B vrachtwagen, redelijk nieuwe of old timer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SanneJas

B vrachtwagen, redelijk nieuwe of old timer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:31

Hoi Allemaal,

Omdat ik wat meer vrijheidheid wil en niet meer afhankelijk wil zijn van andere heb ik besloten om een vrachtwagentje voor B rijbewijs aan te schaffen.
Dit omdat ik niet met een trailer durf te rijden, en ik geen grootrijbewijs heb voor een echte vrachtwagen.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar een oldtimer, dit vooral omdat deze goedkoper zijn in aanschaf, wegenbelastingvrij zijn (nog wel) en de verzekering een stuk goedkoper is.
Maar ik wil natuurlijk wel dat mijn paard veilig vervoerd wordt, dus ik twijfel wel of dit de beste keuze is, of dat ik beter een nieuwere aan kan schaffen die goedkoper is in onderhoud, maar wel meer kost qua aanschaf, verzekering en wegenbelasting.

Dus nu is eigenlijk mijn vraag: wie heeft er een oldtimer of heeft er ervaring mee, en waar zouden jullie voor kiezen en waarom?

Hij zal zeker in het begin niet veel gebruikt worden, mijn paard is net 3 dus hij zal gebruikt worden om te wennen aan het vervoeren, en misschien een fotoshoot ofzo via bokt.
In de toekomst als hij goed ingereden is wil ik wedstrijden gaan rijden, naar het strand kunnen en dat soort dingen, dus zal hij vaker gebruikt gaan worden.

Amalarab

Re: B vrachtwagen, redelijk nieuwe of old timer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:01

let even op, de oldtimer vrijstelling qua wegenbelasting gaat misschien vervallen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:06

Hoe handig ben je zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:15

Als je zelf geen brug (tot je beschikking) hebt en niet kunt lassen ed (motoronderdelen vervangen etc), kan ik je de aanschaf van een oldtimer van harte afraden. Het (nu nog?) voordeel van de WB ben je in een factor 2000 kwijt aan onderhoud, met een beetje pech.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 18:52

Ik heb zelf geen eravaring ermee maar als je een oldtimer koopt dien je eentje van 40 jaar of ouder te kopen. Is die tussen de 25 en 40 jaar dan betaal je minder wegenbelasting en mag je in de winter er 3maanden niet mee op de weg komen. Oldtimerverzekering is wel goedkoper dan een normale verzekering

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:51

SanneJas schreef:
Hoi Allemaal,

Omdat ik wat meer vrijheidheid wil en niet meer afhankelijk wil zijn van andere heb ik besloten om een vrachtwagentje voor B rijbewijs aan te schaffen.
Dit omdat ik niet met een trailer durf te rijden, en ik geen grootrijbewijs heb voor een echte vrachtwagen.

Nu gaat mijn voorkeur uit naar een oldtimer, dit vooral omdat deze goedkoper zijn in aanschaf, wegenbelastingvrij zijn (nog wel) en de verzekering een stuk goedkoper is.
Maar ik wil natuurlijk wel dat mijn paard veilig vervoerd wordt, dus ik twijfel wel of dit de beste keuze is, of dat ik beter een nieuwere aan kan schaffen die goedkoper is in onderhoud, maar wel meer kost qua aanschaf, verzekering en wegenbelasting.

Dus nu is eigenlijk mijn vraag: wie heeft er een oldtimer of heeft er ervaring mee, en waar zouden jullie voor kiezen en waarom?

Hij zal zeker in het begin niet veel gebruikt worden, mijn paard is net 3 dus hij zal gebruikt worden om te wennen aan het vervoeren, en misschien een fotoshoot ofzo via bokt.
In de toekomst als hij goed ingereden is wil ik wedstrijden gaan rijden, naar het strand kunnen en dat soort dingen, dus zal hij vaker gebruikt gaan worden.

Old-timers zijn alleen leuk als je zelf kunt klussen.

Goede B-rijbewijsgebakjes zijn zo duur dat je goedkoper je C1 haalt en een kleine vrachtwagen koopt (Mercedes Sprinter, VW Crafter of Iveco Daily bijvoorbeeld) met 5000 - 6000kg TMM.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 23:02

Amalarab schreef:
let even op, de oldtimer vrijstelling qua wegenbelasting gaat misschien vervallen!

Niet misschien, maar zeker en die regeling gaat al in per 1 januari 2014 dus dat voordeel heb je nog maar een half jaar. Lijkt me niet de moeite waard om als criteria mee te nemen in je zoektocht, want ik gok dat je dat wagentje wel heel wat langer wilt rijden.

magriet schreef:
Ik heb zelf geen eravaring ermee maar als je een oldtimer koopt dien je eentje van 40 jaar of ouder te kopen. Is die tussen de 25 en 40 jaar dan betaal je minder wegenbelasting en mag je in de winter er 3maanden niet mee op de weg komen.

Dat geld enkel voor benzineauto's, dieselauto's tussen 25 en 40 jaar moeten gewoon de volle mep aan wegenbelasting betalen. Ik gok dat een vrachtwagentje op diesel loopt dus ook die korting heb je niet tussen de 25 en 40 jaar.

Ik zou een oldtimer gewoon helemaal van je lijstje schrappen. Qua wegenbelasting heeft het zeer binnenkort geen voordeel meer en qua onderhoud ben je toch wat duurder uit, omdat oude dingen nu eenmaal eerder kapot gaan.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 10:41

Dorus bedankt voor je aanvulling. Dat had ik erbij vergeten te typen.
Ik heb op concours ook al eens gezien die een vw busje had omgebouwd tot busje waar de paarden in konden. Volgnes mij kondn er 2 in maar het kan ook 1 zijn

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 11:49

Bedankt voor alle antwoorden!

Het lijkt me inderdaad beter om de oldtimer te schrappen.
Zelf ben ik absoluut niet handig. Ik heb wel een vriend die handig is met auto`s. maar die wil ik daar niet keer op keer mee opzadelen.

Ga ik toch op zoek naar een wat nieuwere, of inderdaad maar proberen mijn vrachtwagen rijbewijs te halen.

Soepkom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:42

Ik raad je aan om inderdaad je vrachtwagenbewijs te gaan halen en te kijken voor een nieuwer model. Die zijn wat onderhoudsvriendelijker en veiliger

galop_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:08

ik heb ook een oldtimer en er is mij uitgelegd dat er geen volle mep wegenbelasting op komt.
er staat bedrijfswagen op het kenteken en dan komt er een toeslag tot 120 euro per jaar op.
en een oldtimer kan prima als het een degelijk merk is, goed onderhouden en eventueel nieuwe (veilige) opbouw.
ik kan er paard in kwijt en heel veel spullen, maar ook pony met marathonwagen past er in. zo hoef je geen zware auto met trailer. enig nadeel is dat het iets minder snel en luxe rijd als een personenauto.
helaas moet ik stoppen met mennen en gaat de wagen bijna niet meer gebruikt worden.
dan kan het niet zo goed uit voor mij en staat ie te koop.