(boomloos)zadel vervormd door derden zonder toestemming...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jizzie

(boomloos)zadel vervormd door derden zonder toestemming...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 00:36

Ik baal als een stekker door wat er vandaag is gebeurd, of beter: waar ik vandaag achter ben gekomen toen ik op stal was. Ik vraag me af in hoeverre ik in mijn recht sta, en wat jullie in mijn positie zouden doen... Alvast bedankt voor het lezen van het hele verhaal. Mocht dit verkeerd staan zou iemand het dan willen verplaatsen?

Ik sta op een kleinschalige persionstalling waar iedere pensionklant zijn eigen kast(en) heeft, met fatsoenlijk slot erop, hierin zitten gewoon al mijn paardenspullen, denk hierbij aan dekens, hoofdstellen, longeerspullen etc... en dus mijn zadel.

Ik ben van nature ontzettend voorzichtig en netjes met mijn spullen, betaal alles zelf voor en van mijn paard, al vanaf mijn 16e, dus ik ben zeer bewust van hoe ik met mijn spullen omga. Zo ook met mijn Barefoot London zadel dat ik drie jaar geleden kocht, voor mijn doen flink bedrag aan uitgegeven en ik hang hem altijd netjes opgepoetst terug, daarom was het nogal een schok dat toen ik vanmiddag mijn zadel te voorschijn haalde hij er ontzettend raar uitzag, de voor en achterkant stonden scheef (boomloos zadel) en mijn beugelriemen zaten heel raar, half-half, ook zat mijn singel er verkeerd om aan vast. Ik was dus al helemaal verbaasd, kon dit helemaal niet thuisbrengen en was zelfs nog zo stom om me te herrineren of ik de volgende keer misschien dan wel haast heb gehad?

Toen ik het zadel op mijn paard legde lag het gewoon helemaal niet goed, een boomloos zadel is een zadel dat zich vormt naar de rug van het paard en de zit van de ruiter, en aangezien alleen ik er mee rij op desbetreffend paard klopt dit natuurlijk niet. Uiteindelijk er toch maar opgeklommen en uiteindelijk heel snel teruggekeerd van buitenrit omdat het zadel maar bleef schuiven en gewoon niet goed lach.

Toen ik op stal aankwam was een van mijn stalgenoten met haar begleider bezig in de bak, zij zijn een paard aan het inrijden (op dat moment nog longeren). Op het moment dat ik aan kom rijden zegt die begeleider: "oh he, daar is je zadel".

Na de nodige ondervraging blijkt dus dat mijn stalgenoot geen passend zadel mee had voor haar paard en waarop mijn staleigenaar heeft gezegd: "goh pakken we het zadel van ... gewoon uit de kast, vindt ze toch niet erg, nee hoef je niet te vragen". Zij hebben dus gewoon mijn kast opengemaakt (staleigenaar heeft blijkbaar extra sleutel) etc. en zij zijn er mee gaan rijden.

Voor de boomlooskenners: Mijn zadel heeft een xxl pommel, en die pony heeft sowieso een small nodig, wat het enorme vervormen verklaard, daarnaast heeft de andere stalgenoot geen stabiele zit wat ook niet echt meehelpt...

Toen ik haar op de feiten wees barste ze in tranen uit (ze is >50 jaar), met een 'oh en ik had je willen bellen...' HAD dat dan gedaan denk ik dan? Ik zit nu met een zadel dat echt ontzettend vervormd is, en ik krijg het echt niet recht! Wat kan ik doen? Moet ik een kenner langslaten komen? Kan ik de kosten op hen verhalen? Ik voel me gewoon zo niet serieus genomen, waar halen zij het recht vandaan zomaar spullen uit mijn kast te halen?

Sorry voor het onwijs lange verhaal, bedankt voor het lezen, ik kan jullie mening goed gebruiken.

First_Unique

Re: (boomloos)zadel vervormd door derden zonder toestemming...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 00:41

Ik zou zeer zeker de kosten op haar verhalen en met je staleigenaresse eens een hartig woordje praten!! Je mag gewoon niet zomaar aan andermans eigendommen zitten, dus waar haalt je staleigenaresse het lef vandaan om dat gewoon wel even te doen??

Ik zou ook woest zijn als ze mijn WOW zadel eventjes zouden gebruiken...

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 01:00

Bedankt voor je reactie :)!
ik ben alleen bang dat dat gesprek met mijn staleigenaar wat minder gaat worden, hij is nogal standvastig en heeft zo z'n eigen ideeën die hij niet graag veranderd... Hoop dat ik m dit duidelijk kan maken, anders wordt het zoeken naar een nieuwe stal :(

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 01:05

Nou Jizzie ... ik weet niet of je daar zo rouwig om zou moeten zijn ;)

Ik vind het ook ronduit onbeschoft om zo maar iemands kastje te openen en er iets, zeker zoiets waardevols als een zadel ( gaat hier niet om een hoevenkrabbertje immers ), uit te nemen en dan ook nog eens ter beschikking te stellen aan een derde !

Straks komt er eens iemand die een paard nodig heeft, wordt dan ook zonder pardon je dier uit z'n stal geplukt ?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 01:23

Ik zie het hetzelfde als Shirley. Moest echt iemand bij mij proberen, ik heb ook boomloze zadels die A verdomt duur waren en waar ik dus heel zuinig op ben. Daar komt niemand zomaar met zijn vingers aan. En een staleigenaar die zomaar even over andermans spullen beslist.............. Die was dan echt een klant kwijt. Als meneer de staleigenaar zo standvastig is, mag hij fijn opkomen voor de kosten van je zadel weer in model te laten brengen.

Ik weet niet of het mogelijk is, een ander slot op je kastdeur zetten??? Zo ja zou ik doen. Mijn spullen heeft iedereen af te blijven.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 03:30

ik kan je helaas niet helpen wat betreft of je in je recht staat juridisch gezien enzo. Maar ik ga er helemaal in mee dat dit NIET kan en NIET hoort!
Nu vind ik dat je niet perse zelf dingen moet kopen om te weten hoeveel geld t is. Ik heb geen eigen, dus ook geen eigen zadel etc en ben onwijs voorzichtig met alle spullen! zelfs de poetsspulletjes waarvan sommige maar 2 euro kosten. je gaat gewoon netjes om met andermans spullen en gaat al helemaal niet ongevraagd eraan zitten.

Ik zou ook eens een hartig woordje praten en proberen de kosten op haar te verhalen.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 07:07

Bedankt voor jullie reacties, dat juridische ga ik eerst even uitzoeken, maar fijn om te weten dat jullie er hetzelfde over denken :)
Nu maar op zoek naar bij wie of wat ik m'n zadel na kan laten kijken.

Ander slot op de kast is helaas niet mogelijk.... Zijn van die inbouwkasten... Heb nu ff tijdelijk m'n fietsketting door m'n pommel en om de stang vastgemaakt... :')

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:14

ik zou laaiend zijn!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 08:50

Okey dat is ook lekker dan. Ondanks dat de stalhouder misschien niet open staat voor een gesprek zou ik het wel doen en in ieder geval en dan even kijken wat er te regelen valt met je kast of je daar op een bepaalde manier ook nog zelf een slot op kan maken of iets. Maar persoonlijk zou ik me niet echt meer op me gemak voelen als ik weet dat de stalhouder zo makkelijk denkt en gewoon zonder vragen kasten van klanten open gaat maken om er vervolgens andere klanten mee te laten rijden/werken. Ik zou verder ook even met de vrouw overleggen en dus zeggen dat je zadel nu niet goed meer ligt op die van jouw en hoe ze dat denkt op te lossen. Want dit kan natuurlijk niet van beide personen niet. Van de stalhouder niet maar ook niet van je stalgenoot die had je gewoon moeten bellen. Je gaat toch niet zomaar een zadel van een ander op een paard leggen dat nog een die ze aan het inrijden zijn. Wat als je zadel op wat voor manier dan ook ernstig beschadigd was. Ik persoonlijk zou dat risico nooit nemen om een zadel van een ander te gebruiken als er wat gebeurd kost het dubbel geld.
Ik zou in ieder geval eerst een gesprek aangaan met je stalgenoot en eigenlijk ook de stalhouder als daar niets uitkomt zul je wat meer juridisch advies moeten inwinnen. Maar ik zou eerst proberen het onderling op te lossen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:51

Ze hebben jouw schade toegebracht en je hebt geen toestemming gegeven. Het zadel lag achter slot en grendel.
Dat betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor de schade, deze is er, want je zadel moet worden nagekeken en mogelijk herstelt worden. Dat word door hun WA-verzekering gewoon gedekt.
Wat anderen al zeggen, een ander slot op de zadelkast of je zadel voortaan heen en weer slepen. Of nog drastiser: een andere pensionstal zoeken, waar men wel respect voor elkaar en elkaars spullen heeft.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:01

Oei, ik zou ook echt woest zijn! Wat zei die vrouw verder? Heb je verteld dat het nu niet goed meer ligt op jouw paard?

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 10:08

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het zadel onder haar neus gehouden en duidelijk aangewezen wat er mis was en zelfs duidelijk uitgelegd waarom je niet zomaar met iemand anders (boomloos) zadel kan rijden zonder consequenties, toen ging ze dus huilen, 100x sorry en ik had je willen bellen... Ja daar had ik dus niks aan..
heb haar laten weten dat ik het zadel na ga laten kijken en dat zij op z'n minst medeverantwoordelijk is. ik ga morgen naar mijn stalhouder toe, zie er enorm tegenop, gelukkig gaan mijn ouders mee.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:15

Hoop dat dit nu nog goed komt met je zadel. Wat als het paard langs de bakrand geschuurd was, en allemaal krassen erop zaten, wie ging dat dan vergoeden?

wat een lef van de staleigenaar. Had op zijn minst even kunnen bellen en vragen, maar toch niet zomaar gebruiken en terughangen zonder te gebruiken
De andere stalgenoot had beter moeten weten, maar dacht misschien dat het mocht aangezien en als eens met jou besproken was misschien, aangezien ze zei dat de staleigenaar zei dat het geen probleem was.

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:23

wauw dat doe je toch niet -O- Dat mensen die lef hebben!
en als stal eigenaar helemaal
je zou ook niet meer lekker op je stal staan met t idee dat je spullen niet meer veilig zijn voor andere

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:25

doe je goed om je ouders mee te nemen, het moet toch niet gekker worden!!
volgens mij ben je zelfs als eigenaar van de stal gewoon strafbaar als je in iemands kast spullen pakt. dat je een sleutel reserve hebt voor noodgevallen.. maar ik vind dit echt niet kunnen..

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:26

Noujaaa! Wat een brutaliteit!
Als ik jou was zou ik het wel proberen onderling te regelen, niet gelijk juridische stappen ondernemen. Misschien is ze wel gewoon bereid haar verantwoordelijkheid te nemen (:

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:31

Ik kan dus echt geen een noodgeval bedenken waarvoor een stalhouder bij de spullen van zijn klanten moet kunnen....

Heel aparte situatie TS en fijn dat je ouders meegaan, misschien dat hij denkt dat hij jouw makkelijk kan ompraten maar met ouders erbij wordt dat een heel stuk lastiger! Misschien verstandig om het gesprek ook op te nemen met je telefoon O:)

knollentuin schreef:
doe je goed om je ouders mee te nemen, het moet toch niet gekker worden!!
volgens mij ben je zelfs als eigenaar van de stal gewoon strafbaar als je in iemands kast spullen pakt. dat je een sleutel reserve hebt voor noodgevallen.. maar ik vind dit echt niet kunnen..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:35

brand? misschien lopen er leidingen door de kasten en moet er eens een monteur bij... er kan altijd wel iets zijn waardoor het nodig kan zijn ook in de kasten te komen. ook kan de pensionklant zn eigen sleutel een x kwijt zijn..
maar voor eigen gebruik... nee, heel fout

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:36

Nou ik wel ... stel er is brand of een geknapte waterleiding, dan ben je toch blij dat je spulletjes in veiligheid gebracht kunnen worden :j

Want daar is die stalhouder namelijk voor: om te zorgen dat jouw spulletjes veilig zijn !

In de eerste plaats natuurlijk om te zorgen voor het welzijn en de veiligheid van je paard natuurlijk, dat moge duidelijk zijn ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:38

knollentuin schreef:
brand? misschien lopen er leidingen door de kasten en moet er eens een monteur bij... er kan altijd wel iets zijn waardoor het nodig kan zijn ook in de kasten te komen. ook kan de pensionklant zn eigen sleutel een x kwijt zijn..
maar voor eigen gebruik... nee, heel fout

Aanvulling hoog water. En zo zijn er idd nog wel een paar dingen te bedenken waardoor het voor noodgevallen niet fout is dat de eigenaar nog een sleutel heeft. Maar idd voor eigen gebruik, of in dit geval nog erger maar gewoon uitlenen aan een stalgenoot, way out of line.

Fijn dat je ouders meegaan TS.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:42

Ik weet redelijk hoe je je voelt, ik ben ook altijd mega zuinig op mijn spullen (en nog zuiniger op de spullen van een ander). Ik was ook alles behalve blij toen op mijn vorige stal ik mijn zadel aantrof met een kras op de bovenkant en nog wat kleinere krasjes...
Wat bleek, een vrouw had 2 paarden, en 1 zadel voor beide paarden. En nu wilde ze met beide paarden rijden, had de boer gezegd dat ze dan mijn zadel wel konden gebruiken.. Hoofdstel is ook een keer gebruikt.. Was ik bijna net zo blij mee.. Heb een aansnoerneusriem, en er mist sindsdien zo'n riempje, zodat de bandjes goed op elkaar blijven zitten..

Wat wel 'positief' is, is dat bij jou degene die het gebruikt heeft zich er in ieder geval bewust van is dat dit eigenlijk niet kan/kon (was bij mij niet bij het zadel, hoofdstel weet ik niet wie dat gebruikt had).
Ik zou ook eerst even met haar overleggen, voor je evt. juridische stappen zou overwegen.
Als blijkt dan anderen ook in jouw kast en bij jou spullen kunnen, zou ik misschien ook een briefje IN je kast ophangen, dat je niet wilt dat zonder jouw toestemming gebruik wordt gemaakt van jouw spullen en met je nummer er onder.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:43

Mijn mond zakte nog net niet open toen ik het las, wat een brutaliteit!
Dat ze dat uberhaupt in haar hoofd haalt om te vragen of ze een ander zadel mag lenen.
Halster is prima, maar daar houdt het ook wel echt bij op. (bij mij)

Waar rij je nu mee, TS?
Heeft je paard er verder geen last van gehad?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:46

Nou lekker dan, ik kan me voorstellen dat je woest bent, ze horen gewoon van je spullen af te blijven.
Overigens kan ik me voorstellen dat het in geval van brand of hoog water handig zou kunnen zijn dat de staleigenaar bij de spullen van de klanten kan om ze in veiligheid te stellen, in alle andere gevallen dient ie er van af te blijven.
Een goed gesprek hierover in bijzijn van je ouders lijkt mij een goed plan. Het zou zonde zijn als je je paard zou moeten verhuizen vanwege zo'n akkefietje.

Wat het zadel betreft: het zou in je voordeel kunnen zijn dat het hier een boomlooszadel betreft omdat dat wat buigzamer is. Het ziet er nu misschien vreselijk uit en het ligt naar maar misschien is dat zo weer opgelost na een paar keer rijden. Ik zou pmarena hier op Bokt eens om raad vragen, zij is dealer van Barefoot zadels en heeft heel veel kennis.
Als het zadel onherstelbaar beschadigd is/onbruikbaar is geworden voor jouw paard zou ik je stalgenoot verzoeken om het zadel van jou over te kopen voor een nette prijs. Nieuwe passende pommel erin en klaar is Klara. Da's dan wel weer het voordeel van een boomloos zadel ... Helaas moet jij dan een nieuw zadel kopen en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Hoe dan ook, dit is een absoluut ongepaste actie van je staleigenaar geweest en jullie - jij, je stalgenoot en haar instructrice - zitten met de gevolgen.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:48

Ik heb zelf een Barefoot Cherokee en een Barrydale gehad en vervormen doen ze niet na 1 ritje op een ander paard dus vraag me af wat ze er allemaal wel niet mee gedaan hebben? Ik zou echt woest zijn, ben ook altijd erg netjes op mijn spullen en dan ook nog zonder te vragen het pakken -:(-

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:51

Maflinger_S schreef:
Nou lekker dan, ik kan me voorstellen dat je woest bent, ze horen gewoon van je spullen af te blijven.
Overigens kan ik me voorstellen dat het in geval van brand of hoog water handig zou kunnen zijn dat de staleigenaar bij de spullen van de klanten kan om ze in veiligheid te stellen, in alle andere gevallen dient ie er van af te blijven.
Een goed gesprek hierover in bijzijn van je ouders lijkt mij een goed plan. Het zou zonde zijn als je je paard zou moeten verhuizen vanwege zo'n akkefietje.

Wat het zadel betreft: het zou in je voordeel kunnen zijn dat het hier een boomlooszadel betreft omdat dat wat buigzamer is. Het ziet er nu misschien vreselijk uit en het ligt naar maar misschien is dat zo weer opgelost na een paar keer rijden. Ik zou pmarena hier op Bokt eens om raad vragen, zij is dealer van Barefoot zadels en heeft heel veel kennis.
Als het zadel onherstelbaar beschadigd is/onbruikbaar is geworden voor jouw paard zou ik je stalgenoot verzoeken om het zadel van jou over te kopen voor een nette prijs. Nieuwe passende pommel erin en klaar is Klara. Da's dan wel weer het voordeel van een boomloos zadel ... Helaas moet jij dan een nieuw zadel kopen en daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Hoe dan ook, dit is een absoluut ongepaste actie van je staleigenaar geweest en jullie - jij, je stalgenoot en haar instructrice - zitten met de gevolgen.

Overkopen???
Nee, ze zijn, volgens mij, verplicht om schadeloos te stellen. MAW ze dienen ervoor te zorgen dat het zadel vervangen word. Daarna is het kapotte zadel van de vergoeder (hetzij de verzekering, hetzij de staleigenaar, hetzij degene die hem gebruikt heeft).