Hulp gevraagd. Van wie is dit paard nu??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ubimone

Hulp gevraagd. Van wie is dit paard nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:36

Hoop dat het hier goed staat. (kon niet vinden waar ik het anders moest plaatsen)

Na weer een slapeloze nacht en een hoop hoofdpijn toch maar eens wat extra informatie proberen in te winnen.

Zal beginnen bij het begin. (hoop dat het niet een te lang verhaal word)

De paarden lopen bij mijn ouders aan huis.
Ben zelf in het bezit van 2 KWPNers, 1 vuilnisbak pony en 1 Noriker.

Zo n 9 jaar geleden kocht mijn vader een Tinker voor mijn moeder.
Een aantal jaar na de aankoop viel mijn moeder van die tinker af en heeft ze sindsdien niet meer gereden.
De verzorging kwam op de schouders van mij en mijn zusje terecht.
Zo ook het rijden onder de man en het aangespannen werk hebben mijn zusje en ik op ons genomen.
Nu sinds een goed jaar heb ik ook de financiele lasten van dit paard op me genomen omdat ik niet wilde dat ze weg zou gaan.
De band tussen haar en mij word steeds sterker.
Het is absoluut geen makkelijke merrie die zomaar iedereen op haar rug wil.
Mevrouw heeft absoluut een eigen wil en heeft een consequente baas nodig.
Mijn zusje durft er ook niet op te rijden omdat ze er dan niet heelhuids mee terug thuis komt.

Nu wil het feit dat mijn man en ik waarschijnlijk een huis gekocht hebben met een stuk grond eraan.
Dus nu kan ik mijn droom verwezenlijken dat de paarden eindelijk bij mij aan huis kunnen.
Je voelt de bui al hangen.
De tinker mag niet mee.
Die moet en zal daar blijven staan. Ze gaan dan voor haar een verzorgster zoeken zodat die er mee kan rijden.
Blijkbaar gunt mijn vader een meisje dat hij totaal niet kent wel het plezier met die tinker en mij niet.

Daar moet ik dan overigens ook over vertellen dat ik nooit een beste band met mijn vader heb gehad. Wij zijn als water en vuur.
Hij is enorm matrealistisch ingesteld. Geeft meer om spullen dan om mensen.
Sinds mijn zusje borderline blijkt te hebben trekt hij mega veel naar haar toe en voelt het alsof ik niet meer voor hem besta.
Hij heeft mij nog nooit verteld dat hij trots is op wat hij bereikt heeft en zal dit ook nooit doen.
Hij speelt alleen mooi weer bij vrienden. Loopt daar wel te pronken met mijn dieren.
Iets wat ik dus onwijs mis. Een vader figuur die trots op me is.
Inmiddels heb ik het zo gehad met die man dat mijn haatgevoelens jegens hem steeds groter worden.

Maar nu mijn vraag. Heb ooit gehoord dat degene die het paard onderhoud ook de eigenaar is......
Klopt dit of is dit een fabel en ben ik geld aan het steken in een paard wat toch nooit van mij zal zijn???
Er is geen aankoopsbewijs van dit paard aanwezig. Dus dat kan hij niet bewijzen.

dank je wel voor het lezen.
Sorry voor mijn warrige verhaal.
Voel me nogal ellendig over het hele gebeuren momenteel

Evelijn

Re: Hulp gevraagd. Van wie is dit paard nu??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:41

Heel vervelend vooral omdat er natuurlijk meer speelt dan de tinker aan gezien het om je familie gaat.
Is het je al die ruzie echt waard? Want ook als je het juridisch wil gaan spelen... wordt het grote heibel.
Denk ook niet dat dat de gewenste uitkomst gaat hebben.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:43

Volgens mij is het als je de complete verzorging aantoonbaar hebt gedaan dus ook financieel sta je sterk.
De vraag is echter moet je dit willen, de band met je vader en misschien ook wel je moeder zal er niet beter op worden als je het paard meeneemt. Maar dat terzijde!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:45

vreemd genoeg kan de band me na al die jaren gezeur en ellende niet meer schelen......

Nedra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:45

Wordt er dan ook verwacht dat je de kosten wel blijft betalen, terwijl je de tinker niet mag meenemen en er iemand anders voor gezocht wordt?

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:46

Ik vraag me even af wat je moeder in deze denkt ?
je vader heeft de tinker voor je moeder gekocht, en je vader wil hem aanhouden ondanks dat je moeder er niet meer op durft. Wil jou moeder hem ook aanhouden terwijl zij er eigenlijk niks meer mee doet?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:48

@Nedra dan zal ik mijn handen ervan af trekken. Ben niet van plan om te betalen voor een paard waar ik geen zicht op heb.

@Desi92 Mijn moeder vind het prima dat ik ze meeneem. Zo kan ze zelf af en toe ook nog eens mee als ik aangespannen ga rijden.
Maar mijn vader leeft volgens de oude normen en waardes. Een vrouw heeft niets te vertellen bij hem.
Mijn vader is echt het type Botte boer. Hij geeft ook echt geen donder om de paarden. Als ze morgen allemaal omvallen zal hij de laatste zijn die er een traan om laat.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:50

Dus.. Jij verzorgt en betaald alles? Dan is hij van jou.
En als je 'ruzie' wilt met je vader daarover, dan raadt ik je aan eens juridisch advies aan te vragen bij een advocaat. Die kan jou precies vertellen of je in je recht staat ja of nee. Ik hoop het wel natuurlijk. :)
Laatst bijgewerkt door Samblabla op 21-05-13 10:52, in het totaal 2 keer bewerkt

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:51

@Samblabla. Ja ik verzorg en betaal alles. Hooi, Stro, DA, Hoefsmid, alles wat ze nodig heeft.

Tessabuddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:52

Bied je vader €1000,- euro en neem de Tinker mee..

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:52

Inprincipe als je kan aantonen dat jij de totale kosten + verzorging hebt gedragen is er een goede kans dat jij de eigenaar bent. Echter ligt dit ook weer aan de tijd dat je dit hebt gedragen. Volgens mij als je het minimaal een half jaar hebt gedragen kan jij jezelf beschouwen als eigenaar.

De vraag rest inderdaad wil je dit. Het zet alles op scherp en denk dat de band tussen jou en je vader, en wie weet ook je moeder, nooit meer wordt zoals het was. Spreek uit ervaring, ook een tijd geen contact gehad met ouders, en mijn band zal nooit meer als vroeger worden. Misschien dat dit je nu niet veel uitmaakt, maar denk er goed over na hoe je hier over denkt als je ooit kinderen etc krijgt die dan geen opa/oma hebben.

Je moeder vindt het prima als je haar meeneemt, maar vindt ze het ook prima als hiervoor eerst advocaten in het spel moeten komen? Want als je vader haar niet vrijwillig meegeeft dan gaat het zover komen.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:53

Als je moeder ja zegt, pak je de trailer en laadt je haar op. Als je vader weg is, maar laat het wel even zwart op wit zetten dat je hem van je moeder mee mocht nemen. Je moeder heeft ook recht op een stem ookal denkt je vader niet zo, je hebt toch het bewijs. :)

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:54

@Tessabuddy als ik dat geld had zou ik het momenteel achter elkaar doen.
Helaas gaat er momenteel veel geld zitten in ons nieuwe huis waardoor ik het geld momenteel niet voorradig heb......

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:54

Als jij op papier kunt bewijzen, dat jij gedurende het jaar huisvesting en verzorging hebt betaald voor dit paard, dan sta jij, tenzij anders overeengekomen is, sterk.
Maar inderdaad moet je de vraag stellen, wil je dit langs de weg van juridische stappen gaan doen?

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:55

je hebt een PBtje TS

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:56

@Nickyyy ik weet al niet in hoeverre ik ooit mijn vader nog wil zien als ik er niet meer over de vloer kom. Momenteel is dat dus iedere dag. Straks niet meer.

@Samblabla ik mag onze eigen trailer niet meer gebruiken. Die is van mijn vader en hij gebruikt nu alles tegen me..... dus zal tegen de tijd dat ik de paarden meeneem wel een huur trailer worden.....

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 10:57

@Tendance De huisvesting betaal ik niet omdat ze bij mijn ouders aan huis lopen. Dus betaal geen stal huur..... de rest betaal ik wel

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:58

Ik dacht dat het niet een half jaar was, maar een jaar dat je alle verzorging en kosten zelf moet betalen, toch?
Ik denk dat je beter bent ergens bij een advocaat informatie in te winnen dan het hier te vragen. Hier op bokt wordt veel goed bedoeld advies gegeven, maar soms ook verkeerde informatie.
Ik wil je in elk geval veel sterkte wensen, geen leuke situatie waar jij je in bevindt :(:)

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 10:59

Jullie vergeten dat de tinker op het erf van haar vader staat, dus de huisvesting heeft hij betaald, of betaalt de TS huur voor de stalling?

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 11:00

@Feria thanks. Ben ook echt niet blij met deze situatie... maar blijkbaar wil mijn vader het hard spelen.....

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:00

Volgens mij is het zo dat als jij minimaal een half jaar de financiele zorg hebt gedragen voor het paard. En je hebt hier bewijs van (heel belangrijk) dan is het paard van jou.
Volgens mij sta je dus helemaal in je recht.

Wat betreft de band met je vader weet ik ook hoe je je voelt. Ik heb dit namelijk met mijn moeder.
Ik snap heel goed dat jij denkt van stik er maar in. Maar houdt inderdaad ook de kindjes in je achterhoofd die er waarschijnlijk ooit gaan komen. Het is niet alleen je eigen leven.
Ik hoop dat je het op kunt lossen. Heel veel sterkte!

Ik zou voor de zekerheid even naar het juridisch loket gaan. Maar voor zover ik weet is het gewoon jouwn paard omdat jij alle kosten en zorgen draagt.

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 11:00

@piendepien nee betaal geen stalhuur.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:03

als je het zeker wilt weten moet je floortjeM even een pb sturen. ze is advocaat en doet veel paarden zaken.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:04

Oei, wordt toch moeilijk denk ik!
Ik zou proberen om het op een nette manier op te lossen,
probeer de tinker te kopen.
Misschien kun je beter wachten tot je zeker weet of de koop van je huis doorgaat, straks heb je een hoop heibel en dan gaat het allemaal niet door.
In ieder geval succes!

ubimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 11:05

@Mariska32 Thanks ga ik zeker doen!!