Mag houten bodem van trailer vervangen worden naar aluminium

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Mag houten bodem van trailer vervangen worden naar aluminium

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 17:02

Hoi,

ik ben druk aan het trailershoppen en stelde mij volgende vraag af.
Ik heb gezien dat de trailers met houten bodem allemaal tussen de 750 en 850kg wegen.
Daar mijn wagen 'maar' 1300 mag trekken heb ik dus graag een max. leeg gewicht van 750 voor een trailer.

Nu had ik een heel leuke trailer op het oog, deze weegt echter 850.
Het betreft hier nog een houten bodem.

Iemand een idee of je de bodem mag vervangen door een aluminium bodem?
(dit zou een pak schelen in gewicht lijkt me?)

Duhelo

Re: Mag houten bodem van trailer vervangen worden naar aluminium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:05

Ik heb het wel eens gezien, maar er staat me iets bij van aluminium op metaal dat de combi daarvan oxideert en je steunbalken wegroesten, maar het is iets van een klepel en een klok, dus ik weet het noet exact juist ...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:06

Dat mag wel maar kost een beste klap geld. Je gaat in gewicht wel naar beneden maar houdt er rekening mee dat bij het bepalen van het gewicht van de trailer op papier er geen asseccoires op zitten. Het werkelijke gewicht van elke trailer ligt een stuk hoger dan wat er op papier staat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:09

Duhelo schreef:
Ik heb het wel eens gezien, maar er staat me iets bij van aluminium op metaal dat de combi daarvan oxideert en je steunbalken wegroesten, maar het is iets van een klepel en een klok, dus ik weet het noet exact juist ...

Dat kan omdat dat met elkaar reageert maar dat hangt van de soort alluminium af. (zegt de ijzer/staalexpert naast mij)
Je moet de juiste alluminiumlegering hebben. Gewoon "een alluminium plaat" kan meestal ook niet tegen amoniac.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:14

Anne_GTI schreef:
Dat mag wel maar kost een beste klap geld. Je gaat in gewicht wel naar beneden maar houdt er rekening mee dat bij het bepalen van het gewicht van de trailer op papier er geen asseccoires op zitten. Het werkelijke gewicht van elke trailer ligt een stuk hoger dan wat er op papier staat.

Onlangs hoorde ik dat er tegenwoordig geen type goedkeuring wbt gewicht van een trailer wordt afgegeven, maar dat de trailer zoals ie wordt afgeleverd vanuit de fabriek en op kenteken wordt gezet, wordt gewogen.

Voorheen woog bijv trailer A op kenteken 760 kg, ongeacht of er een zadelkamer, hengstenrek e.d. aanwezig zijn. Werkelijke gewicht kon dan wel hoger zijn door al deze toevoegingen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:16

tienus63 schreef:
Anne_GTI schreef:

Onlangs hoorde ik dat er tegenwoordig geen type goedkeuring wbt gewicht van een trailer wordt afgegeven, maar dat de trailer zoals ie wordt afgeleverd vanuit de fabriek en op kenteken wordt gezet, wordt gewogen.

Voorheen woog bijv trailer A op kenteken 760 kg, ongeacht of er een zadelkamer, hengstenrek e.d. aanwezig zijn. Werkelijke gewicht kon dan wel hoger zijn door al deze toevoegingen.

Aangezien TS het heeft over een bodem vervangen gaat het niet om een nieuwe trailer denk ik.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 17:23

Ik bedoelde sec even de gewichten van een trailer.

Veel alu bodems in trailers met rubber bedekt zijn. Dat weegt nogal wat.
TS kan trailer alleen maar minder laten wegen als trailer daadwerkelijk lichter wordt door de aanpassingen en dan de trailer ter keuring aanbiedt bij de RDW voor aanpassing op het kenteken.

In deze folder vind je een doorsnede van een alu/kunststof vloer.
http://www.henra.nl/files/Henra_folder_easyline.pdf

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:33

Ik heb een volledig aluminium trailer en die is zwaarder dan een gewone houten uitvoering. Staar je dus niet blind op aluminium. (ik heb een Humbaur, maar de vloer ziet er hetzelfde uit als die van Henra)
Daarnaast is de vloer een aluminium/kunststof combi, waarbij er meer kunststof in zit dan aluminium.

Als ik jou was zou ik nog even door zoeken, mijn vorige 1,5 paard trailer woog 680 kg. Ze zijn er dus wel. Je moet alleen geen extra's zoals zadelkast etc willen. 2 paard zou ik sowieso niet kopen, die wegen nog zwaarder en jouw auto mag toch geen twee paarden trekken.

Zelf lopen knutselen kost in dit geval heel veel geld, dat kan je dan beter investeren in een betere trailer of een andere auto.

Maar... eigenlijk zou ik je willen adviseren om toch een auto te kopen met meer trekkracht, 1300 kg is echt minimaal.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:38

Ik heb een 2 paards Waco trailer gehad (hout) die 710 kg woog, de 1,5 paards was een stuk lichter. Gewoon even doorzoeken

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:42

gr_roos schreef:
Ik heb een 2 paards Waco trailer gehad (hout) die 710 kg woog, de 1,5 paards was een stuk lichter. Gewoon even doorzoeken

klopt, de Waco's zijn erg licht, onze stalhouder had er ook een die echt heel weinig woog.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 10:52

Willams trailers zijn ook niet zo zwaar. Maar niet goedkoop en helemaal van aluminium. Maar ik kan niet met zekerheid zeggen dat ze dus op de weegbrug hetzelfde wegen dan op papier.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 11:47

Een ifor weegt 800 kg en bevat wel degelijk hout in de zijwanden achter de alu toplaag!!( ze rijden wel super)
Als je de houten bodem vervangt door alu kost het je een hoop geld en werk en je hebt bijna geen gewichtsverlies.
Zoals hierboven al genoemd weegt een alu-trailer zwaarder dan zijn houten type-genoot, dus gewoon de verstandigste weg kiezen en ff doorzoeken Er zijn zat trailers tussen de 650-700 kg. Je vervalt dan vaak in de (houten) basisuitvoering van de merken En Waco en Atec zijn qua eigen massa niet zwaar.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 14:48

Toen wij de bodem vervangde (2prds) is de trailer juist zwaarder geworden volgens mij...

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 17:41

Sterker nog , Het soortelijk gewicht van aluminium is 2,7 en van hout zit op ongeveer 0,8. Dat wil zeggen dat aluminium 3x zo zwaar is dan hout.
Gooi een stuk aluminium in het water en het zal zinken terwijl hout blijft drijven( wel weer uit het water halen natuurlijk).
Nu heb je van hout meer dikte nodig voor de bodem/zijwanden dan van aluminium maat qua gewicht word ie er niet lichter van.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 19:21

Oke, volgende vraag :D Als je een polyester dak vervangt door aluminium, scheelt dat?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 20:13

Wordt je paard dan niet gebraden in de zon?
Het zal wel geen succes zijn, anders zag je die dingen wel op de weg.
Misschien een zeilconstructie als kap, zoals je veel bij onze oosterburen ziet.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 21:16

Nee je paard word dan niet gebraden. Aluminium daken zie je veel bij veetrailers.
Maar waarom wil ji in godsnaam een zware trailer lichter maken. Zit je verlegen om werk of zo??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 07:23

Aluminium daken zie je hier inderdaad heel veel.

@Karreman: de vraag van een aluminium dak kwam omdat ik regelmatig zie dat trailers vernieuwd zijn en een aluminium dak hebben ipv het oorspronkelijk polyesteren. Ik vroeg simpelweg of dat ook scheelt in gewicht (want een trailer is gewogen als ze uit het fabriek komen, ik heb zelf geen idee of een alu dak meer of minder weegt, daar moet ik ook rekening mee houden als ik richting een opgeknapte trailer ga kijken dat een alu dak niet opeens bv. 100kg meer weegt).

En euhm, verlegen om werk? Laat me niet lachen :') We hebben onze stallen zelf gebouwd (uitgetekend, materialen gezocht en gekocht, gebouwd), zelfde met onze hooizolder en zadelkamer, zelfde met mijn zadelkast, ons huis dat verbouwd wordt doen we ook met onze eigen handen, dus om werk verlegen? Niet echt ;) Maar de trailer die ik op het oog had was eigenlijk net 50kg te zwaar en de verkoper zei dat we die wel lichter konden maken, daarom de vraag omdat ik er werkelijk géén idee van heb of het kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:23

Mi_Amore schreef:
Oke, volgende vraag :D Als je een polyester dak vervangt door aluminium, scheelt dat?

Koop gewoon een trailer die past bij je doel. Al dat geknutsel kost een klap geld aan werk en materiaal, dat kan echt nooit uit!
Als gewicht een issue is, neem zo'n oude Heja 5* trailer. Best goed, niet duur en licht.

De trailers die jij ziet rijden met een alu kap zijn zeer waarschijnlijk van oorsprong geleverd met een zeildoek kap. Daar gaan wij NL-ers tegenwoordig massaal van over de pis, dus timmeren we er maar een plaat alu tegenaan. Ik heb er hier eentje gesloopt waar ze het zelfs met 2mm staal hadden gedaan. Zag er goed uit, maar die trailer is daar bepaald niet lichter van geworden.......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 21:02

oh, mijn trailer had voorheen ook een stalen dak. Ding woog zeker 100 kilo (moet je minstens met twee man zijn om hem te kunnen tillen/versleuren)
ik heb het dak vervangen door een metalen frame erop te lassen, en heb een soort plastic/schuimplaten ertegen gehangen (platen zijn twee platen plastic, met een soort hard schuim substantie ertussen, min of meer flexibel, kan gesneden worden met een cuttermes, maar stevig genoeg voor het dak)