar behoud het eerste recht als het gaat om beslissingen
• Verkoop tijdens de leenperiode
• Verbreken van het contract. Periode van 8 weken?
• Alle dingen melden aan de eigenaar
• Maximale tijd van lenen, kan verlengen
• Als de lener het paard niet meer goed kan verzorgen, het paard mag dan direct teruggenomen worden door de eigenaren. Of door de lener worden teruggebracht.
• Melden dat als er iets gebeurt. paard vernielt iets, paard verwond iemand, paard ontspant uit de wei. Alles op risico van de lener tot een bepaald bedrag, bijv. 100 euro
• Zelf spullen gebruiken, zoals een eigen zadel mag dit
• Wat als het paard sterft. Risico voor de eigenaar.
• Verzekering
• Als de lener iets niet doet wat niet mag, mag de eigenaar het paard per direct weer ophalen
• Gebruik van het paard door andere mensen
• Paard keuren van te voren, zodat je later nergens de schuld van kunt krijgen van iets dat al aanwezig was. Misschien dat je kan in het contract kan laten zetten dat de eigenaar het paard eerst moet laten keuren.
• Bepaalde dingen over veiligheid opstellen, bijvoorbeeld het dragen van een cap, bodyprotector. Vast aan de longeerlijn, maar ook afrastering enz.
• Als het paard door joligheid kreupel raakt of wat dan ook. Is de huurder verantwoordelijk voor de da kosten tot een bepaald bedrag bijv. 100 euro. Maar de huurder is niet aansprakelijk als het bijvoorbeeld blijvend is. Zo iets kan thuis ook gebeuren
• De huurder zal altijd het advies van de da opvolgen
• Huurder heeft eerste recht van koop als het paard te koop staat
• Er moet in het contract staan. Alle informatie over het paard, eigenaar en huurder. Zo precies mogelijk
• In de regel valt de verzekering van een privépaard onder de particuliere WA-verzekering. Elke WA-verzekering heeft haar eigen voorwaarden. Zo kunnen er beperkingen in zijn opgenomen met betrekking tot het aantal paarden dat onder één verzekeringspolis valt, of de plaats waar het paard gestald is (aan huis of in een pensionstal).
Raadpleeg altijd de verzekeringsvoorwaarden: is de door uw paard veroorzaakte schade niet gedekt door een verzekering, dan zult u de schade zelf moeten betalen

Voorbeeldcontracten bekijken
Foto maken van het paard: voor aankomst, na ‘inlevering’ en ondertussen foto’s maken

Ik zou ook graag voorbeeldcontracten willen inzien. Dit kan via mail.

Alvast bedankt!
Groetjes Marieke

friesiszwart

Re: pony in bruikleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:30

leuk zo iets maar een eigenaar blijft wel verantwoordelijk voor het paard, dus dat zou je ook af moeten dichten. Anders lijkt het mij niet dat een eigenaar een paard uit zou lenen voor het gebruik dat jij voor ogen hebt.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 08:32

Sorry ik berijp niet helemaal wat je bedoelt? Kun je het misschien iets beter uitleggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:37

Als ik jou een van mijn ponies in bruikleen zou geven/zou verleasen, dan blijf ik als eigenaar van het dier wel aansprakelijk voor alles wat het dier aanricht.
Dat bedoelt ze.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:41

Prachtig om te lezen.
TS wil pony's in bruikleen om lessen mee te geven -> geld verdienen maar als er ook maar iets aan kosten komen wil ze er niets meer dan 100 euro aan uitgeven.
Wat een lachertje, mijn dieren zou je echt niet op deze manier krijgen. Weet je wel dat je haast met een DA bezoekje in het weekend al heel snel aan die 100 euro komt.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 08:45

De bedragen voor de dierenarts zijn nog helemaal niet zeker, heb er zomaar wat neer gezet.
Ik vraag om advies en niet om belachelijk gemaakt te worden, ik weet uit eigen ervaring dat verschillende maneges gebruik maken van bruikleen paarden.

En over de aansprakelijkheid ben ik nog niet uit hoe ik dat moet gaan doen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:50

T klinkt leuk op papier, maar ik zou er als eigenaar echt niet blij mee zijn dat ik het dier alleen op afspraak mag bekijken. Ben je nou een vorige eigenaar is het wat anders (als het dier overgekocht is) maar het is jouw dier niet, dus vind ik dat een beetje een apart iets.

Verder zou ik ook even verzekeringstechnisch kijken hoe je verzekerd bent, met betrekking tot het lesgeven. Heb je de juiste papieren hiervoor? Als er wat gebeurd kom je daar namelijk ook mee in de knoop.

Ga verder wel met mijn voorganger mee. Volgens mij lijkt de beste optie nog wel kopen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:54

Maneges maken idd geregeld gebruik van leenpaarden:
- deze paarden komen soms van een handelaar af die hiervoor netjes een maandelijkse vergoeding voor krijgt.
- dit kunnen paarden zijn die op de manege reeds in pension staan, waarvan de eigenaar de stalling niet meer kan betalen en op deze manier de kosten/reeds ontstane schuld terugverdiend kan worden door het paard.

Het type pony die jij wilt hebben is juist nog steeds erg in trek in de huidige markt, een pony zonder "maar" (problemen) wordt niet snel even aan een wild vreemde meegegeven zodat die er geld mee kan verdienen maar wanneer er onkosten komen dit wel even gaat verhalen op de eigenaar.

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 08:59

Op afspraak komen kijken is alleen omdat ze bij dan bij iemand prive thuis komen te staan in een weide. Deze weide is niet van mij maar ik mag hem gebruiken. En deze mensen vinden het niet erg als er mensen komen, als ze hrt maar even weten snap je.
Met een opleiding tot lesgeven ben ik mee bezig. Ik geef nu al wel les aan een paar meisjes, die rijden op eigeb risico. Dat weten ze. Ik wil als ik nog meer les kan geven een formulier of iets dergelijks laten ondertekenen dat het ook echt op eigen risico is.
Kopen is voor mij nu geen optie omdat ik dus met die cursua bezig ben, nog op school zit enz enz.. teveel kosten om een eigen paard aan te schaffen

Ik ken ook maneges die paarden echt in bruikleen hebben zoals ik het wil. Die geven er geen maandelijks bedrag voor en ze staan ook niet in pension.
Ik snap dat zo iets moeilijk te vinden is. Ben ook opzoek naar tips en ervaringen, het is nog helenaal niet zeker dat ik het ook echt ga uitvoeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:09

Dat snap ik, dat het bij mensen prive thuis is. Maar ik denk dat je er dus dan ook rekening mee moet houden dat mensen met deze 'regel' dus niet zo happy zullen zijn. Ik zou ten alle tijden bij mijn paard willen kunnen komen om tussentijds te kunnen zien of het wel goed gaat.

Ik denk dat een formulier laten tekenen dat het echt op eigen risico is, niet zo veel helpt als het kind eraf dondert en ernstige schade oploopt, of als het paard schade oploopt door toedoen van jouw les.
K ben geen jurist dus weet niet 100% of het klopt maar het zal niet voor niets zijn dat mensen pas na de orun opleidingen les geven en niet ervoor.

Ik denk dat het dan nog altijd het beste is om je plannen on hold te zetten, denk dat het nu niet realistisch is.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:17

Mijn paard is momenteel in bruikleen. Op contract. De kosten zijn voor hun,behalve de dierenarts. Daarbij betaal ik maandelijks een klein symbolisch bedrag, dat gebeurt vaak niet maar ik vind het fijn.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:18

Chelle, je hebt helemaal gelijk.
Als er iets gebeurd met het paard of de kinderen kan je nog zo'n groot bord ophangen dat het EIGEN RISICO is, het zegt NIKS!

Als er iets gebeurd, ben jij aansprakelijk. Zorg dus dat je goed verzekerd bent.

En ik zal je zeggen, bedragen lopen al heel snel hoog op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:19

Babeth schreef:
Mijn paard is momenteel in bruikleen. Op contract. De kosten zijn voor hun,behalve de dierenarts. Daarbij betaal ik maandelijks een klein symbolisch bedrag, dat gebeurt vaak niet maar ik vind het fijn.

:?

Jouw paard wordt door en ander gebruikt, en daar betaal jij voor?

Moet je er nog meer kwijt soms? :D

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:24

Ik vind het gewoon fijn om een symbolisch bedrag te geven. Veel zouden het niet doen, maar ik vind het fijn. Het gaat maar om 40 euro per maand.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:27

Maar waarom zou jij hen betalen? Wordt je paard er getraind of zo?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:28

marieke1994 schreef:
Ik geef nu al wel les aan een paar meisjes, die rijden op eigeb risico. Dat weten ze. Ik wil als ik nog meer les kan geven een formulier of iets dergelijks laten ondertekenen dat het ook echt op eigen risico is.

Leuk bedacht en op papier gezet, maar als er wat gebeurd dan wacht maar wat de verzekering zegt. Die meisjes rijden daar nl op dat moment onder jou verantwoording, en die kan je niet zomaar even uitsluiten.
Is precies als die mooie bordjes bij de maneges dat je op eigen risico rijdt. Op het moment dat daar wat gebeurd wordt er alsnog gekeken of de manege geen nalatigheid te verwijten valt. Je kan dat dus niet zomaar uitsluiten.

Sonja ze wil op die basis paarden lenen. Dus niet uitlenen maar zelf lenen.
En op die basis zou je van mij ammenooitniet een paard geleend krijgen. Nu woon ik in Duitsland en hier is de verzekering nog even een tandje erger dan in Nederland, maar je bent en blijft als eigenaar ten allen tijde verantwoordelijk voor je paard. Al heb je hem uitgeleend. En jij wilt geld gaan verdienen met die paarden. Daar zul je toch echt een hele goede verzekering voor moeten afsluiten, en dan nog.
Dat is ook de reden dat ik zelf absoluut geen les geef. Niet op eigen paarden niet op andermans paarden. Het zou aan verzekering zoveel kosten dat het lesgeld niet meer te betalen is voor de klanten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:30

@ dimple: Nee, paard is met pensioen ivm artrose en mag alleen buitenritjes mee worden gereden.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik een super goed gevoel bij deze familie had.
Ik had veel reacties van mensen die haar wilden leasen, maar alleen bij deze familie had ik echt een goed gevoel. Maar de stalling waar ze haar wilden zetten was net iets te duur voor hen en die overige kosten spring ik nu dus bij voor hun.
Ik heb liever dat ik 40 euro bijbetaal en weet dat mijn paard het beste plekje heeft dat ze verdiend, dan niks bijbetalen en mijn paard ergens heb staan waar ik geen 100% goed gevoel over heb, puur om geld uit te besparen. Dit is de beste keuze die ik ooit had kunnen maken en dat is die 40 euro dubbel en dwars waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:38

Dat klinkt inderdaad als een mooie oplossing voor alle partijen dan Babeth :j

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:47

Babeth, ik kan me je reden goed voorstellen, je hebt een mooi "rusthuis" gevonden voor je paard.

Helaas heeft dit denk ik niet heel veel met de vraag van de TS te maken, want ik neem niet aan dat je je paard had gebracht naar een persoon die graag een manege wil opzetten en daarvoor je paard wilt hebben.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:32

Babeth, goede keuze, had ik ook gedaan zo aan je verhaal te lezen.

Waar is de TS met evt reacties??

marieke1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:36

Bedankt voor jullie reacties, ik heb er zeker wat aan! Ik ga er eens goed over nadenken.
In ieder geval bedankt!

Mariaboz1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:45

Nou dat wil ik ook wel. Een paard voor bruik leen. Als er kosten zijn, ben ik niet thuis. Weide voor bruikleen, want heb geen eigen terrein. Betaald krijgen voor een lesje, maar ze rijden op eigen risico. Je bent niet in bezit van papieren. En als er iets gebeurt. Je bent nergens aansprakelijk voor. Sta er iedere keer weer van te kijken. Hoe makkelijk denken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 00:35

PP >> TAO

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:12

Babeth schreef:
@ dimple: Nee, paard is met pensioen ivm artrose en mag alleen buitenritjes mee worden gereden.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik een super goed gevoel bij deze familie had.
Ik had veel reacties van mensen die haar wilden leasen, maar alleen bij deze familie had ik echt een goed gevoel. Maar de stalling waar ze haar wilden zetten was net iets te duur voor hen en die overige kosten spring ik nu dus bij voor hun.
Ik heb liever dat ik 40 euro bijbetaal en weet dat mijn paard het beste plekje heeft dat ze verdiend, dan niks bijbetalen en mijn paard ergens heb staan waar ik geen 100% goed gevoel over heb, puur om geld uit te besparen. Dit is de beste keuze die ik ooit had kunnen maken en dat is die 40 euro dubbel en dwars waard.

Super van je :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 10:15

Wat heb jij voor opleiding om les te geven? Ben je verzekerd daarvoor? Als iemand eraf valt en zijn arm/been/nek breekt ben JIJ als instructeur aansprakelijk....