mag het wel of mag het niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

XxDiandraxX

mag het wel of mag het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:41

ik heb een vraag over het trekken van mijn trailer met mijn auto, ik dacht dat het wel mocht maar omdat
iedereen om mij heen zegt dat het niet mag ga ik toch twijfelen. ik heb mijn rijbewijs nu 1 maand (ben overigens niet
van plan om binnen korte tijd al met de trailer op pad te gaan)

ik heb een Suzuki Vitara 1.6 JLX 4wd uit 1993
deze auto heeft een eigen gewicht van 1030 kg en dan nog laadvermogen erbij van 420kg wat een totaal max vermogen
1450 kg maakt. auto zelf mag geremd 1450kg trekken en een kogeldruk van 75kg

mijn trailer (atec 1,5paards 1995)
heeft een eigen gewicht van 640 kg en een laadvermogen van 560kg wat een totaal gewicht maakt van 1200kg
(origineel was dit 1600kg maar hij is terug gekeurt door de vorige eigenaar) en hij heeft een kogeldruk van 75kg

ikzelf ben alleen in het bezit van een B rijbewijs (overigens zou het alleen voor kleine stukjes zijn, de langere stukken
rijd mijn vader en deze is in bezit van een BE rijbewijs.

ik dacht dus dat het mocht omdat het totaal gewicht van de auto zwaarder is dan het totaal gewicht van de trailer.
iemand die hier wat meer duidelijkheid over kan geven? want ik weet het nu niet meer hoor.. :Y)

Sim

Re: mag het wel of mag het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:54

Jé auto is wel zwaarder maar je totaal gewicht komt boven de 3500 kg uit en dat mag je niet trekken met je auto zonder E rijbewijs.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 17:57

_Sim_ schreef:
Jé auto is wel zwaarder maar je totaal gewicht komt boven de 3500 kg uit en dat mag je niet trekken met je auto zonder E rijbewijs.

uhmm, misschien kan ik niet zo goed rekenen maar een totaal van de auto 1450 + totaal van de trailer 1200 is naar mijn
weten maar 2650kg en dan ga ik lange na niet over de 3500kg :o

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:58

Sim, het totaal gewicht is toch maar 2650 kilo? Dan mag het wel.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:59

Ja hoor dat mag gewoon.

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 17:59

Dacht dat je totale vermogen van trailer niet boven de 750 kg mag komen met alleen b rijbewijs.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:00

volgensmij mag het als je maar niet over de 3500 kg totaal uit komt en de auto zwaarder is dan trailer

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:01

Aanhanger voorttrekken met rijbewijs B
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).

Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 18:06

cam --> dat zou dus betekenen dat ik deze combinatie toch gewoon met een B rijbewijs mag rijden..?!

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:10

Wat mag u trekken met een rijbewijs B
Wat mag u trekken met een rijbewijs BE
B of BE?
Voorbeelden
Bron: CBR
Wat mag u trekken met een rijbewijs B

Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen.
De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.
In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder
is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan twee voorwaarden:
De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn
dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan
gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto,
mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.
Wat mag u trekken met een rijbewijs BE

Met rijbewijs BE bent u niet beperkt in het gewicht van de aanhangwagen. Let wel op de volgende aspecten:

Wat zijn de mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig?
Let goed op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig. Stel uzelf de volgende vragen:

Hoeveel kilo mag de auto maximaal trekken?
Hoeveel kilo mag maximaal met de trekhaak (horizontaal) worden voortbewogen?
Hoeveel kilo mag maximaal op de trekhaak rusten (kogeldruk, dus verticaal)?
Dit staat meestal vermeld op het kentekenbewijs. Ook het typeplaatje van de trekhaak en het instructieboekje bieden wel eens uitkomst.
Wat is de maximum massa van het trekkende voertuig?
Evenals het gewicht van de aanhangwagen, is ook het gewicht van de totale com­binatie met een rijbewijs BE niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn.
Zorg er wel voor dat het trekkende voertuig een maximum massa heeft die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan hebt u een groot rijbewijs (categorie C) nodig
B of BE ?

Nog iets uitgebreider. Als je hier allemaal aan voldoet mag het hoor.

Maar volgens mij weegt je trailer meer dan de lege auto
Dus dan mag het niet
Laatst bijgewerkt door cam op 15-07-13 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:12

Rijksoverheid:

Autorijbewijs (rijbewijs B)

Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Ook mag u in bepaalde gevallen met een aanhanger rijden.

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B een aanhangwagen achter uw auto binden in de volgende situaties:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van beide voertuigen samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.

Dus ja. Je mag hier mee rijden.
Overigens zou ik wel nog even wat ervaring op doen voordat ik met een paard zou gaan rijden, maar dit geef je wel ook aan. Vind een aanhanger met een bank wel wat anders als levende haven..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:13

Peelie schreef:
Sim, het totaal gewicht is toch maar 2650 kilo? Dan mag het wel.

Oeps! Foutje!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 18:14

Sanne9489, ik was ook niet van plan hoor om gelijk met trailer incl paard op pad te gaan. maar als ik het zo lees moet het het met mijn auto geen problemen op gaan leveren.

maar als ik het zo lees had ik het ook met de auto van mijn vader gemogen, voor niks een "grote" auto gekocht.. ;)

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:15

Dat je auto zwaarder moet zijn dan de aanhangwagen dat geldt niet meer. Dus de post van Cam klopt niet helemaal.

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

Bron: rijksoverheid

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:20

Geldt dat niet juist voor BE, want volgens mij mag iemand met alleen B Nog steeds geen trailer trekker, die maximaal gevuld zwaarder is dan de auto. En dan gaat het om ledig gewicht van de auto.
Jouw auto weegt 1030 en trailer totaal 1200, dus mag niet.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:23

Tendance schreef:
Geldt dat niet juist voor BE, want volgens mij mag iemand met alleen B Nog steeds geen trailer trekker, die maximaal gevuld zwaarder is dan de auto. En dan gaat het om ledig gewicht van de auto.
Jouw auto weegt 1030 en trailer totaal 1200, dus mag niet.

Als je even op mijn bron zoekt dan had je kunnen zien dat dit voor B geldt.
Hierbij het gehele stukje voor de duidelijkeid.

Autorijbewijs (rijbewijs B)

Met een rijbewijs B mag u een auto besturen van maximaal 3500 kg. Ook mag u in bepaalde gevallen met een aanhanger rijden.

Aanhanger gebruiken met rijbewijs B
U mag met rijbewijs B een aanhangwagen achter uw auto binden in de volgende situaties:

De toegestane maximummassa van aanhangwagen of oplegger is minder dan 750 kilo. De toegestane maximummassa is het lege gewicht + het laadvermogen.
Is de aanhanger of oplegger zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B toegestaan, als de toegestane maximummassa van beide voertuigen samen niet meer bedraagt dan 3.500 kilo.
Wilt u met uw personenauto een zwaardere aanhanger voorttrekken (zoals een boottrailer of caravan), dan heeft u een rijbewijs BE of B+ code 96 nodig.

Aanhanger mag zwaarder zijn dan auto
De aanhangwagen of oplegger mag zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken. Tot 19 januari 2013 moest de aanhanger of oplegger lichter zijn dan de ledige massa van de trekkende auto (dat is het gewicht zonder lading en inzittenden).

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 18:23

ik kom dit tegen op de site van de rijksoverheid

Aanhanger voorttrekken met rijbewijs B
De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen).

Is de aanhanger toch zwaarder dan 750 kilo? Dan is rijbewijs B alleen toegestaan als het gewicht van auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo uitkomt. Wel mag sinds 19 januari 2013 de aanhanger zwaarder zijn dan de lege auto. Uit het kentekenbewijs van de auto moet dan blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/vraag-en-antwoord/met-welk-rijbewijs-mag-ik-een-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturen.html

ik kon daar ook de brochure met de nieuwe regelgeving downloaden en daar stond het volgende:

Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

hier van uitgaande mag het dus wel, fijn dat ik het nu heb kunnen vinden.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:26

Wat voor paard vervoer je dan 560 kilo is best weinig

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 18:31

grootste + zwaarste wat ik heb is een fjord.. ze is wel wat dik maar ze weegt zeker geen 560kg.. ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:33

Nee,dan heeft het paard ruim obesitas :')

Ik zou zo'n combinatie ook mogen trekken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:35

Haha dan moet het goed komen.
Maar vind het allemaal wel verwarrend :(
Maar volgens de rijksoverheid mag het.
Vraag wel of het slim is om iets er achter te hangen wat 200 kilo zwaarder is dan wat het trekt.
Bij een noodstop vraag ik me af of de trailer dan nog netjes achter je auto staat en niet erin.
Laatst bijgewerkt door cam op 15-07-13 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:36

Oke dat is dus inderdaad dan dit jaar veranderd. Ik verdiep me er ook nooit zo in, want ik heb gewoon BE, dus heb er geen last van.
Maar dan een gewetensvraag...
Vroeger mocht het niet uit veiligheid, waarom zou je het dan nu met levende have toch willen doen?
Waarom zonder rijbewijs zo'n groot risico willen nemen.
Ik zou persoonlijk nooit met zo'n lichte auto en trailer op pad gaan.
Het is een auto van 20, dus ook geen vernieuwd dingetje.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 15-07-13 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:37

Peelie schreef:
Nee,dan heeft het paard ruim obesitas :')

Ik zou zo'n combinatie ook mogen trekken.

Nou weet niet ik heb een Haflinger sporttype en 154 hoog en die woog in Utrecht toch echt 510 kilo en daar zit geen gram te veel op.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 18:39

Ja, maar dan heb je het ook wel over een grotere haflinger. Gemiddeld zijn ze 1.45m ong. Die zullen toch echt niet boven de 560 kilo komen. :+

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 18:41

cam, de mijne is ook nog ruim 10cm kleiner. en zit met normaal rond de 450kg.

verder mijn auto mag het ruim trekken, is een 4x4 en kan zeker wat hebben. als het niet veilig was om deze combinatie te rijden (kwa gewicht) dan zou er wel een lager te trekken gewicht op de papieren van de auto hebben gestaan dus wat dat betreft maak ik me daar geen zorgen over.

dezelfde trailer word ook al jaren gereden met een ford focus hadgback die zelf 1065 kg weegt en 1200 mag trekken en deze trekt dat prima (ja ook bij een noodstop) dus daar ga ik me niet druk over maken.