Algemene Voorwaarden Webshops vs. Wet kopen op afstand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie2302

Algemene Voorwaarden Webshops vs. Wet kopen op afstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 17:17

Zelfs op mijn leeftijd (of misschien m.b.t. dit soort dingen JUIST op mijn leeftijd ;) ) leer je steeds weer wat bij.

Zo ben ik, helaas, verzeild geraakt in een conflict met een webshop. Lang verhaal kort: rijbroek besteld en betaald (met 1 paar bijpassende sokken en een bodywarmertje + sokken voor ons dochtertje aangezien ik door de broek vrije verzendkosten had...jullie weten vast wel hoe dat werkt ;)....als je dan toch al pakketpost hebt, kan er nog wel wat bij en zo verklaar ik dat ook aan mijn man :')..."ach het kost dan bijna niets extra, sterker nog...eigenlijk VERDIEN ik geld door zo goedkoop te kopen!" :") ).

Rijbroek bleek niet op voorraad dus logischerwijs had ik de bijpassende sokken en 2 andere kleine items ook niet meer nodig. Bijpassende sokken zijn namelijk lang zo leuk niet als ze geen rijbroek hebben waar ze bij horen en de andere 2 items waren niet meer "bijna niets extra" zonder gratis verzendkosten. De webshop wilde wel annuleren, maar alleen tegen 10% van het totaalbedrag. Ik vond dit op z'n minst "weinig meewerkend" en gaf aan hiermee niet accoord te willen gaan.

Ik ben dus eens gaan zoeken (ik ben zo iemand die op zo'n moment dan alles van alles wil weten...heel irritant en vooral erg time-consuming...maar we hebben allemaal wel zo onze 'zwakheden' :P)

Wat vond ik nu m.b.t. de wet kopen op afstand op de site van de consumentenbond:

- Volgens de 'Wet koop op afstand' is het niet toegestaan dat je meer dan 50% van het aankoopbedrag moet aanbetalen. Helaas trekken veel webwinkels zich daar niets van aan. In principe hoeft dat niet tot problemen te leiden, maar het risico bestaat dat je na betaling niets geleverd krijgt. En zie dan maar weer je geld terug te krijgen.

* de algemene voorwaarden van deze webshop echter zeggen dat ik binnen een vastgestelde termijn het volledige bedrag moet betalen anders van "rechtswege" (notabene) in gebreke word gesteld en de wettelijke rente + een bepaald percentage moet betalen.

Let wel, ik heb er persoonlijk geen problemen mee om vantevoren het gehele bedrag te voldoen (ik vergeet alles (weer leeftijdsgebonden of kom ik gewoon uit een slecht bouwjaar?) dus regel het altijd liever meteen) maar ik wist niet dat het eigenlijk niet mag!

- Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen - bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken - liggen bij jou.

- De verkoper mag geen (administratie)kosten in rekening brengen voor het beëindigen van de overeenkomst of andere eisen stellen. Hij mag bijvoorbeeld niet eisen dat je een goede reden moet noemen voor het terugsturen.

Nou...dit wist ik dus gewoon simpelweg niet. Ik heb al eens eerder iets geretourneerd (andere winkel) en kreeg de verzendkosten in mindering gebracht. Ik heb dit destijds ook gewoon geaccepteerd, het stond immers in hun voorwaarden.
De algemene voorwaarden van deze shop spreken in geval van een retour niet over in mindering brengen van verzendkosten maar een vast bedrag aan administratiekosten (wat toevallig nagenoeg gelijk is aan pakketpost ;) )

Nu wilde ik natuurlijk een bestelling annuleren VOOR er geleverd is. Dit is (nog (er ligt wel een voorstel)) niet opgenomen in de wet kopen op afstand. Er zijn echter al wel een aantal rechtszaken over geweest waarbij de rechter in elk individuele geval besloot dat logischerwijs gesteld mocht worden dat dit onder de wet geschaard mocht worden aangezien het "vreemd" (mijn woordkeuze, de rechters hadden er vast iets deftiger bewoordingen voor ;)) zou zijn als een bestelling waarbij op voorhand aangenomen mag worden dat deze geretourneerd zal worden, niet verstuurd zou moeten willen worden (hmmm...dat zijn een hoop werkwoorden achter elkaar maar jullie begrijpen vast de strekking :P)
Dit zou immers kosten voor de webshop betekenen (verzenden naar mij) en kosten voor mij (retourneren) en alsnog moet het geld terug overgemaakt worden. De webshop in kwestie gaf mij te kennen dat de 'wet kopen op afstand' op mij niet van toepassing is, aangezien er niet geleverd is. Ik vind deze beredenering erg jammer aangezien van 'verzenden om het verzenden' alleen het postbedrijf beter wordt.

Maar goed....ik heb weer heel wat geleerd en de grootste les is misschien dat de Nederlandse Wet altijd de algemene voorwaarden overschrijdt. Mocht ik ergens fouten hebben gemaakt, wijs mij er vooral op want zoals gezegd..ik ben dan al wat kippig en een vergiet maar ik leer graag wat bij (vergiet loopt immers vanzelf weer leeg en dan is er automatisch weer plek voor iets nieuws :D Eureka!)

Heel verhaal toch nog, ik hoop dat iemand er wat aan heeft en ben eigenlijk ook benieuwd of anderen wel eens de algemene voorwaarden van een bedrijf hebben gevolgd (zoals ik met de verzendkosten uit pure onwetendheid) terwijl deze niet rechtsgeldig waren.

Ik noem hier om duidelijke redenen geen namen van bedrijven e.d. Het gaat mij er niet om om een bedrijf zwart te maken maar om de verbazing die eigenlijk bij mij leeft over het feit dat ik zowaar meer rechten blijk te hebben dan ik dacht :) (Je recht ook behalen is dan natuurlijk weer een hele andere kwestie ;) )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:11

ED --> TAO

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:27

Je hebt helemaal gelijk. Webshops als die "verzieken" het voor de rest. Want jij hebt straks geen vertrouwen meer in online bestellen. Maar ik begrijp iets niet. Je verkoopt zelf via internet. Dan moet je boven genoemde dingen toch weten?

amyz

Re: Algemene Voorwaarden Webshops vs. Wet kopen op afstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:31

De dingen die je aanhaalt heb ik idd gewoon in mn alg vw staan :j
Raar van dat bedrijf dat ze per se willen verzenden zeg :') Daar wordt idd alleen de tnt beter van :+

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:36

Ik werk bij een webshop en heb er ook zelf één. Wij doen nooit moeilijk als er een order geannuleerd moet worden en er is nog niet geleverd. Vind het een rare regel van hun en vind het ook niet echt kloppen. Het is hun fout dat ze iets niet op voorraad hebben dus heb jij het recht om de gehele order te annuleren. Ik doe er bij mijn webshop ieder geval niet moeilijk over. Extra service denk ik dan. We berekenen verder ook geen kosten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:39

En zo hoort het ook LisaFaded!! ;)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:02

HorseTopShop schreef:
Je hebt helemaal gelijk. Webshops als die "verzieken" het voor de rest. Want jij hebt straks geen vertrouwen meer in online bestellen. Maar ik begrijp iets niet. Je verkoopt zelf via internet. Dan moet je boven genoemde dingen toch weten?

ik verkoop alleen speciaal op verzoek en op maat gemaakte artikelen. Voor dit soort artikelen geldt de wet voor verkoop op afstand niet, zelfs niet als ik een grote winkel zou zijn.
Over het algemeen heb ik ook uitvoerig mail contact met mensen die iets bij mij laten maken, dat gaat verder dan een "online bestelformulier".

Ik koop nog steeds graag online hoor, alleen kijk ik voortaan wel beter naar de algemene voorwaarden. Staan die regelrecht tegenover de wet, heb ik minder vertrouwen in de site in geval van een conflict (dat laatste maak ik gelukkig zelden mee, maar toch)

Het bedrijf wil niet perse verzenden, maar haalt aan dat mijn geval niet onder deze wet valt omdat daarvoor 7 dagen vanaf ontvangst geldt. Theoretisch zouden zij dus moeten verzenden opdat ik binnen de zichttermijn kan retourneren.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:07

nathalie2302 schreef:
ik verkoop alleen speciaal op verzoek en op maat gemaakte artikelen. Voor dit soort artikelen geldt de wet voor verkoop op afstand niet, zelfs niet als ik een grote winkel zou zijn.

Bij jou ligt het inderdaad anders, omdat je op maat/verzoek artikelen maakt en levert. Dan mag je wel 100% vooraf ontvangen en kun je weigeren artikelen retour te nemen/bestelling annuleren.
Dan ben je toch op de hoogte van de wet van koop op afstand......
Maar dan nog mis ik een hoop dingen op de website zoals de algemene voorwaarden, contact gegevens, etc.
(Je verkoopt wel hele gave dingen :P )

Dit is echt belachelijk!! Al heb je helemaal geen reden om de bestelling te annuleren. Ze zijn gewoon verplicht jou het hele bedrag terug te storten. Dus ook de verzendkosten. En hierbij mogen ze geen percentage inhouden.
Hoe nu verder? Heb je al contact met ze gehad over de wet van koop op afstand?

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 22:38

Even de computer aangeslingerd want met de telefoon lukken die lappen tekst me niet ;)

Mijn website is ooit begonnen als "kijk mij eens leuk froebelen" vandaar is het uitgebreid omdat mensen mijn froebels leuk vonden en wilden kopen. Iedereen die bij mij iets laat maken heeft/krijgt per definitie mijn volledige gevens, vaak komen mensen het haar zelfs brengen aangezien het soms het laatste tastbare is van een overleden paard. Het meeste geld dat ik "verdien" gaat weer in nieuwe dingen en ideeen (soms helaas ook dingen die ik erg leuk vind, maar blijkbaar niemand anders (zoals mijn echte klaverblaadjes in een hanger) :') ) Ik denk ook dat niemand jaloers hoeft te worden van mijn uurloon :P maar ik zit lekker droog aan de eettafel met een kop thee te froebelen en dat doe ik graag :)
Het is moeilijk uit te leggen maar het contact met mijn "klanten" (blijf het een gek woord vinden in mijn geval) loopt heel anders, er komt vaak veel emotie bij kijken en zaken als 'rechten' en 'plichten' komen eigenlijk nooit aan bod.

Uiteraard heb ik de wet van koop op afstand aangehaald maar zij vinden dat ik wat dat betreft geen recht van spreken heb omdat die wet pas ingaat op de dag van ontvangst ;)
Zou ik theoretisch de rest van de spullen laten komen, en terugsturen....mag dat wel volgens de wet en heb ik volgens dezelfde wet recht op het volledige bedrag retour MAAR houden zij, volgens hun voorwaarden, 7 euro administratiekosten in ;) (voorgaande is uiteraard in strijd met de wet maar wie begint een rechtzaak om een bodywarmer en 2 paar sokken?) + het kost mij retourkosten. Wil ik gewoon annuleren, willen zij 10% van het totaalbedrag aan administratiekosten. Ze maken er een soort 'damned if you do, damned if you don't' verhaal van.
Hoe nu verder is dat het nu bij Paypal ligt als claim. Gisteren stuurden ze mij nog een mail dat ze alles zouden annuleren en het geld retourneren, toen ik vandaag vroeg wanneer ik dit mag verwachten...mailden ze mij dat ze niets zouden retourneren tenzij ik mijn geschil (toen nog geschil dus feitelijk niets aan de hand vandaag heb ik het (helaas) opgewaardeerd naar een claim) bij Paypal eerst zou sluiten. Van chantage ben ik niet bijzonder gediend.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 18:34

Jeetje, wat een prutsers zeg :?

Ik kan me er alles bij voorstellen dat webshops toch hun eigen voorwaarden bepalen, want spullen versturen voordat ze betaald zijn, of verzendkosten betalen voor een teruggestuurde bestelling...dat is niet okee voor veel verkopers := En als je dat leest als klant dan kun je er wel of niet mee akkoord gaan toch :)

Maar wat een onzin is dit zeg... ze willen dan inderdaad nog liever een kansloze order afhandelen waarvan al zeker is dat ze hem terugkrijgen, daar heeft toch niemand wat aan :P

Is sowieso al belachelijk dat ze dan niet wat klantvriendelijker zijn, maar helemaal als het voortkomt uit het zelf niet op voorraad hebben van een deel van de bestelling.... dat is al vervelend genoeg voor de klant en het laten annuleren van de bestelling is het minste dat je dan kan doen :)

Ik ben benieuwd hoe PayPal hier verder mee om gaat :)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 21:49

@pmarena - ik begrijp ook best dat het een moeilijk iets is voor verkopers, zeker ivm het moeten opdraaien voor verzendkosten bij retourneren. Ik snap ook wel waar 'eigen voorwaarden' dan vandaan komen maar feit blijft dat ze niet rechtsgeldig zijn.

In mijn geval werd mij meegedeeld dat hun websysteem niet een foutmelding kon aangeven m.b.t. artikelen die niet op voorraad zijn. Ik wenste dit te betwijfelen waarop hun reactie was dat zij hun voorraadbeheer niet tegenover mij hoefden te verdedigen. Frappant detail is dat, op het moment dat ik de zaak aanhangig maakte bij Paypal, de betreffende rijbroek ineens alleen nog maar in maat 34 te bestellen was ;) . Blijkbaar was het dus ineens wel mogelijk.

Ik kan alleen maar dankbaar zijn dat ik met Paypal betaald heb want Paypal heeft deze zaak in mijn voordeel afgesloten en het volledige bedrag is aan mij gecrediteerd geworden. Had ik nu via overschrijving betaald, betwijfel ik of ik mijn geld nog had teruggezien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 07:07

Dat is wel super jammer als een winkel zo klantonvriendelijk is inderdaad...

Bij mijn systeem kan ik ook gewoon alles zo zelf instellen dat artikelen die niet op voorraad zijn, offline gaan of er een bericht bij komt te staan dat ze een bepaalde levertijd hebben.

Maar ik heb expres geen PayPal of iDeal als betalingsmogelijkheid omdat het nogal eens voorkomt dat klanten in een soort roes bestellen en betalen, en zodra ze dan weer "bijkomen" ineens bedenken dat ze iets anders hadden willen hebben, ze bij nader inzien toch van de bestelling af willen zien...of ze hebben gewoon niet goed gekeken waardoor ze een rare combinatie van artikelen hebben besteld :P

Dan vind ik het wel prettig dat ik eerst even zelf een factuurtje moet sturen en eventueel nog na kan vragen of iets wel klopt, of mensen er al een mailtje achteraan gestuurd hebben met een verzoek tot aanpassing. Dan krijg ik tenminste 99,9% zeker alleen maar goede betalingen binnen en heb je ook geen gedoe met terugbetalingen :)

Betreffende de verzendkosten vind ik wel dat je als klant zelf ook gewoon "normaal" kan doen zeg maar.

Als een shop in de voorwaarden heeft staan dat het bestellen op eigen risico is en dat je dus zelf de verzendkosten moet betalen als je iets terugstuurt, dan vind ik het wel zo eerlijk om hiermee akkoord te gaan als je er iets bestelt.

Net zoals wanneer er een aanbieding is waarvoor geldt dat die niet geruild mag worden.

Ik vind het dan heel erg flauw om tòch te gaan bestellen, wetende van die voorwaarden, en vervolgens moeilijk gaan lopen doen over de verzendkosten. Had dan gewoon niet besteld als je dat niet wilde...

Het zal toch mooi zijn dat je als klein shoppie 10 bestellingen per week hebt waarbij mensen eisen dat ze achteraf kunnen betalen (en je nooit je geld krijgt...) of dat je voor niks hun bestelling hebt afgewerkt, spullen hebt verzonden, weer terug hebt gekregen, weer moet controleren en terug stoppen in de voorraad, voorraadlijsten weer bij moet werken, betaling terug moet storten, boekhouding weer bijwerken....en het hele verhaal je niet alleen niks oplevert maar zelfs ook nog 6,75 euro kost omdat je klant bij nader inzien toch geen roze wilde ofzo :P

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 10:54

Nu heeft de wet natuurlijk weinig te schaften met wat wij als "normaal" of "redelijk" beschouwen ;) maar ik begrijp wel wat je bedoelt hoor.
Het werkt alleen andersom net zo goed (of slecht...het is maar hoe je het wilt zien). Ik kan met de beste bedoelingen bij 10 verschillende winkels een leuk setje bij elkaar kopen, braaf betalen en tot de ontdekking komen dat 4 winkels niet leveren (waarvan 2 niet reageren op communicatie), 2 winkels slecht voorraadbeheer hebben en dus bij nader inzien niet hebben wat ik nodig heb voor mijn "set", waarvan er dan 1 ook nog wil dat ik annuleringskosten betaal. 1 winkel levert, maar de verkeerde kleur en zo ben ik dus in alle redelijkheid braaf geweest maar moet ik maar zien dat ik contact krijg en (daar waar van toepassing) mijn geld terugkrijg.
Het is uiteindelijk allemaal een kwestie van wederzijds vertrouwen maar het zal op de een of andere manier toch gestoeld moeten zijn op vastgelegde wetten/regels.

Over het algemeen gaat het natuurlijk ook hartstikke goed en was dit nu pech en de "foutste" winkel die ik persoonlijk online getroffen heb. Het zorgt er wel voor dat ik liever een paar euro meer betaal en weer terugga na de voor mij vertrouwde zaken (heb immers nog steeds een nieuwe rijbroek nodig :') )

Maar goed..om een rijbroek en een paar sokken begin je geen rechtzaak maar misschien om een complete Arizona wel? :P
Had ik nu niet met Paypal betaald, had de shop theoretisch kunnen zeggen "zie maar dat je je geld (of spullen) krijgt"...en dan?
In jouw geval zou ik zelf ook zorgen dat ik ergens in het bestel-proces een communicatiemoment inlas met de klant zodat jij zeker weet dat de klant begrijpt wat hij/zij bestelt en of het voor hem/haar ook het juiste is :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 12:22

Over het algemeen ben ik nog vriendelijker qua service dan wat wettelijk verplicht is dus ik heb die problemen gelukkig niet :P

Alleen het leveren voor betaling doe ik dus ècht niet meer, teveel gedonder mee -O-
Vind het dan ook belachelijk dat je die optie verplicht zou moeten aanbieden :=

Als klant koop ik bij kleinere shops ook meestal niet direct :)

Ik heb graag eerst even contact dan, d.m.v. het stellen van een vraag zodat ik al een indruk krijg wat voor iemand er achter zit, hoe die me te woord staat en hoe (snel) die reageert :)

Ik vraag dan ook altijd even voor de zekerheid wat de levertijd van hetgene is dat ik wil bestellen, want het komt inderdaad wel voor dat het ineens niet meer leverbaar is of dat er een levertijd van een aantal weken op blijkt te zitten...daar zit ik echt niet op te wachten als ze het elders wel gewoon direct kunnen leveren :=

Overal kunnen fouten gemaakt worden natuurlijk of kan er online iets niet helemaal goed weergegeven worden, ik heb heus ook wel eens zoiets gehad en het enige dat je dan als shop kunt doen is eigenlijk als reactie op zo'n bestelling je excuses aanbieden dat niet alles op voorraad is, en aan de klant vragen wat diegene dan wil: wachten tot het binnen is, of de bestelling annuleren.

Het blijft belachelijk dat ze je een deel van de bestelling door de strot willen duwen :P

mariquita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 01:02

Wat een belachelijk manier van handelen van die webshop zeg. Het is toch meer dan logisch dat als zij iets niet op voorraad hebben en jij daar wel op gerekend hebt, je al het recht hebt om je bestelling te annuleren? De wetten bevestigen dit ook alleen maar.
En ode aan Paypal, dankzij dat betalingssysteem heb ik ook een hoop frustraties bespaart.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 18:59

@pmarena - om heel eerlijk te zijn, wil ik niet eerst uitgebreid contact met een zaak waarbij ik online spullen koop (tenzij het iets ingewikkelders is dan een rijbroek uiteraard). Het grootste voordeel van online kopen vind ik namelijk juist dat ik "klik-betaal-ontvang" zonder dat ik er de deur voor uithoef en er veel tijd in hoef te steken. Ik heb uiteindelijk een rijbroek bij Agradi besteld meteen betaald en de volgende dag ontvangen inclusief een gratis paar rijsokken....zo kan het dus ook ;).

@ mariquita - ik heb nog niet eerder van de kopersbescherming gebruik hoeven maken maar was er nu wel erg blij mee. Webshop in kwestie heeft ook naar Paypal taal noch teken gegeven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 10:10

Mee eens, ik zoek ook alleen contact met de klant als die iets "raars" bestelt of als ik iets niet op voorraad heb liggen, dan vraag ik even of hij / zij het daarop wil wachten of de bestelling dan wil annuleren.

Normale bestellingen die ik binnenkrijg daar stuur ik gewoon een mail met factuurtje als antwoord naartoe, en dan maken mensen hun betaling over. De meeste bestellingen die op een dag gedaan worden, gaan dezelfde dag nog op de post. Dus op zich valt het zo nog wel mee :)

Fijn dat het bij Agradi wel gelukt is +:)+

Ik vind het meestal vrij irritant om daar te bestellen...dan kun je wel direct bestellen en betalen, maar zit je al snel meer dan een week te wachten voordat je spullen eindelijk binnen zijn -O-