schade aan trailer, wie verantwoordelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

edith2

schade aan trailer, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:27

Even een vraagje medebokkers: als ik een chauffeur met trailer inhuur voor het vervoer van mijn paard en mijn paard trapt in de zwarte rubber mat een scheur. Wie is er dan verantwoordelijk voor de schade?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:29

Mij lijkt dat zo'n bedrijf verzekerd is voor zulke schade?

Lianne86

Re: schade aan trailer, wie verantwoordelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:30

Verzekering maakt niet uit, het is jouw paard die schade maakt --> jouw verantwoordelijkheid..

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:32

je hebt toch wel een WA verzekering? mijn paard is ooit door de kap heen gegaan van de trailer van iemand anders, ik heb mijn WA verzekering aansprakelijk gesteld, kwam binnen 24 uur een expert van de verzekering, en binnen 48 uur werd er 1000 euro uitgekeerd... daar heb je dus een WA verzekering voor...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:33

Heb je een professioneel bedrijf of een bekende ingehuurd , heb je ervoor betaald en welke afspraken heb je gemaakt. Heb je de trailer van te voren bekeken of er al schade was? En hoe groot is de schade?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 11:41

Bedrijf is prof, er is voor betaald en vooraf was er geen schade (scheur is zo'n cm of 15). Niet dat er al echt een discussie over is hoor. Mensen reageerde coulant maar ik vroeg het me gewoon af.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:08

Dan hoort het volgens mij bij het bedrijfsrisico of er moet duidelijk in de voorwaarden staan dat jij aansprakelijk bent voor de schade.

LuckyPhantom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 14:00

ALs het een professioneel bedrijf is hoort die er voor verzekerd te zijn.
Tenzij in een contract of mondeling afspraken staan waarin staat dat als er schade is door jou paard dat het jou verantwoordelijkheid is en jij de kosten moet dekken.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 19:26

Ok, bedankt voor de info allemaal

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:04

Ik heb het ook in een ander topic gepost, en zal het even kort herhalen:

Citaat:
Ik zou niet te snel denken. De verhuurder kan dan wel verzekerd zijn, maar daar moet je nu niet naar kijken. Als hij je gaat aanklagen, of misschien zijn verzekering wel bij jouw verzekering dan krijg je te maken met het stuk aansprakelijkheid.

Van de Paardenadvocaat:
Citaat:
De wet bepaalt dat de bezitter van een paard aansprakelijk is voor de door het paard aangerichte schade, tenzij aansprakelijkheid op grond van onrechtmatige daad zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor de schade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.

Jij als bezitter is dan, grofweg gezegd, verantwoordelijk voor de gedragingen van het paard in de trailer.

GP500

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:03

Dat is te algemeen denk ik quad.

Je huurt een prof bedrijf in om een paard te vervoeren.
Ze weten wat daar bij komt te kijken.

Zo'n schuur in de mat zal vaker voorkomen of ergens een deuk in tijdens het vervoer.
Dat moet zo'n bedrijf in hun prijs meenemen of zoals gezegd vermelden dat opdrachtgever verantwoordelijk is voor schade die het paard veroorzaakt.

En dan kun je mss bij zo'n mat nog stellen, dat er aangetoond moet worden of dat we alleen door dat paard komt. wordt vaker gebruikt.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:50

Precies, maar iets wat gebeurd tijdens het vervoer wat bijvoorbeeld een persoon beschadigd of trailer want paard was agressief kan bovenstaande wel gelden.
Kijk in elk geval de voorwaarden van het bedrijf even na, wat er in staat over eventuele gevolgen.

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:38

Nuja, wat Quad zegt klopt wel (in beginsel :z) De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de geleden schade tenzij... Het doet er dan niet toe of je er schuldig aan bent of een verwijt kan worden gemaakt, het feit dat jij in hoedanigheid van bezitter van het paard te gelden hebt is genoeg. Maar een basisprincipe is binnen het aansprakelijkheidsrecht: ieder draagt zijn eigen schade. Kortom.. je zult voor de schade moeten opdraaien behalve wanneer het vervoerbedrijf redelijkerwijs op andere wijze (via verzekering) aanspraak kan maken op een vergoeding.

Verder is elke situatie weer anders, dus er hangt ook veel af van de omstandigheden van het geval ofc :P Maar over het algemeen is wat Quad zegt wel de hoofdregel :j

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:03

Joosie200 schreef:
Nuja, wat Quad zegt klopt wel (in beginsel :z) De bezitter van een dier is aansprakelijk voor de geleden schade tenzij... Het doet er dan niet toe of je er schuldig aan bent of een verwijt kan worden gemaakt, het feit dat jij in hoedanigheid van bezitter van het paard te gelden hebt is genoeg. Maar een basisprincipe is binnen het aansprakelijkheidsrecht: ieder draagt zijn eigen schade. Kortom.. je zult voor de schade moeten opdraaien behalve wanneer het vervoerbedrijf redelijkerwijs op andere wijze (via verzekering) aanspraak kan maken op een vergoeding.

Verder is elke situatie weer anders, dus er hangt ook veel af van de omstandigheden van het geval ofc :P Maar over het algemeen is wat Quad zegt wel de hoofdregel :j

Omstandigheden kunnen hier vrij belangrijk zijn om heel eerlijk te zijn. Even ervan uitgaand dat de trailer specifiek voor transport van paarden is, hoort een mat er tegen te kunnen dat er paarden op staan.

Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre dit niet onder bedrijfsrisico valt. Zo'n mat is bedoeld om de paarden op te laten staan, en zo'n ding slijt dan ook en gaat uiteindelijk kapot. Een nieuwe mat zou niet zomaar kapot mogen gaan, en bij een mat die al jaren gebruikt wordt ligt het voor de hand dat die uiteindelijk kapot gaat. Het lijkt me niet dat de mat elke week vervangen wordt.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 23:43

Dat wat jij aangeeft exitium, dacht ik ook. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor je dier maar dit is iets waar een trailermat tegen zou moeten kunnen, zeker als het nagenoeg nieuw is. Nou ja, bedankt voor het licht wat jullie hierop hebben laten schijnen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:03

edith2 schreef:
Dat wat jij aangeeft exitium, dacht ik ook. Natuurlijk ben je verantwoordelijk voor je dier maar dit is iets waar een trailermat tegen zou moeten kunnen, zeker als het nagenoeg nieuw is. Nou ja, bedankt voor het licht wat jullie hierop hebben laten schijnen.

Ja, het lijkt mij ook het meest logisch. Op het moment dat een vrachtwagen gevuld is met lading die de vloer of zijkant van de trailer beschadigt, gaat de eigenaar die schade ook niet zonder meer verhalen op degene van wie de lading is. Als een trailer gebruikt wordt waar 'ie gebruikt voor dient te worden en dat gebeurt op een fatsoenlijke manier, lijkt het mij gewoon onder risico voor de eigenaar van de trailer te vallen. Het zou wat anders zijn als het min of meer bewust gedaan was door de mat bijvoorbeeld los van de grond te leggen (waardoor op de plek waar je paard gaat staan geen steun onder de mat zit), maar dat lijkt me nogal stug. :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:23

Maar als de lading niet conform de regels zijn vast gezet en de vervoerder constateert vervolgens schade zijn de kosten voor hem, de vervoerder is ten alle tijde aansprakelijk voor degelijk vervoer.
In het geval dat het paard schade maakt bijvoorbeeld door te schoppen is de eigenaar van het dier dus verantwoordelijk. Maar... Is het schoppen een gevolg van dat het paard niet goed vast gezet is of iets dergelijks (ik noem maar iets) dan ligt de schuld bij de vervoerder.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:36

Quad schreef:
Maar als de lading niet conform de regels zijn vast gezet en de vervoerder constateert vervolgens schade zijn de kosten voor hem, de vervoerder is ten alle tijde aansprakelijk voor degelijk vervoer.
In het geval dat het paard schade maakt bijvoorbeeld door te schoppen is de eigenaar van het dier dus verantwoordelijk. Maar... Is het schoppen een gevolg van dat het paard niet goed vast gezet is of iets dergelijks (ik noem maar iets) dan ligt de schuld bij de vervoerder.

Het vastzetten van lading gebeurt normaal met bijvoorbeeld spanbanden. Dat is bij pallets en dergelijke handig, maar bij een levend dier natuurlijk geen optie. De benen van een paard kun je moeilijk aan de vloer vastplakken, dus er blijft altijd een bepaald risico. Daar zou een trailer dan ook op gebouwd moeten zijn. Als er materiaal gebruikt wordt dat daar blijkbaar niet op gekozen is, of dat al zo versleten is dat er een scheur in getrapt kan worden, moet je daar dan de eigenaar van het paard verantwoordelijk voor stellen?

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:48

Geval van scheur in de mat omdat hij versleten is duidelijk voor de verhuurder.
Gat in de trailer doordat paard agressief is hoort op rekening van de eigenaar te komen. Maar stel dat hij agressief wordt omdat er puin op de vloer zit, dan kom je weer terecht bij de verhuurder.

Het hangt echt per situatie af wie of wat verantwoordelijk is voor de gevolgen van iets.
Lees dus de voorwaarden en wetten wat betreft aansprakelijkheden goed door.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 01:03

je paard zal maar door de bodem zakken.....moet je dan als eigenaar ook een nieuwe bodem financieren voor zon bedrijf?

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:09

Jimbo schreef:
je paard zal maar door de bodem zakken.....moet je dan als eigenaar ook een nieuwe bodem financieren voor zon bedrijf?

Enkel wanneer je kan aantonen dat het gebeurd Door het paard zelf en dat het bedrijf het niet had kunnen voorkomen.

In zo'n geval zal alleen al sneller het bedrijf de schuld krijgen, ivm wellicht rottende vloer, slecht onderhoud of noem maar op.
Het paard zou ook geen al te beste ervaring krijgen en wellicht ook zorg nodig dan, dus die kosten zijn eventueel te verhalen op het bedrijf indien aangetoond dat zij dit hadden kunnen voorkomen.

Ethirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:17

Als de schade bij normaal gebruik van de trailer niet had kunnen ontstaan, dan lijkt het me dat de verhuurder daarvoor zijn verzekering moet aanspreken. Het blijft een trailer die bestand moet zijn tegen het vervoer van één of meerdere paarden.

Is het zo dat je paard op hol slaat en de halve trailer sloopt, dan ben jij als eigenaar verantwoordelijk voor de schade en zal je een beroep moeten doen op je eigen (WA) verzekering.

Zo'n mat is waarschijnlijk voor de verhuurder sowieso een slijtage onderdeel. Het zorgt ervoor dat het materiaal daaronder niet stuk gaat of snel slijt. Dat is waarschijnlijk ook waarom er gewoon coulant mee omgegaan wordt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:35

Quad schreef:
Jimbo schreef:

Enkel wanneer je kan aantonen dat het gebeurd Door het paard zelf en dat het bedrijf het niet had kunnen voorkomen.

Lijkt me dat dat aan het bedrijf is om aan te tonen, je hoeft niet zelf aan te tonen dat het de schuld van je paard is. :+

Heb je trouwens al contact gehad met je verzekeringsmaatschappij Edith? Ben wel benieuwd wat zij er over te zeggen hebben. Ze zouden hier ook uitsluitsel over moeten kunnen geven lijkt me. En over wat voor bedrag praten we ongeveer?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:39

Als je bij een professioneel bedrijf hebt gehuurd, dan hebben zij ongetwijfeld huurvoorwaarden. In die huurvoorwaarden staat als het goed is wie waarvoor verantwoordelijk is. Dat zou dus het eerste zijn waar je naar moet kijken -> de huurvoorwaarden. Die heb je namelijk geaccepteerd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:52

Voorwaarden zul je altijd naast de wet moeten leggen, de wet is namelijk leidend. Voorwaarden mogen afwijken, maar alleen in het voordeel van de klant. Als de garantie op een product wettelijk bijvoorbeeld op twee jaar staat, mag je daar enkel vanaf wijken door deze in je voorwaarden langer te maken. In je voorwaarden vermelden dat de garantie zes maanden is, mag dan niet en maakt dat stuk van de voorwaarden ook ongeldig.