Goedkoop paspoort aanvragen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Goedkoop paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 17:15

Een vriendin van mij(zonder bokt account) heeft twee shetlander hengstjes.

Eentje daarvan is gechipt en heeft een paspoort maar staat niet op haar naam, dit wil ze wel graag.

De andere is nog niet gechipt, deze wil ze laten chippen en ook meteen een paspoort aanvragen.

Moet dat persée bij het nsps of kan ze het ook gewoon bij de knhs doen? Hoe zit dat precies? en wat is het goedkoopst en/of slimste.

bedankt!

Dobel

Re: Goedkoop paspoort aanvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:40

het ene hengstje heeft papieren maar zal nooit goedgekeurd gaan worden dus valt het nut van het papier in mijn ogen weg. Op naam zetten kan maar kost wel geld en volgens mij moet je dan ook lid zijn. De andere zou ik chippen via de dierenarts dan krijg je volgens mij gwoon paspoort

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:08

Paspoort aanvragen kan bij elke willekeurige stamboek. Je zou gerust met een shet een paspoort en chip kunnen aanvragen bij het Shire stamboek bij wijze van spreken.

Uiteraard kan het chippen en paspoort ook gewoon via het NSPS, die overigens ook een van de goedkoopste stamboeken is als ik het goed heb!
Via het NSPS voor niet-leden is een chip + paspoort 40 Euro. Een paspoortconsulent vanuit het stamboek komt dan jouw pony chippen. Verder geen andere kosten, voor 40 Euro ben je dus geheel klaar.

Is dus veel goedkoper dan via de dierenarts en het KNHS. Daar moet je eerst voorrijkosten voor de dierenarts betalen, vervolgens voor het laten zetten van chip, en kosten van de chip. En daarnaast nog kosten bij het KNHS voor paspoort-aanvraag. Je bent dus uiteindelijk dubbel zo duur uit!

Overschrijven op naam kan ook als je geen lid bent van het NSPS, het tarief is dan alleen duurder.
Je betaalt dan namelijk 23 Euro.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 10:45

shetlandfan schreef:
Paspoort aanvragen kan bij elke willekeurige stamboek.

Niet waar. Gesloten stamboeken zullen nooit voor een shet of welk "vreemd" ras ook een stamboek uitgeven.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:16

Koper schreef:
shetlandfan schreef:
Paspoort aanvragen kan bij elke willekeurige stamboek.

Niet waar. Gesloten stamboeken zullen nooit voor een shet of welk "vreemd" ras ook een stamboek uitgeven.

Geen stamboom bedoel je waarschijnlijk, maar daar gaat het hier niet om, wel om een paspoort en dat kan je in principe bij elk stamboek aanvragen.

Mijn X-fries heeft ook een paspoort van het Shetlander stamboek omdat die op dat moment het goedkoopste waren, is al meer dan 10 jaar geleden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:22

Idd, paspoort en stamboekpapier zijn 2 heel verschillende dingen. Stamboek papier kan je niet overal aanvragen, paspoort wel.

Via een stamboek is een stuk goedkoper dan via de VA en de KNHS.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:26

Delphi2 schreef:
Geen stamboom bedoel je waarschijnlijk, maar daar gaat het hier niet om, wel om een paspoort en dat kan je in principe bij elk stamboek aanvragen.

Nee, ook geen paspoort. Afstammingspapier uiteraard ook niet. Je kunt NIET bij elk stamboek een paspoort aanvragen. Sommige stamboeken geven alleen paspoorten uit voor paarden van dat specifieke ras.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 11:53

Sommige doen dat dus blijkbaar wel.

Ik heb een Quarter met een paspoort van het NFjPS :roll:

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:47

In ieder geval bij het NSPS kun je zo paspoort aanvragen ongeacht het ras. Je krijgt dan een I&R paspoort uiteraard als het een papierloze pony betreft.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:57

koper, elk erkend stamboek in Nederland mag een pve/i&r paspoort uitgeven, wat ze voor zover ik weet ook gewoon doen dus dat is helaas niet waar wat je zegt.

Inderdaad zijn de shetlanders en het appaloosa stamboek een van de goedkopere stamboeken qua uitgeven van I&R paspoorten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:42

Het fjordenpaarden stamboek heeft inderdaad ook een hoop andere rassen in de database..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:20

en welk stamboek is nu het goedkoopste? Paarden hier zijn al gechipt gaat echt om paspoort aanvragen.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:41

Dan moet je even rondshoppen, even kijken bij shetlanderstamboek of fjordenstamboek die vaak het goedkoopste zijn zoals hierboven al keer vermeld is. Of als je toevallig al lid van een of ander stamboek, wat daar de kosten zijn. Als lid ben je vaak ook goedkoper uit.

Voor tarieven NSPS:
http://www.nsps.nl/Stamboekzaken/Tariev ... fault.aspx

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 18:48

zoals al eerder gezegt en echt niet om klanten binnen te halen, valt ook het appaloosa stamboek onder de goedkoopsten..

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:01

Even ter informatie, daar ik niet bekend ben met appaloosa stamboek.
Hoe gebeurt daar eigenlijk het chippen? Moet dat via je eigen veearts (en dus extra kosten) of komt er iemand vanuit het stamboek?

Qua kosten... Voor I&R registratie als niet-lid kom ik toch op 50 Euro uit. (30 Euro chip & paspoort + 20 Euro die je als niet-lid zijnde extra betaald.)
En voor alleen paspoort 40 Euro dan als ik het goed heb. (20 Euro voor paspoort + 20 Euro extra als niet-lid zijnde).

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:03

En ik moet er 5 hebben, betaal ik dan per paard die 20 euro voor niet lid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 19:04

Ik ken een tinker waarvan de uitgevende instantie van het paspoort het shetlanderstamboek is, en mijn twee kruisingen staan bij KWPN en de ander bij Fellpony.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 00:15

Er kan een chipper inderdaad aan huis komen om te chippen..
De kosten voor chip + paspoort per paard zijn standaard € 30,-.
Er komt voor niet-leden eenmalig per factuur € 20,- administratiekosten bij. Dus niet per paard maar per uitgegeven factuur.

dushishoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 18:18

Ik heb mijn Nmprs Laten chippen en heb paspoort aangevraagd bij de knhs, hier hoef je geen lid voor te zijn, ik was voor chippen en paspoort 65 euro kwijt!