wegenbelasting paardenauto B-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

truselientje

wegenbelasting paardenauto B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 13:49

Volgens de laatste berichtgevingen zijn ze eruit wat betreft de oldtimers. En dat is voor mij reden om alvast rekening te houden met eventuele wegenbelasting, aangezien dat bepalend zal zijn of we hem gaan klaar maken voor de APK of niet.
Ik moet als alles doorgaat straks wegenbelasting betalen voor mijn wagen op diesel en gebaseerd op het gewicht (om en nabij de 2950 kilo) gaat dat vermoedelijk niet grappig zijn, ten minste als ik hem in de juiste groep heb ingedeeld.
Dus ik ben wel benieuwd wat de mensen onder ons met een vergelijkbare wagen, maar dan geen oldtimer, aan wegenbelasting moeten betalen, of in welke groep ze vallen. Ik denk dat deze autos worden ingedeeld onder bestelauto, of heb ik het mis? Zelfs met kwarttarief is het dan belachelijk veel geld voor mij. Alvast bedankt voor de reacties.

Flint05

Re: wegenbelasting paardenauto B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:54

Als de auto tussen de 25 en 40 jaar oud is de wegen belasting toch max € 120 per jaar??

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 13:58

Alleen voor benzine, niet voor diesel.
Voor een vrachtwagen van die leeftijd dan wel weer, maar mijne is dus op dit moment een B-rijbewijs.
Die zou ik dan weer op kunnen keuren of wat anders zoeken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:25

B rijbewijs en dan al 2950 kg??? hou je niet veel over om paard in te zetten, of begrijp ik je nu verkeerd?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 08:43

Nee klopt, maar heb ook alleen kleine ponys en ben eigenlijk altijd maar met 1-tje op stap, dus deze is goed genoeg voor mijzelf.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:33

En keuren naar lichte vrachtwagen? En dan gaan voor een vrachtwagen tarief?

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 19:47

Ja, dat hebben we al besproken en ben nu aan het kijken naar de eisen die ze dan aan de auto stellen.
Er moet het nodige gebeuren aan de auto en als we dat besluiten moeten we het ook goed doen. Ik weet niet hoe streng ze de auto dan beoordelen bij de rdw en de kosten die er dan in totaal bij komen kijken.
Vandaar dat ik nu alle mogelijkheden op een rijtje zet, en dan is het wel fijn om te weten of ik inderdaad de juiste wegenbelasting heb berekend.
Afhankelijk van de kosten is het dan misschien ook beter om deze weg te doen en een vrachtwagen in goede/betere staat weer te kopen. Minder werk en misschien onder de streep wel goedkoper.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 14:58

Het blijft moeilijk, ik ben blij dat ik voor een camper gegaan ben ipv een paarden wagentje.
Trailer achter een camper is goedkoper nu dan een caravan achter een paarden wagentje. Kan nu ook zonder een hele combinatie op vakantie.

Sammy_Jo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:36

Ze gaan overwegen of er een 60 dagen kaart tot de mogelijkheid behoort.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 08:46

Je kan ook een veewagen onder het camper tarief laten vallen.
(dan betaal je maar voor 3 maanden per jaar),
Even de RDW bellen en vragen naar de opties.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 08:48

Dat zou echt super zijn, gezien ik lang niet zoveel dagen in het jaar rij.
Bedankt voor de update, had nog niet naar de resultaten van gisteren gezocht.

Edit ge-edit: wat betreft het campertarief, zou ik dan op 225 per jaar uitkomen. Maar dan moet ie wel als camper op papier staan en dat is ie niet. Zal eens kijken naar de mogelijkheden. Bedankt voor de tip.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:11

Hm, ik heb verkeerd gekeken, ik kom als camper op 900 per jaar. Geen optie dus en hij zal ook als camper ingericht moeten worden.
Dan kan ik nog beter op kwarttarief als bestelauto, want dan is het 700 per jaar.
In ieder geval veel te veel, over de 60-dagen kaart kan ik niets terug vinden. De moties van gisteren om een overgangsregeling te hebben voor diesels en lpg autos zijn verworpen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:21

bestelauto/grijs kenteken:, een particulier die een grijs kenteken rijdt betaald zelfde wegenbelasting als geel, grijskenteken (korting doordat het geen personenauto betreft met een bestelauto kenteken) werkt alleen als het een auto op naam van een zaak is met kamer van koophandel inschrijving.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:25

Dus dan zou hij als personenauto ingedeeld worden?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:35

ja want dat was juist het mooie van het grijze kenteken, voorheen betaalde een particulier ook het lage tarief als zijn auto grijskenteken had, dus ook voor diesel uitvoering en gas... alleen te veel mensen gingen grijs kenteken diesel/gas rijden omdat dat veel scheelde in de wegenbelasting, toen gingen ze invoeren dat wat betreft de laadruimte er een blok in moest kunnen, dat blok had geloof ik de afmetingen 125 x 45 x 90 hoog veel auto's vielen daardoor af omdat dat niet meer mogelijk was (mijn vader had toen een porsche 911 op grijs, op naam van de zaak) en er moesten schotten in en ramen geblindeerd in bepaalde gevallen, alleen maar omdat grijze kenteken rijden prive onaantrekkelijk te maken.

Later zijn ze echt gaan stellen dat je een kvk inschrijving moest hebben wilde je grijskenteken voordeel blijven houden. de markt had toen te veel grijze kentekens dus de kentekens bleven, alleen de voordelen voor particulieren vielen daardoor weg. Graag hadden ze gezien dat je aan kentekenplaat kon zien of de auto van de zaak was of prive, net zoals bij de groene kenteken plaat(garage) en blauwe (personenvervoer), maar dan zouden ze blijven zitten met al die autos die prive gebruikt worden en op grijs kenteken staan.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:47

Bedankt, dan heb ik eindelijk het antwoord op mijn eerste vraag ;)
Als personenauto wordt het zelfs 900 per kwartaal. Voor paardenvervoer mag je dan een kwarttarief hanteren, dus dat wordt 900 per jaar. Niet te doen dus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 23:12

speurneusc schreef:
bestelauto/grijs kenteken:, een particulier die een grijs kenteken rijdt betaald zelfde wegenbelasting als geel, grijskenteken (korting doordat het geen personenauto betreft met een bestelauto kenteken) werkt alleen als het een auto op naam van een zaak is met kamer van koophandel inschrijving.

Nog even dit recht zetten want dit is NIET waar!!

Als particulier betaal je geen provinciale opcenten bij grijs kenteken. Dit tarief is dus lager dan geel kenteken, maar hoger dan het "bedrijfstarief".

Voorbeeld:
Auto, geel kenteken, op Diesel, 2051 - 2150kg, in Utrecht: 596 euro
Auto, grijs kenteken, particulier, op Diesel 2051 - 2150kg (provincie wordt niet gevraagd): 470 euro per kwartaal
Auto, grijs kenteken, bedrijf, 2051 - 2150kg, de rest is niet relevant: 123 euro per kwartaal.

Zoals je ziet zit er dus wel degelijk verschil in de tarieven bij grijs kenteken!

Berekenen doe je hier: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... belasting/

CBakkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:42

Ik heb een Mercedes Benz vrachtwagentje B rijbewijs (diesel) 2300 kg mag dus 1200 kg laden, ik betaal 44,- per maand aan wegenbelasting, verz 80,- per jaar.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 17:18

De wagen is inmiddels niet meer in mijn bezit, hebben de overstap naar vrachtwagen maar gemaakt :D
Wegenbelasting zou veel te hoog worden op deze wagen, zelfs met kwarttarief meer dan dat ik er voor over had. Maar iedereen bedankt voor alle reacties :)

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:06

Ik ben toch even heel benieuwd.. Dat de wegenbelasting op oldtimers komt dat weet ik maar nu las ik dat paardenvoertuigen in aanmerking komen voor het kwarttarrief..

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... envoertuig

Ik heb namelijk een hele leuke B vrachtwagen gezien die in orde is en uit 1982 komt.
Valt die dan onder het kwarttarrief of krijg je dan alsnog de volle mep? En op de site van de belastingdienst kan ik ook nergens vinden wat dat bedrag dan zou moeten wezen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:37

Elmars_Floor schreef:
Ik ben toch even heel benieuwd.. Dat de wegenbelasting op oldtimers komt dat weet ik maar nu las ik dat paardenvoertuigen in aanmerking komen voor het kwarttarrief..

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... envoertuig

Ik heb namelijk een hele leuke B vrachtwagen gezien die in orde is en uit 1982 komt.
Valt die dan onder het kwarttarrief of krijg je dan alsnog de volle mep? En op de site van de belastingdienst kan ik ook nergens vinden wat dat bedrag dan zou moeten wezen.

Bel even met de belastingdienst hoe die regels er na 1 jan uit gaan zien (voorop gesteld dat er nog niet gauw iets veranderd wordt).
Ik verwacht dat dat kwarttarief gehandhaafd blijft, maar het is dan wel 1/4 van de volle mep.

Oh, enne, als je naar een B-rijbewijsgebakje gaat kijken, vraag dan eerst het kenteken op en check de gegevens in de RDW-database of dat het wel zinvol is om te gaan kijken. http://www.rdw.nl/particulier/Paginas/default.aspx
Er staat bijvoorbeeld een wagen op Bokt die als tweepaards met menwagen wordt verkocht, maar volgens de opgave in de RDW-database maar 600kg laadvermogen heeft. Dan kunnen er niet eens twee shetten op, laat staan een wagen.........

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:45

Dank je wel voor je antwoord.
Dat is wel een idee.. had kenteken al gecheckt. Wagen is zelf 2520 kg Dus heeft 980kg laadvermogen. Voor een D/E pony's moet dat wel lukken of zie ik dat verkeerd? Want met een laadvermogen van 600 zouden toch 2 shetten van circa 200-250kg erop kunnen?

Edit: Zag al dat ik niet gekeken heb naar het gewicht rijklaar (dus 90% volle tank en bestuurder.) Rijklaar zal die dan op 2620 kg dus dan word het inderdaad krap met het gewicht.
Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 30-06-13 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:56

Elmars_Floor schreef:
Dank je wel voor je antwoord.
Dat is wel een idee.. had kenteken al gecheckt. Wagen is zelf 2520 kg Dus heeft 980kg laadvermogen. Voor een D/E pony's moet dat wel lukken of zie ik dat verkeerd? Want met een laadvermogen van 600 zouden toch 2 shetten van circa 200-250kg erop kunnen?

Ehm, nee, dat zal je tegenvallen.
Was de auto geregistreerd als veewagen? Zo niet, loop je het risico dat alles wat erin gebouwd is, nog van die 980kg af gaat! Eerst wegen, dan eventueel kopen!
Ga er vanuit dat jij met al je spullen 100 - 150kg weegt. Ga je met z'n tweeen, zit je dus al snel over de 200kg, hetgeen je nog 750 - 780kg over laat voor twee pony's. Die mogen dan dus max 390kg per stuk wegen.......

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:59

Ja dank je las er al overheen zag ik.
De wagen staat wel als veewagen geregistreerd. Maar dan alsnog denk niet dat het wat gaat worden. Zag er zo prachtig uit.. Mooie prijs en goed uitziend.. Dan maar door sparen.. ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 11:04

Elmars_Floor schreef:
Ja dank je las er al overheen zag ik.
De wagen staat wel als veewagen geregistreerd. Maar dan alsnog denk niet dat het wat gaat worden. Zag er zo prachtig uit.. Mooie prijs en goed uitziend.. Dan maar door sparen.. ;)

Precies om die reden roep ik ook: haal je C-rijbewijs en koop een vrachtwagentje. VW LT 40-45 is er bijvoorbeeld als B-rijbewijs maar ook in een C-rijbewijs-versie. Dezelfde auto, 1000-1500kg MEER laadvermogen en dat is precies wat de meeste B-rijbewijswagens te kort komen.
Mercedes Benz Sprinter en Iveco Daily hebben ook dergelijke uitvoeringen en andere merken waarschijnlijk ook wel, maar ik ben niet van alle details van alle merken op de hoogte :D