Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
prada schreef:Wij zijn ons aan het oriënteren om een vrachtwagen om te laten bouwen tot paardenvrachtwagen. Ik ben op de hoogte van de wet- en regelgeving en het maximale laadvermogen voor een B-rijbewijs vrachtwagen.
Er zijn al wat topics over dit onderwerp maar toch heb ik een nieuwe aangemaakt omdat in andere topics veel wordt ingegaan op regels ed, hier zijn we van op de hoogte. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen, het resultaat (foto's!), de kosten en aanbevelingen waar betaalbare kwaliteit geleverd wordt ( bij bedrijf of particulier). Dit zou dus een overzichtstopic kunnen worden waar overzichtelijk wordt wat de mogelijkheden en kosten zijn. Bedankt!
ikke schreef:prada schreef:Wij zijn ons aan het oriënteren om een vrachtwagen om te laten bouwen tot paardenvrachtwagen. Ik ben op de hoogte van de wet- en regelgeving en het maximale laadvermogen voor een B-rijbewijs vrachtwagen.
Er zijn al wat topics over dit onderwerp maar toch heb ik een nieuwe aangemaakt omdat in andere topics veel wordt ingegaan op regels ed, hier zijn we van op de hoogte. Ik ben nieuwsgierig naar de ervaringen, het resultaat (foto's!), de kosten en aanbevelingen waar betaalbare kwaliteit geleverd wordt ( bij bedrijf of particulier). Dit zou dus een overzichtstopic kunnen worden waar overzichtelijk wordt wat de mogelijkheden en kosten zijn. Bedankt!
Bespaar je de moeite, haal je C-rijbewijs en doe het goed. Zelfde kosten, beter resultaat.
prada schreef:ikke schreef:Bespaar je de moeite, haal je C-rijbewijs en doe het goed. Zelfde kosten, beter resultaat.
Bedankt voor de tip maar laat ik het dan zo zeggen: een tweepaards vrachtwagen al dan niet met C rijbewijs. Een grotere hebben we simpelweg niet nodig en wil ik ook niet.
voor 3500 euro. 3 paards, scheelt je een hoop kosten dan wanneer je zelf 1 zou bouwen.
Laadklep hadden ze wel al eraan gemonteerd maar geen rubbermatten ed erop. Die heb ik via een kennis van me gekocht, en waren ook een 200 euro. Bouten en moeren bij de bouwmarkt gekocht en we hebben die klep zelf bekleed. Verder ben ik met die auto niet gekomen, want toen is hij verkocht. 
deflin schreef:Mercedes 508 d van 82.
Nog nooit geen problemen mee gehad.
Verder heb ik er de ballen verstand van
prada schreef:Ik heb op internet wel een aantal B vrachtwagens gezien die rond de 1000 kilo mochten laden en hier mag je tien procent van afwijken. We gaan meestal met één hooguit twee paarden op pad dus dan moet dat kunnen. Ik snap dat een c wagen wellicht meer kan laden maar rekening houdend dat er ook anderen (zoals werknemers) in moeten kunnen rijden zijn we toch echt op zoek naar een vrachtwagen waarin je met B rijbewijs mag rijden.
prada schreef:Ik zal niet bij je komen klagen!
schrikdraad schreef:Belasting vrij, dat gaat er bij oldtimer auto s af.
Hoe is dat bij een vrachtauto?
Ook iets om rekening mee te houden bij aankoop als dat veranderd.
prada schreef:ikke schreef:Doe goed onderzoek voordat je beslist. Ga uit van feiten, niet van zwamverhalen en aannames. Ik wens je een wijze beslissing toe.
Dankje! We gaan niet zomaar voor de eerste de beste.
prada schreef:Ik heb op internet wel een aantal B vrachtwagens gezien die rond de 1000 kilo mochten laden en hier mag je tien procent van afwijken. We gaan meestal met één hooguit twee paarden op pad dus dan moet dat kunnen. Ik snap dat een c wagen wellicht meer kan laden maar rekening houdend dat er ook anderen (zoals werknemers) in moeten kunnen rijden zijn we toch echt op zoek naar een vrachtwagen waarin je met B rijbewijs mag rijden.
Ik geef je er alleen maar bij aan als je nog wilt gaan ombouwen, heel goed op het gewicht te blijven letten. daarbij werd mij uit jou post niet duidelijk of het daar om een al omgebouwde auto ging of 1 die je nog moest ombouwen. Als het om het laatste gaat, waar het nu op lijkt, zou ik het met maar 1000 kg laadvermogen heel snel vergeten. Rubber matten/ gietvloer ed hebben ongelovelijk veel gewicht en dan hou je geen laadvermogen meer over. En dan is het verstevigen van de zijkanten met schotten nog niet eens meegenomen. 
ikke schreef:prada schreef:Ik zal niet bij je komen klagen!
Doe goed onderzoek voordat je beslist. Ga uit van feiten, niet van zwamverhalen en aannames. Ik wens je een wijze beslissing toe.schrikdraad schreef:Belasting vrij, dat gaat er bij oldtimer auto s af.
Hoe is dat bij een vrachtauto?
Ook iets om rekening mee te houden bij aankoop als dat veranderd.
Er veranderd vooralsnog helemaal niks, dus er is ook geen enkel aanknopingspunt waarop je iets kunt beslissen.
Precies dit soort angstverhalen is waar de overheid op zit te wachten, waardoor als die "ouwe roestbakken" van de weg verdwijnen en er vanzelf weinig meer overblijft en dus ook weinig reden om de regels te wijzigen......