Geweigerd als lid bij vereniging.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sabientjeuh

Geweigerd als lid bij vereniging.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 00:16

Even een lang verhaal in het kort.

Ik ben 17 jaar lang lid geweest van de plaatselijke vereniging.
Heb me voor alles daar ingezet, van lesgeven, schoonmaken, dingen organiseren enz enz enz.

Vorig jaar zijn er wisselingen in het bestuur geweest.
Daar is het helaas niet beter van geworden....

Mijn moeder is 7 jaar penningmeester geweest,
en een kennis is met de wisseling ook hun het bestuur gekomen.

Nu zijn ze allebei het bestuur uitgegteiterd,
omdat ze een andere mening over dingen hadden.

Er is eigenlijk maar 1 die de dienst uitmaakt, en de rest volgt domweg...

Een aantal maanden terug was ik er zo zat van, dat ik alles heb opgezegd...

Maar nu dacht ik ik meld me weer aan want ik ben gek als ik ergens anders lid word,
Aangezien ik dit lopend kan doen.

Maar nu weigeren ze me als lid!

Er is over en weer al weer flink mail verkeer geweest, maar ze blijven weigeren.

Er zijn in het verleden wel dingen over en weer gegaan, wat niet netjes was.
Maar dat kwam ook van 2 kanten, omdat de frustraties steeds hoger opliepen.

Eigelijk is het een persoonlijk conflict tussen mij en een bestuurslid.
En omdat hij mij zo niet pakken kan, doet hij het zo.
Helaas is de rest zo dom, en hij zo manipulatief dat ze met hem er in mee gaan.

Helaas zegt het knhs dat ze zomaar leden mogen weigeren, zonder reden....

Bah, wat is dit frustrerend...

Heeft iemand hier ervaring mee? En zou het nut hebben rechtsbijstand in te schakelen?

Bedankt voor het lezen....

(het is toch nog een vrij lang verhaal geworden. En weet niet of het hier goed staat).

Hannanas

Re: Geweigerd als lid bij vereniging.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:29

Wil je daar nog überhaupt wel lid worden met zulke personen?

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 00:54

Tjah, dat vraag ik mij steeds af...
Aan de ene kant denk ik, hij zal het toch niet voor elkaar krijgen om alleenrecht te hebben.
Aan de andere kant is het ook zo dat ik denk, wil ik mijn energie hier nog insteken....

De reden waarom ik juist daar zo graag heen wil, is dat het maar 100m verderop is.
En ik anders constant met de trailer moet.

En waar ik me ook kwaad om maak is, als ik niet opgezegd had hadden ze me niet kwijt gekund.
Omdat daar geen enkele reden voor zou zijn geweest.

En die vereniging or gewoon in mn hart na 17 jaar....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 01:57

ED --> TAO

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 02:16

Sabientjeuh schreef:
Heeft iemand hier ervaring mee? En zou het nut hebben rechtsbijstand in te schakelen?

Een vereniging mag in principe leden weigeren, dat valt onder de vrijheid van vereniging. Er zijn wel uitzonderingen op, bijvoorbeeld dat discriminatie natuurlijk niet toegestaan is. Probleem is ook nog dat het lastig is om je gelijk te halen, zelfs al zouden ze regels overtreden.

Zie ook deze en deze sites.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:27

Doe geen moeite; dergelijke besturen zitten zelden lang. Blaast zichzelf vanzelf een keer op door interne kift......

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:28

Tja, helemaal als de communicatie niet netjes is verlopen kunnen ze zelfs als je de rechtbank in zou willen gaan prima aantonen waarom jij als ongewenst persoon beschouwd wordt.. Ik zou echt je energie ergens anders in steken.. Dit soort lui gun jij je geld toch niet??

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:30

Dat zou ook mijn insteek zijn, troi. Probleem is dat het 'in beroep gaan' tegen de beslissing kan door het indienen van een klacht... bij dezelfde vereniging. Enige andere stap is een gang naar de rechter (ik betwijfel of ze erg onder de indruk zullen zijn van rechtsbijstand, als die al actie kunnen ondernemen), maar dat is voor veel mensen simpelweg te duur. Zeker voor een probleem als dit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:12

Exitium schreef:
Dat zou ook mijn insteek zijn, troi. Probleem is dat het 'in beroep gaan' tegen de beslissing kan door het indienen van een klacht... bij dezelfde vereniging. Enige andere stap is een gang naar de rechter (ik betwijfel of ze erg onder de indruk zullen zijn van rechtsbijstand, als die al actie kunnen ondernemen), maar dat is voor veel mensen simpelweg te duur. Zeker voor een probleem als dit.

Je kunt altijd je rechtsbijstandsverzekering vragen om advies. Dat dat advies zeer waarschijnlijk is om in de beslissing te berusten, tja..........

Laat ik het anders insteken: waarom maak je je zo druk om lidmaatschap van die vereniging? Wat heeft die club te bieden dat je ergens anders niet kan vinden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:24

Zie het als een leermoment. Blijf altijd netjes in je communicatie, zelfs als de andere partij dat niet is..

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:31

ikke schreef:
Doe geen moeite; dergelijke besturen zitten zelden lang. Blaast zichzelf vanzelf een keer op door interne kift......

Hier ben ik het ook wel mee eens, denk dat ik er maar op wacht totdat dit gebeurt..

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:35

troi schreef:
Zie het als een leermoment. Blijf altijd netjes in je communicatie, zelfs als de andere partij dat niet is..

Dat valt niet altijd mee....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:38

jeetje dit klinkt mij wel heel bekend in de oren zeg; ook moeder en dochter - dochter jaren les gegeven op de ponyclub en moeder altijd meegeholpen en er komt 1 ander bestuurslid en die verziekt de hele boel!
Zou ze lekker de je weet wel laten genieten meiss, ontploft vanzelf en gebeurt dat niet, dan wil je er toch al helemaal niets meer mee te maken hebben, want dan is de rest al geen haar beter....

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 11:39

minimelona schreef:
jeetje dit klinkt mij wel heel bekend in de oren zeg; ook moeder en dochter - dochter jaren les gegeven op de ponyclub en moeder altijd meegeholpen en er komt 1 ander bestuurslid en die verziekt de hele boel!
Zou ze lekker de je weet wel laten genieten meiss, ontploft vanzelf en gebeurt dat niet, dan wil je er toch al helemaal niets meer mee te maken hebben, want dan is de rest al geen haar beter....

Je hebt helemaal gelijk....

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:46

Sabientjeuh schreef:
troi schreef:

Dat valt niet altijd mee....

Klopt, het kan ook erg lastig zijn. Er zijn twee gedachten waar je aan vast moet houden. "Als zij mensen zo behandelen, verdienen ze het niet om me bij hun club te hebben" en "als ik zo terug ga doen, ben ik net zo als zij en dat wil ik niet". Persoonlijk denk ik dat je beter af bent door ze links te laten liggen.

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:50

Maar weigering zonder reden is toch enigzins vreemd en zal in een rechtbank of gelijksoortige situatie heel snel aan het licht komen. En heeft je vereniging geen regeling waarbij bestaande leden nieuwe leden mogen aandragen, zeker gezien je ervaring?

De kans dat het inelkaar stort is zeker aanwezig, maar is het slim om deze situatie aan het lot over te laten? Straks heb je geen vereniging meer.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:51

Heeft het bestuur niet nog een baas die je zou kunnen contacteren?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:52

DMZSniper schreef:
Maar weigering zonder reden is toch enigzins vreemd en zal in een rechtbank of gelijksoortige situatie heel snel aan het licht komen. En heeft je vereniging geen regeling waarbij bestaande leden nieuwe leden mogen aandragen, zeker gezien je ervaring?

De kans dat het inelkaar stort is zeker aanwezig, maar is het slim om deze situatie aan het lot over te laten? Straks heb je geen vereniging meer.

Dan richt je toch gewoon een nieuwe vereniging op........

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:55

ikke schreef:

Is prima als dat zó ongelofelijk makkelijk kan, maar het scheelt een hoop werk en je verliest wellicht de financiele basis van de oude vereniging. Het is moeilijker om te starten dan het is om door te gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:03

DMZSniper schreef:
ikke schreef:

Is prima als dat zó ongelofelijk makkelijk kan, maar het scheelt een hoop werk en je verliest wellicht de financiele basis van de oude vereniging. Het is moeilijker om te starten dan het is om door te gaan.

Welnee, er blijft altijd wel ergens een restantje over. Een vereniging is een rechtspersoon, dus dat kan niet zomaar verdwijnen. Al stapt het hele bestuur op; maakt niet uit, het bestuur heeft niks te zeggen; de leden bepalen wat er gebeurt. Dus als het bestuur opstapt, dan benoemen de leden een nieuw bestuur en klaar is Klara.........

DMZSniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:12

ikke schreef:

ikke schreef:
Welnee, er blijft altijd wel ergens een restantje over. Een vereniging is een rechtspersoon, dus dat kan niet zomaar verdwijnen. Al stapt het hele bestuur op; maakt niet uit, het bestuur heeft niks te zeggen; de leden bepalen wat er gebeurt. Dus als het bestuur opstapt, dan benoemen de leden een nieuw bestuur en klaar is Klara.........

Ligt het aan mij of zijn de bovenste twee uitspraken niet hetzelfde? Het laatste is namelijk niet het oprichten van een nieuwe vereniging, wat jij eerder voorstelde. Dat kost veel meer moeite, wat mijn punt was.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:21

DMZSniper schreef:
ikke schreef:

ikke schreef:

Ligt het aan mij of zijn de bovenste twee uitspraken niet hetzelfde? Het laatste is namelijk niet het oprichten van een nieuwe vereniging, wat jij eerder voorstelde. Dat kost veel meer moeite, wat mijn punt was.

Als je te laat bent om de scherven op te vegen, dan zul je wel moeten........

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:50

XxSasjuhh schreef:
Heeft het bestuur niet nog een baas die je zou kunnen contacteren?

Helaas niet...

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 22:56

DMZSniper schreef:

Het is ook vreemd, maar ik heb geen poot om op te staan.
Aangezien de KNHS aangeeft, dat je zonder reden mensen mag weigeren...
Dus denk ik dat weinig zin heeft om nog door te gaan.....

Helaas heb ik net ook maar de stap genomen, om me aan te melden bij een andere vereniging..... :(

ThinkCreativ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:55

Lastige keus, maar ik denk wel dat dat het beste is. De vereniging kiest ervoor om een kinderachtig spel te spelen, het lijkt me daarom ook niet plezierig als je om één of andere reden ineens wel zou zijn aangenomen. Waarschijnlijk proberen ze je dan toch weg te krijgen en dan heb je nog niets.

Ik hoop dat je veel plezier kan beleven bij de andere vereniging, ook al zal je dus veel met de trailer op weg moeten.