paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiraLooks

paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:04

Hi wat vinden jullie ?? Buitenrit met schade.

Mijn bijrijdster is met mijn paard naar het nabijgelegen park gegaan.
Om van en naar dit park te komen moet je een klein stukje over het fietspad -> langs een drukke weg (80 km p u) -> en over een treinbaan (je rijdt over de treintunnel).
Het rijden over dit fietspad wordt door de gemeente gedoogd.
Het fietspad is aan beiden zijde voorzien van een vangrail (links en rechts dus). Uitwijken is dus geen mogelijkheid.
Na de rit in het park moest zij dezelfde weg terug.
Toen zij meer dan over de helft van het fietspad was kwam zij in tegemoet komende richting een aanspanning tegen.
Het is een 'normaal' fietspad en een aanspanning is best breed (4 persoonswagen en en tinker die ervoor loopt)
En jullie snappen; je zit hier gevangen tussen de vangrailen en het is te smal om elkaar te passeren.
Omdat het paard hier best wel druk van werd, heeft zij er voor gekozen om om te draaien terug te rijden richting het park om daar op de parkeerplaats elkaar te kunnen passeren.
De aanspanning houdt geen afstand / houdt geen snelheid in / sterker nog zij stappen gewoon door.
Paard wordt nog drukker, wordt 'achtervolgt' door een roofdier dat aanspanning heet.
Omdat mijn bijrijdster een nog gevaarlijker situatie wil voorkomen is zij afgestapt om het paard aan de hand te leiden.
Op het moment van afstappen vindt de aanspanning het nodig om gewoon doodleuk te passeren.
Het tot dan toe drukke paard wordt op dat moment zo'n beetje panisch.
Alsof dat nog niet genoeg is zit er een hond op de wagen die luid begin te blaffen.
Paard volledig in paniek en probeert te vluchten. Paard kan geen kant meer op en besluit een sprong te wagen over de vangrail richting de rijksweg (waar overigens 80 km per u. wordt gereden).
De sprong mislukt; gevolg paard komt met beide voorbenen in de scherpe (smerige) vangrail terecht. Resultaat: beide voorbenen open tot op het bot.
De aanspanning rijdt gezellig door. Een passagier is afgestapt om mijn bijrijdster verder te helpen. (eerlijk is eerlijk de passagier is netjes bij mijn bijrijdster gebleven tot ik er was en met haar heb ik ook herhaaldelijk contact gehad)
(nb: ik heb een hele coole quarter die niet snel gek is te krijgen/ zij is verder gewent aan een aanspanning ik ga regelmatig met een stalgenootje mee die aangespannen rijdt / en honden is zij ook gewent. Om maar even aan te geven dat de situatie behoorlijk heftig is geweest).

Resultaat: Paard kon naar Utrecht. Komt allemaal goed prognose is gunstig.
Alleen ik zit met een enorme rekening.
Inmiddels heb ik contact gehad met de eigenaar van de aanspanning en hem vriendelijk verzocht zijn verzekering in te schakelen.
Hier is niet zo spontaan op gereageerd als ik had gehoopt
Vinden jullie dat ik de bestuurder/eigenaar van de aanspanning aansprakelijk kan stellen voor de schade (WA of Koetsiersbewijs).

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:15

Ja vind ik wel.... ten eerste had het niet gebeurt als hun er niet hadden gereden, en hun WA kan het zo vergoeden dus merken hun er niets van....

Ik denk dat ik ook weet waar het gebeurt is.....is het in Santpoort richting het bos Beeckestijn gebeurt? Anders de gemeente Velsen aansprakelijk stellen..... het is daar zo een rot punt... zelfs fietsers kunnen elkaar niet eens normaal passeren.....en dit is de enige weg om in het bos te komen, van af Velserbroek of de stallen die daar langs de weg liggen...

Ik hoop dat alles goed komt met je paardje!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:19

Lijkt me dat je dit vooral bij je rechtsbijstandsverzekering moet neerleggen, dan kunnen de verzekeringsmaatschappijen onderling aan het knokken.
Zoals je het hier neerzet is het zeker redelijk om te verwachten dat de menner van de aanspanning aansprakelijk gesteld mag worden voor de gevolgen van zijn/haar (gebrek aan) handelen. Maar als die zelf al afhoudend reageert, wordt het wel lastiger, daarom je rechtsbijstandsverzekering dit laten regelen.

Peppertree

Re: paard gewond tijdens buitenrit wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:21

Is er niet gecommuniceerd tussen de menner en jouw bijrijdster voordat het gebeurde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:22

manumol schreef:
Ja vind ik wel.... ten eerste had het niet gebeurt als hun er niet hadden gereden, en hun WA kan het zo vergoeden dus merken hun er niets van....

Ik denk dat ik ook weet waar het gebeurt is.....is het in Santpoort richting het bos Beeckestijn gebeurt? Anders de gemeente Velsen aansprakelijk stellen..... het is daar zo een rot punt... zelfs fietsers kunnen elkaar niet eens normaal passeren.....en dit is de enige weg om in het bos te komen, van af Velserbroek of de stallen die daar langs de weg liggen...

Wat een rare redenatie? Als de bijrijdster er niet had gereden was het ook niet gebeurd. :)* Je kan de aanspanning niet aansprakelijk stellen omdat ze er reden? Om die reden vermoed ik ook niet dat de WA verzekering dit gaat vergoeden, het is niet gebeurd dankzij hun paard oid maar omdat de bijrijdster op dat moment geen controle over haar paard had.

Ik mis in dit geval de kant van de aanspanning en vind het daardoor lastig te beoordelen. Ik zou het bij de rechtsbijstand neer leggen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:23

heeft je bijrijdster wel aangegeven dat ze een plaats zocht om te passeren? Als ik iemand tegen kom die van zijn paard stapt en rustig langs het kantje gaat lopen denk ik namelijk dat deze persoon mij de kans geeft te passeren.. Was ze middenop de pad gaan lopen had de aanspanning er niet langs gekunt en was het ook niet gebeurd..er zitten altijd twee kanten aan een verhaal en natuurlijk kies jij je eigen kant maar dit doet de tegenpartij ook

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:25

manumol schreef:

Jep.... daar is het inderdaad gebeurd. Dus je kent de situatie...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:25

Had je bijrijdster de aanspanning niet al zien aankomen voordat ze op dit punt was?
Lastige zaak.. Vind het erg asociaal dat de bestuurder van de aanspanning niet reageert, als hij even rustig zou hebben gewacht had het waarschijnlijk niet gebeurd. In mijn ogen heeft hij dus wel degelijk schuld.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:26

Dobel schreef:
heeft je bijrijdster wel aangegeven dat ze een plaats zocht om te passeren? Als ik iemand tegen kom die van zijn paard stapt en rustig langs het kantje gaat lopen denk ik namelijk dat deze persoon mij de kans geeft te passeren.. Was ze middenop de pad gaan lopen had de aanspanning er niet langs gekunt en was het ook niet gebeurd..er zitten altijd twee kanten aan een verhaal en natuurlijk kies jij je eigen kant maar dit doet de tegenpartij ook

Ja dat was duidelijk. De passagier heeft ook bevestigd dat er verstandig voor mijn bijrijdster is gehandeld. Ik verwacht alleen niet als het puntje bij paaltje komt dat zij voor mij gaat getuigen....

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:26

ik volg dit even, ben benieuwd naar de afloop en hoe dit afgehandeld gaat worden.

TS, hoop dat het snel beter gaat met je paard!

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:28

xTammyy schreef:
Had je bijrijdster de aanspanning niet al zien aankomen voordat ze op dit punt was?
Lastige zaak.. Vind het erg asociaal dat de bestuurder van de aanspanning niet reageert, als hij even rustig zou hebben gewacht had het waarschijnlijk niet gebeurd. In mijn ogen heeft hij dus wel degelijk schuld.

Bij bijrijdster was al zeg maar op 3/4 en moest dus nog maar een klein stukje. Beide partijen hebben denk ik niet van te voren kunnen anticiperen op de situatie en zaten daardoor beide gevangen tussen de vangrailen. En een aanspanning omdraaien was ook geen optie.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:30

Hmm lastig.. Ik denk dat het wel slim is om dit te laten weten aan de gemeente, als het echt zo'n smalle overgang is zouden daar nog wel eens meer ongelukken kunnen gebeuren.
Ik ga ook even volgen, ben benieuwd hoe dit afloopt..

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:33

Judith_ schreef:
manumol schreef:

Wat een rare redenatie? Als de bijrijdster er niet had gereden was het ook niet gebeurd. :)* Je kan de aanspanning niet aansprakelijk stellen omdat ze er reden? Om die reden vermoed ik ook niet dat de WA verzekering dit gaat vergoeden, het is niet gebeurd dankzij hun paard oid maar omdat de bijrijdster op dat moment geen controle over haar paard had.

Ik mis in dit geval de kant van de aanspanning en vind het daardoor lastig te beoordelen. Ik zou het bij de rechtsbijstand neer leggen.

Hoe bedoel je een rare redenering?

Het gaat om het moment... en de gevolgen daarvan. Ook is het zo dat je iemand aansprakelijk mag stellen als jij schade lijd op dat moment en de andere partij er bij betrokken is.... De schuldvraag zullen de verzekering- maatschappijen onderling moeten uitzoeken. Maar aansprakelijk stellen mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:38

Omdat je aangeeft dat je ze aansprakelijk kan stellen aan gezien het niet gebeurd was als ze er niet hadden gereden. Dat vind ik nog al een bijzondere redenatie. Paard van TS raakt op dat moment in paniek, wij als bokkers krijgen maar 1 kant van het verhaal mee.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:39

Ik vrees dat dit valt onder 'onbehoorlijk gedrag' maar niet onder 'aansprakelijkheid'.
Zelfs als de passagier van de aanspanning zou getuigen, is het maar de vraag wat een verzekering hier van vindt. De koetsier zal zich verweren dat hij 'gewoon heeft gereden'.
Sterkte met deze vervelende situatie en met je paard.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:39

Ik adviseer je om met de politie contact op te nemen om te vragen of je aangifte kan doen vanwege doorrijden na een ongeval. Dat iemand is achtergebleven is fijn, maar dat de bestuurder van de aanspanning niet gestopt is om zelf hulp te bieden, gegevens uit te wisselen enzovoorts, dat is niet hoe het hoort.
Als je aangifte kan doen, zeker doen.

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:40

Judith; het gaat ook niet om het paard die de schade heeft veroorzaakt. Maar de menner heeft wel een beslissing genomen om te passeren en een plaats en een moment waarvan ik (maar ik ben bevooroordeeld en daarom vraag ik om jullie mening) vind dat het niet verantwoord was.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:40

Ik heb geen ervaring met paard en wagen, maar mag je met paard en wagen over een fietspad rijden?? Als ik het zo lees reden zowel ruiter en paard als de aanspanning op een fiedspad. Het lijkt mij dat je met een aanspanning op de rijbaan moet rijden. of ben ik nu heel dom?

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:43

Ik denk het lastigste in dit verhaal is inderdaad wie de "schuldige" is, dat lijkt mij zeer lastig te bewijzen, ik denk ook dat je dit beter rechtsbijstandverzekering kan neerleggen.

M.i en afgaande op jou kant van het verhaal, is de aangespande combi de "schuldige" en heeft de menner te weinig rekening gehouden met de situatie, en de verkeerde beslissing genomen. Of hij nu dan ook aansprakelijk is te stellen daarvoor is dan maar de vraag.

Zowiezo moet je dat gewoon doen (diegene officieel aansprakelijk stellen) en dan gaat de verzekering erover buigen.

Heftig hoor!

Als ik aan het buitenrijden ben, heb ik ook om de haverklap ruzie met voorbijgangers die gewoon niet inzien dat je op een levend dier zit, en in dit verhaal is het nog zuurder omdat het om iemand die ook wat met paarden heeft.

Gelukkig komt het weer goed met je paard, en dat is een zeer prettig idee.

Onwijs veel sterkte met het herstel toegewenst, en ik hoop van harte dat je alles vergoed krijgt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:44

Wat doe je met een wagen op een fietspad waar dan niemand langs kan? 5 meter, oké, maar geen fietspad.

manumol

Judith_ schreef:
Omdat je aangeeft dat je ze aansprakelijk kan stellen aan gezien het niet gebeurd was als ze er niet hadden gereden. Dat vind ik nog al een bijzondere redenatie. Paard van TS raakt op dat moment in paniek, wij als bokkers krijgen maar 1 kant van het verhaal mee.

Daar heb je gelijk in, dat we maar 1 kant horen.

Maar iemand aansprakelijk stellen kan altijd.... dan start de weg van het uitzoeken...

marleen_usar

Heeft de bijrijder wel geschreeuwd naar dat span of ze even wilden wachten (halt houden?)

MiraLooks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 16:45

zacharyhill schreef:
Ik heb geen ervaring met paard en wagen, maar mag je met paard en wagen over een fietspad rijden?? Als ik het zo lees reden zowel ruiter en paard als de aanspanning op een fiedspad. Het lijkt mij dat je met een aanspanning op de rijbaan moet rijden. of ben ik nu heel dom?

klopt je moet met je paard op de rijbaan. Maar dat is veel te gevaarlijk dus vandaar dat het op dit stukje wordt gedoogd om er met paard (en wagen) over te gaan.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:46

jiehaaa schreef:
Ik adviseer je om met de politie contact op te nemen om te vragen of je aangifte kan doen vanwege doorrijden na een ongeval. Dat iemand is achtergebleven is fijn, maar dat de bestuurder van de aanspanning niet gestopt is om zelf hulp te bieden, gegevens uit te wisselen enzovoorts, dat is niet hoe het hoort.
Als je aangifte kan doen, zeker doen.

Mee eens.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 16:48

zacharyhill schreef:

Beide mogen NIET op het fietspad, wettelijk gezien. Meestal wordt het gedoogd omdat het het veiligste is om daar te rijden. Maar zou dat in ieder geval niet als argument gebruiken in deze zaak :)