Koopcontract?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:18

Lianne86 schreef:
Bij mij is het zo: ik heb toen geen koopcontract gedaan... Nu is het 3 jaar later en heb ik genoeg bewijzen dat hij van mij is... (Betaling stalling etc.) Dus zou ik het moeten bewijzen, dan heb ik de papieren en het bewijs dat ik jaren lang de verzorging heb betaald/ervoor gezorgd...

Juridisch gezien is het sowieso niet helemaal zwart-wit.. je hebt een grijs gebied...


Juridisch gezien maak je het zwart/wit en ineens duidelijk en onweerlegbaar als je een koopcontract op tafel kan smijten. Je maakt het zelf grijs als je geen koopcontract hebt.
En hoe bedoel je, jij hebt bewijzen genoeg omdat je al jaren voor het dier betaald? Wat about leasers? Die betalen ook voor de paarden, maar dat maakt ze nog geen eigenaar. Zou mooi wezen zeg! :D
Er zijn ook zat paarden die "uitgeleend" worden: niet leasen, maar in bruikleen. Waar ook DA kosten e.d. voor betaald moeten worden door gebruiker. Alles dus. Maar dat maakt die persoon ook niet tot eigenaar. Niet in 2 jaar, niet in 6 jaar... dus mocht jij problemen krijgen, is het niet zo dat als jij je betaalbewijsjes op tafel legt, het duidelijk is dat jij daadwerkelijk eigenaar bent.

Joltsje schreef:
als je die mensen al 7 jaar kent, ga ik er niet vanuit dat ze vreemd gaan doen.

Inderdaad, daar ga je niet vanuit. Maar zoals iemand al schreef: niets is veranderlijker dan de mens. Zeker als het om geld gaat.
"Vriendin" van me, die ik al járen kende, we hebben jaren op dezelfde pensionstallen gestaan, we waren altijd met elkaar onderweg, leuke dingen doen. Zij zou mijn paard kopen. Gezegd wat ik er voor wilde hebben, er duidelijk bij gezegd dat dat alleen voor het paard is. Toen ze wilde gaan betalen begon ze ineens te zeiken dat we niet zoveel hadden afgesproken (voor de gein haalde ze er zelf even 1000 gulden vanaf) en bleef ze zeiken dat ik gezegd had dat ik mijn dure Kieffer zadel erbij zou doen voor datzelfde bedrag. Daar is echt nog heisa om geweest hoor, ik had het dier eigenlijk niet meer aan haar willen verkopen en de vriendschap willen afkappen. Dat laatste heb ik uiteindelijk ook gedaan. Maar zo zie je maar, dat was ook iemand die ik gewoon vertrouwde. Maar ze kwam na de deal in geldnood en toen ging ze rare sprongen maken...

foxy80

Berichten: 7887
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:32

Ik ga mee met GC, vergeet niet dat een contract ook waarde heeft naar derde partijen in de toekomst. Bv de verzekering, politie (paarden kunnen gestolen worden) of voor de rechtbank.

Kennis heeft de fout gemaakt paard handje contantje te betalen zonder contract van handelaar. Bij de zeer nare vechtscheiding 8 jaar later kon ze niet hard maken dat het paard alleen door haar aangekocht was, waarna haar man haar vrolijk onder druk kon zetten met "zijn helft" van het dier.
Laatst bijgewerkt door foxy80 op 10-05-13 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:45

Het zou eigenlijk een verplichting moeten zijn een dier aan te schaffen met koop contract.
Er kan zoveel gezeik komen als je het niet hebt.
En zoals hier boven al beschreven staat het hoeft niet perse van de verkoper en of koper te komen.

Maar goed dat ben ik.

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:50

Ik heb een paar keer een paard gekocht en slechts een keer met koopcontract maar dat had een speciale reden omdat de toenmalige eigenaar het paard terugwilde als ik het zou verkopen. Verder nooit een contract. Wel een aantal malen een betaalbewijs gemaakt met de beidde partijen en door beide laten ondertekenen in dit geval lijkt me dat ook meer dan voldoende. Ik zou me als eigenaar niet zo fijn voelen als een meisje dat al 7 jaar op mijn paard rijdt over een koopcontract zou beginnen.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:54

Het verbaasd me echt dat mensen zich onprettig zouden kunnen voelen bij iets simpels als een contractje. Wat zijn dat voor mensen??
Je schrijft op wat je verkoopt, aan wie, voor wel bedrag. Gewoon dat het vastligt.

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:38

Moet zo'n contract in tweevoud getekend worden? Ik denk namelijk niet dat de huidige eigenaren het nut van het papiertje inzien. Als zij het niet willen hebben, dan heb ik toch voldoende aan één exemplaar?

En is het contract ook rechtsgeldig als we met de hand het chipnummer, levensnummer, ed. opschrijven? Ik heb die gegevens niet bij de hand.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:40

Ja verkoper en koper moeten beiden een ondertekend exemplaar hebben (dus handtekening verkoper en handtekening koper op beide formulieren)
En ja hoor het mag met de hand opgeschreven worden ;)

Als zij het nut er niet van in zien is het aan hun dat ding weg te gooien ;)

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:49

Ja, maar als ze het direct weggooien, wat is dan het nu van twee exemplaren? :+

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:50

Het feit dat jij aan je verplichting hebt voldaan ;)

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 20:18

alexandras schreef:
Ik heb een paar keer een paard gekocht en slechts een keer met koopcontract maar dat had een speciale reden omdat de toenmalige eigenaar het paard terugwilde als ik het zou verkopen. Verder nooit een contract. Wel een aantal malen een betaalbewijs gemaakt met de beidde partijen en door beide laten ondertekenen in dit geval lijkt me dat ook meer dan voldoende. Ik zou me als eigenaar niet zo fijn voelen als een meisje dat al 7 jaar op mijn paard rijdt over een koopcontract zou beginnen.


Lees jij eens 2 reacties boven je, die van foxy80. Mooi beschreven, en daarmee zou jij nergens zijn met je betaalbewijsje.
En leg eens uit waarom je het niet fijn zou vinden als die meid een koopcontract wil, voor de boekhouding, voor die redenen die foxy80 aandraagt?

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:50

GamblersCup schreef:
alexandras schreef:
Ik heb een paar keer een paard gekocht en slechts een keer met koopcontract maar dat had een speciale reden omdat de toenmalige eigenaar het paard terugwilde als ik het zou verkopen. Verder nooit een contract. Wel een aantal malen een betaalbewijs gemaakt met de beidde partijen en door beide laten ondertekenen in dit geval lijkt me dat ook meer dan voldoende. Ik zou me als eigenaar niet zo fijn voelen als een meisje dat al 7 jaar op mijn paard rijdt over een koopcontract zou beginnen.


Lees jij eens 2 reacties boven je, die van foxy80. Mooi beschreven, en daarmee zou jij nergens zijn met je betaalbewijsje.
En leg eens uit waarom je het niet fijn zou vinden als die meid een koopcontract wil, voor de boekhouding, voor die redenen die foxy80 aandraagt?



Een koopcontract is een contract met verplichtingen. Het andere is een betaalbewijs dat door beide partijen is getekend. Er is geen enkele reden waarom dat niet rechtsgeldig is.

alexandras
Berichten: 173
Geregistreerd: 07-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 15:52

foxy80 schreef:
Ik ga mee met GC, vergeet niet dat een contract ook waarde heeft naar derde partijen in de toekomst. Bv de verzekering, politie (paarden kunnen gestolen worden) of voor de rechtbank.

Kennis heeft de fout gemaakt paard handje contantje te betalen zonder contract van handelaar. Bij de zeer nare vechtscheiding 8 jaar later kon ze niet hard maken dat het paard alleen door haar aangekocht was, waarna haar man haar vrolijk onder druk kon zetten met "zijn helft" van het dier.


Als je getrouwd ben in gemeenschap van goederen is dat niet eens relevant omdat alles van beide partijen is, alleen als je niet getrouwd ben of onder huwelijkse voorwaarden heeft dat in zon geval toegevoegde waarde.

foxy80

Berichten: 7887
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 12:08

Alexandras, ze had dat paard gekocht voor het huwelijk... Toen ze nog studeerde. En als je dan over stalfacturen, da en dergelijke praat: meestal handje contantje betaald, en beest stond toen gratis te groeien op een wei als gezelschap. Pas na het huwelijk is het op een pensionstal gezet als ik me goed herinner

Het gaat nog verder: omdat ze in geldnood zat door de scheiding wilde ze het dier verkopen, maar haar man liet dat niet toe. Maar wel treiteren dat hij dat beest iets ging aandoen... Ze kon het dier zelfs niet van stal verhuizen (en in veiligheid brengen) naar haar nieuwe woonplaats toen ze bij haar nieuwe vriend introk. Allemaal door zo' n stom papiertje waarvan velen niet beseffen hoe waardevol het is... Een rechter heeft vaak 0.0% kennis van hoe het er met paarden aan toe gaat en oordeelt over je dier alsof het een ordinaire TV is.

Anoniem

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 03:05

Ik heb het wel gedaan en verzorgde de pony ook al diverse jaren. Ik heb zelfs getwijfeld over een aankoopkeuring en mocht die van de eigenaresse ook gewoon laten doen (maar uiteindelijk toch niet gedaan). Ik heb dit niet gedaan omdat ik de vorige eigenaresse niet vertrouwde, maar puur voor mezelf en om te vermijden dat als er problemen zijn op bv. de stalling of dergelijke dat ik niks heb als bewijs dat die van mij is .. Van beide pony's heb ik bewijs, van de ene een simpel zelfgemaakt aankoopcontractje (wat gegevens van de pony, chipnummer, paar foto's, onze gegevens, op die datum gekocht voor dat bedrag en klaar). Van de andere heb ik een adoptiecontract, dus kan via die weg ook bewijzen dat hij "van mij" is. Ik vind het voor mezelf wel geruststellend, maar ik heb dit sowieso voor alles wat ik gekocht heb wat waarde heeft, zelfs voor een 2e handszadel heb ik gevraagd of die persoon even een zelfgemaakt iets wilde ondertekenen. Noem het gek, maar ik kan in ieder geval bewijzen van mij is, hoeven ze dat al niet in beslag te nemen moest er ooit wat op een stalling gebeuren :Y)

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 16:20

Nou de koop is gesloten en ik heb een ondertekend koopcontract. Ze waren in eerste instantie niet heel happig, maar later zagen ze er het nu wel van in. Ze gaan haar nu zelfs wegbrengen naar haar nieuwe plekje!

foxy80

Berichten: 7887
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:24

[***] schreef:
Ik heb het wel gedaan en verzorgde de pony ook al diverse jaren. Ik heb zelfs getwijfeld over een aankoopkeuring en mocht die van de eigenaresse ook gewoon laten doen (maar uiteindelijk toch niet gedaan). Ik heb dit niet gedaan omdat ik de vorige eigenaresse niet vertrouwde, maar puur voor mezelf en om te vermijden dat als er problemen zijn op bv. de stalling of dergelijke dat ik niks heb als bewijs dat die van mij is .. Van beide pony's heb ik bewijs, van de ene een simpel zelfgemaakt aankoopcontractje (wat gegevens van de pony, chipnummer, paar foto's, onze gegevens, op die datum gekocht voor dat bedrag en klaar). Van de andere heb ik een adoptiecontract, dus kan via die weg ook bewijzen dat hij "van mij" is. Ik vind het voor mezelf wel geruststellend, maar ik heb dit sowieso voor alles wat ik gekocht heb wat waarde heeft, zelfs voor een 2e handszadel heb ik gevraagd of die persoon even een zelfgemaakt iets wilde ondertekenen. Noem het gek, maar ik kan in ieder geval bewijzen van mij is, hoeven ze dat al niet in beslag te nemen moest er ooit wat op een stalling gebeuren :Y)


Better safe then sorry!
En idd, zoals je zegt, als er ooit een deurwaarder op stal of in huis staat, heb je best een bewijs welke spullen van jou persoonlijk zijn hoor!

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:49

Sushilla88 schreef:
Nou de koop is gesloten en ik heb een ondertekend koopcontract. Ze waren in eerste instantie niet heel happig, maar later zagen ze er het nu wel van in. Ze gaan haar nu zelfs wegbrengen naar haar nieuwe plekje!

Toppie !
Gefeliciteerd !

Hoe heb je ze over kunnen halen ?
Welke argumenten heb je gebruikt ?
Of heb je ze dit topic laten lezen :+

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 18:51

Haha, ze verhuisd naar België en daar moet ze geïdentificeerd worden, dus ik heb gezegd dat het makkelijker is als ik een aankoopbewijs heb! :+

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:52

Dat is nog niet eens een leugen. Stamboeken vragen ook echt naar een bewijsje wanneer je ze op naam wil laten overzetten

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:53

_O- Briljant !
Slimme set :D

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 19:01

Nee, het KFPS niet... Heel vreemd...

Daar staat letterlijk:
Hoe kan ik een paard op naam krijgen?
Door het opsturen van een stamboekpapier en paspoort van een Fries paard, met hierop (achterkant stamboekpapier of apart briefje) uw naam en adresgegevens. Een handtekening van de oude eigenaar is niet persé nodig. Vervolgens krijgt u van het stamboek een factuur thuisgestuurd.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Koopcontract?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 19:10

Ow, bij Zangersheide vroegen ze om een bewijsje, hebben ze zelfs een kopie van gehouden. Nu ja, zoveel te beter dan maar. Je hebt het nu toch in handen moest er ooit iemand naar vragen. :D

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:20

GamblersCup schreef:
En tegen de borst stoten?!? Het is de normaalste zaak van de wereld, een koopcontract. Heel logisch ook. TS, gewoon doen! Je kunt er echt heel wat ellende mee voorkomen.


Inmiddels heb ik al 7 paarden gekocht en nog nooit 1 koopcontract gezien of geëist. Bij verkoop idem dito. Dus gangbaar? Niet echt wmb.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 17:26

Fitzroy schreef:
GamblersCup schreef:
En tegen de borst stoten?!? Het is de normaalste zaak van de wereld, een koopcontract. Heel logisch ook. TS, gewoon doen! Je kunt er echt heel wat ellende mee voorkomen.


Inmiddels heb ik al 7 paarden gekocht en nog nooit 1 koopcontract gezien of geëist. Bij verkoop idem dito. Dus gangbaar? Niet echt wmb.


Dat niet iedereen ermee werkt zegt niet dat het niet normaal of gangbaar is ;)

Ik ken juist alleen maar mensen die wél met een koopcontract hebben gekocht.

rommulus

Berichten: 11522
Geregistreerd: 11-12-04
Woonplaats: gooi een emmer leeg volg het water daar woon ik :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:44

Fitzroy schreef:
wmb.

??????