Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Glitfaxi

Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:47

Beste bokkers,

Ik open dit topic omdat ik zelf niet zo goed weet wat nu de juiste stappen zijn om te nemen en welke rechten (en plichten) ik heb.

In februari heb ik contact op genomen met de eigenaar van een webshop (via FB) met de vraag of ik bij haar een bruin Tekna zadel kan bestellen in een bepaalde maat. Deze kleur, en maat, zijn niet afwijkend van de standaard maten van de fabrikant van Tekna. De eigenaar van de webshop vond dit goed, mits ik direct 50% zou aanbetalen en vlak voor levering van het zadel de rest van het bedrag. De levertijd was 5-6 maanden in verband met het bestellen bij de leverancier. Ik heb een factuur gekregen waar op staat dat ruilen/retouren mogelijk is binnen 7 dagen.

Nu heb ik vorige week een mail gekregen dat het zadel geleverd is en we hebben een datum afgesproken om te leveren. Ze zijn donderdag 20 juni langs geweest met het zadel om te passen.

Helaas zat het zadel niet zoals gewenst, het was toch iets te krap. Ze hebben het zadel mee terug genomen en we hebben afgesproken dat ik in augustus weer contact op zal nemen als mijn pony wat meer in vorm is evt opnieuw te passen.

Nu heb ik diezelfde avond een mail gestuurd met hier in het voorstel dat zij het volledige bedrag nu terugbetalen op mijn rekeningnummer, en dat wanneer zij in augustus komen en het toch past, ik ter plekke contant zal betalen.

Nu is het verhaal: zij vinden niet dat ik recht heb op mijn geld terug, maar willen wel "uit coulance" op het moment dat zij een andere koper hebben gevonden voor het zadel, mij een tegoedbon geven.

Op hun site staat het volgende over het Herroepingsrecht:

Citaat:
Artikel 6 - Herroepingsrecht

Bij levering van producten:
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Bij levering van diensten:
Bij levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende ten minste veertien dagen, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst.
Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich richten naar de door de ondernemer bij het aanbod en/of uiterlijk bij de levering ter zake verstrekte redelijke en duidelijke instructies.

Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping

Indien de consument gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, komen ten hoogste de kosten van terugzending voor zijn rekening.
Indien de consument een bedrag betaald heeft, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping, terugbetalen.

Artikel 8 - Uitsluiting herroepingsrecht

De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor zover voorzien in lid 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht geldt slechts indien de ondernemer dit duidelijk in het aanbod, althans tijdig voor het sluiten van de overeenkomst, heeft vermeld.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;
die duidelijk persoonlijk van aard zijn;
die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
die snel kunnen bederven of verouderen;
waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
voor losse kranten en tijdschriften;
voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor diensten:
betreffende logies, vervoer, restaurantbedrijf of vrijetijdsbesteding te verrichten op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode;
waarvan de levering met uitdrukkelijke instemming van de consument is begonnen voordat de bedenktijd is verstreken;
betreffende weddenschappen en loterijen.

De webshop beroept zich nu op het feit dat het zou gaan om een bestelling die "persoonlijk voor mij bestelt is" en ik daarom geen recht heb op retourneren. In mijn ogen is dit niet het geval, ik heb een bestelling bij hun geplaatst voor een artikel in een standaard uitvoering van de fabrikant van Tekna, ik heb niet mijn naam er op laten borduren of andere persoonlijke aanpassingen gevraagd. De webshop heeft bij bestelling of levering ook niks genoemd over het vervallen van het herroepingsrecht omdat het zou gaan om een "bestelling met persoonlijke aard".

Wat is nu het beste wat ik kan doen? Gisteren heb ik de volgende mail gestuurd:

Citaat:
Hallo -,

Ik denk dat er inderdaad sprake is van een groot misverstand en toch echt in dit geval behoorlijk oneerlijke behandeling van een klant.

Ik heb aan - gevraagd of ik een bruin Tekna zadel bij haar kon bestellen in een maat die gewoon een reguliere tekna maat is en een kleur die gewoon een reguliere Tekna kleur is. - zei dat ze dit niet direct leverbaar had maar wel gewoon kon bestellen. Hierbij is NOOIT vernoemd dat het zou gaan om een speciale bestelling en hiermee de retourvoorwaarden vervallen. In dit geval heb ik alle berichten + factuur nog bewaard.

In jullie algemene voorwaarden staat ook dat ik binnen 7 dagen na LEVERING van het product (donderdag 20 juni dus) de koper de mogelijkheid heeft het product te retourneren. Inmiddels is het zondag 23 juni en dus heb ik gewoon recht om dit product te retouren, het gaat niet om een speciale bestelling waarbij het product onverkoopbaar is door "PERSOONLIJKE" aanpassingen, ik heb niet het zadel roze laten verven, ik heb niet mijn naam er op laten borduren of iets van die trant. Bruin is een standaard kleur van Tekna, dus dat gaat in deze situatie gewoon niet OP.

Nogmaals het verzoek om het bedrag op mijn rekeningnummer - t.n.v. - te storten, naar mijn idee blijft onze afspraak staan om in augustus nogmaals te passen en dat ik dan contant betaal als het past, maar op deze manier verloopt mijn 7 dagen retourtijd en dat wil ik niet.

Graag verneem ik van jullie,

Vriendelijke groet,

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden, bedankt voor het lezen alvast!

Info: Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering, maar als ik in mijn recht sta schroom ik zeker niet om juridische stappen te zetten en de kosten daarvan op hun te verhalen.

Jannepauli

Re: Conflict met bekende webshop om een groot bedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:56

Het lijkt erop dat je het redelijk goed aangepakt hebt - het enige zwakke punt echter is dat je een afspraak gemaakt hebt om het zadel in augustus nog eens te passen 'als de pony beter in vorm is'.. als die afspraak als zodanig gemaakt is met de leverancier, dan is het terugvragen van geld niet aan de orde. Dat had je kunnen doen als je het zadel zonder voorbehoud teruggeeft.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:02

Ik denk dat de webshop gelijk heeft volgens artikel 8:
"Uitsluiting van het herroepingsrecht is slechts mogelijk voor producten:
die door de ondernemer tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de consument;"

Het zadel is speciaal voor jou besteld, was geen voorraad- of standaardartikel bij de webshop.
En ik heb ook bij geen enkel bedrijf gewerkt waar speciaal voor de klant bestelde artikelen (ondanks dat het massaproductie artikelen kunnen zijn) retour worden genomen. Je zadelt (letterlijk :+ ) de webshop nu ook op met een zadel dat zij ws niet zomaar terug kunnen sturen naar Tekna. NB als dat laatste wel kan, zou ik de webshop vragen dat direct te doen (want bij de 2e pasronde zal dat recht echt verlopen zijn) en eventuele verzend- en administratiekosten aan hen te vergoeden (hier ontkom je m.i. ook niet aan, maar kost je vast minder dan een zadel waar je (nog) niets aan hebt...)

Edit: topic starter, ik lees nu je mail pas goed. Hierin geef je aan dat men nooit heeft aangegeven dat het om een speciale bestelling ging. Is een punt. Heb je ergens, hetzij online, hetzij op je schriftelijke bestelling aangegeven dat je het eens bent met de algemene voorwaarden? (kan ook middels aankruisen vakje o.i.d. kleins). Zo nee, sta je denk ik heel sterk. Zo ja, had je het kunnen weten. Wil dan overigens nog niet zeggen dat je niet in het gelijk gesteld kan worden bij de rechter. Maar misschien kan het makkelijker als de webshop is aangesloten bij een keurmerk? Deze bemiddelen vaak in dit soort gevallen.
Laatst bijgewerkt door StalDiefdijk op 24-06-13 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:03

Maar het is een standaardzadel. Deze kan heel makkelijk weer doorverkocht worden. Dus ik zie eigenlijk het probleem niet waarom TS geen aanspraak kan maken op het retourrecht.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:10

friendly schreef:
Maar het is een standaardzadel. Deze kan heel makkelijk weer doorverkocht worden. Dus ik zie eigenlijk het probleem niet waarom TS geen aanspraak kan maken op het retourrecht.

Dat 'heel makkelijk' valt nog maar te bezien. En in dat geval heeft de webshop zich al coulant getoond door een tegoedbon te geven; ze hadden topic starter ook verplicht zadel af kunnen laten nemen m.i. (maar ik ben geen jurist o.i.d.)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:14

Als ik het goed begrepen heb is het zadel zoals besteld, gewoon een standaardzadel ( dat eventueel niet op voorraad was en daarom speciaal besteld is maar dat is het probleem van de ts niet als het in meerdere kleuren aangeboden werd op de site). Zolang dat het geval is, heeft de ts volgens mij wel het recht om te retourneren aangezien het zadel niet speciaal aangepast is qua kleur en maat. Blijft alleen die wat halfbakken afspraak om nog eens te passen ( zie mijn eerdere post)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:17

Ik vind sowieso dat hele "tegoedbonnen-ellende" een discussiepuntje. Je kan imo niet verplichten bij retouren dat je alsnog IETS daar moet kopen. Dat hoort eigen keus te zijn. Het is een reden waarom ik zoiets heb bij winkels die dat doen dat ik er alleen iets koop als ik zeker weet dat het niet retour hoeft. En hoezo coulant? Coulant had geweest als ze zonder morren het geld teruggaven voor dat bestelde STANDAARD zadel waar niks raars aan is en dus wél makkelijk doorverkocht kan worden aan iemand waar het wel past.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:18

Het gaat er niet om of het een standaard zadel is, maar of het een standaard voorraadartikel is van de webshop. Verkoopt de webshop dit artikel normaal gesproken en was het idd tijdelijk uitverkocht, dan is het geen speciale bestelling. Heeft men wel Tekna zadels, maar niet dit model of deze kleur of maat, dan is het wél een speciale bestelling.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:19

Hoe is het eigenlijk besteld? Wat ik hieruit begrijp gaat het om een webshop, waarbij je via de website artikelen kan bestellen. Wat is de reden geweest dat er via facebook is besteld?

Als het een standaard product is wat evt. niet op voorraad is op dat moment, dan is het toch iets anders dan een product dat speciaal voor de koper wordt besteld.

edit: wat Barb77 dus zegt :+

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:22

Dan nog hadden ze dit op voorhand kunnen vermelden dat het niet terug kan in een andere kleur .
Had ik onlangs nog als ik bruin zou willen kon het niet retrour . Werd me op voorhand vermeld .

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:23

Dit staat toch ook in de voorwaarden? Als koper zou je dat natuurlijk ook kunnen vragen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:23

Barb77 schreef:
Het gaat er niet om of het een standaard zadel is, maar of het een standaard voorraadartikel is van de webshop. Verkoopt de webshop dit artikel normaal gesproken en was het idd tijdelijk uitverkocht, dan is het geen speciale bestelling. Heeft men wel Tekna zadels, maar niet dit model of deze kleur of maat, dan is het wél een speciale bestelling.

Nee, dat doet niet terzake. Als de website iets aanbiedt wat ze niet in voorraad hebben, dan kan dat niet het probleem van de klant zijn.
Tenzij het duidelijk vermeld staat dat die specifieke kleur alleen onder speciale voorwaarden te krijgen is.Er zijn zeker zadelhandelaars die de klant de mogelijkheid geven een speciaal kleurtje op een zadel te willen, daarbij wordt echter wel vermeld dat het zadel dan niet meer terug te geven is.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:25

Ah daar had ik even overheen gelezen denk ik. Als het niet standaard in de webshop verkocht word is het wel degelijk een speciale bestelling ondanks dat het een standaard zadel betreft. Ik vrees dat je geen gelijk hebt.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:25

Bij de meeste winkels is het zo product niet in de winkel aanwezig, moet besteld worden of verzoek van jou als klant moet je deze dan ook afnemen. Ik zie dit dan ook als een speciale bestelling.

Wat voor mij niet helemaal duidelijk is heeft de webshop het zadel in deze kleur standaard in hun assortiment. Als dit niet het geval is dan heeft het weinig zin om hier verder werk van te maken.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:31

Een winkel heeft laatst voor mij een wedstrijdshirt in meerdere maten besteld, zodat ik kon passen. Ik ben ook niet verplicht om ze allemaal af te nemen, lijkt me ook een beetje vreemd :+

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:33

Webshops hebben in NL (woon je hier) een wettelijk herroepingsrecht van 2 weken! Wanneer een artikel niet speciaal voor jou is vervaardigd, dient het volledige bedrag te worden geretourneerd. Binnen 2 weken herroepen kan zonder opgaaf van reden!!
Als dit zadel standaard is besteld, heeft de webshop geen gelijk.

Bel de DAS!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:34

Gezien de levertijd bij de leverancier lag het dus niet standaard op voorraad én is het dus speciaal besteld. Sowieso snap ik deze vorm van zadels bestellen al niet... Je stuurt het niet zo makkelijk terug als een halster of rijbroek.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:36

Caesar schreef:
Gezien de levertijd bij de leverancier lag het dus niet standaard op voorraad én is het dus speciaal besteld. Sowieso snap ik deze vorm van zadels bestellen al niet... Je stuurt het niet zo makkelijk terug als een halster of rijbroek.

Het is niet 'speciaal' wettelijk gezien wanneer een standaard artikel niet op voorraad is. De webshop maakt zelf de keuze om artikelen online te zetten die niet op voorraad zijn. De klant heeft hierin geen verantwoordelijkheid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:44

Zo is het Bo Cassey! Trouwens .. ik heb even op in de catalogus van Tekna gekeken: bijna alle zadels die ze verkopen zijn BRUIN !! Hier is dus zeker geen sprake van een 'speciale' bestelling.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 13:55

Het is heel simpel: wanneer er iets wordt veranderd (bijv. op maat gemaakt) is het artikel dusdanig 'persoonlijk' dat het niet als elk ander artikel kan worden verkocht. Dan kan de shop zich beroepen op uitsluiting van het herroepingsrecht. Of alle zadels bruin zijn heeft er weinig mee te maken. Dat het een artikel is dat weinig wordt verkocht en de shop er jaren mee blijft zitten, heeft er ook niets mee te maken. Dat het aan de andere kant van de wereld besteld moet worden, maakt ook niets uit.

Wij runnen een webshop en hebben ook dingen online staan die niet op voorraad zijn. Geen haar op mijn hoofd die erover peinst om klanten proberen uit te sluiten van hun herroepingsrecht. Op welke grond? Dat de artikelen niet op voorraad zijn en in Frankrijk moeten worden besteld (bij ons komt het meeste daarvandaan)? ONZE verantwoordelijkheid, niet die van de klant.

Dit is geen grijs gebied dat met argumenten de ene of andere kant uitgaat, hier zijn strikte regels voor.

Wanneer de shop aangesloten is bij de belangenorganisatie, moet je die mailen. Wanneer ze zich niet aan de regels houden, worden ze namelijk al gauw geroyeerd. Wij hebben het ook eens zo gespeeld, binnen enkele dagen hadden we ons geld terug!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 14:57

Bo_Cassey schreef:
...
Wij runnen een webshop en hebben ook dingen online staan die niet op voorraad zijn....

Bood de webshop dit artikel dan aan op de webwinkel??? Dat is mij nog steeds niet duidelijk en zal eerst door TS beantwoord moeten worden. Indien dit niet het geval is, dan is het m.i. toch écht een speciale bestelling.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:06

Wanneer een artikel in een gewone winkel wordt gekocht, is de winkelier sowieso niet verplicht te retourneren.
Ik nam aan dat TS een webartikel had besteld.
Tja, als je ergens iets besteld dat normaal gesproken niet verkocht wordt is het een ander verhaal. Dat zou je dus eigenlijk ook niet moeten doen.

Nou TS, laat het ons ff weten!

Even een edit op mijn vorige bericht. De factuur zegt dat retourneren mag binnen 7 dagen. De verkoper heeft het herroepingsrecht daardoor zelf in werking gesteld.
Oftewel: als je nú een mail stuurt dat je het zadel wil retourneren en je geld terug wil, mag verkoper niet weigeren. Wanneer hij niet reageert of weigert, DAS bellen!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 24-06-13 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:17

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Bo_Cassey, daar had ik eerder overheen gelezen. :o

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:26

Barb77 schreef:
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Bo_Cassey, daar had ik eerder overheen gelezen. :o

Ik ook eventjes. Maar ik ging er ook zomaar vanuit dat het ook op de webshop stond. Never assume... zucht.

Maar dit lijkt mij uitgemaakte zaak: shop zegt zwart op wit toe dat het artikel geretourneerd mag worden en TS zit nog binnen gegeven termijn.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 16:00

Heeft de webwinkel het betreffende zadel op hun website staan? Of stond deze er niet en heb je contact met hun opgenomen of ze deze eventueel wel voor je konden bestellen?

Want wanneer ze deze niet standaard in hun collectie hebben en ze hebben deze voor jouw besteld dan valt het onder een speciale bestelling. En dan staan ze dus wel in hun recht en zijn ze coulant dat ze het willen oplossen met een tegoedbon.

Stond het zadel wel op hun website vermeld, maar was deze tijdelijk uitverkocht dan is het een nabestelling en dan sta jij in je recht.

Maar aan de andere kant. Je hebt met de winkel een afspraak gemaakt dat ze in augustus opnieuw langskomen om te passen.