Ik heb even gegoogled, maar kon mijn antwoord niet vinden, vandaar hier de vraag.
Ik heb een trailer die incl. max. laadvermogen 1300kg weegt. Het ledig gewicht 590. Dus ik hou 810 kilo over als laadvermogen (voor 1 paard.) Tot nu toe gebruik ik de auto van mijn ouders, en die mag dit gewoon trekken. Echter ben ik aan het kijken voor een auto voor mij zelf en mijn oog is gevallen op een auto die slechts 1200kg geremd mag trekken. Daarom zou ik mijn trailer 100kg willen laten terugkeuren.
Echter wil ik nog trapbescherming in mijn trailer laten plaatsen en ik vraag mij dus af wat weegt die trapbescherming zo ongeveer? Mijn paard is laatst gewogen en weegt 650kg als ik de trailer laat terugkeuren is er nog 710kg laadvermogen over. Dat betekend dat als de trapbescherming bv. 100kg weegt ik de trailer niet kan laten terug keuren.
Ik hoop dat mijn vraag duideljk is en dat iemand het antwoord heeft.
Ik zou hem gewoon even op een weegbrug zetten, dan weet je het zeker
Jet
Geplaatst: 23-06-13 07:15
Maybritt, er zijn twee dingen: Ten eerste klopt volgens mij je rekensom niet. 1300-590=710. Dus als je hem laat terugkeuren houd je 610 kg. over. Je moet zien of dat inderdaad genoeg is. En ten tweede: Hoe zwaar is die auto en wat is de kogeldruk? Het is best link om met een auto met trailer te gaan rijden die een stuk lichter is ( ik heb het gedaan met een auto van 1050 kg. met 1150 kg. erachter, auto mocht ook 1200 kg. trekken). Van dit soort auto's is de toegestane kogeldruk ook meestal lager dan die van de trailer en dat mag eigenlijk niet. Dat is ook link trouwens. Als je het echt wil, kan je hem inderdaad het beste op de weegbrug zetten om het gewicht met enige zekerheid vast te stellen.
Ibbel
Geplaatst: 23-06-13 07:20
Het lege gewicht op papier is trouwens ook nooit het echte gewicht. Trailers worden zonder gietvloer, stangen en evt tussenschot gewogen. Dus ga eerst maar eens de weegbrug op.
En dan nog een tweede ding: waarom trapbescherming? Als je paard staat te slaan in de trailer, is er 99 van de 100 keer iets mis met de manier van rijden. Want slaan is óf protest, óf een gevolg van evenwicht verliezen. En zeker dat tweede is een gevolg van een verkeerde rijstijl, maar het eerst ook heel vaak.
Eén van de dingen die je niet leert bij je E-opleiding (want je leert niet met dieren rijden, je leert met een aanhanger rijden, en dat is een gróót verschil!) is iets wat heel veel mensen vaak 'fout' doen/vergeten: na een bocht pas weer optrekken als de trailer recht achter de auto hangt. En dat duurt nog een paar seconden... Doe je dat niet, dan heeft je paard echt een probleem met overeind blijven: zowel een bocht corrigeren, als een versnelling opvangen.
ikke
Geplaatst: 23-06-13 09:21
Waarom zou je terug gaan keuren?? Daar is in de huidige wetgeving geen enkele reden meer voor! Verdiep je eerst eens in de wetgeving, met bijbehorende rechten en plichten, voordat je allerlei zinloze "kunstgrepen" gaat bedenken.
Ik maak me meer zorgen om een auto die maar 1200kg aan de haak mag hebben. Dat zijn veelal compacte middenklassers en dat zijn niet de meest ideale trekauto's voor een paardentrailer. Hoeveel vlieguren heb je gemaakt? Hoe vaak heb je met die geladen trailer gereden? Bedenk dat juist in deze gewichtsklasses 100kg meer of minder een heleboel invloed heeft op het rijgedrag van een combi!
Neem daarnaast de adviezen van Ibbel ter harte. Weeg je trailer ook eens met het paard erop; zou je weleens tot de ontdekking kunnen komen dat je die geladen trailer helemaal niet meer mag trekken.........
De reden dat ik trapbescherming wil is, omdat mijn vader laatst takken heeft vervoerd aangezien dat niet meer door de gemeente wordt opgehaald en daarbij mijn binnenkant heeft beschadigd en dit jaarlijks terug gaat komen. Dus inprincipe niet voor mn paard zelf.
Ibbel over pas weer gas geven wanneer de trailer er recht achter zit heb ik nooit overna gedacht. Bedankt voor de tip. Ga dan eerst naar even op de weegbrug.
Jet ik heb dan inderdaad een reken fout gemaakt . Ga ik toch maar Nog even in de papieren kijken.
Als je pa weer takken gaat vervoeren kun je op dat moment nog grote stevige kartonnen dozen opensnijden en die als trapbescherming (takken bescherming in dit geval) in de trailer zetten.
Maybritt90
Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-13 16:00
cissy schreef:
Als je pa weer takken gaat vervoeren kun je op dat moment nog grote stevige kartonnen dozen opensnijden en die als trapbescherming (takken bescherming in dit geval) in de trailer zetten.