Mag mijn auto deze trailer trekken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustyenmax18

Mag mijn auto deze trailer trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:59

Hallo allemaal,

Ik ben gister opgeweest voor mijn be rijbewijs, maar dit heb ik niet gehaald nu heeft de rij instructeur mij het een en ander uitgelegd ( Toegestane maximum massa van de auto + gewicht van de trailer + gewicht wat in de trailer staat. ) hierdoor zou ik dus met onze auto met mijn b rijbewijs onze trailer inclusief paard mogen trekken.

Toen ik thuis aankwam heb ik meteen het rdw gebeld en hun verklaarde me weer wat anders. ( toegestane maximum massa + Maximum last as ) Hierdoor kwam dus ter spraken dat onze auto deze trailer op het moment helemaal niet mag trekken. De maximum last is te hoog als wat de auto mag trekken.

Toegestane maximum massa auto : 1200
Maximum last as trailer : 2000

De vraag :
Als ik de weg op ga met deze trailer en heb er 1 paard in staan van 560, word dan als nog die 2000 Kilo geteld?
Of wordt het gewicht van de trailer + wat je er in hebt staan geteld ? ( in mijn geval 630 + 560 )

De rdw vertelde mij dat ik verplicht was om de trailer terug te laten keuren naar 1200 omdat de auto dit mag trekken en niet die 2000 , maar mijn rij instructeur en examinator vertelde dat het gewicht wat in de trailer staat en wat de trailer zelf weegtberekend word. dit betekend voor mij dat ik dan niet boven die 1200 kilo uitkom.

Hoop dat iemand begrijpt wat ik bedoel en antwoord heeft op mijn vraag.
Laatst bijgewerkt door Dustyenmax18 op 18-05-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Re: Mag mijn auto deze trailer trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:00

Ik neem aan dat het erop geteld word aangezien het vracht is zeg maar...zelfde als je een aanhanger hebt leeg is die minder zwaar,belast je hem te zwaar dan kan je een boete krijgen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:01

Laatst bijgewerkt door Vala op 18-05-13 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:01

Volgens mij het gewicht vd trailer en het paard, mogen niet boven de 1200 uitkomen. Dan zou je dus goed zitten.
Maar durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:03

Bij mijn weten (wat mij dus ook werd verteld toen ik op ging voor E) is het met B rijbewijs de maximum gewichten, met E achter B wat het daadwerkelijk weegt. Met je E zou je het dus wel mogen trekken, zonder niet.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:04

Het mag niet omdat 630+580 al zwaarder is dan wat de auto mag trekken

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 14:05

Mioux schreef:
Ik neem aan dat het erop geteld word aangezien het vracht is zeg maar...zelfde als je een aanhanger hebt leeg is die minder zwaar,belast je hem te zwaar dan kan je een boete krijgen

Ik vindt het ook maar een raar iets, wij hebben 4 of 5 aanhangwagens die bij de maximum last as rond de 2000 zitten, dit zou betekenen dat wij deze allemaal moeten laten terug keuren, en hierdoor kunnen we ze niet meer achter de vrachtwagen hangen en wel optimaal belasten.

voor een klein dingetje zoals een scooter ophalen gaan wij niet de vrachtwagen mee nemen, dit kost veelteveel benzine dus nemen we de auto. maar zoals rdw zegt mag onze auto dat dus al niet trekken omdat de maximale last as van 2000 gerekend wordt en onzr auto mag dat niet trekken

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 14:06

Chernique schreef:
Het mag niet omdat 630+580 al zwaarder is dan wat de auto mag trekken

sorry moet 560 zijn staat bij de 2de wel goed.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 14:08

Dees

Re: Mag mijn auto deze trailer trekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:11

Wat voor merk + type is die auto?
1.200 kg totale massa auto zegt mij dat we het hier niet hebben over een BMW-5 serie oid.

Dikke kans dat die auto met 1.200 kg max massa maar 1.000 kg mag trekken.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 14:13

Dees schreef:
Wat voor merk + type is die auto?
1.200 kg totale massa auto zegt mij dat we het hier niet hebben over een BMW-5 serie oid.

Dikke kans dat die auto met 1.200 kg max massa maar 1.000 kg mag trekken.

T gaat om een opel vectra.

Maar de auto mag die 1200 dus wel trekken, staat duidelijk op de papieren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:15

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:17

Volgens mij heb je te maken met verschillende regels, de een geldt voor als je een E rijbewijs hebt (ik heb die vraag op mijn examen gehad; mijn lesauto is te licht voor het maximum gewicht dat de trailer mag trekken maar omdat deze niet maximaal is belast kon dit wel) Het ander is wat jouw auto mag trekken in combinatie met je B rijbewijs.
Maar de regels zijn wel wat verwarrend. Volgens mij mag jij dit zonder E sowieso niet trekken.
Mijn auto weegt ongeveer hetzelfde als jouw auto maar ik ga er dus geen tweepaardstrailer mee trekken omdat ik dan ook boven het maximale gewicht zit. Ik kan achter mijn auto alleen een 1.5 trailer hangen.

pb ikke anders even, die weet precies hoe het zit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:18

Er wordt niet gekeken naar de lading van dat moment als je er dan minder in hebt staan, er wordt gekeken naar de papieren cijfers. Dus naar de max. gewichten van de auto en de trailer, dat bij elkaar mag niet boven de 3500 kg uitkomen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:18

Het is een tweepaardstrailer, neem ik aan? Dat is de kogeldruk 100 kg, en die zal je auto sowieso niet mogen hebben. Daarnaast mag je nooit meer achter je auto hebben dan wat je auto kan trekken, B of BE maakt niet uit. Dus je zit sowieso aan die 1200 kg vast, en ga er maar van uit dat jouw trailer leeg 800 kg of meer weegt. Wat op de papieren staat, is altijd veel lager dan het echte gewicht. Dus technisch kan jouw auto dit niet trekken.

Wat B/BE betreft zijn de regels recent veranderd/gaan veranderen. Vroeger was het zo, dat met B je auto leeg zwaarder moest zijn dan wat je trailer maximaal mag hebben, of je dat er in hebt staan of niet. Daar duidt die RDW terugkeuring op. Die regel geldt niet meer of gaat binnenkort niet meer gelden. Volgens de oude regels mag je dus echt met jouw auto de trailer niet trekken, zelfs niet leeg (wat technisch dan wel zou kunnen)

Volgens de nieuwe regels heb je wat meer ruimte, want je auto hoeft leeg niet meer zwaarder te zijn dan de trailer maximaal belast mag wegen, maar er geldt wel de regel dat de maximale belasting van je trailer plus de maximale mogelijke belasting van je auto (leeg + laadvermogen, ook weer ongeacht of je dat er in hebt liggen of niet) niet meer dan 4250 kilo mag zijn. Met een beetje zware auto en een 2-paardstrailer zit je dan dus toch aan BE vast.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:20