Trailer kopen of huren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Trailer kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:28

Ik ben van plan wat vaker met mijn pony's op pad te gaan (wedstrijden, clinics enzo) Ik ben daarom om mij heen aan het kijken naar een 2 paards trailer.
De prijzen verschillen behoorlijk valt mij op, en een paar duizend euro word hem al niet. En daarbij weet ik niet hoe vaak ik op pad ga. Waarschijnlijk houd het rond de 10/15 keer per jaar wel op.

Mijn vader kwam met het idee om voor die paar keren een trailer te huren, je hebt dan de aanschaf en onderhoud en verzekering niet. Daar zit wel wat in, maar een eigen trailer heeft ook wat. Hoeft van te voren niet een trailer te bespreken, op halen, en later weer terug brengen. Kost toch weer tijd en brandstof, verhuurder zit een 10 km verder op.
In nood gevallen (komen weinig voor gelukkig) heb je ook een trailer voor het pakken zonder dat je alles moet af bellen voor een trailer en veel stress.
Waar ik sta hebben ze een 1,5 paards waar ik mijn kerels never nooit niet in wil zetten, te veel achterstallig onderhoud. Verder is er hier weinig waar ik een trailer kan lenen.

Wat is wijsheid? Een trailer voor minder dan € 1000,- kopen en hopen dat ie goed is of toch huren en hopen dat ie goed is?

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:31

Ik heb er niet echt verstand van, maar als ik het zo hoor zou ik er toch 1 kopen.
Als je het geld ervoor over hebt dan is het alleen maar handig, makkelijk en ook voor spoedgevallen een snelle oplossing als hij gewoon bij de stalling van je paard staat en heb je niet iedere keer als je weg wil/moet gedoe met een trailer regelen.

Een trailer onder de 1000,- weet ik niet wat voor kwaliteit je dan hebt, wel heeft een kennis van me er 1 voor 1000,- gekocht (2paards en al wat ouder) maar die was wel van goede kwaliteit :j

Myca

Re: Trailer kopen of huren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:33

Ik denk niet dat je een goede trailer kan kopen voor minder dan 1000 Euro, tenzij je heel erg handig bent en alles zelf op kan knappen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:33

Een trailer (2de hands/nieuw) kost altijd geld.
Onderhoud,stalling,bandje's,verzekering etc.

Zelf heb ik een 2paards trailer en ik ben er stapelblij mee,wil ik naar het bos,strand dan is het inladen en weg.
Wil ik een vriendin meenemen dan haal ik haar op en we kunnen gaan en staan waar we willen.

Voordeel van huren is dat je die extra kosten niet hebt,geen plaats in beslag neemt etc etc.

In jou geval zou ik kiezen voor huren.
Voor minder dan 1000,- koop je meestal de ellende van een ander,uiteraard zijn er ook wel positieve verhalen maar uitzonderingen heb je altijd.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:34

Ik zou wel een trailer kopen voor jezelf je weet maar nooit.
Je kunt voor ongeveer 1500,- wel een nette 2 paardstrailer kopen, maar een een trailer voor minder dan 1000,- die vindt je bijna niet.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:35

Ik gok dat je niet veel fatsoenlijks hebt voor die 1000.- trailers zijn behoorlijk waardevast. Ik huur zelf een trailer (gewoon een nette zgan) voor 45.- per dag bij de dealer, ik heb uitgerekend dat ik hem ongeveer 10x per jaar echt nodig heb maar hem waarschijnlijk wel veel meer zou gebruiken als ik hem heb staan, dan vind ik het al gauw de moeite om er een te kopen. Daarbij heb ik het geluk dat ik financieel de ruimte heb om een nieuwe te kopen (nouja nog 2 maandjes sparen).

Als je inderdaad voor 1000.- een trailer wil kopen denk ik dat je beter kan blijven huren want je zult waarschijnlijk wel veel kosten maken aan een trailer van 1000.- aan onderhoud.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:37

Voor 1000 euro heb je geen knappe trailer of je moet echt geluk hebben. Huren/lenen heb ik zelf slechte ervaringen mee, stond een keer vast met de remmen en had de trailer geparkeerd op een manier dat ik alleen achteruit weg kon. Belde de verhuurder op, zei die ja dat gebeurd wel vaker ´´gewoon door duwen´´. Nauw de koppelingsplaten begonnen helemaal te roken en toen pas kwam ik van zijn plek :o . Ik heb nu zelf een ifor williams, zijn redelijk betaalbaar en onverslijtbaar

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:38

ik zou als ik jou was zelf gaan voor een trailer kopen, omdat je er dan ALTIJD 1 hebt, zoals je zegt voor spoedgevallen! maar ook is het zo als je een trailer koopt moet je 1 keer een groter bedrag betalen , maar voor de rest heb je niet zo veel andere kosten aan die trailer, maar als je er 1 huurt en dat bedrag daarvoor keer die aantal keren dat je weg wil, komt daar ook nog een best hoog bedrag uit, maar goed ik kan niet voor jou beslissen :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:40

Ik heb zelf bewust niet voor een tweepaardstrailer gekozen.
Ik heb ook maar 1 paard, maar met een 2-paards kan je natuurlijk altijd iemand meenemen en dat is ook weer gezellig.
Maar als je ziet wat voor auto je nodig hebt om een 2-paardstrailer te mogen trekken dan lopen de kosten wel erg hard op.

Wat je ook kiest, onder de 1000 Euro vindt je echt niets fatsoenlijks.
Denk er eerst nog eens rustig over na en als je het echt wil ga dan eerst doorsparen voor een goede trailer en dan pas aanschaffen.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:45

Wij hebben trouwens de afspraak dat zodra er dalijk een trailer is er 5 euro per paard dat erop gaat apart gelegd word voor onderhoud. Normaal zou je veel meer kwijt zijn aan huur en in mijn geval met een nieuwe trailer heb je de eerste jaren toch niet veel onderhoud (hoop ik ;) ) dus tegen de tijd dat er onderhoud aan gedaan moet worden zal er wel een leuk bedrag apart liggen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 17:50

paardjes123 schreef:
Huren/lenen heb ik zelf slechte ervaringen mee, stond een keer vast met de remmen en had de trailer geparkeerd op een manier dat ik alleen achteruit weg kon. Belde de verhuurder op, zei die ja dat gebeurd wel vaker ´´gewoon door duwen´´. Nauw de koppelingsplaten begonnen helemaal te roken en toen pas kwam ik van zijn plek :o . Ik heb nu zelf een ifor williams, zijn redelijk betaalbaar en onverslijtbaar

Dat heb ik dus ook gehad met lenen. Het heeft mijn vader zijn moterblok een keer gekost. Was duur lenen. Ook dat de bodem soms twijfelachtig is. Ik wil niet mee maken dat er eentje door de bodem gaat :n Van verhuren hoor ik toch ook wel verhalen dat men strand onder weg. Zit ik ook niet op te wachten.

Dat de aanschaf eenmalig is weet ik. Ik ben wel handig (als mijn lijf mee werkt) En mijn vader is het ook, daar zit het probleem niet. Ik heb een vrachtwagentje die omgebouwd is tot campertje, en die mag 2000 kg trekken.

Iets kopen heeft altijd het risico van is het wel goed? Of dat nu van € 1000,- is of van veel meer.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:53

Opzich zat ik ff op marktplaats te kijken, er staat best wel wat op voor die prijsklasse en als je handig bent en dingen zelf kan opknappen :) . Ik vind deze wel mooi http://link.marktplaats.nl/674480297

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 17:54

Kopen brengt altijd een risico met zich mee, net als huren of lenen.
Maar echt onder de prijs kopen/huren/lenen brengt zeker nog een veel hoger risico mee.
Ik zou echt even doorsparen en dan iets mooiers kopen als ik jou was.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:00

Mijn eerste trailer kwam uit 1980 en was eigenlijk een pony trailer, maar zetten mijn paard er in. (verstand komt met de jaren) Ik heb er toen der tijd 1100 euro voor betaald en er zatten een nieuwe bodem en zijwanden in, zelf een keer de banden vervangen en de remmen. Was een super fijn trailertje. Daarna een nieuwe hotra gekocht, maar toen ben ik een tijd gestopt met de hobby en trailer verkocht. Toen ik weer begon een Weijer uit 1991 gekocht met nieuwe bodem(1400 euro), dat was echt een miskoop bleek de nieuwe bodem over de oude te liggen en er makeerde nog meer aan. Vorig jaar een 1paards ifor uit 2006 gekocht was ruim 3 duizend euro en dat is echt een topper.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 18:03

paardjes123 die zag ik net ook staan. Nog redelijk in de buurt ook.

Waar ik ondertussen wel achter ben is dat leeftijd geen invloed heeft op een trailer, hoe er mee omgegaan is wel. Ik ben sowieso iemand die onder de trailer kijkt. Heb zo al enige trailers niet geleend wegens rotte hoeken.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:31

Voor een tweepaards van minder dan € 1.500,- weet je zeker dat je andermans ellende koopt. Doe er € 1.000,- bij, dan kun je er één kopen waar je a. je paarden veilig in kunt vervoeren en b. van mag verwachten dat ie zich terugverdient ipv. dat het een bodemloze put wordt wegens de ene reparatie na de andere.

Reken ik je voor:
Stel dat je 2x per maand op pad gaat met de trailer. Een knappe 2-paards huren kost hier in de buurt ca. € 50,- per dag. Dan zou dat je dus € 100,- per maand = € 1.200,- per jaar kosten. Dus als je naar een iets duurdere prijsklasse gaat en een tweedehands trailer van ca. € 2.500,- koopt (en voor dat bedrag moet je echt wel een redelijke kunnen vinden), heb je die er alsnog in 2 jaar uit en alles wat ie langer mee gaat, wat dus voor een dergelijk bedrag echt wel mag verwachten, is meegenomen. Gebruik je 'm minder vaak wordt uiteraard de terugverdientermijn navenant langer, maar dan nog moet het voor dat bedrag uiteindelijk zijn geld wel kunnen opleveren; een trailer in die prijsklasse moet bij goed onderhoud nmm. nog wel minimaal 5 jaar mee kunnen gaan zonder dat er heel grote kosten aan komen.

Eén advies: koop altijd bij een bedrijf, bij voorkeur eentje die is aangesloten bij de Bovag, en vraag minimaal 1 jaar garantie. Consumentenkooprecht geeft je een half jaar, maar als je 'm niet heel veel gebruikt kan er even overheen gaan, alvorens eventuele gebreken aan het licht komen. Zal je altijd zien dat dat dan na 7 maanden is. En een bedrijf is meestal ook nog wel aan te pakken als je onverhoopt toch een kat in de zak blijkt te hebben gekocht.

Een tweedehands trailer bij een particulier kopen is echt erg linke soep. Als er aan geklust is om gebreken te verbergen, ga je ze wellicht niet vinden bij je eigen inspectie voor de aankoop. En ook al heb je theoretisch tot 6 weken na de levering de tijd om de koop ongedaan te maken als ie toch niet deugt, zie in geval van een particulier je geld maar eens terug te krijgen. De praktijk is toch: garantie tot het hek.

Mocht je er bij een particulier eentje vinden waarvan je toch denkt: dat is precies wat ik zoek, deal dan iig. af dat je hem voor aankoop bij een onafhankelijk bedrijf technisch mag laten keuren en dat bij een negatief koopadvies de koop niet doorgaat. Ben je mss. wel € 100,- achteruit voor die keuring, maar da's altijd goedkoper dan aan eentje blijven hangen waar een reparatie op komt, daar ben je snel een veelvoud aan kwijt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 18:46

In jou geval TS zou ik kopen... Als je de kosten van het huren gaat tellen ben je straks echt goedkoper uit!

Een trailer vinden van 1000 euro is op zich ook niet zo heel moeilijk... Er staan nog genoeg goede te koop, alleen moet je wel even zoeken en idd je ogen open houden!
Ik heb overigens de oude 2-paards trailer van mijn vriend een paar jaar geleden op mp gezet, maar er reageerde bijna niemand :') Ze zijn in principe redelijk waardevast, maar houd er ook rekening mee dat er een overvloed is aan mensen die nu graag "kleingeld" van hun trailer willen maken in deze crisis! Dus dat kan best nog gunstig zijn voor jou TS...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 19:03

ik zou kopen. :j

ik heb ook jaren een trailer gehuurd, wat een ellende zeg -O-
was 15km verderop en vaak moest ik hem al om 7.00u ophalen[ omdat ik hem toen alleen huurde voor kliniek bezoeken]om om 10.00 eerst terug naar stal en dan naar Vlaardingen door 2 tunnels

soms had ik een fijne en schone trailer ,maar ook vaak een oude en nog mest de mest van een voorganger erin.

ik heb de mijne in 2006 in Friesland gekocht,was ff een dag reizen maar het is een super goed karretje
een Hotra Othello
had altijd binnen gestaan en bij mij ong 2 jr buiten en daarna ook binnen
heb hem vorige week opnieuw laten kitten en de banden zijn eraf geweest ,en alles was goed zeer goede bodem :j

nu kan ik hem pakken wanneer ik wil, ik gebruik hem ook om openhaardhout te halen [ boomstammen :+ ]

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:12

ik heb uiteindelijk gekocht. In het verleden kon ik in nood altijd een trailer gebruiken en voor uitstapjes huurden wij een veevrachtwagen met chauffeur of een trailer. Nu ik een eigen trailer heb ga ik zeer regelmatig met paard en trailer op pad. En qua onderhoud valt het mij reuze mee. Jaarlijkse controle en tot nu toe nog geen reparaties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:19

Ik zal gewoon nieuwe kopen.
Bij 2d handsje lijkt goed koop, maar vaak duurt niet lang en is dan aan grote onderhoud toe waar door je uiteindelijk net zo duur uit ben.

Voordeel van nieuwe is dat meteen garantie en onderhoudsbeurt bij zit. Doe goed en koop meteen een aluminium met een aluminium bodem, die kosten namelijk bijna niks in onderhoud.

Edit,
voor 4000,- heb je al nieuwe houten trailer ;)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:30

Joram je kan niet in iemand anders zijn portemunee kijken, 4000 euro is ontzettend veel geld. Helemaal als je gewoon iedere maand een hypotheek moet betalen en een gewone baan heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:44

Ik geef alleen als tip voor geval dat gene wel geld heeft. Je zou maar net voor 3000,- een 5 jaar oude trailer kopen terwijl je voor iets meer een nieuwe hebt.
En over periode van 12 jaar gerekend zit maar weinig prijs verschil tussen een nieuwe en 2de handse als je de reparatie kosten in mee neemt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 12:55

Ik heb 5 jaar geleden mijn 1999 Atec 2-paards trailer voor 2000 euro gekocht.
Nieuwe bodem in enz enz.. prima trailer.
Mijn vriend zei nog... ja hoe vaak ga je er mee weg... nou vaak dus.
Als die er staat gebruik je hem

Ik heb hem nu 5 jaar laten ingeruild en kreeg en dus nog 1750 euro voor.

Alleen... was ik dus nu aan de beurt geweest, ze hoeken van de zijwanden kon je dus al een schroevendraaier doorsteken.
Bodem was nog goed...

Ik ben altijd erg zuinig op mijn trailer en we hebben hem toen we hem 2 jaar hadden oon netjes opgeknapt en geschilderd maarja de tand des tijds had hem toch ingehaald

Ik heb gekozen om dus een nieuwe te kopen ook omdat ik een mazzeltje had gehad.
Maar het is dus wel een 1,5 paards geworden want ik heb toch ook maar 1 viervoeter.

Was er wel klaar mee om de ellende van een ander te kopen.

Heb nu een nieuwe Bockmann Uno en ik moet zeggen.. een verademing achter je auto.

Dus mijn advies, ... spaar even door zodat je een trailer kan kopen van rond de 2500 euro zodat je er wat langer mee kan doen.
Koop hem bij een dealer met garantie en laat hem ieder jaar in onderhoud doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 13:00

ik blijf voorlopig bij huren, hier huur je een nette trailer voor rond de 30 euro. en als ik die trailer 1-2x per jaar nodig heb dan kan dat wel uit.(al moet ik dan een chauffeur met E-rijbewijs regelen)
heb ook een trailer gehad van €600,-, waar ik wel zelf mee mocht rijden. was ook wel handig maar voelde altijd vervelend als ik hem wat minder gebruikte en de trailer dan 'snel van me af ging'.
maar is het een idee, de leentrailer op te knappen en die te blijven lenen? mooie tussenweg lijkt me.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 22:35

Tja Als je zelf goed kijk hebt op de staat van de trailer en je hebt de zin om goed te zoeken kan je het treffen voor dat geld en dan zou ik in jou geval kopen. Zeker als je een auto hebt staan om ten alle tijde met de trailer weg te gaan . Op je vrije dag wakker worden en zin hebben in een bosrit? Prima , trailer achter de auto en lekker gaan, Heerlijk!
Zelf gebruik ik mn trailer minimaal 1 x per week maar in de winter wel dagelijks. Vind het heerlijk om de vrijheid te hebben om te gaan en te staan waar ik wil met de paarden.
Aan verzekering, als hij niet aan de auto hangt, betaal ik nog geen €50 per jaar. Jaarlijks een onderhoudsbeurt à €100 + wat kleine dingen . Eens in de 4 jaar nieuwe banden ( was volgens mij rond de €300,als ik me niet vergis) dat was het wel aan kosten.