Vervoersproblemen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Vervoersproblemen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:01

Ik zal proberen om mijn verhaal kort te houden,
maar dit probleem is al enkele jaren aan de gang...
Het gaat over mijn paard van 1.75m, nu 11 jaar.

Bij de vorige eigenaar was hij gewoon om vervoerd te worden met de vrachtwagen. dit was geen enkel probleem.
Toen we hem gingen ophalen (5.5j) moest hij op onze trailer. Na enkele aarzeling stapte hij er in. Onderweg heel braaf, geen probleem. enkel bij aankomst begreep hij niet dat hij achterwaarts eraf moest, hij wou steeds draaien en durfde niet achteruit. uiteindelijk is het toch gelukt.

We zijn niet zo veel met hem weg geweest in het begin.
1 keer stond hij met mijn zus haar paard in de trailer en mijn vader moest redelijk hard remmen.
Mijn paard had bij aankomst een wondje op zijn hoofd en een brandwonde onder zijn staart van het schuren.
Vervolgens wou mijn paard niet goed meer op de trailer en zo begonnen de problemen (logisch).
Een deel van het probleem was dat mijn vader dacht dat hij het hem wel eens zou leren (lees: een handje helpen door met de zweep erop te slaan).

Hij was zo bang geworden dat hij er uiteindelijk na een lange tijd wel op ging, maar hij ging altijd op de achterstang zitten.
1 keer kwamen we terug van een vakantie en is mijn paard onderweg door de achterstang gezakt. Gevolg: achterbenen vol schaafwonden en mijn paard nog meer bang voor de trailer.
1 keer wou ik op wedstrijd gaan. Toen mijn paard in de trailer stond begon hij zo hard te bokken dat ik hem uitgeladen heb en thuis gebleven ben.

Mijn vader heeft zijn vrachtwagen rijbewijs gedaan en een vrachtwagen gekocht.
Probleem was opgelost. Hij stapte er zo in en stond altijd heel relaxed. (hij had ruimte genoeg en kon tegen de wand gaan 'zitten')
Door omstandigheden de vrachtwagen verkocht en hadden we dus weer hetzelfde probleem.

Na enkele jaren een klein vrachtwagentje gekocht (klein rijbewijs) dat eigenlijk veel te klein en veel te laag voor hem was. Omdat de achterwand van hout was, was dit niet stevig genoeg voor hem om er tegen te gaan 'zitten'. Hij heeft 1 keer getrapt en de wand was stuk.
Uiteindelijk dit vrachtwagentje terug weg gedaan.

Nu hebben we een leuk vrachtwagentje voor 3 paarden. Het is zeker ruim en hoog genoeg voor hem.
Hij gaat er na enkele aanmoedigingen wel op, maar hij blijft nerveus en een beetje bang als hij erop staat.

Zo, dit was ons verhaal.
Alle tips zijn welkom om hem minder bang en gestresst te maken op de vrachtwagen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:07

Mijn god, wonden hier en daar, te hard remmen, te kleine wagen, te zwakke wagen voor je paard, erop meppen.... >;) Door niet meer zoveel paasei met het beest uit te halen zou ik zeggen. Jeetje, wat is dat beest verneukt op de wagen zeg, vind je het gek dat ie nerveus is.
Oefenen, oefenen, oefenen. Op de wagen alleen staan, op de wagen klein rondje rijden, groter rondje rijden, aar het bos voor een leuke buitenrit, samen met andere paarden op de wagen etc. etc. Kilometers maken. Maar let wel: VEILIGE, RUSTIGE kilometers maken!
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 29-05-13 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkebenhier

Re: Vervoersproblemen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:15

Ik weet dat er veel mee gebeurd is,
maar er was toen geen andere oplossing.
Vooral voor het erop meppen door mijn vader toen voel ik me nog altijd enorm schuldig.
Ik doe dat helemaal nooit. Enkel om hem soms aan te moedigen gaat er iemand even achter (soms met zweepje, maar meer dan het laten zien doen we niet. Maar meestal zonder zweep hoor).

En ik weet dat die ene keer hard remmen de oorzaak is van al deze ellende :-(

Met die te kleine vrachtwagen zijn we heel veel gaan oefenen: erop, eten geven, even laten staan en er weer af,
nadien een rondje rijden van 10 min, daarna iets langer, ...
Maar hij bleef bang (logisch, want was eigenlijk te klein voor hem).

Nu met de grotere vrachtwagen heb ik hem al enkele keren erop en eraf gezet. De eerste keer wou hij er niet direct op, maar eens hij erop stond was hij niet heel bang.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:15

Jeetje zeg! Wat had je nou zelf verwacht?

Waarom koop je geen degelijk materiaal? Je paard op een vrachtwagen zetten waarvan je weet dat die te krap is?
Paard dat met wonden van de trailer afkomt en erop geslagen worden?

Ik kan dit niet vriendelijker verwoorden, maar waar in godsnaam zit jullie verstand?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:20

Gini schreef:
Jeetje zeg! Wat had je nou zelf verwacht?

Waarom koop je geen degelijk materiaal? Je paard op een vrachtwagen zetten waarvan je weet dat die te krap is?
Paard dat met wonden van de trailer afkomt en erop geslagen worden?

Ik kan dit niet vriendelijker verwoorden, maar waar in godsnaam zit jullie verstand?

Omdat ik er de middelen niet voor had.
Mijn zus moest met mijn paard naar school omdat haar paard moest ingeslapen worden.
De verwondingen waren van de gebroken stang en hij heeft trouwens altijd beenbescherming aan (verwondingen waren net erboven, boven de hak).
En erop slagen jah. |( Ik schaam me er nog altijd enorm voor dat mijn vader altijd de zweep ging halen en 'het hem wel even zou leren'.
Mijn vader had er niet veel verstand van (maar dacht dat hij er alles van wist) en hij had absoluut geen geduld.
Dan kan je als 15-jarige moeilijk zeggen dat jij gelijk hebt (dat deed ik natuurlijk, met altijd de nodige ruzies en scheldpartijen).

Dit is allemaal vroeger gebeurd.
Nu kan ik met hem alleen oefenen en gaat alles er heel rustig en zonder stress aan toe.
Het is al veel verbeterd, maar we zijn er nog lang niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:26

Heb je het geduld en de tijd om dit grondig aan te pakken?
Of loert het gevaar om de hoek dat je vader zich er toch weer mee gaat moeien?

Als 15-jarige heb je idd misschien niet veel te zeggen, maar jammer genoeg heeft het paard daar momenteel niets aan. Persoonlijk zou ik dit laten doen door mensen die ervaring hebben met trailerproblemen oplossen. Voor het paard ook even een andere situatie, andere mensen, andere aanpak.
Weet dat het trailerladen wel beter zal gaan door veel en geduldig oefenen, maar hou wel in het achterhoofd dat het nooit meer een plezier of vanzelfsprekendheid zal zijn voor het paard. De minste negatieve trigger en je zit terug bij nul.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:29

oefenen, oefenen, oefenen! Rust en vertrouwen. Neem er de tijd voor.. Dit is niet iets wat zomaar is opgelost.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:32

Gini schreef:
Heb je het geduld en de tijd om dit grondig aan te pakken?
Of loert het gevaar om de hoek dat je vader zich er toch weer mee gaat moeien?

Als 15-jarige heb je idd misschien niet veel te zeggen, maar jammer genoeg heeft het paard daar momenteel niets aan. Persoonlijk zou ik dit laten doen door mensen die ervaring hebben met trailerproblemen oplossen. Voor het paard ook even een andere situatie, andere mensen, andere aanpak.
Weet dat het trailerladen wel beter zal gaan door veel en geduldig oefenen, maar hou wel in het achterhoofd dat het nooit meer een plezier of vanzelfsprekendheid zal zijn voor het paard. De minste negatieve trigger en je zit terug bij nul.

Ik heb het geduld en de tijd om dit probleem aan te pakken.
Als het moet sta ik er nog eens 3 uur naast (zoals ik al gedaan heb) zodat hij zelf moet beslissen wanneer hij erop durft.
Er is geen kans meer dat mijn vader mijn paard ooit nog te zien krijgt zeg maar...

Oh ja, mijn paard hoeft nooit meer op de trailer, maar ik wil hem enkel terug comfortabel met de vrachtwagen leren reizen.
(ik weet niet of je de trailer of vrachtwagen bedoeld).

En mijn zus rijdt de vrachtwagen, en ze rijdt als een bak vol met losse eieren _/-\o_
Andere mensen kan misschien wel, dat heb ik al geprobeerd. Een vriend van mij heeft hem eens ingeladen en hij liep er iets beter op (met mij de keren nadien ook),
maar eens hij erop stond was hij terug iets nerveuzer.

Ik weet dat hij graag veel plaats heeft en dat is bij deze vrachtwagen ook mogelijk (alleen mijn zus nog overtuigen om hem extra breed te zetten, want ze is bang dat hij gaat 'wiebelen' tijdens het rijden).

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:33

jackie1995 schreef:
oefenen, oefenen, oefenen! Rust en vertrouwen. Neem er de tijd voor.. Dit is niet iets wat zomaar is opgelost.

Wat denken jullie dat het beste zou zijn?
eerst vaak oefenen met op en afladen, zonder te rijden
of elke keer een klein stukje gaan rijden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:36

ikkebenhier schreef:
Andere mensen kan misschien wel, dat heb ik al geprobeerd. Een vriend van mij heeft hem eens ingeladen en hij liep er iets beter op (met mij de keren nadien ook),

En dat is wat ik bedoel met 'het gaat voor het paard nooit meer een plezier worden'. Een paard dat dergelijke negatieve ervaringen heeft gehad met vervoer (trailer en vrachtwagen) zal heus nog wel geleerd kunnen worden om braaf de vrachtwagen op te gaan en daar ook netjes te blijven staan, maar het paard zal toch altijd wat spanning en nervositeit voelen. Rust en geduld kunnen er dan voor zorgen dat die spanning niet escaleert. Maar de minste "slechte" dag waarop je toch eens je stem verheft of het paard snel de vrachtwagen op wil hebben, kan ervoor zorgen dat het paard weer hervalt in zijn angst voor trailer/vrachtwagen.

Dus ga dan gewoon verder zoals je nu doet en neem het voor lief dat je paard wat nerveus wordt als die er eenmaal op staat. Dat moet je hem ook gunnen he. Het is al heel wat dat die er toch nog op gaat, kan je niet van hem verwachten dat die er als een ontspannen doedelzak bij staat.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:41

Eerst oefenen dat hij überhaupt rustig in de trailer kan staan, hooi wil eten daar, kan ontspannen.
Even staan en weer eruit, en die tijd uitbreiden. Dan eens proberen of de stang erachter kan, etc. Steeds een stapje verder. Waarbij je goed moet opletten dat je pas een stap verder gaat als hij ontspannen is.
Als je er niet zeker van bent, vraag hulp aan een professional.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:43

Gini schreef:
ikkebenhier schreef:

En dat is wat ik bedoel met 'het gaat voor het paard nooit meer een plezier worden'. Een paard dat dergelijke negatieve ervaringen heeft gehad met vervoer (trailer en vrachtwagen) zal heus nog wel geleerd kunnen worden om braaf de vrachtwagen op te gaan en daar ook netjes te blijven staan, maar het paard zal toch altijd wat spanning en nervositeit voelen. Rust en geduld kunnen er dan voor zorgen dat die spanning niet escaleert. Maar de minste "slechte" dag waarop je toch eens je stem verheft of het paard snel de vrachtwagen op wil hebben, kan ervoor zorgen dat het paard weer hervalt in zijn angst voor trailer/vrachtwagen.

Dus ga dan gewoon verder zoals je nu doet en neem het voor lief dat je paard wat nerveus wordt als die er eenmaal op staat. Dat moet je hem ook gunnen he. Het is al heel wat dat die er toch nog op gaat, kan je niet van hem verwachten dat die er als een ontspannen doedelzak bij staat.

Nee, dat begrijp ik zeker.
Ik weet dat hij nooit met zijn ogen dicht op eender welke vrachtwagen zal stappen en dat hem vervoeren altijd iets meer stress met zich meebrengt dan eender welk paard.
Maar vroeger was hij ook heel bang voor de trailer en stapte hij zonder problemen alleen op de vrachtwagen (1 keer zelfs toen hij los was stapte hij er uit zichzelf op).

Ik hoop enkel dat hij een soort onderscheid maakt tussen een trailer/vrachtwagentje waarbij hij zeg maar rechtdoor rijdt
en de grote vrachtwagen waar hij heel veel plaats heeft en schuin staat. (de vrachtwagen van mijn vader vroeger kan je vergelijken met de vrachtwagen van mijn zus nu).

Denken jullie dat een paard het onderscheid maakt en met verloop van tijd (door de positieve ervaringen met grote vrachtwagens) minder bang zal worden op deze vrachtwagen?

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:44

marionblo schreef:
Eerst oefenen dat hij überhaupt rustig in de trailer kan staan, hooi wil eten daar, kan ontspannen.
Even staan en weer eruit, en die tijd uitbreiden. Dan eens proberen of de stang erachter kan, etc. Steeds een stapje verder. Waarbij je goed moet opletten dat je pas een stap verder gaat als hij ontspannen is.

Hij hoeft nooit meer op de trailer, maar enkel op een veilige ruime vrachtwagen.
Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat een trailer verleden tijd is want het is veel te gevaarlijk voor hem.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:46

Ik denk dat het het beste is je paard is in en uit te laden, zonder dat dit teveel stress opleverd. Is het paard er na veel ploeteren 1 keer ingelopen? Dan gelijk stoppen en je paard op stal zetten en rust geven. Dit langzaam opbouwen zodat het paard er in een keer inloopt. Als dit goed is kun je wat gaan schakelen. Dus paardje iets achteruit zetten in de trailr en weer terug naar binnen vragen etc... Wanneer dit goed gaat kun je het afsluiten oefenen. Balk erachter, wachten tot paard ontspant, balk erachter vandaan en paard weer er rustig af laten lopen. Dit oefenen totdat zonder stress de hele trailer kan worden afgesloten. Dan 1 meter gaan rijden.... Stapje per stapje is denk ik het beste in dit geval.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 13:52

Misschien is het handig dat ik even beschrijf hoe ik hem oplaad en hoe het er aantoe gaat?
Ik loop de laadklep op, hij stopt meestal net ervoor of met de voorvoeten op de klep. Ik wacht gewoon en laat hem rustig kijken en ruiken aan de klep, ...
Soms komt hij vanzelf iets verder op de klep. soms stapt hij ook weer naar achter of er af. Ik trek niet en laat hem rustig uitzoeken wat hij moet doen.
Ik heb al vaal gewoon gewacht tot hij er vanzelf in komt, maar meestal als hij nu een tijdje op de klep staat en gewoon blijft staan, dan gaat er meestal iemand achter (doe ik dit soms verkeerd of kan dit geen kwaad?)
Deze persoon jaagt hem er niet op, enkel de aanwezigheid van iets achter hem of eventueel een aanraking met de hand op zijn achterhand is vaak genoeg om hem er op te laten stappen.

Als hij erop staat, doe ik het schot dicht en maak ik hem vast met een touw voor hem.
Hij kijkt dan meestal de hele tijd uit het raampje. Als hij erop staat geef ik hem ook direct een paar snoepjes en beloon hem met mijn stem en klopjes op zijn hals.
Vanaf het moment dat hij erop staat, leunt hij met zijn gewicht naar achter, dus tegen de achterwand (zijkant van de vrachtwagen).
Meestal mest hij dan (stress).

Ik laat hem vervolgens 5 min staan, open het tussenschot en draai hem naar de uitgang. zo kan hij heel lang blijven staan, want hij kijkt graag naar buiten. Dan moet ik hem aanmoedigen om mee naar beneden te komen want hij staat dan heel rustig voor de laadklep naar buiten te kijken.
Hij stapt rustig en voorzichtig ook weer de laadklep af. dan beloon ik hem terug en mag hij aan de hand grazen

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 13:59

ikkebenhier schreef:
Misschien is het handig dat ik even beschrijf hoe ik hem oplaad en hoe het er aantoe gaat?
Ik loop de laadklep op, hij stopt meestal net ervoor of met de voorvoeten op de klep. Ik wacht gewoon en laat hem rustig kijken en ruiken aan de klep, ...
Soms komt hij vanzelf iets verder op de klep. soms stapt hij ook weer naar achter of er af. Ik trek niet en laat hem rustig uitzoeken wat hij moet doen.
Ik heb al vaal gewoon gewacht tot hij er vanzelf in komt, maar meestal als hij nu een tijdje op de klep staat en gewoon blijft staan, dan gaat er meestal iemand achter (doe ik dit soms verkeerd of kan dit geen kwaad?)
Deze persoon jaagt hem er niet op, enkel de aanwezigheid van iets achter hem of eventueel een aanraking met de hand op zijn achterhand is vaak genoeg om hem er op te laten stappen.

Als hij erop staat, doe ik het schot dicht en maak ik hem vast met een touw voor hem.
Hij kijkt dan meestal de hele tijd uit het raampje. Als hij erop staat geef ik hem ook direct een paar snoepjes en beloon hem met mijn stem en klopjes op zijn hals.
Vanaf het moment dat hij erop staat, leunt hij met zijn gewicht naar achter, dus tegen de achterwand (zijkant van de vrachtwagen).
Meestal mest hij dan (stress).

Ik laat hem vervolgens 5 min staan, open het tussenschot en draai hem naar de uitgang. zo kan hij heel lang blijven staan, want hij kijkt graag naar buiten. Dan moet ik hem aanmoedigen om mee naar beneden te komen want hij staat dan heel rustig voor de laadklep naar buiten te kijken.
Hij stapt rustig en voorzichtig ook weer de laadklep af. dan beloon ik hem terug en mag hij aan de hand grazen

Ik zou hem denk ik niet 5 minuten vastzetten en hem er dan uithalen. Ik denk dat je het beste naast je paard kan blijven staan, en hem corrigeren als hij gaat hangen tegen de zijkant. Als hij hier goed op reageerd en een moment ontspant, loop je rustig de trailer uit. Zo leert hij dat hij in een stressituatie niet moet gaan hangen. De tijd van het blijven staan kun je uitbreiden en hem uiteindelijk vastzetten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:01

Klinkt goed, ik zou het zo dan verder met hem doen. Als hij er zo toch relatief rustig op stapt, zou ik op die manier verder werken.
Wij kunnen je nu wel allerlei andere manieren aanraden die in theorie misschien als beter bestempeld worden, maar als je paard daardoor weer helemaal in de war of angstig wordt, dan sta je geen stap verder. ;)
Dus blijf zo verder oefenen en onthou: rust en geduld. Voel je dat jij een slechte dag hebt of heb je ruzie gemaakt op school en ben je daardoor wat gefrustreerd, laat het oefenen dan voor wat het is.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 14:04

Het 'hangen' kan ik hem helaas niet afleren. Het is een gewoonte geworden. Als hij lang op de poetsplaats moet staan, doet hij het ook (tegen de muur gaan leunen).
Ik heb er dikwijls bij gestaan tijdens het rijden en dan zag ik dat hij wel nerveus was.
Hij leunde dus naar achter, keek de hele tijd uit het raampje, at af en toe een hapje hooi, en in de bochten leunde hij naar de tegenover gestelde kant (ik denk om zijn evenwicht te bewaren).

Heeft trouwens iemand ook bij zijn paard op de trailer/vrachtwagen gestaan? en wat doet hij/zij dan?
Ik ben wel benieuwd om dat te weten eigenlijk.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 14:14

ikkebenhier schreef:
Het 'hangen' kan ik hem helaas niet afleren. Het is een gewoonte geworden. Als hij lang op de poetsplaats moet staan, doet hij het ook (tegen de muur gaan leunen).
Ik heb er dikwijls bij gestaan tijdens het rijden en dan zag ik dat hij wel nerveus was.
Hij leunde dus naar achter, keek de hele tijd uit het raampje, at af en toe een hapje hooi, en in de bochten leunde hij naar de tegenover gestelde kant (ik denk om zijn evenwicht te bewaren).

Heeft trouwens iemand ook bij zijn paard op de trailer/vrachtwagen gestaan? en wat doet hij/zij dan?
Ik ben wel benieuwd om dat te weten eigenlijk.

Misschien krijgt hij ergens last van als hij telang stil moet staan? Ga anders eerst eens oefenen dat hij met poetsen ook niet meer gaat hangen met zijn achterkant, het is dan wel een gewoonte, maar die kunnen ook afgeleerd worden :) maar daar gaat natuurlijk wel wat tijd overheen..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:47

ikkebenhier schreef:
marionblo schreef:

Hij hoeft nooit meer op de trailer, maar enkel op een veilige ruime vrachtwagen.
Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat een trailer verleden tijd is want het is veel te gevaarlijk voor hem.

Zeg nooit nooit. Je vrachtwagentje zal maar stuk zijn en je moet naar de dierenarts, meestal komt ongeluk tegelijk. Maar goed, begin eerst maar eens met dit wagentje inderdaad.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 16:55

Misschien moet je ook eens denken aan bescherming.
Oorkappen op, zo krijgt hij geen wonden op zijn hoofd,
Staatbeschermer om en bandages/transportbeschermers
En een keer nadenken voordat je een paard hebt of je de juiste middelen wel hebt,

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:15

marionblo schreef:

Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat een trailer verleden tijd is want het is veel te gevaarlijk voor hem.[/quote]
Zeg nooit nooit. Je vrachtwagentje zal maar stuk zijn en je moet naar de dierenarts, meestal komt ongeluk tegelijk. Maar goed, begin eerst maar eens met dit wagentje inderdaad.[/quote]

Ja dat realiseer ik mij ook... Maar in geval van nood kan ik altijd beroep doen op iemand met een hele grote vrachtwagen... Dus dat is al een goed punt

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:18

liespower94 schreef:
En een keer nadenken voordat je een paard hebt of je de juiste middelen wel hebt,

Staartbeschermer en transportbeschermers heeft hij altijd om.
Wat bedoel je precies met oorkappen? Is dit iets speciaal voor transport?

En wat bedoel je met 'een keer nadenken voordat je een paard hebt of je de juiste middelen wel hebt'?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:51

ikkebenhier schreef:
liespower94 schreef:

En wat bedoel je met 'een keer nadenken voordat je een paard hebt of je de juiste middelen wel hebt'?

Hoe krijg je het dan voor elkaar dathij zijn benen en staart kapot heeft?
Een soort van kap op zijn hoofd is dat, zodra hij zijn hoofd stoot,
Heeft hij geen wonden.
Wat denk je van een paard in een veel te kleiner trailer te proppen ;)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:56

liespower94 schreef:
ikkebenhier schreef:

Hoe krijg je het dan voor elkaar dathij zijn benen en staart kapot heeft?
Een soort van kap op zijn hoofd is dat, zodra hij zijn hoofd stoot,
Heeft hij geen wonden.
Wat denk je van een paard in een veel te kleiner trailer te proppen ;)

zijn benen dat open waren was boven zijn hak, en naar mijn weten zijn er geen beschermers die hoger gaan.
Een kap moet ik dan even zoeken, lijkt me wel handig.
En euh de trailer was niet veel te klein hoor, het was een normaal 2-paards model, niet zo'n oud houten ding ofzo