Ik was vrijdag op een wedstrijd en toen wees iemand mij erop dat ik niet zou mogen rijden met mijn combinatie auto+trailer. Ik vertelde dat dat wel mocht, dat ik het allemaal piekfijn uitgezocht had. Zij zei echter dat het niet mocht, want haar man was politieagent en die weet het wel??
De feiten:
Ik ben in het bezit van een BE rijbewijs behaald vóór 19 januari 2013
De auto is een volkswagen golf (2 litermotor, rijdt op gas, ledig gewicht 1212 kilo, mag 1400 kilo trekken)
De trailer is een tweepaardstrailer van bijna 900 kilo
Er staat 1 paard in van 500 kilo, dus het daadwerkelijke gewicht komt niet boven de 1400 uit
Uiteraard mag de trailer wel veel meer hebben dan 500 kilo
De mevrouw vertelde mij dat het ook bij BE niet gaat om wat er daadwerkelijk in de trailer stáát, maar om wat er in mág. Ik heb echter altijd begrepen dat het gaat om wat erin stáát.
Verder zei de mevrouw dat mijn auto die trailer noooooit zou kunnen houden als ik keihard zou moeten remmen (in geval van nood uiteraard
). Toen zei ik dat het me vreemd lijkt dat een auto die wettelijk 1400 kilo mag trekken, niet in staat is om ook 1400 kilo te remmen. Dat lijkt me namelijk erg raar.. Bovendien is de trailer uiteraard geremd, dus die remt zichzelf. Zij zei echter dat als ik een noodstop moet maken, de trailer door mn auto heengaat (lijkt mij een beetje onzin maargoed, ik neem haar punt wel serieus door het hier op bokt te vragen.Het ziet er inderdaad een beetje knullig uit, een vw golfje met een dikke tweepaards erachter, daar geef ik anderen gelijk in (er komen vaker mensen naar mij toe dat het niet zou kunnen/mogen), maar als ik alle regels doorneem kom ik steeds tot de conclusie dat het mag, en bovendien, die auto trekt het fantastisch, als ik zou willen kan ik flink optrekken (maar dat doen we paardje niet aan), en de rem werkt ook super. Ik ga een noodstop uiteraard niet uitproberen maar de auto geeft mij echt het gevoel dat ie dat zou kunnen mocht het nodig zijn. Ik voel me gewoon heel veilig, de auto wordt goed onderhouden, heeft goede remmen. De trailer is nieuw, loopt super licht en remt zichzelf fantastisch.
Dus.. Wie weet hoe het zit?