Betaling van stalgeld bij aanbieden van training bij verkoop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisenka87

Betaling van stalgeld bij aanbieden van training bij verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 22:09

Hallo,

Misschien iemand die mij kan helpen bij deze vraag:

Een maand geleden heb ik mijn paard weggebracht naar een trainings-stal.
Dit naar aanleiding van: Ik had mijn paard te koop staan op internet en ben hiervoor een
aantal keren gebeld. Op gegeven moment ben ik gebeld door mensen die internationaal handelen
in voltige paarden. Zei hebben mij aangeboden om de verkoop voor mij te regelen in de wereld van voltigepaarden.
Gelukkig is mijn paard snel verkocht. Ik zou per maand een bepaald bedrag naar hun overmaken.
Mijn paard heeft daar dus in totaal 5 weken gestaan en nou willen ze nu alles afgehandeld is voor een totaal aan 8 weken stalgeld
hebben. Hier ben ik het totaal niet mee eens. Ik vind dat ik goed in mijn recht sta nu ik de volle 5 weken stalgeld heb betaald en ik vind dat hun nu ook geen geld meer van mij mogen eisen.
Als ik ergens werk, en ik werk maar twee weken in een maand, krijg ik ook niet voor de volle 4 weken betaald.
Graag wil ik de reactie van jullie hierover horen.
Groetjes

Aukelizzy

Re: Betaling van stalgeld bij aanbieden van training bij verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:14

Het ligt er maar net aan wat je tevoren met die mensen afgesproken hebt. Je betaalde per maand, niet per week..Heb je een contract met ze afgesloten waarin je een en ander terug kunt lezen?

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:15

Als je hebt ingestemd met per maand een bepaald bedrag overmaken lijkt mij dat je dus voor 2 maanden moet betalen. Tenzij je af hebt gesproken zoveel per week.

lisenka87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 22:16

het is een mondelinge overeenkomst. ze hebben mij aangeboden om mijn paard bij hun in training te nemen. dan is het niet mijn probleem dat deze eerder verkocht is.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:17

Als ze per maand rekenen staan zij gewoon in hun recht. Wat heb je daarover afgesproken? Per maand, per week?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:18

Stalgeld wordt altijd opgezegd bij de 1e van de komende maand of zelfs de hele maand uit en daarna de 1e. Ik vind het dus een normale gang van zaken, tenzij de stalling is afgesproken per week.

lisenka87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 22:23

dit klopt. maar het is toch niet terecht dat als ze mij aanbieden om een paard in training te nemen voor de verkoop dat ik dan voor de kosten van de stalling op moet draaien als het paard verkocht is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:32

Wat heb je afgesproken betalen per week of betalen per maand?

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:35

lisenka87 schreef:
dit klopt. maar het is toch niet terecht dat als ze mij aanbieden om een paard in training te nemen voor de verkoop dat ik dan voor de kosten van de stalling op moet draaien als het paard verkocht is.

Wel als er gewoon is afgesproken dat het per maand gaat. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:35

lisenka87 schreef:

Als je paard niet verkocht was geweest, had hij er nog gestaan. Die stal zal niet gelijk weer gevuld zijn lijkt me.
Maar goed, ik ben daar niet zo moeilijk in, de enige keer dat ik stalgeld terug ben gaan halen is toen ik een SMSje kreeg dat mijn luchtzuigende paard de volgende dag weg moest zijn. Die heb ik stante pede op een andere stal gezet en het aanbetaalde stalgeld teruggevorderd, want toen was ik goed pissig. :+

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:42

Afhankelijk wat je precies hebt afgesproken (en een mondelinge overeenkomst is ook bindend ;) ) kan ik me, bij maandelijkse betaling, voorstellen dat ze het stalgeld factureren tot het einde van de maand (zij zitten met een lege box). Trainingskosten daarentegen vind ik onredelijk, die zou je m.i. enkel voor de 5 weken hoeven te betalen.

Je kan ook stellen dat ze vooraf wisten dat het paard van de ene op de andere dag verkocht kon zijn en dat ze daarvoor -neem ik aan- een 'verkoopprovisie' hebben opgestreken en daar in redelijkheid een gesprek met ze over hebben.

Maar nogmaals het begint bij de afspraken die je vooraf met ze hebt gemaakt.

lisenka87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 22:45

Ik heb hun netjes de afgesproken provisie betaald. En hun konden inderdaad weten dat het paard van de ene op de andere dag verkocht zou kunnen worden. Ik vind het gewoon een beetje een vreemde zaak. Als ik hun nou benaderd had om mijn paard in training te nemen werd het een heel ander verhaal, maar dit vind ik gewoon echt niet leuk en ook niet netjes

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:48

lisenka87 schreef:
Ik heb hun netjes de afgesproken provisie betaald. En hun konden inderdaad weten dat het paard van de ene op de andere dag verkocht zou kunnen worden. Ik vind het gewoon een beetje een vreemde zaak. Als ik hun nou benaderd had om mijn paard in training te nemen werd het een heel ander verhaal, maar dit vind ik gewoon echt niet leuk en ook niet netjes

Ik zou in jouw geval gewoon de 5 weken stalgeld betalen en dat is netjes zat.

Dan hadden ze het maar netjes met jou moeten doornemen en of je het ermee eens was voordat ze jouw paard overnamen ter training en verkoop.

Ze hadden inderdaad aangeboden ipv dat je het aan hen vraagt om het in training te nemen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:51

Ik vind dit toch gek.. Bij wijze van spreke staat er morgen al weer een ander paard in de box. De box is niet meer in gebruik en er zijn geen werkuren meer aan het paard.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:51

Het is slecht, ik weet t }:) , maar heb je voor de eerste maand cash of per bank betaald? Oftewel hebben ze bewijs van de gemaakte afspraak?
Sowieso zou het me verbazen als ze je hiervoor voor de rechter zouden slepen en dan nog geef ik je een goeie winkans.

(om geen verkeerde indruk te wekken wil ik gelijk benadrukken dat ik altijd al mijn rekeningen keurig betaal :list: )

lisenka87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 23:16

Het gaat gelukkig niet om heel veel geld. Maar mijn dure stang en trens hoofdstel willen ze nu niet teruggeven. Dat is dus wel een beetje jammer

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:19

lisenka87 schreef:

Maar jij kon toch ook weten dat je paard verkocht kon worden?

En roepen dat je zij jou benaderd hebben en dat het anders een heel ander verhaal zou zijn, is imo een beetje onzin. Jij bent nog altijd degene die ingestemd heeft. Je kon natuurlijk ook gewoon nee zeggen als je dat niet wilde.

Maargoed, van beide is het niet handig geregeld. Van jouw kant niet, omdat je niet duidelijk afspraken hebt gemaakt. En van hun dat zij niet duidelijk zijn geweest (al is per maand betalen duidelijk genoeg lijkt me...)

Ik kan me niet voorstellen dat je niet vraagt hoe het gaat als het paard eerder is verkocht.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:21

Daar kunnen ze geen beslag op leggen.
Als ze niets op papier hebben hoe er betaald werd per maand of week sta je in je recht.
Stang en trens was ik persoonlijk daar op gaan halen. Anders neem je daar toch een zadel mee of iets anders waar je bij kan Ik zou ht ook zo lekker achterlijk gaan doen. Komaan hoofdstel niet terug willen geven. Noemen zich een professionele stal?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:22

Onprofessioneel zeg...

lisenka87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-13 23:30

Tsjah. Wat moet ik er verder van zeggen. Er zijn geschreven en ongeschreven regels die voldoen aan een aantal fantsoensnormen. Het is ook mijn fout geweest om niet alles op papier te zetten. Maar er bestaat ook nog iets van vertrouwen. Helaas is mij vertrouwen in de medemens op dit gebied ernstig beschadigd en ik zal ook nooit meer in zee gaan met dit soort mensen. Ik ga afwachten wat er nu verder van hun kant voor reactie komt. Afwachten dus. In ieder geval bedankt voor jullie reacties.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:45

Inderdaad fatsoen.. Veel succes hopelijk komt er een goede oplossing.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:58

Inderdaad even langs gaan voor je hoofdstel, werken ze niet mee prima komen ze met naam en toenaam op bokt/internet en geef je ze aam wegens diefstal. Beetje stoken helpt vaak wel, er is geen contract dus ze hebben geen poot om op te staan en ze zijn in het bezit van iets dag jou eigendom is.
(Je hebt jou deel van verkoopgeld wel gekregen neem ik aan?)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:26

kijk wat ze "normaal" afrekenen bij klanten.Ze zullen dit waarschijnlijk vaker gedaan hebben.Dan moeten ze bewijzen dat het altijd zo wordt afgerekend. En je hoofdstel zou ik gewoon aangifte doen bij de politie.
Mochten ze niks zwart op wit hebben dan valt het moeilijk te bewijzen dat er een overeenkomst is en dat is het jouw woord tegen die van hun.Zal de rechtbank uit moeten maken .Nou daar zit dus niemand op te wachten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:30

Wat apart van de week was er ook een topic dat iemand gebeld was om het paard als voltige paard te laten opleiden. Buiten dat ik het een beetje rare gang van zaken vind dat je als bedrijf zo aan je klanten moet komen. Maar goed geld is geld. Het is jammer dat het niet beter op papier is gezet zeker als bedrijf zijnde is dat wel zo handig om alles op papier te zetten want zo word natuurlijk al bedrijf ook sneller opgelicht omdat je weinig bewijs hebt. Maar goed als er echt is afgesproken per week te betalen zou ik zeker niet 3 weken extra afrekenen. Laat hun dan maar bewijzen dat het anders afgesproken is geweest. Met betrekking tot je hoofdstel zou ik ook niet bij laten zitten.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 00:36

Ik vond dit ook al apart, heb de desbetreffende ts dan ook al een pbtje gestuurd met de link van dit topic.